Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door jbruijs »

Lijkt wel een draadbreuk onder de kap. Stoelverwarming staat hier denk ik los van kan het bekende slechte contact onder de stoel zijn. De rest zit echter allemaal op dezelfde kabelboom onder de kap. Dat zou een aannemelijke oorzaak kunnen zijn. Natuurlijk kan het ook gewoon een defecte temp.sensor zijn van de koelvloeistof en een defecte lambda sensor. Deze zou op langere termijn ook de afstelling van de nokkenas kunnen beïnvloeden aangezien de verhoudingen niet kloppen. De ECU zal dat gaan proberen te fixen.
Je kunt proberen de lambda te wisselen, dan alle codes te resetten en kijken wat er terugkomt aan codes na de eerste run.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door opaslof »

Dank je voor de suggesties. Uitwisselen van de lambdasonde kan wel maar dan moet ik een nieuwe kopen: ik heb geen goedwerkende oude liggen, helaas.
Ik heb wel een accuwissel gehad laatst n.a.v. een slechte accu, misschien heeft dat er mee te maken?
Na uitlezen hebben we de meldingen gewist, maar het storingslampje kwam een dag later evengoed weer terug. De computer is toen echter niet meer uitgelezen.

Hoe check ik de kabelboom? Dat zijn connector die overal en nergens uitkomen. Of moet ik het dan zoeken in een massapunt? Of zijn er misschien diagnostische tests vanuit Vida?

P.S. Die stoelverwarming komt nog wel een keer. Hij deed het wel lekker in de winter...
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door jbruijs »

Dan zul je na het resetten toch even opnieuw uit moeten lezen. Andres weet je niet waarom het lampje gaat branden. Dan kun je zien of je met het wisselen van de accu iets hebt opgelost (en vooral wat niet).

Kabelboom/kabels checken dat wordt een weekendje meten met een multimeter ben ik bang... daar zijn niet echt checks voor aangezien de breuk overal kan zitten. De check die de auto doet zie je terug aan de foutcodes. Die meet dat het signaal niet binnen de gestelde waardes valt. Daarop wordt de fout getriggerd. Maar geeft niet precies aan waar, wat en hoe.

stoelverwarming zou ik me niet te druk over maken. Die bij mij geeft ook wel eens een melding in Vida (hierdoor gaat check engine light echter niet branden. Alleen bij emissie/motor storingen). Stoelverwarming werkt aan beide kanten echter prima. Ik heb één klant opnieuw aangesloten en de andere nog niet (te lui :P ) en die veroorzaakt de fout. Dat is dus niet zo boeiend.

Maar zou mijn geld eerst zeggen op een andere lambda sensor. Maar ja van afstand kun je natuurlijk niet echt een diagnose doen....
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
lexvolvo
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 15:36
9
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Lex
Locatie: Bleiswijk

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door lexvolvo »

Even de volgende opmerking na de diverse reacties te hebben gelezen.
Het is wel raadzaam de eerste lambda-sonde en tevens degene na de katalysator na 160.000 km
te vervangen,te weten bosch 0258 006 381 voorste,na de kat bosch 0258 006 380 of 464.
deze twee lambda-sondes zijn voor de S40/V40 2.0 T/T4 VANAF 06-2001-09-2004.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door MarcO »

Ook even goed om in dit topic te vermelden...

Inmiddels ben ik erachter dat wanneer je een andere lambda sonde plaatst dat je adaptatie waarden moet resetten via Vida.
Kans is namelijk zeer groot dat je exact dezelfde storing weer krijgt en je motormanagement lampje blijft branden.

