Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
sdirkx

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Bericht door sdirkx »

Wat geeft de LTFR aan? Wat doet de STFR bij stationair draaien?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Gebruikersavatar
mikeyall
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 20:21
12
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Bericht door mikeyall »

Ik ben vandaag na m'n werk even aan de slag gegaan en heb het volgende mogen concluderen!

STFT Bank1 schommelt van -1.6 tot -4.7
Bank3 schommelt van 4.7 tot 8.6

LTFT Bank 1 is 0.0
Bank 3 10.9%

Intake manifold pressure is 34 kPa
Airflow rate 3.43 g/s

sensor 1 STFT schommelt tussen -2.3% en 0.0

STFT El trim Bx-Sy 99.2% sensor 2

dit is de waarde statonair met zo een 800 900 toeren!

Ik hoop dat ik hiermee geholpen en dat dit is wat je me vroeg.

Vanmorgen startte de auto eveneens alleen met een een klein beetje extra gas erbij om stationair te blijven lopen maar eenmaal op temperatuur no problemo en 800/900 toeren iets teveel maar moet de schroef ietsjes terug stellen denk :) !
Groet Mike
sdirkx

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Bericht door sdirkx »

LTFT 10.9%
Dit is te hoog (normaal niet onder de -5 a -10% of boven de +5 a 10%). Hij loopt te arm. Dat kan dus bv 'n uitlaatlek zijn die voor de lambda-sensor zit (zoals in mijn geval).
Je zult de oorzaak van het arm lopen dus moeten zien te achterhalen (vacuumlek, uitlaatlek, brandstofdruk..).

PS: het stationair toerental kun je zelf niet bijstellen.

--

Some possible causes of LEAN fuel mixtures include:

-Air or vacuum leaks in the intake manifold, near the throttle body or at vacuum hose connections.
-Weak fuel pump that is not generating enough pressure or volume
-Fuel line restrictions (like a pinches hose or plugged filter)
-A weak fuel pressure regulator that is not maintaining adequate fuel pressure
-Air leaks in the PCV plumbing
-Dirty MAF (Mass Airflow) sensor that is under reading airflow into the engine
-Dirty or dead fuel injectors
-Ignition misfire (a fouled spark plug, weak ignition coil or bad plug wire that causes a misfire allows unburned oxygen to pass into the exhaust and fool the O2 sensors)
-Compression leaks (bad exhaust valve that allows unburned oxygen into exhaust and fools O2 sensors)
-Exhaust manifold crack or gasket leak (allows unburned air into exhaust and fools O2 sensors)
-Bad O2 sensor (signal shorted to ground so the sensor reads lean all the time)


Lees oa hier: http://www.aa1car.com/library/what_is_fuel_trim.htm
Gebruikersavatar
mikeyall
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 20:21
12
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Bericht door mikeyall »

Ik heb vandaag de gasklep schoongemaakt en de stationair klep.
De stationair klep zat helemaal vast en nu deze weer gangbaar is zijn alle problemen verdwenen. Ook kwam ik een klein slangetje met een plastic lollie stokje ( lol ) richting de injectoren tegen waar een klein scheurtje inzat.Natuurlijk heb ik deze gelijk vervangen. De motor heeft nu weer volle power, de turbo lijkt eerder en langer door te werken. Ook de trilling is weg. Ik ben weer happy. Nu hopen dat hij morgen ochtend als hij koud is gewoon start zoals het hoort!

Thanx Dirks voor alle info.
Gebruikersavatar
Erwins40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: di 03 jun 2014, 23:37
9
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Purmerend

Hoger toerental koude motor

Bericht door Erwins40 »

Als ik mijn auto (automaat) start loopt deze hoger stationair dan wanneer deze warmgereden is. Op zich niet zo heel erg maar de auto wil gelijk aardig wegrijden als ik de hendel op D of R zet en de rem loslaat. Als ik een stuk gereden heb en bijv. moet wachten bij een stoplicht en dan de rem loslaat moet ik gasgeven voordat de auto weer echt in beweging komt.

