Pagina 1 van 11

Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: zo 06 sep 2009, 00:04
door maartenm
Beste V40 gebruikers,

Ik ben sinds enkele dagen trotse eigenaar van een V40 1.8 uit 1999. Bij de testrit leek alles het perfect te doen, dus heb de auto gekocht. Nadat ik de auto in gebruik heb genomen heb ik gemerkt dat het terugschakelen van 3 naar 2 soms blokkeert. Vaak gaat het goed, maar een enkele keer ook niet (ongeveer 1 van de 10 keer blokkeert de versnellingspook).

In eerste instantie baalde ik, ik heb wel garantie op de motor, maar weet niet of de versnellingsbaak daar ook onder valt. Ik was dus bang voor gezeur en extra kosten terwijl ik gewoon van de V40 wil genieten. Eenmaal terug bij de verkoper vertelde ze dat er te veel speling in de versnellingspook zat en dat er busjes voor en achter vervangen moeten worden. Dit gaat as maandag gebeuren en ik hoop eigenlijk dat het dan verholpen is.

Kan het vervangen van de busjes inderdaad de oplossing zijn voor het blokkeren van de versnelling en de speling/ruimte van de versnellingspook ? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ohja, ik ben gewoon een auto-gebruiker, geen techneut of customizer en kan dit soort klusjes echt niet zelf.

Bedankt!

Maarten

Re: V40 1.8, terugschakelen van 3 naar 2 blokkeert soms

Geplaatst: zo 06 sep 2009, 00:49
door DirkT4
Ik denk dat je klachten na maandag voorbij zullen zijn.
Het is een bekend probleem met een goede oplossing.

Re: V40 1.8, terugschakelen van 3 naar 2 blokkeert soms

Geplaatst: zo 06 sep 2009, 00:51
door krismazur
ja,vervangen van de busjes doet vonderen :tumbup

Re: V40 1.8, terugschakelen van 3 naar 2 blokkeert soms

Geplaatst: zo 06 sep 2009, 11:35
door maartenm
Ok, dat geeft me goede hoop. Ik zal laten weten hoe het afloopt!

Maarten

Re: V40 1.8, terugschakelen van 3 naar 2 blokkeert soms

Geplaatst: ma 07 sep 2009, 18:05
door maartenm
Zojuist terug van de garage, ik heb gezien dat aan de onderkant van de auto een lange stang aan beide zijden werd losgehaald en opnieuw bevestigd werd met nieuwe busjes. Het schakelen gaat nu stroever, maar niet vervelend. Hij lijkt het beter te doen, maar ik ga zo nog even een stukje rijden om te ontdekken of het probleem echt is opgelost.

Groet,

Maarten

http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =20#p38388

Re: V40 1.8, terugschakelen van 3 naar 2 blokkeert soms

Geplaatst: ma 07 sep 2009, 18:10
door The Real Master
Mooie smoes om weer even te cruizen met de auto :-D

Losse versnellingspook in neutraal ...

Geplaatst: za 10 okt 2009, 12:11
door Tibs
Goedemiddag,

Bij het overschakelen van mijn vervangwagen naar mijn eigen bolide merkte ik dat de versnellingspook in neutraal gewoon los kan bewogen worden. Iets dat bij mijn vervangwagen niet kon (was wel een S60), hier zat de versnellingspook in neutraal redelijk vast.

Nu wou ik gewoon eens vragen of dit normaal is?

Verder heb ik er namelijk totaal geen last van en de wagen schakelt perfect.

Re: Losse versnellingspook in neutraal ...

Geplaatst: za 10 okt 2009, 16:29
door Dodo-tje
Mijn pook zit ook behoorlijk "los" maar schakelt verder prima. Wat je eens kan overwegen is om de rubbertjes en de busjes te vervangen tussen de stangen die het geheel overbrengen naar de versnellingsbak. Een setje koste een euro`tje of 18 bij de dealer en het is als je de ruimte hebt om onder je wagen te kruipen makelijk zelf te doen! (ik kreeg hem ook altijd met veel moeite in de eerste versnelling, dat is sinds dien ook niet meer aan de orde. Hij blijft wel redelijk los schakelen maar dat komt door de veer in de bak zelf (is dus niet zo makkelijk te verhelpen))

Gegroet,

Dodo-tje

Re: Losse versnellingspook in neutraal ...

Geplaatst: ma 19 okt 2009, 23:39
door hapen
Hallo,
Ik heb de bussen en rubbers ook vervangen, maar de versnellingspook heeft nog steeds speling, ook in de versnellingen. Tijdens vervangen van de busjes heb ik hier naar gekeken. De hevels op de versnellingsbak hebben geen speling, dus zou het in de bak moeten zitten. Vind het verder niet hinderlijk, moet bij overschakelen naar de 5de altijd even bewust zijn van dit euveltje.