Meer hierover in mijn wdb. viewtopic.php?f=14&t=3955&start=1120#p376889

Afbeelding
HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door HJ2 »

Ik heb ook al een tijdje problemen met de achterste lamda sensor (heater malfunction)
De auto staat omhoog, het apparaatje is gelokaliseerd, maar de kabel verdwijnt door een doorvoer... Hoe kom ik nu bij die stekker? van bovenaf, in de middenconsole of zo? (Phase 2, 2003) :wtf
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1478
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door Bandbox »

Aan de kabel trekken, stekker zit net achter de doorvoer.
HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door HJ2 »

Jaaa! Dank voor je snelle antwoord.
Ik heb nog een universele liggen. Ondanks de slechte verhalen rijd ik al 7 jaar met een universele rond (in de Lotus)

Weet iemand wat de pin-out of de kleurcode van de OEM sensor is?
rood
zwart
geel
wit

Van de universele is het duidelijk :-)
Laatst gewijzigd door HJ2 op zo 10 feb 2019, 19:21, 3 keer totaal gewijzigd.
WhizzMan
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 19:17
6
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door WhizzMan »

Dit is een "titania" (komt weinig voor) sensor is, die niet met een zirkonia sensor (meeste auto's hebben dit) te vervangen is. Rood en wit zijn van de verwarming in dat geval en geel/zwart zijn dan signaal. Pas even op met je universele lambda dat je wel de goede universele er in hangt. Als je universele twee witte, een zwarte en een grijze draad heeft, gaat het niet werken.
HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door HJ2 »

Top! Ik had het al uitgevlooid en ben tot dezelfde slotsom gekomen.
Het is wel de universele die jij omschrijft hoor :O 2x wit, zwart en grijs.
E.e.a. lijkt te werken, want de foutcode komt niet meer terug iig. (H)
Welke universele zou het dan moeten zijn en hoe herken je die? En ook Is het dezelfde als voor de kat? Nu wil ik het weten ook :tumbup
HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door HJ2 »

Helaas... Een weekje later toch een foutcode (output te hoog), dus de universele sonde met het verkeerde element is gelijk naar een andere wagen verhuisd.
Nu toch maar beter luisteren naar de mensen hier die er echt verstand van hebben, en iets op maat gezocht :-D

Maar: wat is nu het correcte onderdeelnummer voor mijn 2003 2.0 N/A (motorcode B4204S2, VIN YV1VW17K24F023793)) voor deze achterste titania element sensor?
Deze? 30630132

Binnenkort de eerste APK met de V, Het moet wel goed zijn he? :-D
Laatst gewijzigd door HJ2 op ma 18 feb 2019, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
v40fan
Overleden
Overleden
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 21:07
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Roland
Locatie: Amsterdam

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door v40fan »

Als ik je VIN in Vida invul, dan lijkt 30630132 de correcte sonde te zijn. Maar volgens Vida is jouw motorcode B4204S2 :think ?
V40 T4 2002 • V40 2.0 2003
HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door HJ2 »

Ik heb helaas nog een keer de verkeerde sensor gekregen. Wel netjes vergoed, maar ik wil het toch even goed fixen nu.
Ik ben even bij de dealer langs geweest, die vroeg 378 Euro. Hij moest er zelf een beetje om lachen.
Wat zou nu een goede bron zijn voor een universele Titania sensor?
v40fan
Overleden
Overleden
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 21:07
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Roland
Locatie: Amsterdam

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door v40fan »

Hier misschien? Of klopte het part number niet?
V40 T4 2002 • V40 2.0 2003
HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door HJ2 »

Gevonden, en een stuk goedkoper.
I'll keep you posted of het dit keer de juiste is. Zo ja, dan kun je jezelf veel centjes besparen :whistle
HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door HJ2 »

Om het af te maken: Hij zit er alweer een paar maandjes in, foutcode is niet meer teruggekomen :-)

Deze is het geworden:
https://www.ebay.nl/itm/VOLVO-V40-2-0-2 ... 2749.l2649
Ruben
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:14
4
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Ruben
Locatie: Thesinge, Groningen

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door Ruben »

