Werkcilinder hulpkoppeling hoofdkoppeling cilinder lek?

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
gerardv40
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 07 jul 2010, 14:01
13

Koppeling hapert bij terugschakelen

Bericht door gerardv40 »

Beste forumleden,

Ik heb sinds kort een VolvoV40. Nu merk ik dat als ik terugschakel, de koppeling wat later aangrijpt dan dat ik mijn voet van het pedaal heb. Het lijkt er dus op dat de koppeling niet even snel aangrijpt als dat het pedaal opkomt. Kan dit te maken hebben met lucht in de cilinder van de koppeling?

Alvast bedankt!

Groet,
Gerard
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

Re: Koppeling hapert bij terugschakelen

Bericht door tnjkoster »

Ik zou inderdaad de koppelings cylinder even bekijken.
Wellicht lucht, of versleten. Met 2 personen is het denk ik gemakkelijk te zien, je kan naar evt vertraagde beweging van de hefboom kijken die door de cilinder wordt bediend, als iemand anders snel de koppeling intrapt.
gerardv40
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 07 jul 2010, 14:01
13

Re: Koppeling hapert bij terugschakelen

Bericht door gerardv40 »

Bedankt voor de reactie.

Ik heb vandaag de cylinder ontlucht en de olie ververst. De olie die eruit kwam was een stukje donkerder dan de nieuwe. Ik voel dat de koppeling nu ook minder zwaar gaat en heb het idee dat het koppelen van geleidelijker gebeurt. Hopen maar dat dit het was en niet iets met de koppeling zelf.
Reneharley
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Den Haag

hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door Reneharley »

hallo, tijdje weg geweest van het forum, hier een kleine update, had last van speling op het stuur...struurbekrachtigingsvloeistof vervangen en het werd iets minder, toen stuurkogels vervangen en uit laten lijnen...probleem zo goed als opgelost! ;-)
Nu het volgende, gisteravond op de snelweg deed mijn koppeling het niet meer...weg laten halen door bergingsbedrijf. Nu denk ik dat het de hulpkoppelingscilinder is, deze zit niet meer vast aan de hevel van de versnellingsbak en het staafje wat volgens mij door het gaatje van de hevel zit is volgens mij van binnen gebroken! Als ik het induw komt er remvloeistof uit! Iemand ervaring met zelf vervangen? Is er een how to? Kan iemand misschien een foto plaatsen van hoe het eruit ziet als de boel nog heel is? please please? Naar mijn idee zit normaal het stangetje van de hulpcilinder door de hevel heen met een borgringetje....weet het alleen niet zeker....wie o wie kan me helpen? O, ja nog een vraag,als je de nippel opendraait van de hulpcilinder loopt dan je hele remvloeistof reservoir leeg of alleen de remvloeistof uit de hulpkoppelingscilinder?

groetjes René
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door Wouter »

Heb je deze topic al gelezen? :

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=2304

Alles legen, hulpcilinder vervangen en daarna weer vullen met verse vloeistof en goed ontluchten.

Groetjes Wouter
Reneharley
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Den Haag

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door Reneharley »

hulpkoppelingscilinder vervangen ..alleen lukt het niet om het pinnetje in de release vork te zetten omdat deze scheef staat, toen met zaklamp naar binnen geschenen in de bak en zo te zien is de druklager totaal doormidden....wat een feest! iemand ervaring met deze zelf vervangen? zo ja ik sta open voor goede tips!

groetjes René
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door Wouter »

Dat is niet zo mooi, zie http://link.marktplaats.nl/384763981

Voor wat plaatjes van de bak.

Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door René op di 12 okt 2010, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link ingekort
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door schaefer »

Is dit nou niet dezelfde bak als de M3P bak? Hij oogt compleet 'tzelfde volgens mij!
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door Wouter »

Ja oa de overbrengingen zijn anders.

motor-bak-overbrenging-note
B1.6-M3P-4.07
B1.8-M3P-3.87
B1.8-M3P-3.73-France
B2.0-M5P-4.07

Mechanisch de versnellingsbakken zijn het zelfde. De tandwielen in de M3P/M5D zijn breder dan die in de M3P. De oppervlaktebehandeling van de aandrijfassen en tandwielen in de versnellingsbak kan ook variëren. Een ander verschil is dat het verschil op de M3P/M5D loopt in conische lagers en dat in de M3P loopt in rollagers.

Groetjes Wouter
Reneharley
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Den Haag

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door Reneharley »

Wouter nog bedankt voor de info...heb wat telefoontjes richting garage gedaan en degene waar onze auto's vandaan komen durft voor het druklager alleen 600 te vragen, met koppelingsplaten en dergelijk erbij :tumbdown rond de 900! ik ben zo NIET blij! ;-(


gr René
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door schaefer »

Wouter schreef:Ja oa de overbrengingen zijn anders.

motor-bak-overbrenging-note
B1.6-M3P-4.07
B1.8-M3P-3.87
B1.8-M3P-3.73-France
B2.0-M5P-4.07

Mechanisch de versnellingsbakken zijn het zelfde. De tandwielen in de M3P/M5D zijn breder dan die in de M3P. De oppervlaktebehandeling van de aandrijfassen en tandwielen in de versnellingsbak kan ook variëren. Een ander verschil is dat het verschil op de M3P/M5D loopt in conische lagers en dat in de M3P loopt in rollagers.

