Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Caesar »

N.B. even belangrijk voor anderen die dit misschien lezen; er is een verschil tussen pre-2002 modellen en post 2002 modellen; post 2002 kunnen deze mod niet; die hebben een as spline van 21 ipv 23 tanden. Maar als je auto nou van nov. 2002 is,ga er dan niet van uit dat het wel of niet kan want immers verschijnen het nieuwe jaar model al net zo vroeg als dat de eerste sinterklaas attributen in de supermarkt verschijnen......heeft blijkbaar niets te maken met fase 1 of fase 2. Als je een twijfelgeval hebt (allebei hebben M56 bak) dan moet je hem dus splitsen om er zeker van te zijn welke het is helaas.

om antwoord te geven of je nog meer nodig hebt; ja; een nieuwe slave cylinder ( weet niet hoe die in het Nederlands heet): die moet je wel specifiek voor je model hebben. En nieuwe clutch bolts.

Hier nog wat wat leesvoer;

https://www.volvoforums.org.uk/archive/ ... 94234.html
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Marnixjee »

Of je besteld zo'n set : https://www.autodoc.nl/valeo/715564 hoef je er enkel nog een druklager bij te bestellen ben je in 1 keer klaar en passend voor een 2.0T motor ;) (deze gaat er bij mij ook onder binnenkort.)
Erikb1971
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Erik

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 »

Das bij mij een sensor voor de brandstofvoorraad... voor 29 euro... als dat toch eens alles zou oplossen ;-)
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297
Erikb1971
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Erik

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 »

Caesar schreef: wo 20 sep 2017, 21:25 N.B. even belangrijk voor anderen die dit misschien lezen; er is een verschil tussen pre-2002 modellen en post 2002 modellen; post 2002 kunnen deze mod niet; die hebben een as spline van 21 ipv 23 tanden. Maar als je auto nou van nov. 2002 is,ga er dan niet van uit dat het wel of niet kan want immers verschijnen het nieuwe jaar model al net zo vroeg als dat de eerste sinterklaas attributen in de supermarkt verschijnen......heeft blijkbaar niets te maken met fase 1 of fase 2. Als je een twijfelgeval hebt (allebei hebben M56 bak) dan moet je hem dus splitsen om er zeker van te zijn welke het is helaas.

om antwoord te geven of je nog meer nodig hebt; ja; een nieuwe slave cylinder ( weet niet hoe die in het Nederlands heet): die moet je wel specifiek voor je model hebben. En nieuwe clutch bolts.

Hier nog wat wat leesvoer;

https://www.volvoforums.org.uk/archive/ ... 94234.html
top, dank!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Marnixjee »

Oeps hahaha miste een 0 hierbij de goeie link : https://www.autodoc.nl/valeo/7155640
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Caesar »

Dat lijkt zeker iets te zijn waar ik zelf wel interesse in zou hebben mocht het nodig zijn; omdat hier dus al een single mass vliegwiel bij zit.......dat is helemaal geen slecht idee eigenlijk. Dan ben je van het gezeur af inderdaad en weet je zeker dat het past!

Overigens staat hier dat deze dus 23 tanden heeft; op mijn kenteken past hij; dus ik heb blijkbaar 23 tanden (2002 model) m.a.w. wel even je eigen kenteken invullen om te zien welk variant deze set je moet hebben. (neem aan 21 tands)
Erikb1971
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Erik

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 »

check!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297
Erikb1971
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Erik

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 »

goeie tip idd! ergg interessant!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297
Erikb1971
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Erik

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 »

gister besteld:
https://www.autodoc.nl/valeo/7155640(artikelnummer 835081)
Dit is een hele vervangingsset met een enkelmassa vliegwiel

en:

https://www.autodoc.nl/valeo/1108520 (artikelnummer 826507)
Dit is een koppelingsset voor een dubbelmassavliegwiel.

26 oktober open schroeven en dan ter plaatse bepalen of het vliegwiel wel of iet ook vervangen gaat worden... spannend!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Bramzel »

Succes Erik, hou ons op de hoogte van de voortgang!
Erikb1971
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Erik

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 »

