Werkcilinder hulpkoppeling hoofdkoppeling cilinder lek?
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 07 jul 2010, 14:01
- 13
Koppeling hapert bij terugschakelen
Beste forumleden,
Ik heb sinds kort een VolvoV40. Nu merk ik dat als ik terugschakel, de koppeling wat later aangrijpt dan dat ik mijn voet van het pedaal heb. Het lijkt er dus op dat de koppeling niet even snel aangrijpt als dat het pedaal opkomt. Kan dit te maken hebben met lucht in de cilinder van de koppeling?
Alvast bedankt!
Groet,
Gerard
Ik heb sinds kort een VolvoV40. Nu merk ik dat als ik terugschakel, de koppeling wat later aangrijpt dan dat ik mijn voet van het pedaal heb. Het lijkt er dus op dat de koppeling niet even snel aangrijpt als dat het pedaal opkomt. Kan dit te maken hebben met lucht in de cilinder van de koppeling?
Alvast bedankt!
Groet,
Gerard
-
- Idle
- Berichten: 49
- Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
- 14
Re: Koppeling hapert bij terugschakelen
Ik zou inderdaad de koppelings cylinder even bekijken.
Wellicht lucht, of versleten. Met 2 personen is het denk ik gemakkelijk te zien, je kan naar evt vertraagde beweging van de hefboom kijken die door de cilinder wordt bediend, als iemand anders snel de koppeling intrapt.
Wellicht lucht, of versleten. Met 2 personen is het denk ik gemakkelijk te zien, je kan naar evt vertraagde beweging van de hefboom kijken die door de cilinder wordt bediend, als iemand anders snel de koppeling intrapt.
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 07 jul 2010, 14:01
- 13
Re: Koppeling hapert bij terugschakelen
Bedankt voor de reactie.
Ik heb vandaag de cylinder ontlucht en de olie ververst. De olie die eruit kwam was een stukje donkerder dan de nieuwe. Ik voel dat de koppeling nu ook minder zwaar gaat en heb het idee dat het koppelen van geleidelijker gebeurt. Hopen maar dat dit het was en niet iets met de koppeling zelf.
Ik heb vandaag de cylinder ontlucht en de olie ververst. De olie die eruit kwam was een stukje donkerder dan de nieuwe. Ik voel dat de koppeling nu ook minder zwaar gaat en heb het idee dat het koppelen van geleidelijker gebeurt. Hopen maar dat dit het was en niet iets met de koppeling zelf.
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Den Haag
hulpkoppelingscilinder vervangen
hallo, tijdje weg geweest van het forum, hier een kleine update, had last van speling op het stuur...struurbekrachtigingsvloeistof vervangen en het werd iets minder, toen stuurkogels vervangen en uit laten lijnen...probleem zo goed als opgelost! ;-)
Nu het volgende, gisteravond op de snelweg deed mijn koppeling het niet meer...weg laten halen door bergingsbedrijf. Nu denk ik dat het de hulpkoppelingscilinder is, deze zit niet meer vast aan de hevel van de versnellingsbak en het staafje wat volgens mij door het gaatje van de hevel zit is volgens mij van binnen gebroken! Als ik het induw komt er remvloeistof uit! Iemand ervaring met zelf vervangen? Is er een how to? Kan iemand misschien een foto plaatsen van hoe het eruit ziet als de boel nog heel is? please please? Naar mijn idee zit normaal het stangetje van de hulpcilinder door de hevel heen met een borgringetje....weet het alleen niet zeker....wie o wie kan me helpen? O, ja nog een vraag,als je de nippel opendraait van de hulpcilinder loopt dan je hele remvloeistof reservoir leeg of alleen de remvloeistof uit de hulpkoppelingscilinder?
