Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
ChristiaanW200
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 17:11
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Hoogezand

Re: Problemen achteruit - beschermkap?

Bericht door ChristiaanW200 » di 10 nov 2015, 15:27

Op de bak wel.

Wat ook kan is dat je pook defect is. Zit boven en onder een geleidebus die meegaat als je je pook omhoog doet. De onderste wil wel eens losraken. Dan werkt het ook niet meer.

Verstuurd vanaf mn CatS50

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8733
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Problemen achteruit - beschermkap?

Bericht door volvoS40 » di 10 nov 2015, 22:17

en het kan zelfs een afstelling zijn van dat hele ding zelf waar je pook inhangt :-D
Staat wel ergens beschreven hoe je dat afstelt / loshaalt.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

RvdL
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 dec 2010, 14:58
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maassluis

Re: Problemen achteruit - beschermkap?

Bericht door RvdL » wo 11 nov 2015, 08:08

Allen,

Probleem is momenteel gefixt. Er ontbrak inderdaad een beschermkap. Alles stangen en schakelbussen waren nat en vervuild. Deze zijn gister gereinigd en de kap is gemonteerd. Daarnaast is er bij de pook ook het e.e.a. hersteld. Een metalen plaat aan de linkerzijde (waar je de pook tegen aan zet) is iets omgebogen.

Al met al schakelt het geheel nu soepel, nu afwachten hoe lang ;)

RemoveBeforeFlight
Engine off
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 00:03
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door RemoveBeforeFlight » wo 06 apr 2016, 11:07

Maandag gebeld naar de dealer in Maastricht. Rekende 40 euro incl. BTW voor een setje, uiteraard zonder montage. Uiteindelijk via volvo-parts.nl besteld voor 15 euro... Vandaag binnen :tumbup

Gebruikersavatar
mikeyall
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 20:21
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001

Automatische bak bushing schakelpositiestang vanwege speling

Bericht door mikeyall » do 07 jul 2016, 14:35

Hoi,

Ik heb sinds enige tijd speling op mijn schakel positie kabel

Nu heb ik vandaag de rubber bushing volgekit met polymax
Afbeelding

Dit is natuurlijk een snelle reparatie zodat ik voorlopig even kan rijden en schakelen hahaha

met een tang erop de het geheel niet te laten bewegen en dicht gekit
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk werkt het en dat merk ik morgen pas ivm de droogtijd :)

Maargoed nu komt het lezers!!!!!
Nu weer ik dat er voor de handmatige bak reparatie bushing setjes te koop zijn maar voor de automaat type aw55-50sn ben ik ze nog niet tegengekomen via google....

Dus vandaar mijn vraag op het forum.

Weet iemand de oplossing voor de dit probleem Of word het een hele nieuwe kabel kopen....?

bedankt voor het meelezen meedenken en alle reacties zijn natuurlijk welkom

update: Ik ben ondertusssen bezig met een ander proefje :dance de verveling sloeg even toe

Ik ben nu zelf een bushing rubber aan het maken :tumbup maar denk dat het niks word omdat de rubber beweegt wanneer je de versnelling positie gebruikt But we will see!?!??!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tevens ook nog een waxinekaasje volgekit dat is volgens mij precies de maat 40mm
Afbeelding

met een telfon busje erin :)
Afbeelding

Als hij droog is dan even om maat snijden en monteren :think

Gebruikersavatar
mikeyall
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 20:21
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door mikeyall » do 07 jul 2016, 17:14

Heeft iemand al busjes gezien voor de automatische versnellingsbak positie arm van de selector switch (linkage cable) ???

NHZ
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 03 jun 2017, 21:59
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door NHZ » zo 04 jun 2017, 17:00

Is er iemand die in Almelo woont die mij zou kunnen assisteren om de busjes te vervangen? Ik lees dat het goed te doen is, maar heb er geen ervaring mee. Ik zorg voor de koffie...😀

Alvast bedankt!

NHZ
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 03 jun 2017, 21:59
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door NHZ » di 06 jun 2017, 08:37

Kom net van mijn garage, de versnellingen doen het weer. De achteruit is nu echt achteruit😀. Onder de bak is een stang losgedraaid en opnieuw afgesteld.
Met dank aan de Buitenhaven.

RemoveBeforeFlight
Engine off
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 00:03
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door RemoveBeforeFlight » za 22 jul 2017, 16:08

Gister nog bij de V40 van m'n neef de schakelbusjes voor en achter vervangen. Met een brug was het binnen 20 minuten gepiept! Ervaring is dat de voorste busjes zich iets moeilijker er in laten zetten. Gepast gebruik van scheldwoorden, geduld en waterpomptang + dikke doek hielp. Vooral opletten met de tang omdat die dingen van plastic zijn...

JBA
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door JBA » za 02 dec 2017, 14:05

Afgelopen zomer heb ik de afstandsbussen vervangen, bleek niet nodig overigens. Terug naar de tweede versnelling schakelen gaat bij koude motor erg stroef. De oude busjes bleken nog goed, dus het loste het probleem ook niet op.

