Werkcilinder hulpkoppeling hoofdkoppeling cilinder lek?

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Werkcilinder hulpkoppeling hoofdkoppeling cilinder lek?

Bericht door Edwins40 » wo 23 sep 2009, 19:59

Bonjour,

Het zoveelste probleem! Tijdje terug heb ik hier geposted dat m'n remvloeistof lekt, maar hoe dat weet niemand (en dan heb ik het niet over de forummensen, excuses :tumbup )

Nu zag ik vamiddag dat het stofhoesje bij de werkcilinder van de koppeling gescheurd is, en daar komt een hoop zwarte meuk uit. Na wat volgen van leidingkjes kwam ik tot de conclusie dat de werkcilinder (of iets daar in de buurt) gebruik maakt van de olie in het resevoir van de remvloeistof.

Volstaat hier dat ik het stofhoesje vervang en de olie er niet meer uitkomt, of is er echt iets goed kapot?

Thanks! (zal morgen even foto's maken ter verduidelijking, het is nu te donker)
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek

Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7121
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2007
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Werkcilinder lek?

Bericht door krismazur » wo 23 sep 2009, 20:05

Je bedoel toch werkcilinder op de bak zelf toch?
Zo ja, eenige wat help, is nieuwe cilinder plaatsen
die op de bak heet hulpkoppelingcilinder

Het is half uurtje werken bij de dealer en ik dacht kost rond €60 voor cilinder zelf kijk anders in prijzen topic.

Had ik ook lekke cilinder en na een tijdje kon ik niet meer koppelen (remvloeistof op :tumbdown )

Succes :tumbup
Just call me Kris

Afbeelding

Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Re: Werkcilinder lek?

Bericht door Edwins40 » wo 23 sep 2009, 20:16

Even snel gejat van google, zo ziet het er ongeveer uit, en vanuit het rubbertje loopt olie (behoorlijke plas op de versnellingsbak :P ). Snapte inderdaad ineens waar m'n remvloeistof bleef haha! :tumbup

Thanks kriz voor de snelle reactie!
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek

Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7121
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2007
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Werkcilinder lek?

Bericht door krismazur » wo 23 sep 2009, 20:21

Ja dat is hem
hulpcilinder

Het bastaat een revisie set maar deze is mij afgeraden ook gereviseerde cilinders

voor dat paar tientjes zou ik geen risico lopen
Just call me Kris

Afbeelding

Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Re: Werkcilinder lek?

Bericht door Edwins40 » do 22 okt 2009, 00:02

Hulpcilinder vervangen, meteen even een pré winterbeurtje ertegen aan gegooid en het loopt weer als een trein! Alleen trilt m'n uitlaat ineens als een dwaas bij stationair :tumbdown morgen er maar even onderkruipen om te zien wat is loos
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek

Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
Locatie: Zuid scharwoude

Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door Speed » vr 04 dec 2009, 15:01

Mijn S40 uit 1996 met 119.000 km op de klok, heeft een klein probleempje. Als ik uit stilstand wil wegrijden in zijn 1 en ik laat de koppeling opkomen dan voel je een beetje schuddent/hortend/overslaand gevoel, als je dan wat gas bijgeeft word het minder en trekt ie gewoon weg.
Ik hoop niet iets met de koppeling, al lijkt me dit ook wel sterk met zo'n lage kilometerstand.

Het is een beetje onduidelijk probleem, misschien dat iemand op de nieuwjaarsmeeting even kan 'voelen'

Misschien dat iemand weet wat dit is en wat het kost om het te verhelpen.

Alvast bedankt!
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding

V401999
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:04
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door V401999 » vr 04 dec 2009, 17:44

Volgens mij hebben ze dit allemaal in meer of mindere mate.
Ik had dat ook.
Zelfs nu met een nieuwe koppeling en versnellingsbak heb ik het een beetje...

Heb je ook bij bepaalde snelheden als je het gas loslaat of weer gas geeft dat de auto een beetje
schud?

Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
Locatie: Zuid scharwoude

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door Speed » vr 04 dec 2009, 18:34

V401999 schreef:Volgens mij hebben ze dit allemaal in meer of mindere mate.
Ik had dat ook.
Zelfs nu met een nieuwe koppeling en versnellingsbak heb ik het een beetje...

Heb je ook bij bepaalde snelheden als je het gas loslaat of weer gas geeft dat de auto een beetje
schud?
Oke, niet iets om me echt heel erg druk om te maken denk ik? maar nu je het beetje samenvat, kom ik op een ander idee, misschien iets met de motorsteunen?
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding

devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door devnullT4 » vr 04 dec 2009, 19:11

Speed schreef:
V401999 schreef:Volgens mij hebben ze dit allemaal in meer of mindere mate.
Ik had dat ook.
Zelfs nu met een nieuwe koppeling en versnellingsbak heb ik het een beetje...

Heb je ook bij bepaalde snelheden als je het gas loslaat of weer gas geeft dat de auto een beetje
schud?
Oke, niet iets om me echt heel erg druk om te maken denk ik? maar nu je het beetje samenvat, kom ik op een ander idee, misschien iets met de motorsteunen?
ik herken bovenstaand probleem enigszins en heb een sterk vermoeden dat er een motorsteun vervangen moet worden. Gaat binnenkort eens gebeuren. verdere klachten mbt motorsteun die ik nu heb is bij stationair trillen en resoneren van de auto en bij rijden een zware brom en lawaaig.
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding

V401999
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:04
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door V401999 » vr 04 dec 2009, 19:33

Motorsteunen vervangen (alle 4) had bij mij wel resonantie iets verminderd (ook hier hebben de meeste fase 1 V40/S40's last van). Het gebibber bij optrekken was daardoor niet verbeterd destijds...

