Motor loopt op <4 cilinders ; 3 of 2 = waarschijnlijk bobine

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
Volvo_v40
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 17:53
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: nieuwegein

Motor loopt op <4 cilinders ; 3 of 2 = waarschijnlijk bobine

Bericht door Volvo_v40 » wo 07 jul 2010, 22:17

Goedendag

Ik heb nu sinds 1 maand een Volvo V40 2.0 16V
op Benzinne en LPI (gas)

Nu is het probleem wanneer ik mijn auto start dat het lijkt
alsof hij op 3 cilinders rijd

Ik heb al een test gedaan om te kijken of er een cilinder uitvalt
maar dat is niet het geval
Ook heb ik een compressie test gedaan en daar licht het ook niet aan
ook heb ik al me stationairklep schoon gemaakt ook dat werkte helaas niet

En om niet te vergeten alle stappen die je maar kan bedenken
bougies, benzinnefilter, luchtfilter, bougieskabels,

Ik ben ten einde raad
Kan er iemand mij helpen :S:S:S
het is na mij weten zowel op benzinne als op gas

M.V.G
Chris
In een Volvo zit je goed

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2217
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Bericht door Wouter » ma 12 jul 2010, 18:54

Bobines vervangen of uitwisselen.
Bougie kabel ook na natsprayen getest?

Groetjes Wouter

Gebruikersavatar
Volvo_v40
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 17:53
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: nieuwegein

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Bericht door Volvo_v40 » ma 12 jul 2010, 19:07

Wouter schreef:Bobines vervangen of uitwisselen.
Bougie kabel ook na natsprayen getest?

Groetjes Wouter

Goedendag Wouter

Bobines heb ik nog niet gedaan
want zou het daar aan kunnen liggen
ook als het alleen bij een koude moter is ???

De bougie kabels heb ik idd al nat gespoten
maar zat geen lek in zeg maar
ook liep hij hierdoor niet beroerder (A)
In een Volvo zit je goed

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2217
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Bericht door Wouter » ma 12 jul 2010, 23:47

Dan wordt het kijken naar de bobines en evt preventief toch ook de bougie kabels en bougies vervangen.

Een optimale onsteking is van levensbelang voor de motor.

Helpt dit niet dan wordt het brandstofdruk meten en uitlezen om een verdere diagnose te kunnen stellen.

Groetjes Wouter

Gebruikersavatar
Volvo_v40
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 17:53
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: nieuwegein

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Bericht door Volvo_v40 » di 13 jul 2010, 12:26

Wouter schreef:Dan wordt het kijken naar de bobines en evt preventief toch ook de bougie kabels en bougies vervangen.

Een optimale onsteking is van levensbelang voor de motor.

Helpt dit niet dan wordt het brandstofdruk meten en uitlezen om een verdere diagnose te kunnen stellen.

Groetjes Wouter

Dan ga ik idd eerst maar eens de Bobines doen
en de kabels idd

Het afstellen van de brandstof toevoer
Dat is alleen mogelijk bij een LPG station
of kan dat ook bij de Volvo garage ???
In een Volvo zit je goed

wbe
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kollumerzwaag

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Bericht door wbe » zo 25 jul 2010, 11:17

als hij het alleen bij een koude motor doet zou ik het in de benzine richting zoeken want tot een bepaalde temp loopt hij eerst op benzine en daarna op gas bij mij is dat overschakelen meestal na een minuut of zo.

als je hem op benzine laat lopen word het dan wel beter of blijft het probleem er dan ?

groeten Watze

Gebruikersavatar
Volvo_v40
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 17:53
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: nieuwegein

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Bericht door Volvo_v40 » zo 25 jul 2010, 16:41

wbe schreef:als hij het alleen bij een koude motor doet zou ik het in de benzine richting zoeken want tot een bepaalde temp loopt hij eerst op benzine en daarna op gas bij mij is dat overschakelen meestal na een minuut of zo.

als je hem op benzine laat lopen word het dan wel beter of blijft het probleem er dan ?

groeten Watze

Helaas doet hij het zowel op LPG als op Benzinne
Ik weet nog steeds niet waar het aan ligt.
Ik heb een afspraak gemaakt met een LPG gas inbouw station voor over 2 weken
ik hoop dat zij er uitkomen
ik heb zelf het idee dat hij op gas en benzinne tegelijk gaat lopen na het automatiche overgeschakeld te zijn.
maar ook dat zou het denk ik niet kunnen zijn
want ik had namelijk ook al geprobeert om hem op benzinne te starten en handmatig op gas te zetten
maar ook dat hielp helaas niet
In een Volvo zit je goed

twanvz
Idle
Idle
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00

Re: Bij koude motor 3 cilinders

Bericht door twanvz » za 01 jan 2011, 20:44

en wat was de oplossing?
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3

Gebruikersavatar
Volvo_v40
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 17:53
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: nieuwegein