Nu had ik het setje besteld bij Parts4Swedes en ik kreeg meer busjes en rubbers geleverd dan ik had gevraagd. Navraag leerde dat de overige bussen voor nieuwere types bestemd is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kapiteinrob
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door Kapiteinrob » ma 08 jan 2018, 20:05

Ik heb een M56H versnellingsbak (Volvo dus) en af en toe krijg ik m niet soepel in de achteruit.
Even in zijn 1 en de koppeling een stukje op laten komen "does the job" maar als het mogelijk is zou ik het graag optimaal willen laten werken.
Begrijp ik nou uit dit monsterlijk grote topic dat het hele schakelbusjes verhaal voor mijn bak niet opgaat?
En wat is er dan WEL aan te doen eventueel?

Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1476
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Apeldoorn

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door Bramzel » ma 08 jan 2018, 20:07

Je zou de bakolie kunnen (laten) verversen?

Gebruikersavatar
Kapiteinrob
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door Kapiteinrob » ma 08 jan 2018, 20:12

Okee, daar zou ik zelf niet aan gedacht hebben. kan het dat door die olie alleen 1 versnelling kuren heeft?
en weet jij toevallig ook Bramzel of ik inderdaad geen busjes heb?

Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1476
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Apeldoorn

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door Bramzel » ma 08 jan 2018, 20:16

Of de Volvo bak helemaal geen busjes heeft weet ik niet, maar het befaamde 'busjes-probleem' is voorbehouden aan de Renault-bakken voor zover ik weet.

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door hervelt » ma 08 jan 2018, 20:58

Het schakelbusjes probleem geldt inderdaad voor de Renault bakken.
Bij de M56 bakken is de schakelpook verbonden met twee kabeltjes.

Hoe het exact zit kan Ivar (VolvoS40)vertellen.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Locatie: Lieren

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door PKIng » ma 08 jan 2018, 21:32

Kapiteinrob schreef:
ma 08 jan 2018, 20:05
Ik heb een M56H versnellingsbak (Volvo dus) en af en toe krijg ik m niet soepel in de achteruit.
Even in zijn 1 en de koppeling een stukje op laten komen "does the job" maar als het mogelijk is zou ik het graag optimaal willen laten werken.
Begrijp ik nou uit dit monsterlijk grote topic dat het hele schakelbusjes verhaal voor mijn bak niet opgaat?
En wat is er dan WEL aan te doen eventueel?
Wat jij beschrijft geeft min of meer aan dat je koppeling wat slijtage lijkt te hebben.
Dat betekent niet dat de koppeling al versleten hoeft te zijn, maar aangezien de achteruit meestal een rechte vertanding heeft, wordt het daar het eerst merkbaar.
Wat verse olie wil wel eens helpen, anders moet je er mee leren leven:-)
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

Gebruikersavatar
Kapiteinrob
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door Kapiteinrob » ma 08 jan 2018, 21:50

PKIng schreef:
Kapiteinrob schreef:
ma 08 jan 2018, 20:05
Ik heb een M56H versnellingsbak (Volvo dus) en af en toe krijg ik m niet soepel in de achteruit.
Even in zijn 1 en de koppeling een stukje op laten komen "does the job" maar als het mogelijk is zou ik het graag optimaal willen laten werken.
Begrijp ik nou uit dit monsterlijk grote topic dat het hele schakelbusjes verhaal voor mijn bak niet opgaat?
En wat is er dan WEL aan te doen eventueel?
Wat jij beschrijft geeft min of meer aan dat je koppeling wat slijtage lijkt te hebben.
Dat betekent niet dat de koppeling al versleten hoeft te zijn, maar aangezien de achteruit meestal een rechte vertanding heeft, wordt het daar het eerst merkbaar.
Wat verse olie wil wel eens helpen, anders moet je er mee leren leven:-)
Dramatisch is het ook zeker niet hoor.
Ik ga inderdaad eens met verse olie aan de gang.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bandbox
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Locatie: Winkel, Noord-Holland

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door Bandbox » ma 08 jan 2018, 22:15

Heb er ook last van. Heb hem maar onder de noemer “ouderdom” geschoven. Ga er, zeker met het minescule aantal km’s wat mijn auto momenteel maakt,geen tijd aan verdoen.
Wat jij beschrijft geeft min of meer aan dat je koppeling wat slijtage lijkt te hebben
Ben ik totaal niet met je eens. Ik heb het namelijk ook gehad met een koppeling waar nog geen 100km op stond.

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Locatie: Lieren

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door PKIng » di 09 jan 2018, 07:39

Dat kan best, maar dat wil nog niet zeggen dat mijn verhaal niet waar is ;)
Wanneer de koppeling slijt is de achteruit wegens de rechte vertanding de eerste die wat stroef zal gaan...
Er kunnen voor de rest nog heel veel andere redenen zijn waarom hij wat slechter in de achteruit gaat, maar na 45 jaar sleutelervaring is dat wat ik weet :D
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8948
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Bericht door MarcO » di 09 jan 2018, 23:23

Wat mij vooral opvalt....bij mij dan.... dat ik het vooral heb als het koud is. In de zomer geen last.
Olie vervangen lijkt me een goede om mee te beginnen.
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Plaats reactie