Is dit normaal, en zo niet enig idee?

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Hoger toerental koude motor

Bericht door myalexx »

Het is logisch dat je motor meer toeren maakt als hij koud is. Meer toeren is dus soort van gasgeven en dus soort wegrijden als je in versnelling staat.. Weinig abnormaals
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Hoger toerental koude motor

Bericht door volvoS40 »

Motor koud - rond de 1100rpm
Motor warm - rond de 400/600rpm

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
rendier21
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 09:20
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

stationair soms onstabiel

Bericht door rendier21 »

v40 T4 1998, 260 dkm, BRC gasinstallatie, open green luchtfilter, externe dumpvalve

Meestal in 1 ste paar km's, daarna loopt de motor weer mooi stationair
Meestal op gas maar soms ook op benzine
Warm of koud maakt niet uit
Geen meldingen vanuit ECU

Onderhoud:
1) Bougies nieuw, onsteking bobines nieuw, kabels nieuw
2) Stationairklep en gashuis gereinigd
3) LMM gereinigd
4) Nieuwe benzine brandstof regelaar
5) Nieuwe turbo regel klep

lek in uitlaat voor lambda sensor (uitzetting) ?
Lambda defect (gevoeliger op gas) ?
LMM defect ?

wat zijn jullie meningen/ideeen ?
Laatst gewijzigd door rendier21 op za 23 mei 2015, 14:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: stationair soms onstabiel

Bericht door krismazur »

vacuum lek?
slangen van TCV en EVAP controleren :vertag
TCV klep of evap kleppen kunnen ook kapot gaan :wall
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
rendier21
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 09:20
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: stationair soms onstabiel

Bericht door rendier21 »

nieuwe TCV valve en EVAP kleppen heb ik
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: stationair soms onstabiel

Bericht door krismazur »

Ook de slangen.
Bij mij waren bijna alle slangen van evap klepjes gescheurd lek :wall
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
rendier21
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 09:20
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: stationair soms onstabiel

Bericht door rendier21 »

yep nieuwe slangen
maar hij doet het alleen 1 ste km daarna loopt ie mooi stationair
ik vermoed dus geen lek aan inlaatzijde
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: stationair soms onstabiel

Bericht door krismazur »

Heb het ook af en toe
Vermoed stappen motor of lekke gas injector

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
rendier21
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 09:20
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: stationair soms onstabiel

Bericht door rendier21 »

Hij doet het af en toe ook op benzine

LMM of lambda ?
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: stationair soms onstabiel

Bericht door krismazur »

Lambda zou je storing van krijgen, bij defecte LMM brandt meestal DSA lampje :vertag
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
rendier21
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 09:20
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: stationair soms onstabiel

Bericht door rendier21 »

Lijkt toch op (vervuilde) LMM

Schoongemaakt (remreiniger van de action) en rijdt weer als een trein, dwz

loopt stationair mooi en trekt stuk beter door.

gr.

Ronald
geert
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 19 apr 2015, 07:01
8
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Bericht door geert »

Ik heb enige tijd geleden de stationaire klep schoongemaakt ivm slecht staionair lopen,pakking heb ik niet vervangen..
Maar nu is hezelfde probleem erweer,moet je deze onderhoud regematig doen of moet ik de gasklep dan ook schoonmaken
en nieuwe pakkingen?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Bericht door volvoS40 »

Naast stationairklep Gasregelklep ook schoonmaken. Daar Zit meestal ook veel vuil

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
MJP
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 14:25
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Bericht door MJP »

Ik heb een nogal hardnekkig probleem wat volgens mij in dezelfde hoek zit als al het bovenstaande, maar ik kom er niet goed uit.

(http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=63&t=13662).