Een poos terug kreeg ik een foutmelding op mijn achterste lambdasonde. Deze heb ik laatst uiteindelijk vervangen, maar wel voor een fase 2 model. (ik heb zelf een fase 1 t4, B4194T motor). Nu is mijn originele storing weg, maar heb ik er een nieuwe voor terug:

ECM-522: Rear HO2S, preheating - Faulty signal. (ook wel genoemd als ECM-1C volgens mij)

Ik heb met VIDA een aantal waardes uitgelezen, en het signaal van de lambda zelf zit netjes tussen de 0 en 5v zoals volgens VIDA ook hoort. Ook heb ik het signaal voor preheating gecheckt, (rood-zwarte draad aan de autokabelboom) en daar kwam ~12v (accuspanning) doorheen als ik lambda verwarming via VIDA activeerde (motor uit). Met stationair draaiende motor kwam er ~12v (accuspanning) doorheen. Ook bij het activeren van de preheating via VIDA kwam er met stationair draaiende motor ~12v (accuspanning) doorheen.

Volgens VIDA zouden de waarden met preheating aan tussen de 0v en 5v moeten zijn. Het lijkt er dus op dat ik ergens kortsluiting heb waardoor er constant accuspanning op de kabel komt te staan, alleen heb ik op dit moment niet echt meer een idee waar ik het zou moeten zoeken.

De stekkers van de fase 2 lambda past wel prima op de fase 1 stekker in de auto. Maar gezien er al constant accuspanning op de kabel in de auto staat, lijkt het me niet dat het aan de sonde ligt.

Heeft iemand hier ervaring mee/is iemand hier eerder tegenaan gelopen? :wtf
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door MarcO »

Wat was je melding van de eerste sonde waardoor je deze vervangen hebt?

Getikt vanuit het zwembad met Tapatalk

Ruben
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:14
4
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Ruben
Locatie: Thesinge, Groningen

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door Ruben »

De eerste melding was signal missing.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door MarcO »

Signal missing en faulty signal klinkt als geen verbinding of slecht contact. Heb je de stekkers gecontroleerd op corrosie?
Wat meet je op de sensor als je die niet verwarmd? Kan me voorstellen dat verwarmen op 5V lastig gaat.

Dit kom ik ook nog tegen in Vida.

Weerstand doormeten van de sonde en bekabeling.
284: ECM-1C Achterste verwarmde lambdasonde, voorverwarming. Signaal ontbreekt. Permanente storing, B4204T5
Afdrukken

A3000037
G2301422 A3000036
G2301993
Signaal ontbreekt. Permanente storing
Bedrading en onderdeel controleren
Contact uit.

Controleer de connector van de achterste verwarmde lambdasonde. Controleer op contactweerstand en oxidatie aan de hand van Bedrading en aansluitingen controleren. Permanente storingen:Contactweerstand en oxidatie .

Controleer de kabel tussen aansluiting #65 van de regeleenheid en aansluiting #2 van de connector voor de achterste verwarmde lambdasonde. Controleer op kortsluiting met de massa aan de hand van Bedrading en aansluitingen controleren. Permanente storingen:Kortsluiting met de massa, permanente storingen .

Controleer de kabel tussen zekering 18 in het geïntegreerde relais- / zekeringenkastje in het motorcompartiment en aansluiting #1 van de achterste lambdasonde. Controleer op breuken aan de hand van Bedrading en aansluitingen controleren. Permanente storingen:Breuken, permanente storingen .

Probeer een nieuwe achterste verwarmde lambdasonde als er tijdens het lokaliseren van storingen geen storingen zijn aangetroffen.

Neem de noodzakelijke maatregelen om eventuele problemen te verhelpen.

Overige informatie
Zie voor het aansluiten van het meetkastje en het blootleggen van de regeleenheid Meetkastje aansluiten. EMS 2000

Zie voor het blootleggen of vervangen van de achterste verwarmde lambdasonde Replacing lambda sonde rear

Zie voor informatie over signalen Signaalspecificatie .
Plaats reactie