Staat m'n differentieel op klappen?
Geplaatst: za 19 dec 2015, 16:14
Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen. Ik heb een probleem met m'n V40 en dat wil ik graag verhelpen zodat ie weer lekker rijdt.
Tijdens het rijden hoor ik een (vrij hard) mechanisch brommend c.q. schrapend geluid, niet afhankelijk van het aantal toeren dat de motor draait, maar afhankelijk van de rolsnelheid van de auto. De oorzaak zit dus in het onderstel (wiellagers, aandrijfassen) of de versnellingsbak. Tot aan de 30 km/u is de brom amper hoorbaar, vanaf 30 km/u wordt de brom goed hoorbaar en naarmate je sneller gaat rijden wordt de brom luider (echt duidelijk aanwezig). Het komt duidelijk van de voorzijde van de auto, maar niet helemaal duidelijk is of het van links of rechts af komt. Ik dacht eerst aan een wiellager, maar ik heb de auto opgekrikt en alle wielen (lees: lagers) gecheckt op speling of rare geluiden bij het ronddraaien van het wiel; dat was allemaal prima in orde. Tijdens het ronddraaien van het wiel ook de veer vastgehouden; geen trillingen. Dus de wiellagers zouden nog goed moeten zijn (hoewel ik hier op het forum wel van alles heb gelezen over toch gare wiellagers terwijl ze geen speling oid hadden). De volgende optie is de versnellingsbak. Deze schakelt en ontkoppelt prima, soepel, redelijk strak en zonder vreemde geluiden of zo. Ik denk dus dat m'n differentieel (of de lagers van het diff) gaar is. Met de zoekfunctie op dit forum heb ik weinig (lees: geen) differentieelproblemen gevonden; wel las ik ergens dat het differentieel eigenlijk nooit kapot gaat. Ik heb een M5P bak, dus de Renault versie met de achteruit linksboven. Ik lees wel veel dat die bakken eigenlijk altijd olie lekken en dat ze vaker kapot gaan (zeker in vergelijking met de m56 VOLVO bakken), maar echt differentieelproblemen heb ik niet gevonden. Omdat mijn bak ook lekte en ik geen idee had of en hoeveel olie er in de bak zat, heb ik vorig weekend de versnellingsbakolie ververst. Alle oude olie eruit en nieuwe olie erin. Er zat nog veel in, geen drooggelopen bak dus. Ik had wat gelezen over een fluitend geluid door te weinig olie in de bak dus ik heb er wat meer dan standaard in gedaan. Mijn bromgeluid bleef echter dus de olie was niet de veroorzaker. Aangezien het diff onderin de bak zit, op het laagste punt, zou ik normaliter denken dat die prima gesmeerd wordt. Zitten er lagers in die kapot zouden kunnen zijn?
Dan nog over de brom tijdens het rijden: de brom houd op als ik het stuur ook maar een beetje naar links beweeg. Rij ik rechtuit of rechtsaf dan is de brom er duidelijk. Naarmate ik naar rechts stuur wordt de brom zelfs duidelijk heftiger. Het stuur trilt iets (lichtjes, hij klapt niet uit m'n handen of zo) en als ik naar rechts stuur (al is het maar een beetje) dan gaat ie iets harder trillen. Dus naarmate de brom harder wordt, trilt het stuur meer.
Heeft iemand hier ervaring mee? Super bedankt voor het meedenken.
Gr.Paul
Tijdens het rijden hoor ik een (vrij hard) mechanisch brommend c.q. schrapend geluid, niet afhankelijk van het aantal toeren dat de motor draait, maar afhankelijk van de rolsnelheid van de auto. De oorzaak zit dus in het onderstel (wiellagers, aandrijfassen) of de versnellingsbak. Tot aan de 30 km/u is de brom amper hoorbaar, vanaf 30 km/u wordt de brom goed hoorbaar en naarmate je sneller gaat rijden wordt de brom luider (echt duidelijk aanwezig). Het komt duidelijk van de voorzijde van de auto, maar niet helemaal duidelijk is of het van links of rechts af komt. Ik dacht eerst aan een wiellager, maar ik heb de auto opgekrikt en alle wielen (lees: lagers) gecheckt op speling of rare geluiden bij het ronddraaien van het wiel; dat was allemaal prima in orde. Tijdens het ronddraaien van het wiel ook de veer vastgehouden; geen trillingen. Dus de wiellagers zouden nog goed moeten zijn (hoewel ik hier op het forum wel van alles heb gelezen over toch gare wiellagers terwijl ze geen speling oid hadden). De volgende optie is de versnellingsbak. Deze schakelt en ontkoppelt prima, soepel, redelijk strak en zonder vreemde geluiden of zo. Ik denk dus dat m'n differentieel (of de lagers van het diff) gaar is. Met de zoekfunctie op dit forum heb ik weinig (lees: geen) differentieelproblemen gevonden; wel las ik ergens dat het differentieel eigenlijk nooit kapot gaat. Ik heb een M5P bak, dus de Renault versie met de achteruit linksboven. Ik lees wel veel dat die bakken eigenlijk altijd olie lekken en dat ze vaker kapot gaan (zeker in vergelijking met de m56 VOLVO bakken), maar echt differentieelproblemen heb ik niet gevonden. Omdat mijn bak ook lekte en ik geen idee had of en hoeveel olie er in de bak zat, heb ik vorig weekend de versnellingsbakolie ververst. Alle oude olie eruit en nieuwe olie erin. Er zat nog veel in, geen drooggelopen bak dus. Ik had wat gelezen over een fluitend geluid door te weinig olie in de bak dus ik heb er wat meer dan standaard in gedaan. Mijn bromgeluid bleef echter dus de olie was niet de veroorzaker. Aangezien het diff onderin de bak zit, op het laagste punt, zou ik normaliter denken dat die prima gesmeerd wordt. Zitten er lagers in die kapot zouden kunnen zijn?
Dan nog over de brom tijdens het rijden: de brom houd op als ik het stuur ook maar een beetje naar links beweeg. Rij ik rechtuit of rechtsaf dan is de brom er duidelijk. Naarmate ik naar rechts stuur wordt de brom zelfs duidelijk heftiger. Het stuur trilt iets (lichtjes, hij klapt niet uit m'n handen of zo) en als ik naar rechts stuur (al is het maar een beetje) dan gaat ie iets harder trillen. Dus naarmate de brom harder wordt, trilt het stuur meer.
Heeft iemand hier ervaring mee? Super bedankt voor het meedenken.
Gr.Paul