Stroef schakelen (bij koude motor en of koud weer

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
LagerbergM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 10:02
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Aalsmeer

Stroef schakelen (bij koude motor en of koud weer

Bericht door LagerbergM »

Ben een ontzettende leek in auto's en dergelijke, maar wil het toch even zeker weten :think

Het lijkt alsof naarmate de koud erger word, het schakelen (bij koude motor) steeds stroever gaat iemand daar ervaring mee?

Bijvoorbeeld bij aanremmen van een roodlicht wat vervolgens op groen springt en dan de auto in zijn 2 willen zetten (bij 15km/h).. dat gaat bij mij met een koude motor redelijk stroef. Sterker nog waneer mijn auto nog net een fractie rolt en ik hem in zijn 1 wil zetten dan gaat het helemaal lastig en voel ik als het waren door de pook heen de tandwielen in elkaar schieten. Neen ik duw dan uiteraard niet extra hard, maar met gepaste druk wacht ik 1 a 2 seconden tot het een soort van vanzelf gaat.

Is dit normaal, wat zijn jullie ervaringen hiermee en- of wat kan ik er aan doen :D ?

Gr. Michael
LarsJanse
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
11
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door LarsJanse »

Ik herken het verschijnsel.
Bij mij was het eerst (vorig jaar) alleen met 1e en 2e versnelling maar nu heb ik met elke schakelbeweging het gevoel dat de pook beetje "vast zit"
Heb de dealer ernaar laten kijken; die vertelde me dat de koppeling aan zijn eind was, en dan niet zozeer de platen maar meer het machanisme dat de bak vrijgeeft als je de koppeling intrapt. Daardoor zou je dat bijterige gevoel van de tandwielen in de pook kunnen krijgen.
Wil je niet ongerust maken want met de kou gaat alles wat stroever....
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door EdT4 »

Stroef schakelen bij kou is op zich niet gek, tenminste als na een tijdje rijden dit euvel over is. Als het na een tijdje niet soepel gaat, moet je naar mijn mening toch verder kijken en is het niet de kou die het veroorzaakt maar heb je een dieperliggend probleem.
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door EnigmaEll »

Bij een koude motor en bij wegrijden is dit inderdaad normaal.
Bakolie e.d. moeten op temperatuur komen en dat duurt een paar kilometer.

Zoals Ed zegt, het moet wel na een minuut of 5 max 10 over zijn.
Anders zou je de bakolie eens kunnen laten vervangen of verder moeten kijken.
Bakolie vervangen heeft bij mij een heel stuk gescheeld.
LarsJanse
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
11
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door LarsJanse »

Had ik inderdaad nagelaten om te zeggen, als de boel (bak) warmgedraaid is (ongeveer zelfde moment dat de motor op temperatuur is) moet alles wel weer normaal soepel gaan. Zo niet dan is er wat anders aan de hand.
Bakolie wisselen kan helpen, maar dat deed het bij mij niet..... Ik ben nu offertes aan het aanvragen voor vervangen van koppeling inclusief drukgroep en de hele mikmak.
LagerbergM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 10:02
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Aalsmeer

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door LagerbergM »

Oke, dank voor de Feedback :tumbup

Na een minuut of 10 is het zeker weg dus ik denk dat ik het dan ook hier bij laat.. Zal wel gewoon zoals mijn vader gisteren zei "dikke smerige olie" zijn! :P

Misschien zijn er nog andere die iets weten, wacht voor de zekerheid nog even met sluiten (A)
Gebruikersavatar
Sejus
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 13:59
10
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Rozenburg ZH
Contacteer:

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door Sejus »

Sorry voor de kick, maar ik ben wel benieuwd.
Het is nu een half jaar later, hoe staat het met je bak?
Ik heb er vandaag ook voor het eerst last van gehad.
Auto heeft gisteren met de voorkant van de grond gestaan (steunen onder de vooras).
Zou het kunnen dat de olie/bak/koppeling hierdoor een stootje heeft gehad?
2002 Volvo S40 1.8
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door volvoS40 »

Och ik meld me hier ook eens.

De V40 2.0t zou nieuwe platen etc hebben.
Nu is het werkelijk dat ie geen enkele versnelling in wil ! o nee ? nee !
auto uit, versnelling, starten en dan merk je ook al dat de auto eigenlijk al weg wil.

Achteruit idem, daar krijg ik de pook niet in, tenzij ik de wagen eerst uitzet en dan in de R zet en start.
Maar dan moet ie uiteindelijk ook weer vooruit.

Ik heb het idee dat ik de boel sneller mol dan de bedoeling is.
Je voelt gewoon hoe je langs de tandwielen heen klutst mocht het na een paar minuten wel willen schakelen.

Naarmate de temperatuur stijgt hoe soepeler het gaat, maar dan ben ik al bijna in utrecht voor de bak goed en lekker schakelt.