Re: Bij koude motor 3 cilinders

Bericht door Volvo_v40 » za 01 jan 2011, 21:09

Ik zou het helaas nog niet weten
ze hebben tijdens de de controlle ook niks kunnen vinden
ik wordt er gek van
denk dat ik het blok maar eens onder hande gaat nemen

ik heb ook al geprobeerd om de gas computer los te koppelen en dan te starten
maar ook dan doet hij nog

ook de bougies kabels nog een goed aangepakt maar ook niet

ik heb zelf het vermoede dat het de schraapveren zijn maar een ander zegt weer dat dat ook niet kan
want dat moet je tijdens een compressie test kunnen zien en dat was dus ook goed zowel met een koude moter als warme :S

Ik ben te einde raad nog steeds ik wordt er langzaamer hand ziek van
In een Volvo zit je goed

kiwi
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 500
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Verlies van power, motor staat te schudden = Bobine defect

Bericht door kiwi » ma 01 aug 2011, 09:25

Griep... Vanochend naar m'n werk gereden, motor liep goed.

Half uurtje later wil ik de auto naar de (BOVAG) garage brengen voor een APK, heb ik op eens geen vermogen meer en bij stationair draaien staat het motor blok te schudden in z'n ophanging! :O

Wat mij opviel:
* * Geen vermogen dus meer
* Bij stationair staat motorblok te schudden
* Verbruiksmeter (op dashboard) geeft maximaal verbruik aan (25.5 ltr/100 km), logisch als je gaspedaal vol intrapt om toch maar vooruit te komen.
* Geen foutmeldingen op dashboard.
* opnieuw starten geeft niet direct verbetering

Bij de garage aangekomen (5 minuutjes later, gelukkig erg dichtbij) ff de monteur er bij gehaald en om z'n mening gevraagd: "Tsjah, electronica van tegenwoordig..." Hij geeft even wat gas bij en de motor lijkt zich rustig te herstellen. :vertag

Ben er toch niet heel gerust op, iemand een idee waar ik aan moet denken? :'(
Laatst gewijzigd door kiwi op wo 03 aug 2011, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"

Gebruikersavatar
Nick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 553
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:31
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Roermond

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Bericht door Nick » ma 01 aug 2011, 09:57

Hmmm. Verhaal klinkt bekend... had ik ook 2 weken geleden...
Probeer als de motor zo schud en beroerd loopt even met een droge
Doek de bougiepluggen eruit te trekken.

Ik verdenk een defecte bonine. Mocht je op 2 cillinders geen vonk hebben,
Weet je genoeg...check ook je oliepijl...

Begon hij ook te stinken??

Succes!
Afbeelding

ed-oorklep
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: di 19 jan 2010, 20:56
Model: S60
Bouwjaar: 2002

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Bericht door ed-oorklep » ma 01 aug 2011, 10:36

Eens met Nick, klinkt als een cilinder of twee die niet mee doet. Ik zou de ontsteking (boegies, bobine, kabels etc) nakijken.
Succes!

kiwi
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 500
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Bericht door kiwi » ma 01 aug 2011, 10:38

Defecte bobine, das mogelijk (en ik weet een motorblok op de sloop met nog twee bobines aanwezig).

Maar wat bedoel je precies? Met een droge doek de boegiepluggen er uit trekken, en dan? Motor starten en kijken of ze vonken? Ik heb geen idee of dat zomaar kan, maar heb het idee dat je dan alle rotzooi (benzine) door het bougie gat naar buiten staat te blazen.

Oliepeil is goed, die heb ik gister avond nog gechecked

Edit: Testen van bougies, kabels en bobines, gevonden in een andere post van 2 jaar terug.
Wouter schreef:Makkelijke manier om bougie kabels te controleren.
Als je last hebt van slecht door trekken van de motor (stotteren van de motor) in een van de versnellingen.