Groetjes Wouter
In hoeverre zij deze bakken nu onderling uit te wisselen dan?
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Reneharley
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Den Haag

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door Reneharley »

hallo nog een vraagje...een hoop mensen op het forum spreken over bij het vervangen van de koppeling, ook gelijk de krukaskeerring laten vervangen! bedoelt men dan aan de vliegwielzijde of aan de versnellingsbakzijde???

groetjes René
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door Wouter »

Vliegwielzijde (Krukas = motor).

Groetjes Wouter
Reneharley
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Den Haag

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door Reneharley »

thanks!
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door Wouter »

Hierbij een aanvulling op je PM vraag voor de clutchrelease bearing arm :

Afbeelding

Fitting the throwout bearing fork
Lubricate the ball joint with Volvo assembly compound, part no. 1161246-2.
Caution! Do not grease the primary shaft or clutch release.
Install:
-throwout bearing fork and dust boot
-the throwout bearing
-the throwout bearing in the fork and on the sleeve. Fit a belt around the fork to hold the throwout bearing in place during installation.

Groetjes Wouter
Reneharley
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Den Haag

Re: hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door Reneharley »

Hallo, gelukkig is de V40 weer gemaakt, na het vervangen van de koppeling en het nieuwe druklager en nadat de versnellingsbak weer gemonteerd was, bleek er meer aan de hand te zijn...de ontkoppelvork schudde van links naar rechts en dit was niet goed dus....;-( de versnellingsbak moest er weer af en wat bleek, de geleideas, dit is de as waarover het drukcilinder glijdt was afgebroken op het lager in de versnellingsbak...dus nieuw druklager kopen en geleideas en metalen kogel met balletje waar de ontkoppelvork op rust....om dit lager eruit de halen moest er een stalen pijp op het lager gelast worden om houvast te krijgen, hetzelfde verhaal voor de kogel(scharnierpunt) , nieuwe onderdelen moesten erin geperst worden, hierna alles weer in elkaar zetten en tadaaa hij doet het weer prima....als ik terug ga denken aan de symptomen voor al deze ellende was het een krakende koppelingspedaal wat vooral zwaar ging...en als de auto net gestart was een beetje vreemd soort ratel die naderhand weer verdween. De "oude" koppelingsplaat is flink beschadigd door de ontkoppelvork die er tegen aan heeft gezeten...gelukkig kan ik weer rijden! ;-) het plaatje een stukje hierboven is juist op het gedeelte wat aan de versnellingsbak zit na, zit niet met 2 bouten vast maar dus een geperst lager!

groetjes René
Mark31
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 16:24
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Capelle aan den ijssel

Hulpkoppelingcillinder trapt steeds door

Bericht door Mark31 »

Hoi tijdje geleden dat ik hier was ,beetje druk in het leven , maar deze forum niet vergeten ;)


Ik had laatst dat ik ineens niet meer kon schakelen omdat de druk van me koppelingspendaal ineens weg viel , toen ik onder de motorkap keek zag ik dat er dot4 uit de hulpkoppeling cillinder kwam , deze eraf gehaald en zag dat het rubber versleten was.Ik wou deze rubber bestellen maar helaas niet los verkrijgbaar.
Dus ik naar de sloop toe (ben niet rijk) een andere hulpkoppelingcillinder gehaald en deze overgezet.
Hij werkte weer maar voor korte duur , ik trapte er weer door.
Nu vraag ik me eigen af als ik een nieuwe gaat bestellen dat ik er dan weer door trap.
Wat veroorzaakt nu het probleem? Ligt het aan de hulpkoppeling cillinder of hoofdkoppelingcillinder misschien dat deze overdruk veroorzaakt?
Of ligt het aan de ouderdom van de hulpkoppelingcillinder?

Kan iemand mij hierbij helpen , en ik heb andere topics gelezen maar das meer voor ontluchten enzo.

Gr Mark
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Hulpkoppelingcillinder trapt steeds door

Bericht door schaefer »

Hulpkoppelingscilinder gaat idd op DOT 4 remvloeistof mee. Dat je deze erdoor trapt lijkt mij pure pech... zelfde bij tweedehands item.
Ik denk dat het verstandigst is toch een nieuwe aan te schaffen, netjes met zijn tweeen ff ontluchten en dan moet hij 't weer doen. Overdruk zal niet zo snel ontstaan in dit systeem, eerder oud materiaal dat het begeeft...
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hulpkoppelingcillinder trapt steeds door

Bericht door krismazur »

Ik weet niet wat je voor cilinder op de sloop hebt betaald maar bij de dealer is ook niet verschrikelijk duur
30871688
Hulpcilinder van de koppeling (Bedieningcilinder) (Phase I)
€68,00 excl. BTW p/stuk
Volvo Dealer Bleukens B.V. te Bergen op Zoom
Just call me Kris

Afbeelding
Mark31
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 16:24
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Capelle aan den ijssel

Re: Hulpkoppelingcillinder trapt steeds door

Bericht door Mark31 »

Nou toch me eigen verwend vandaag en een nieuwe gehaald bij de dealer.

Diegene die achter de balie van het magezijn staat zei tegen mij dat de s40 uit '96 dit probleem erkend , volvo heeft deze hulpkoppeling cillinder ook aangepast.
Ik moest 81 euro inclusief betalen.

En hij doet het weer :)

Thx Voor de advice :)

Gr Mark
Plaats reactie