Re: Losse versnellingspook in neutraal ...

Geplaatst: di 20 okt 2009, 01:22
door Speed
Ik heb ook last van speling, vaak beetje irritant als je denkt dat hij in z'n 1 staat maar in werkelijkheid staat hij in z'n 3. lastig optrekken :P
Ook naar z'n 5 schakelen kan soms problematisch zijn.

Busjes en rubbers zijn goed volgens de garage, dus ik denk dat dit gewoon hoort bij de S40...

Re: Losse versnellingspook in neutraal ...

Geplaatst: di 20 okt 2009, 08:04
door Nick
ik heb ook pas bij mijn grote beurt alle schakelstang bussen en rubbers vervangen,
het haalt wel iets uit, maar niet veel..

ik heb een S40 uit '97 met de renault versnellingsbak dus, volgens mij zijn het deze
bakken waarin zoveel "ruimte" zit, speling wil ik het niet noemen...

een bekend en typisch iets, voor mij niet vervelend maar ik kan me voorstellen dat dit
voor sommige wel is...

neem het maar met een korreltje zout :-D
en anders een nieuw type S40 kopen, daar zit helemaal niks in! :tumbup
Greetz!

Re: Losse versnellingspook in neutraal ...

Geplaatst: di 20 okt 2009, 09:29
door DirkT4
Het heeft inderdaad te maken met de renault versnellingsbak, bekend probleem.
Als je de kans krijgt moet je maar eens een T4 (volvo versnellingsbak) en een non-turbo naast elkaar zetten
en dan vergelijken...... dan voel/merk je een enorm verschil.

Re: Losse versnellingspook in neutraal ...

Geplaatst: di 20 okt 2009, 10:44
door Speed
Ah nee he, zeg me niet dat er renault onderdelen in mijn auto zitten :( ik heb het niet zo op renault haha!

Re: Losse versnellingspook in neutraal ...

Geplaatst: di 20 okt 2009, 11:18
door Edwins40
Mijn schoonmoeder heeft toevallig in haar Laguna dezelfde versnellingsbak zitten, en guess what.. het schakelt als een volvo :P dus dit euvel hoort gewoon bij de auto/bak

Re: Losse versnellingspook in neutraal ...

Geplaatst: di 20 okt 2009, 12:34
door stefmen
Ik heb een 2.0T (andere versnellingsbak) en ik heb nergens last van...

Re: Losse versnellingspook in neutraal ...

Geplaatst: di 20 okt 2009, 14:06
door fledermaus
Mijn vorige auto was een mitsubishi carisma
en daar lag ook die renault versnelingsbak in.
In het begin had ik alleen last van wat speling,
maar later kreeg ik hem moeilijk in zijn 1e
een helemaal niet meer in de R.
Ik heb toen ook de schakelbusjes vervangen.
De problemen waren toen verholpen
maar van die speling ben ik nooit afgekomen.

klaas

Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen

Geplaatst: vr 06 nov 2009, 14:48
door leemburg
HEY lui

Zoals de meeste v40 heb ook ik speling op mijn pook. Geheel vrijblijvend heb ik een offerte aangevraagd bij de plaatselijke volvo dealer.

Op mijn vraag wat kost het vervangen van de schakelbusjes kreeg ik deze mail terug.

Hallo,

Ongeveer 100 euro inclusief btw en montage.

Met vriendelijke groeten,




Jullie hier op het forum zeggen allemaal : tis tientjes werk.


Wordt ik weer eens genaait? voor 100 euro blijf ik met dat beetje speling wel rondrijden hoor

Re: Schakelbusjes

Geplaatst: vr 06 nov 2009, 15:07
door dirk30
ik ben de schakelbusjes gaan halen bij de daeler ( belgie) en die koste me 25 euro inclusief btw. ja kan ze beter zelf steken voor dat geld, als je je auto op een brug ofzo kan zetten zodat je er makkelijk aankan

Re: Schakelbusjes

Geplaatst: vr 06 nov 2009, 15:27
door schaefer
100 euro ?? :O Koop ze idd ff zelf en plaats ze zelf. Iemand met enige handigheid kan dit zelf, of anders even een handig mannetje zoeken. Is werkje van 10 minuutjes. Zonder brug kun je de auto altijd nog ophogen, ff met een krik en paar blokken hout onder de wielen plaatsen --> Zorg wel dat dit veilig gebeurt a.u.b. :vertag Is liggend onder de auto ook prima te doen.

Re: Schakelbusjes

Geplaatst: vr 06 nov 2009, 15:56
door leemburg
is er ergens een know how? ik kan het in de vadis niet vinden.