Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Plaats reactie
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?

Bericht door w.rusman »

Aangezien mijn koppeling aan de beurt is ben ik me wat aan het verdiepen in het hoe en wat. Nou kom ik in de beschrijving tegen dat er een speciaal gereedschap is om de koppeling (drukgroep) van voorspanning af te halen.
Heeft iemand dit eerder gedaan, en hopelijk een foto van de tool waarmee de drukgroep van de koppeling van voorspanning wordt gehaald.

Volgens mij werken een aantal van de leden hier in een volvo garage, dus even sneaky een fotootje moet lukken toch ? :-D
Nissan micra K12
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?

Bericht door w.rusman »

inmiddels dit gevonden :

[youtube][/youtube]
Nissan micra K12
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?

Bericht door MarcO »

Even voor de mensen die niet zo ver in de techniek zitten.... waarom moet die voorspanning eraf?
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?

Bericht door w.rusman »

ik denk omdat je anders kans hebt dat je de tapeinden aan gort draait of verbuigt bij het demonteren doordat de drukgroep tegen de koppeling aan blijft drukken.
Vooral het laatste eindje wordt dan spannend.
Nissan micra K12
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?

Bericht door volvoS40 »

gaat toch alleen om bij het monteren ipv demonteren.

De oude is immers al versleten waarbij het niet uitmaakt hoe die handel er af komt.
De nieuwe moet er goed op terug geplaatst worden om idd eventuele schade te voorkomen, doormiddel van deze tool.
Dit word ook snel een beetje uitgelegd in het filmpje (dat er zonder spanning er een ruimte overblijft)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?

Bericht door w.rusman »

in het filmpje zie je al dat de uiteinden van de tapeinden net door de gaten komen zonder de spanner. Bij het demonteren kan ik me voorstellen dat als je met grote druk nog een laatste slag van de moer los moet draaien hij gewoon de schroefdraad van het tapeind af stript en zo ook de resterende tapeinden verbuigt.

Maar misschien ben ik te voorzichtig. :whistle :-D
Nissan micra K12
ChristiaanW200
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 17:11
8
Model: 850
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hoogezand

Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?

Bericht door ChristiaanW200 »

Nah, allemaal fout.

Zijn zelfstellende drukgoeppen.
Zodat het omslagpunt van je koppeling niet verplaatst (hoger of lager). Bij montage moet je deze op 0 zetten anders gaat die slippen of komt niet vrin



Verstuurd vanaf mijn S50 met Tapatalk
Plaats reactie