Had je ook last van dat 'schudden' bij gas loslaten en gas geven?

Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
Locatie: Zuid scharwoude

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door Speed » vr 04 dec 2009, 19:45

V401999 schreef:Motorsteunen vervangen (alle 4) had bij mij wel resonantie iets verminderd (ook hier hebben de meeste fase 1 V40/S40's last van). Het gebibber bij optrekken was daardoor niet verbeterd destijds...

Had je ook last van dat 'schudden' bij gas loslaten en gas geven?
Ik heb voornamelijk last van het gebibber bij het optrekken, gebibber is het perfecte woord ervoor.
Dus eigenlijk wil ik dat eruit hebben, maar als dat normaal is bij de S/V40's dan heb ik er wel vrede mee :P
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding

Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7121
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2007
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door krismazur » vr 04 dec 2009, 19:50

Dat heb ik ook, maar bij dealer geweest met lekke koppelinghulpcilinder en sinds toen ging auto schuddend wegrijde in zijn 1. Met extra gas word minder ook als auto warm is voel ik weinig van. Wel voor terug geweest bij de dealer en vermoedelijk is de remvloeistof op de koppelingplaat terecht gekomen en veroorzaakt slippen van koppeling. Ik rij zo ongeveer 6 manden rond (H)
Just call me Kris

Afbeelding

Loek
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 15:08
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Bussum

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door Loek » zo 06 dec 2009, 17:50

herkenbaar, beetje stuiterend bibberen. idd als de auto koud is soms last van, zodra de auto warm is geen probleem. ik vermoed dat ook mijn koppelingscylinder lek is. verlies remolie, maar remsysteem is droog.
voorstel topic
Webdagboek
vorige
v40 1.8 1996 luxury line saphire black-377.000 km
huidige
v40 1.8 2001 Sports line titanium grey-140.000 km

Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door Edwins40 » zo 06 dec 2009, 19:43

Same here, hulpkoppelingscilinder naar z'n grootje, veel remolie verlies, kwam dus daardoor.

Schokkende gevoel was daarna overigens wel weg
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek

Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
Locatie: Zuid scharwoude

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door Speed » zo 06 dec 2009, 21:45

Oke dus het is wel een bekend probleem, inderdaad als de auto warm is is het veel minder. Maar hulpkoppelingscyllinder? is dat een duur grapje? en waar kan je controleren of hij lekt? want binnenin de auto bij het koppelingspedaal waar het pedaal met een stangetje door het schutbord gaat is het een beetje vettig/nattig, zou dit olielekkage kunnen zijn?
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding

Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door Edwins40 » zo 06 dec 2009, 22:31

Speed schreef:Oke dus het is wel een bekend probleem, inderdaad als de auto warm is is het veel minder. Maar hulpkoppelingscyllinder? is dat een duur grapje? en waar kan je controleren of hij lekt? want binnenin de auto bij het koppelingspedaal waar het pedaal met een stangetje door het schutbord gaat is het een beetje vettig/nattig, zou dit olielekkage kunnen zijn?
Daar zweet hij bij mij ook een beetje, maar dat werd niet als een probleem gezien bij de garage (normaal voor een auto van deze leeftijd was het devies!)
Ik weet niet meer precies wat de prijs was van de operatie, dus dat ga ik ook niet gokken :P Maar de kosten vielen alles mee.

Er zit aan je versnellingsbak een apparaatje (ter hoogte van je gaskabel zeg maar) dat hier op lijkt; Afbeelding

Bij mij was het rubbertje toevallig gescheurd en daar kwam alle olie uitzetten door het lek in de cilinder. Let ook even op je rem-olie, want hij tapt uit dat resevoir. Als hij lek is zal er ook een plasje olie op je versnellingsbak liggen of een dikke aangekoekte laag.
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek

Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
Locatie: Zuid scharwoude

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door Speed » zo 06 dec 2009, 22:46

Echt top man voor je super uitleg! :tumbup ik ga morgen bij daglicht eens even kijken of dat dingetje lekt! hopen dat ik hem kan lokaliseren :P
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding

Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7121
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2007
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door krismazur » zo 06 dec 2009, 23:38

als deze lekt dan vind je het gelijk
kosten dacht ik rond 100 euro
kijk in prijzen topic voor specs van deze cilinder
Just call me Kris

Afbeelding

huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door huub1 » ma 07 dec 2009, 09:31

Meestal kan je een revisie setje kopen voor dergelijke cylinders(nieuw binnenwerk)
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.

Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7121
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2007
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bij opkomen van koppeling in z'n 1, schuddent gevoel.

Bericht door krismazur » ma 07 dec 2009, 11:48

huub1 schreef:Meestal kan je een revisie setje kopen voor dergelijke cylinders(nieuw binnenwerk)
Huub
Deze hebben ze mij zwaar afgeraden, dealer en andere garage's scheelt niet veel kwa prijs maar kans dat na korte tijd weer gaat lekken is groot.

:vertag 30871688
Hulpcilinder van de koppeling (Bedieningcilinder) (Phase I)
€68,00 excl. BTW p/stuk
Volvo Dealer Bleukens B.V. te Bergen op Zoom

denk dat revisie set ron €40 incl btw was
Just call me Kris

Afbeelding

Plaats reactie