Afgelopen donderdag stond de afspraak om de koppeling te vervangen. De dag ervoor kreeg ik een brief dat de APK keuring er aan zat te komen, en tot overmaat van ramp wilde diezelfde avond mijn auto helaas niet starten, en dus de wegenwacht gebeld. Daar werd een defecte brandstofpomp geconstateerd, maar na een paar ferme klappen met een hamer er op deed ie het weer. Dilemma's. Ik besloot om donderdag ochtend vroeg toch naar mijn monteur te rijden. Het was maar 70 km over A12 en A2, wat kan er misgaan in de donderdag ochtend spits? Van alles. Ik heb 4 keer langs de kant van de weg gestaan met een uitgevallen brandstofpomp. Gelukkig was ik gewapend met een rubber hamer en na enig aandringen kreeg ik de pomp ook 4 keer weer aan de praat. Dus met maar een half uur vertraging bij mijn monteur aangekomen. Daar even goed nagedacht. De koppeling moet vervangen worden, kosten: minimaal 700 euro, met een beetje tegenzin 1200 euro. Dan is er nog de kwestie van het af en toe onregelmatig stationair lopen. Na het vervangen vorige maand van mijn luchtmassameter is dat weliswaar verbeterd, maar af en toe speelt het nog op. En een onbekende hoeveelheid kosten voor de APK. We hebben besloten om eerst maar een s te kijken of we de auto door de APK konden krijgen. Die schade voel op zich mee. 4 keer remslangen, 2x stuurhoes, bevestiging uitlaat aan uitlaatdemper verrroest en mijn zomerbanden waren op. Dus ik heb besloten om eerst maar eens de auto weer rijdend te krijgen, en na vervangen van de brandstofpomp is dat gelukt. Nu ga ik de auto maar een szo low budget mogelijk door de apk proberen te krijgen en dan kijken of ik het stationair lopen echt helemaal goed kan krijgen. Als dat allemaal in orde is besluit ik pas of ik de grote operatie van de koppeling aandurf. Kortom: wordt vervolgd. En als iemand nog een handige monteur voor weinig voor de bovengenoemde klussen weet, ik hou me aanbevolen!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door texaco »

Tjah.. Ivar :P
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Erikb1971
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Erik

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 »

Maar even een update over De Grote Koppeling Show.
Inmiddels 4 maanden verder. Km stand inmiddels 377.000. Brandstof pomp twee keer vervangen, inmiddels lijkt die het te blijven doen. Motor loopt vaak stationair nog heel slecht (heb stappenmotor overgenomen van forum lid, geen verandering). Met slecht bedoel ik: stationair fluctueert het toerental constant tussen 1000 en 200 toeren. Fluctuatie wel regelmatig: zie youtube filmpje. https://youtu.be/3mINvczkUPg Alleen al vanwege de mooie levensles op de radio op de achtergrond de moeite waard :-) LET OP: filmpje is gemaakt met gaspedaal los, ik doe het dus niet zelf)
Auto trekt naar links, en trilt flink boven de 120 km/u.
Remklauw rechts achter zat gisteravond vast, na kort ritje sterke brandlucht en heel heet. straks nog even naar kijken.
Ik kan inmiddels het slippen van de koppeling op geen enkele manier voorkomen. Tijdens de eerste post in dit draadje was het vooral tijdens het tussen accelereren op de snelweg in de 5e versnelling (van 120 naar 140 km/u) inmiddels is het zodra ik meer dan 30% gas geef.
Over 15.000 km moet de distributieriem en de waterpomp vervangen worden.

Ik denk dat de auto zo langzamerhand wel een beetje op is :-)

Ik zit te denken over twee opties:
!. naar de sloop rijden en hopen dat ik niet bij hoef te betalen. andere auto kopen. eisen: ouder dan 15 jaar en betrouwbaarder dan deze. Liefst minimaal 2.0 motor.
2. auto strippen van alle semi bruikbare onderdelen, deel verkopen en deel houden, want: vergelijkbare 2.0T kopen (maar dan met wat minder km op de teller en bij voorkeur wat betrouwbaarder). Hoe breng je echter een gestripte auto naar de sloop en moet je dan bijbetalen? Iemand ervaring?
Ik heb bijvoorbeeld nog ene reserve turbo en er zit een turbo in. Alleen die zouden al wat waard moeten zijn zou je zeggen.

Dus. Iemand nog een mooie V40 van vóór maart 2003 te koop?

Erik
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297
ralf
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 751
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 01:34
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Etten-Leur

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door ralf »

Zit net ff te lezen. Juiste beslissing wegdoen en een ander halen :) succes met de zoektocht!
From bottom to top!
Erikb1971
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Erik

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 »

Ben er ook bang voor, tnx!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Bramzel »

Er staat een mooie V40 op LPG te koop hier op het forum Erik, dan ben je echt spekkoper!
Erikb1971
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Erik

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 »

ja ik zag hem staan, ziet er super uit, met mijn kilometers ook financieel gunstig.. maar ik moet echt even over die 1.8 heen :-) Is hier om de hoek dus misschien eens proefrijden...
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297
Harmjan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 21:26
6
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Harmjan
Locatie: Noordwolde (Groningen)

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Harmjan »

Heuy goeiedag, vervelend verhaal man, hopen dat het allemaal goed komt. De v die je naar de sloop wil brengen als het zo ver komt wil je me dan even berichten, dan neem ik heb wel van je over als die enigsinds in de buurt staat. Zou weer een mooie forum donor zijn;)


Groeten, Harm jan
Erikb1971
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Erik

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 »

uiteindelijk komt het vast allemaal goed. Ik neig wel erg naar de BiFuel hier op het forum, heb pb gestuurd om een proefrit te maken. Eens kijken welke onderdelen ik dan van mijn oude kan gebruiken als reserve onderdelen of verkopen (in ieder geval twee turbo's). Ik maak dan zeker een goede deal voor het forum, en als de auto of eventueel restanten voor hier relevant zijn doneer ik ze graag!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door volvoS40 »

Genoeg sloperijen waar je zelfs geld toe krijgt (rond de 150 euro) als je hem rijdend er heen brengt.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie