Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Erikb1971
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 » di 19 sep 2017, 18:50

Vandaag naar mijn garage geweest en redelijk slecht nieuws gehad: de koppeling is vergaand versleten. Op de snelweg als ik op redelijk lage toeren rijd en ik geef gas bij dan heb ik een soort slechte CVT automaat: heel veel toeren erbij en geen versnelling, en dan langzaam dalend toerental bij gelijkblijvend gasgeven. Dus ik was niet heel verbaasd. Dit zijn de geraamde kosten:
koppelingsset: 326 inclusief BTW
arbeidsloon: (dagje werk) 400 inclusief BTW
Totaal minimaal: 725 inclusief BTW

maar als het tegenzit en het vliegwiel (?) is stuk komt er nog een keer 850 inclsuief BTW euro bij. En hier begin ik te twijfelen. want is deze auto het nog wel waard om 1.500 euro aan 1 reparatie in te steken? De reparaties izjn wel zakelijk dus netto is het iig ex BTW en 1.000 euro, maar toch.

Het gaat om een V40 2.0t uit 1999, gekocht voor 1500 euro. Kilometerstand 356.000. Hij verbruikt aardig wat olie, ben nog aan het meten, maar ik gok een liter op 1000 km. Bovendien ben ik er nog steeds niet helemaal zeker van dat de Turbo helemaal werkt. Dus als ik de koppeling zou laten maken heb ik nog steeds geen V40 in topconditie. Wel eentje waarmee ik prima uit de voeten kan overigens, ik denk dat de turbo gedeeltelijk werkt, wat mij betreft snel zat.

Ik rij de Volvo zakelijk op mijn eenmanszaak, een nieuwe moet dus van voor 2002 zijn. Ik heb maximaal 2000 euro te besteden voor een nieuwe. Station is wel een must ivm twee honden... Heb ik daarvoor wat beters dan dat ik nu heb na reparatie koppeling? En eat levert mijn huidige V40 nog op met een kapotte koppeling?

Wie heeft hier een slimme gedachte over. Heb het vandaag pas zelf gehoord, en heb geleerd dat je nooit op de dag zelf dit soort beslissingen moet maken. Dus ik hoor graag jullie gedachten hierover!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297

Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 27269
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door René » di 19 sep 2017, 20:03

Oef, weer een moeilijke Erik ... keuzes :sleeping
Je verteld er wel uitgebreid bij wat er is en wat er (misschien) komt.
Misschien door een forumlid laten bekijken en repareren?
Scheelt een gedeelte uurloon + btw :whistle
Afbeelding ** WEBDAGBOEK V70 2.4 20V 2007 ** Afbeelding

Afbeelding

Don't take life too serious! You won't get out alive.

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Caesar » di 19 sep 2017, 20:20

Ik zou overwegen om een 850 enkel massa vliegwiel erop te zetten als die versleten is. Is een bekende aanpassing die bijna niets kost. 850 vliegwiel is geen dubbelmassa vliegwiel, maar past wel 1:1 als je die samen met koppelingsset van een 850 neemt en wel de slave cylinder voor de V40. Veel jongens hebben dat in het verleden gedaan, en naar tevredenheid.

zie dit linkje:

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=229368

en deze:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/16 ... -flywheel/

Erikb1971
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 » di 19 sep 2017, 20:37

René schreef:
di 19 sep 2017, 20:03
Oef, weer een moeilijke Erik ... keuzes :sleeping
Je verteld er wel uitgebreid bij wat er is en wat er (misschien) komt.
Misschien door een forumlid laten bekijken en repareren?
Scheelt een gedeelte uurloon + btw :whistle
Keuzes keuzes he? DE BTW is niet zo'n ramp, die is wel te verrekenen.. en ik ben normaal gesproken erg trouwe aan mijn monteur, die mag ook wel eens wat verdienen... Maa ik ga er nog wat nachtjes over slapen!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297

Erikb1971
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 » di 19 sep 2017, 20:38

Caesar schreef:
di 19 sep 2017, 20:20
Ik zou overwegen om een 850 enkel massa vliegwiel erop te zetten als die versleten is. Is een bekende aanpassing die bijna niets kost. 850 vliegwiel is geen dubbelmassa vliegwiel, maar past wel 1:1 als je die samen met koppelingsset van een 850 neemt en wel de slave cylinder voor de V40. Veel jongens hebben dat in het verleden gedaan, en naar tevredenheid.

zie dit linkje:

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=229368

en deze:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/16 ... -flywheel/
Oh maar dat is een interessante! Ik ga morgen de links bekijken maar in ieder geval erg bedankt voor je tip!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297

Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1201
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Apeldoorn

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Bramzel » di 19 sep 2017, 20:58

Heel lastig. Met €2000 kom je €400 te kort voor de hele mooie 2001 V40 van Olivier (Shell), zie viewtopic.php?f=18&t=15785.
Die €400 heb je echter zo bij elkaar als je wat onderdelen van je huidige auto afhaalt en op marktplaats verkoopt...

Erikb1971
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 » di 19 sep 2017, 21:03

Bramzel schreef:
di 19 sep 2017, 20:58
Heel lastig. Met €2000 kom je €400 te kort voor de hele mooie 2001 V40 van Olivier (Shell), zie viewtopic.php?f=18&t=15785.
Die €400 heb je echter zo bij elkaar als je wat onderdelen van je huidige auto afhaalt en op marktplaats verkoopt...
Wel een hele mooie idd (maar wel een 1.8.. zonder T.. slik...).. en een optie om ook achter de hand te houden als het single mass vliegwiel verhaal niet mocht lukken!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Caesar » di 19 sep 2017, 21:10

Mocht je twijfelen of het allemaal past; ik heb hier een 2002 2.0 T4 blok met M56 bak los ernaast liggen. De 2.0T heeft ook een M56 bak dus dat zou hetzelfde moeten zijn qua passing voor het vliegwiel/koppelignsset. Dan zou je een setje kunnen regelen/kopen met wellicht de mogelijkheid dat je kunt ruilen en dan eerst hier passen voordat je besluit iemand je blok + bak te splitsen!

Erikb1971
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 » di 19 sep 2017, 21:15

Caesar schreef:
di 19 sep 2017, 21:10
Mocht je twijfelen of het allemaal past; ik heb hier een 2002 2.0 T4 blok met M56 bak los ernaast liggen. De 2.0T heeft ook een M56 bak dus dat zou hetzelfde moeten zijn qua passing voor het vliegwiel/koppelignsset. Dan zou je een setje kunnen regelen/kopen met wellicht de mogelijkheid dat je kunt ruilen en dan eerst hier passen voordat je besluit iemand je blok + bak te splitsen!
Hou ik in gedachten! dank je wel!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297

Gebruikersavatar
aelse
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 11:29
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Elsloo

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door aelse » di 19 sep 2017, 21:30

Beste Erik,

das een moeilijke beslissing. Ik heb het punt ook gehad en besloten om het dubbel massa vliegwiel inclusief koppeling te laten vervangen bij een KM stand van 360.000.
Verschil was echter dat mijn auto een diesel uitvoering is en totaal geen druppel olie gerbuikt, geen turbo klachten heeft en verder loopt als een zonnetje. Het is verder ook nog een full optie gevalletje van 2004.
Mijn berekening was dat als de auto mij nog 2-3 jaar kon verplaatsen ik deze kosten ervoor over had. Inmiddels is dit ruim 30.000 KM en 1 jaar geleden en tot nu toe heb ik geen spijt van mijn beslissing.

Indien mijn olieverbruik zo hoog was als jij omschrijft had ik mogelijk anders besloten. Goede raad is duur nu. Hulp van mede forum genoten is te overwegen. Scheet in ieder geval in de kosten.

Veel wijsheid toegewenst (en uiteraard geluk)

Lou

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 3854
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Gouda

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door EnigmaEll » wo 20 sep 2017, 07:47

Als ik het zo lees zou ik inderdaad kijken naar een leuke fase 2. Omdat, zoals je zelf zegt, de auto na reparatie niet eens 100% goed is. En de kans van het vliegwiel (hoewel dit meestal niet hoeft volgens mij).
Succes man.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8905
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door volvoS40 » wo 20 sep 2017, 10:21

Ik doe het (ongeveer) voor de helft van het geld het vervangen van de koppeling. :-D

Bestel dan via internet zelf een koppeling set (Luc of valeo) en scheeld weer in de onkosten
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Erikb1971
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 » wo 20 sep 2017, 11:55

Als het betaalbaar kan zou het natuurlijk ideaal zijn om de koppelingsset en het vliegwiel in één keer te vervangen. Er staat 356K op de teller dus dan zou het een beetje risicovol zijn om een dag werk te besteden en niet alles te vervangen. Ik loop alleen tegen wat problemen aan met het vinden van een enkel massa vliegwiel voor een 850. Iemand een tip waar ik dat kan vinden? Heb Nordic cars geprobeerd en de onderdelen lijn en onderdelen24.nl
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Caesar » wo 20 sep 2017, 13:35

je zou eens bij Volvo Rima in Druten kunnen vragen of bij Boy Geenacker in Nijmegen. Zij demonteren alleen maar Volvo's als zij het niet hebben kunnen ze je misschien doorverwijzen.

Erikb1971
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 » wo 20 sep 2017, 14:36

Ik heb inmiddels via de onderdelenlijn een single massa vliegwiel voor 50 euro, dat lijkt me prima te doen... daar een nieuwe koppelingsset voor een vergelijkbare 850R bijkopen of is dat tweedehands ook te doen?
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297

Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1201
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Apeldoorn

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Bramzel » wo 20 sep 2017, 14:44

Een enkelmassa vliegwiel heb ik ook overwogen toen mijn dubbelmassa vliegwiel moest worden vervangen. Mij werd het echter afgeraden omdat het meer zou vibreren en voor bijgeluiden zou zorgen. Je verwijdert in principe een demper tussen motor en versnellingsbak, dus dat ga je wel merken.

Erikb1971
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 » wo 20 sep 2017, 14:55

Bramzel schreef:
wo 20 sep 2017, 14:44
Een enkelmassa vliegwiel heb ik ook overwogen toen mijn dubbelmassa vliegwiel moest worden vervangen. Mij werd het echter afgeraden omdat het meer zou vibreren en voor bijgeluiden zou zorgen. Je verwijdert in principe een demper tussen motor en versnellingsbak, dus dat ga je wel merken.
Ik heb daar op die buitenlandse fora een aantal draadjes over gelezen en de gebruikers daar zeggen dat ze behalve een wat ander aangrijpingspunt bij het wegrijden niks merken....

Ik vind het spannend, kan bij Boy Greenacker voor 70,- een vliegwiel en een koppelingsset uit een 850R krijgen.. er moet dat alleen natuurlijk wel een drukcylinder bij nieuw (?)
Ik vind het voor dit geld bijna wel de gok waard hoor....
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Caesar » wo 20 sep 2017, 15:54

Over vibraties en geluid zou ik me niet zo druk maken met een motor van 360k km...ik denk dat andere slijtage onderdelen inmiddels daar ook wel voor zorgen (A) , en indd voor wat ik gelezen heb (n.b. ik heb zelf deze installatie nog niet toegepast), valt dat allerzins mee. Ongetwijfeld dat zo'n dmf er niet voor niets in zit, maar aan der andere kant; een 850(R) deed het ook zonder.

Ik weet niet zo goed hoe je kunt bekijken/meten wat de staat van een tweedehands koppelingsset is eigenlijk. Daar zou ik iets huiveriger voor zijn, aan de andere kant; als het er allemaal picobello uit ziet, en het is gemaakt voor 250+pk dan wellicht het overwegen waard.

Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1201
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Apeldoorn

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Bramzel » wo 20 sep 2017, 18:18

Allright, dan ben ik ook benieuwd hoe je het gaat ervaren. Het zou sowieso goed zijn als er wat dat betreft een keer een ervaringsdeskundige bij kwam op het forum ;)

Erikb1971
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Het Grote Dilemma: Koppeling repareren of V40 weggooien? Wat zouden jullie doen?

Bericht door Erikb1971 » wo 20 sep 2017, 19:47

Ik ben er ook nog niet uit hoor, maar een koppelingsset voor een 850R is niet heel erg goedkoop: 301 euro inc btw, Maar ja.. dit is wel een operatie die je niet twee keer wil uitvoeren, als de auto weer dicht gaat moet hij ook dicht blijven.... keuzes keuzes.. heb ik meer nodig dan het vliegwiel en de koppelingsset?
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297

Plaats reactie