groetjes René
Nu het volgende, gisteravond op de snelweg deed mijn koppeling het niet meer...weg laten halen door bergingsbedrijf. Nu denk ik dat het de hulpkoppelingscilinder is, deze zit niet meer vast aan de hevel van de versnellingsbak en het staafje wat volgens mij door het gaatje van de hevel zit is volgens mij van binnen gebroken! Als ik het induw komt er remvloeistof uit! Iemand ervaring met zelf vervangen? Is er een how to? Kan iemand misschien een foto plaatsen van hoe het eruit ziet als de boel nog heel is? please please? Naar mijn idee zit normaal het stangetje van de hulpcilinder door de hevel heen met een borgringetje....weet het alleen niet zeker....wie o wie kan me helpen? O, ja nog een vraag,als je de nippel opendraait van de hulpcilinder loopt dan je hele remvloeistof reservoir leeg of alleen de remvloeistof uit de hulpkoppelingscilinder?
groetjes René
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: hulpkoppelingscilinder vervangen
Heb je deze topic al gelezen? :
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=2304
Alles legen, hulpcilinder vervangen en daarna weer vullen met verse vloeistof en goed ontluchten.
Groetjes Wouter
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=2304
Alles legen, hulpcilinder vervangen en daarna weer vullen met verse vloeistof en goed ontluchten.
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Den Haag
Re: hulpkoppelingscilinder vervangen
hulpkoppelingscilinder vervangen ..alleen lukt het niet om het pinnetje in de release vork te zetten omdat deze scheef staat, toen met zaklamp naar binnen geschenen in de bak en zo te zien is de druklager totaal doormidden....wat een feest! iemand ervaring met deze zelf vervangen? zo ja ik sta open voor goede tips!
groetjes René
groetjes René
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: hulpkoppelingscilinder vervangen
Dat is niet zo mooi, zie http://link.marktplaats.nl/384763981
Voor wat plaatjes van de bak.
Groetjes Wouter
Voor wat plaatjes van de bak.
Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door René op di 12 okt 2010, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link ingekort
Reden: Link ingekort
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: hulpkoppelingscilinder vervangen
Is dit nou niet dezelfde bak als de M3P bak? Hij oogt compleet 'tzelfde volgens mij!
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: hulpkoppelingscilinder vervangen
Ja oa de overbrengingen zijn anders.
motor-bak-overbrenging-note
B1.6-M3P-4.07
B1.8-M3P-3.87
B1.8-M3P-3.73-France
B2.0-M5P-4.07
Mechanisch de versnellingsbakken zijn het zelfde. De tandwielen in de M3P/M5D zijn breder dan die in de M3P. De oppervlaktebehandeling van de aandrijfassen en tandwielen in de versnellingsbak kan ook variëren. Een ander verschil is dat het verschil op de M3P/M5D loopt in conische lagers en dat in de M3P loopt in rollagers.
Groetjes Wouter
motor-bak-overbrenging-note
B1.6-M3P-4.07
B1.8-M3P-3.87
B1.8-M3P-3.73-France
B2.0-M5P-4.07
Mechanisch de versnellingsbakken zijn het zelfde. De tandwielen in de M3P/M5D zijn breder dan die in de M3P. De oppervlaktebehandeling van de aandrijfassen en tandwielen in de versnellingsbak kan ook variëren. Een ander verschil is dat het verschil op de M3P/M5D loopt in conische lagers en dat in de M3P loopt in rollagers.
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Den Haag
Re: hulpkoppelingscilinder vervangen
Wouter nog bedankt voor de info...heb wat telefoontjes richting garage gedaan en degene waar onze auto's vandaan komen durft voor het druklager alleen 600 te vragen, met koppelingsplaten en dergelijk erbij rond de 900! ik ben zo NIET blij! ;-(
gr René
gr René
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: hulpkoppelingscilinder vervangen
In hoeverre zij deze bakken nu onderling uit te wisselen dan?Wouter schreef:Ja oa de overbrengingen zijn anders.
motor-bak-overbrenging-note
B1.6-M3P-4.07
B1.8-M3P-3.87
B1.8-M3P-3.73-France
B2.0-M5P-4.07
Mechanisch de versnellingsbakken zijn het zelfde. De tandwielen in de M3P/M5D zijn breder dan die in de M3P. De oppervlaktebehandeling van de aandrijfassen en tandwielen in de versnellingsbak kan ook variëren. Een ander verschil is dat het verschil op de M3P/M5D loopt in conische lagers en dat in de M3P loopt in rollagers.
Groetjes Wouter
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Den Haag
Re: hulpkoppelingscilinder vervangen
hallo nog een vraagje...een hoop mensen op het forum spreken over bij het vervangen van de koppeling, ook gelijk de krukaskeerring laten vervangen! bedoelt men dan aan de vliegwielzijde of aan de versnellingsbakzijde???
groetjes René
groetjes René
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: hulpkoppelingscilinder vervangen
Vliegwielzijde (Krukas = motor).
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Den Haag
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: hulpkoppelingscilinder vervangen
Hierbij een aanvulling op je PM vraag voor de clutchrelease bearing arm :
Fitting the throwout bearing fork
Lubricate the ball joint with Volvo assembly compound, part no. 1161246-2.
Caution! Do not grease the primary shaft or clutch release.
Install:
-throwout bearing fork and dust boot
-the throwout bearing
-the throwout bearing in the fork and on the sleeve. Fit a belt around the fork to hold the throwout bearing in place during installation.
Groetjes Wouter
Fitting the throwout bearing fork
Lubricate the ball joint with Volvo assembly compound, part no. 1161246-2.
Caution! Do not grease the primary shaft or clutch release.
Install:
-throwout bearing fork and dust boot
-the throwout bearing
-the throwout bearing in the fork and on the sleeve. Fit a belt around the fork to hold the throwout bearing in place during installation.
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Den Haag
Re: hulpkoppelingscilinder vervangen
Hallo, gelukkig is de V40 weer gemaakt, na het vervangen van de koppeling en het nieuwe druklager en nadat de versnellingsbak weer gemonteerd was, bleek er meer aan de hand te zijn...de ontkoppelvork schudde van links naar rechts en dit was niet goed dus....;-( de versnellingsbak moest er weer af en wat bleek, de geleideas, dit is de as waarover het drukcilinder glijdt was afgebroken op het lager in de versnellingsbak...dus nieuw druklager kopen en geleideas en metalen kogel met balletje waar de ontkoppelvork op rust....om dit lager eruit de halen moest er een stalen pijp op het lager gelast worden om houvast te krijgen, hetzelfde verhaal voor de kogel(scharnierpunt) , nieuwe onderdelen moesten erin geperst worden, hierna alles weer in elkaar zetten en tadaaa hij doet het weer prima....als ik terug ga denken aan de symptomen voor al deze ellende was het een krakende koppelingspedaal wat vooral zwaar ging...en als de auto net gestart was een beetje vreemd soort ratel die naderhand weer verdween. De "oude" koppelingsplaat is flink beschadigd door de ontkoppelvork die er tegen aan heeft gezeten...gelukkig kan ik weer rijden! ;-) het plaatje een stukje hierboven is juist op het gedeelte wat aan de versnellingsbak zit na, zit niet met 2 bouten vast maar dus een geperst lager!
groetjes René
groetjes René
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za 15 mei 2010, 16:24
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Capelle aan den ijssel
Hulpkoppelingcillinder trapt steeds door
Hoi tijdje geleden dat ik hier was ,beetje druk in het leven , maar deze forum niet vergeten
Ik had laatst dat ik ineens niet meer kon schakelen omdat de druk van me koppelingspendaal ineens weg viel , toen ik onder de motorkap keek zag ik dat er dot4 uit de hulpkoppeling cillinder kwam , deze eraf gehaald en zag dat het rubber versleten was.Ik wou deze rubber bestellen maar helaas niet los verkrijgbaar.