Haal de kap van de motor af 4x torx
Bovenop zie je 4 bougie doppen waarvan de bedrading naar achteren gaat naar twee ontsteekspoelen
- Controleer de bougies, zijn deze schoon, rechte hoeken bij twijfel vervangen.
Controleer je bougie kabels als volgt :
- neem een plantenspuit met fijne nevel, laat de motor lopen en vernevel wat water over de bougie kabels.
begint de motor nu slechter te lopen of zie je kleine vonkjes overspringen naar het blok, vervang de bougie kabels.
Meestal is dit de oorzaak

Anders moet je denken aan controle benzinedruk(druk regelaar op fuelrail of benzinepomp) of de twee ontsteekspoelen (vaak bij zware lasten bijv caravan).
Het beste is dan het uitwisselen of lenen van deze componenten om het zeker te weten, ze zijn nogal prijzig.
edit 2 add:
Zoals gezegd gebeurde dit vanochtend tijdens het ritje naar de APK keuring... Heerlijk die timing. Maar heb ondertussen een belletje dat met het vervangen van de remslangen voor en een stuurkogel links er verder geen actiepunten zijn! Remslangen laat ik nu vervangen, stuurkogel ga ik morgen zelf doen. Maar geen woord over de motor... (huh?)
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"

kiwi
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 500
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Bericht door kiwi » ma 01 aug 2011, 20:56

En ja hoor... Auto opgehaald van de APK, nog geen goedkeur mogen ontvangen. Moesten twee remslangen vervangen worden (laten doen), en 1 stuurkogel (morgen zelf doen). Navraag over de motor gaf "geen problemen".

Weer naar huis gereden, en deze avond naar Dimitri gereden voor een mini-meet (vanwege een sidemarker, wat eigenlijk ook bij de APK op had moeten komen). Lekker ritje gehad, maar terug weer het zelfde probleem! :O

Thuis aangekomen heb ik 1 voor 1 de bougie kabels los getrokken. Nummers 1 en 4 gaven geen sjoege, nummers 2 en 3, vonkten lekker en deden de motor nagenoeg afslaan (logisch, met maar 1 cilinder werkend). Want voor mij was de conclusie al snel duidelijk: rechter bobine heeft het begeven. :swear

Nu had ik al een dagje vrij genomen morgen, om die stuurkogel er in te klussen, maar daar komt dus een bobine bij. Eerst maar eens naar de sloop morgen, heb er nog twee zien zitten op een zelfde blok. pfff...
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"

Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 29337
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Bericht door René » ma 01 aug 2011, 21:00

Gelijk daar de bobine even testen, je weet nooit of er wellicht een scheurtje in zit. :-D
Afbeelding
Afbeelding V70 2.4 Edition Sport 2007 - 426 + V40 2.0T Europa 2002 - 329 Afbeelding

kiwi
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 500
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Bericht door kiwi » ma 01 aug 2011, 21:07

Hmmm... hoe test je een bobine als je niet met de auto die kant op kan? Kun je zoiets gewoon doormeten?
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"

Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 29337
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Bericht door René » ma 01 aug 2011, 21:10

kiwi schreef:Hmmm... hoe test je een bobine als je niet met de auto die kant op kan? Kun je zoiets gewoon doormeten?
Zou kunnen en anders in ieder geval een andere eisen mocht hij niet werken.
Maar hoe ga je er heen dan, het beste zou zijn om hem gelijk te kunnen plaatsen daar.
Grote afstand?
Afbeelding
Afbeelding V70 2.4 Edition Sport 2007 - 426 + V40 2.0T Europa 2002 - 329 Afbeelding

kiwi
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 500
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Bericht door kiwi » ma 01 aug 2011, 21:22

Nah, 10 minuutjes fietsen. Is heel goed te doen, en zelfs nog een beetje goed voor me ook. Gelijk de rest van dat motor blok ook maar strippen.

Heb ook al de brandstofrail, injectoren, gasklep, stationair klep en motordeksel (plastic kap), waarbij alleen de laatste nodig was. De rest puur ter lering ende vermaak... :-D En for sale bij bijvoorbeeld een BBQ...
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"

Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 29337
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Bericht door René » ma 01 aug 2011, 21:30

Zou ik beide bobines meenemen, mocht er een niet werken scheelt het fietsen. :P
Afbeelding
Afbeelding V70 2.4 Edition Sport 2007 - 426 + V40 2.0T Europa 2002 - 329 Afbeelding

Gebruikersavatar
Nick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 553
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:31
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Roermond

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Bericht door Nick » di 02 aug 2011, 09:19

Kijjkk...precies hetzelfde als bij mij..ook op 1 en 4 geen vonk...
ik zou inderdaad allebei de bobine's vervangen...kosten een paar tientjes.

zijn je boegiekabels wel nog goed? deze kunnen ook een kapotte bobine veroorzaken.

toch raar dat ik bij dat slecht lopen zoveel olie ben verloren en jij niet :O

Gretz.
Afbeelding

Plaats reactie