Het betreft een V40 Phase II uit 2002, 2.0 LPG Vialle LPI, Motorcode B4204S2, waarbij het toerental stationair hevig kan gaan schommelen, zowel op gas als op benzine. De auto slaat ook regelmatig uit, als ik bij het naderen van de laagste toeren niet kan voorkomen het toerental zelf te verhogen door wat gas bij te geven. Het probleem lijkt te verergeren, aangezien ook tijdens normaal rijden de auto opeens kan inhouden en bijna uitvallen.

- Vanwege de problemen is de LMM vorige maand vervangen door een andere (een gebruikte) vanwege volgens de garage een LMM-foutcode, maar dit heeft het probleem niet verholpen.
- Obv van jullie adviezen hierboven heb ik het stationairklephuis gereinigd incl nieuwe pakking. Geen effect.

Ik heb vorige week een ODB-tooltje in huis gehaald om het probleem wat beter in kaart te brengen:
- Het CEL brandt en gaat steeds opnieuw branden na reset.
- Aanvankelijk kreeg ik melding P0102 (MAF circuit low input) ondanks de vervangen LMM, in combinatie met P0172 (system too rich). Na reset is P0102 niet teruggekomen, maar P0172 kwam terug. Na een tweede reset kwam niet P0172 maar kwam juist P0171 opdagen (system too lean). Er gaat dus iets mis in de brandstofregeling.

Met ScanMaster kwam ik erachter dat de foutcodes behoorlijk in lijn liggen met de (volgens mij sterk) afwijkende fuel trim waarden: (onderstaande is stationair gemeten)

Afbeelding

Een realtime registratie (tijdens stationair) hieronder weergegeven brengt het probleem misschien wat beter in kaart:
Panel linksboven: short term fuel trim
Panel rechtsboven: Oxygen sensor 1 voltage
Panel linksonder: toerental
Panel rechtsonder: Oxygen sensor 2 voltage

Afbeelding

De problemen doen zich voor op tijdstippen T=50 en T=88, te zien aan het inderdaad schommelende toerental. Na de T=88 schommeling valt de auto ook uit.

Wat me opvalt en wat ik moeilijk te interpreteren vind:
- Oxygen sensor 1 (rechtsboven) laat 5 seconden voorafgaand aan de twee schommelingen een sterke afwijking zien in het beloop van de grafiek (T45-50 en T83-88). Opeens blijft voor een aantal seconden het voltage laag: is hieruit iets af te leiden?
- Er zijn sterke schommelingen in het voltage van sensor 1. Horen die schommelingen zo? En waarom zijn die niet bij sensor 2 te zien?
- Het voltage van sensor 1 wordt erg hoog: tot 1,3 V. Is dit normaal?

Verder hieronder nog wat ruwe realtime data, stationair gemeten tijdens nog beetje koude motor, waarvan ik de getallen niet altijd in referentie weet te plaatsen:

Afbeelding

Is hieruit het één en ander af te leiden?

Ik twijfel om nu maar op de gok dingen te gaan vervangen, bijvoorbeeld: bobines?, bougiekabels?, originele nieuwe luchtmassameter erop?, LPI-injectoren vervangen danwel opnieuw laten klinken? (ze zitten namelijk een beetje los maar remmenreiniger spuiten doet niets op toerental), lambdasonde?, Stationairmotortje vervangen?......
Maar als ik ga hagelschieten gaat het mogelijk flink in de papieren lopen en helaas lijkt de wagen met bijna 300.000 dat niet meer waard..

Daarom ben ik zeer benieuwd naar jullie interpretatie van bovenstaande, en jullie advies van welke trial-vervanging mij op basis van jullie ervaring mij de meeste kans van slagen kan opleveren..

Mijn dank is groot!
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Bericht door MarcO »

Zo dit is een uitgebreid verslag van een probleem.
Allereerst zijn bougies nooit verkeerd om te vervangen.

Die Lambda waarden zijn volgens mij zoals het hoort als zou je denken dat die hik wel verband houdt met je toerental afwijking.
Sensor 2 meet de waardes dus die schiet niet zo ver uit... Meer hierover in het lambda topic.
Plaats reactie