Dus ik naar de sloop toe (ben niet rijk) een andere hulpkoppelingcillinder gehaald en deze overgezet.
Hij werkte weer maar voor korte duur , ik trapte er weer door.
Nu vraag ik me eigen af als ik een nieuwe gaat bestellen dat ik er dan weer door trap.
Wat veroorzaakt nu het probleem? Ligt het aan de hulpkoppeling cillinder of hoofdkoppelingcillinder misschien dat deze overdruk veroorzaakt?
Of ligt het aan de ouderdom van de hulpkoppelingcillinder?
Kan iemand mij hierbij helpen , en ik heb andere topics gelezen maar das meer voor ontluchten enzo.
Gr Mark
Ik had laatst dat ik ineens niet meer kon schakelen omdat de druk van me koppelingspendaal ineens weg viel , toen ik onder de motorkap keek zag ik dat er dot4 uit de hulpkoppeling cillinder kwam , deze eraf gehaald en zag dat het rubber versleten was.Ik wou deze rubber bestellen maar helaas niet los verkrijgbaar.
Dus ik naar de sloop toe (ben niet rijk) een andere hulpkoppelingcillinder gehaald en deze overgezet.
Hij werkte weer maar voor korte duur , ik trapte er weer door.
Nu vraag ik me eigen af als ik een nieuwe gaat bestellen dat ik er dan weer door trap.
Wat veroorzaakt nu het probleem? Ligt het aan de hulpkoppeling cillinder of hoofdkoppelingcillinder misschien dat deze overdruk veroorzaakt?
Of ligt het aan de ouderdom van de hulpkoppelingcillinder?
Kan iemand mij hierbij helpen , en ik heb andere topics gelezen maar das meer voor ontluchten enzo.
Gr Mark
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: Hulpkoppelingcillinder trapt steeds door
Hulpkoppelingscilinder gaat idd op DOT 4 remvloeistof mee. Dat je deze erdoor trapt lijkt mij pure pech... zelfde bij tweedehands item.
Ik denk dat het verstandigst is toch een nieuwe aan te schaffen, netjes met zijn tweeen ff ontluchten en dan moet hij 't weer doen. Overdruk zal niet zo snel ontstaan in dit systeem, eerder oud materiaal dat het begeeft...
Ik denk dat het verstandigst is toch een nieuwe aan te schaffen, netjes met zijn tweeen ff ontluchten en dan moet hij 't weer doen. Overdruk zal niet zo snel ontstaan in dit systeem, eerder oud materiaal dat het begeeft...
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Hulpkoppelingcillinder trapt steeds door
Ik weet niet wat je voor cilinder op de sloop hebt betaald maar bij de dealer is ook niet verschrikelijk duur
30871688
Hulpcilinder van de koppeling (Bedieningcilinder) (Phase I)
€68,00 excl. BTW p/stukVolvo Dealer Bleukens B.V. te Bergen op Zoom
30871688
Hulpcilinder van de koppeling (Bedieningcilinder) (Phase I)
€68,00 excl. BTW p/stukVolvo Dealer Bleukens B.V. te Bergen op Zoom
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za 15 mei 2010, 16:24
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Capelle aan den ijssel
Re: Hulpkoppelingcillinder trapt steeds door
Nou toch me eigen verwend vandaag en een nieuwe gehaald bij de dealer.
Diegene die achter de balie van het magezijn staat zei tegen mij dat de s40 uit '96 dit probleem erkend , volvo heeft deze hulpkoppeling cillinder ook aangepast.
Ik moest 81 euro inclusief betalen.
En hij doet het weer :)
Thx Voor de advice :)
Gr Mark
Diegene die achter de balie van het magezijn staat zei tegen mij dat de s40 uit '96 dit probleem erkend , volvo heeft deze hulpkoppeling cillinder ook aangepast.
Ik moest 81 euro inclusief betalen.
En hij doet het weer :)
Thx Voor de advice :)
Gr Mark