Het gaat om de wagen waarbij beun de haas het 1 en het ander vervangen heeft en daarbij ook de wagen vernageld heeft (wagen wou niet starten / stigma zijn ex v40 / krukassensor beschadigd, diverse bouten niet aangedraaid, klemmen van slangen niet vast bla bla)

Hoe groot is de kans, dat er veeeeeels te dikke (en verkeerde) olie in zit ?
Of is het wat anders ?

Vind het allemaal een beetje raar schakelen in die wagen en heb er geen lekker gevoel bij.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door dutchlimits »

Lijkt mij dat de olie te dik is Ivar, aangezien het na een paar minuten beter wordt. Verversen kan nooit kwaad. De mijne schakelt alleen maar moeilijk bij vries temperaturen bij koude start.
Audi S7 4.0TFSI V8
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door volvoS40 »

Dan zal er wel stroop uit komen.... vind het werkelijk knap om niet te kunnen schakelen in een wagen met nieuw matteriaal er in.

Als (hobby) monteur behoor je toch neem ik aan te weten wat er voor specifieke olie in een bak hoort ?
Of op zijn minst te kijken wat er in hoort.

:tumbdown
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door dutchlimits »

Ja, aangezien er een prutser aan heeft zitten knoeien, zou het me niks verbazen, dus dan lijkt mij de eerste stap duidelijk!

Zou er ook niet te lang mee wachten...
Audi S7 4.0TFSI V8
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door EnigmaEll »

Idd, eerst maar eens bakolie verwisselen Ief.
Zal ws een slok op een borrel schelen. :tumbup
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door MarcO »

Lijkt mij ook verkeerde olie.
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Bericht door Kuip »

Klinkt mij eerder alsof de koppeling niet helemaal vrij komt.
Koppelingcilinder goed ontlucht? Als er een luchtbel in zit komt hij ook niet helemaal goed vrij.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Schakelen gaat bij koud weer soms stroef

Bericht door DHVOLVO81 »

Sinds een paar weken bemerk ik een tweetal zaken tav de koppeling van mijn V40 2.0 Phase II.

1. Het koppelingspedaal heeft bijna geen vrije slag. Bijna direct na het omhoog komen van het pedaal begint hij aan te grijpen. Je moet hem dus echt helemaal ingedrukt houden om niet al heel langzaam in beweging te komen.

Verder slipt de koppeling absoluut niet en grijpt hij goed aan.


2. De 5 bak schakels bij koud weer soms stroef in het begin. Heel hakerig met soms tandenpoetsen tot gevolg. Net of de handel dan niet helemaal ontkoppeld is tijdens schakelen. Het pedaal ligt wel gewoon op de vloer tijdens het schakelen.

Laatst gewijzigd door DHVOLVO81 op ma 22 okt 2018, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Schakelen gaat bij koud weer soms stroef

Bericht door Kuip »

Zou wel eens een kwestie kunnen zijn van ontluchten.....
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Schakelen gaat bij koud weer soms stroef

Bericht door DHVOLVO81 »

Ok, ik zal het eens navragen bij de dealer dan.

Verklaard dat beide punten? Is het zo dat als een cilinder niet goed is ontlucht de koppeling snel aangrijpt?
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Schakelen gaat bij koud weer soms stroef

Bericht door Kuip »

Als er een luchtbel in de leiding zit en je trapt je pedaal in dan zal je aanvankelijk alleen lucht samen persen, voordat je ook daadwerkelijk de drukgroep in gaat drukken. Dan heb je daar nog maar een klein stukje slag van je pedaal voor over, en kan het best zijn dat je koppeling nog maar nét (of nét niet) vrij komt.
Tenminste, dat is mijn theorie... :think
Laatst gewijzigd door Kuip op ma 22 okt 2018, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Schakelen gaat bij koud weer soms stroef

Bericht door DHVOLVO81 »

Helder. Ik neem het mee.
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Stroef schakelen bij koude motor en of koud weer

Bericht door DHVOLVO81 »

Gisteren de auto naar de garage gesleept ze gingen kijken wat het was en eventueel indien nodig zouden ze in overleg cilinders en of de hele koppeling vervangen. Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in het niet kunnen ontluchten van de koppelingscilinder ivm een ‘verstopping’. Uiteindelijk bleek de verstopping geen verstopping, maar bleek de aansluiting op de beker van de remvloeistof niet opengesneden te zijn.

Deze beker is geheel met nieuwe remvloeistof en ontluchten vorig jaar bij de Volvo dealer vervangen. Ze hebben toen ‘vergeten’ deze aansluiting te openen! Toen ik vandaag de Volvo dealer confronteerde met deze situatie met de melding dat ik toch zeker enige compensatie verwacht vertelde hij me doodleuk dat dit mijn woord tegen de zijne is. En waarom ik voor reparatie niet naar hem was gereden? Alsof het in een jaar steeds minder goed functioneren van je koppeling door een normaal mens aan het foutiefvervangen van een remreservoir kan worden gekoppeld. Ben hier goed ziek van. Maar uiteindelijk we blij dat de koppeling geheel in orde is nu en hij weer echt super licht functioneert.

Belachelijk verhaal toch?
Plaats reactie