Pagina 11 van 11

Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen

Geplaatst: do 07 jul 2016, 17:14
door mikeyall
Heeft iemand al busjes gezien voor de automatische versnellingsbak positie arm van de selector switch (linkage cable) ???

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 17:00
door NHZ
Is er iemand die in Almelo woont die mij zou kunnen assisteren om de busjes te vervangen? Ik lees dat het goed te doen is, maar heb er geen ervaring mee. Ik zorg voor de koffie...😀

Alvast bedankt!

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: di 06 jun 2017, 08:37
door NHZ
Kom net van mijn garage, de versnellingen doen het weer. De achteruit is nu echt achteruit😀. Onder de bak is een stang losgedraaid en opnieuw afgesteld.
Met dank aan de Buitenhaven.

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: za 22 jul 2017, 16:08
door RemoveBeforeFlight
Gister nog bij de V40 van m'n neef de schakelbusjes voor en achter vervangen. Met een brug was het binnen 20 minuten gepiept! Ervaring is dat de voorste busjes zich iets moeilijker er in laten zetten. Gepast gebruik van scheldwoorden, geduld en waterpomptang + dikke doek hielp. Vooral opletten met de tang omdat die dingen van plastic zijn...

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: za 02 dec 2017, 14:05
door JBA
Afgelopen zomer heb ik de afstandsbussen vervangen, bleek niet nodig overigens. Terug naar de tweede versnelling schakelen gaat bij koude motor erg stroef. De oude busjes bleken nog goed, dus het loste het probleem ook niet op.

Nu had ik het setje besteld bij Parts4Swedes en ik kreeg meer busjes en rubbers geleverd dan ik had gevraagd. Navraag leerde dat de overige bussen voor nieuwere types bestemd is.
Afbeelding

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: ma 08 jan 2018, 20:05
door Kapiteinrob
Ik heb een M56H versnellingsbak (Volvo dus) en af en toe krijg ik m niet soepel in de achteruit.
Even in zijn 1 en de koppeling een stukje op laten komen "does the job" maar als het mogelijk is zou ik het graag optimaal willen laten werken.
Begrijp ik nou uit dit monsterlijk grote topic dat het hele schakelbusjes verhaal voor mijn bak niet opgaat?
En wat is er dan WEL aan te doen eventueel?

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: ma 08 jan 2018, 20:07
door Bramzel
Je zou de bakolie kunnen (laten) verversen?

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: ma 08 jan 2018, 20:12
door Kapiteinrob
Okee, daar zou ik zelf niet aan gedacht hebben. kan het dat door die olie alleen 1 versnelling kuren heeft?
en weet jij toevallig ook Bramzel of ik inderdaad geen busjes heb?

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: ma 08 jan 2018, 20:16
door Bramzel
Of de Volvo bak helemaal geen busjes heeft weet ik niet, maar het befaamde 'busjes-probleem' is voorbehouden aan de Renault-bakken voor zover ik weet.

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: ma 08 jan 2018, 20:58
door hervelt
Het schakelbusjes probleem geldt inderdaad voor de Renault bakken.
Bij de M56 bakken is de schakelpook verbonden met twee kabeltjes.

Hoe het exact zit kan Ivar (VolvoS40)vertellen.

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: ma 08 jan 2018, 21:32
door PKing
Kapiteinrob schreef: ma 08 jan 2018, 20:05 Ik heb een M56H versnellingsbak (Volvo dus) en af en toe krijg ik m niet soepel in de achteruit.
Even in zijn 1 en de koppeling een stukje op laten komen "does the job" maar als het mogelijk is zou ik het graag optimaal willen laten werken.
Begrijp ik nou uit dit monsterlijk grote topic dat het hele schakelbusjes verhaal voor mijn bak niet opgaat?
En wat is er dan WEL aan te doen eventueel?
Wat jij beschrijft geeft min of meer aan dat je koppeling wat slijtage lijkt te hebben.
Dat betekent niet dat de koppeling al versleten hoeft te zijn, maar aangezien de achteruit meestal een rechte vertanding heeft, wordt het daar het eerst merkbaar.
Wat verse olie wil wel eens helpen, anders moet je er mee leren leven:-)

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: ma 08 jan 2018, 21:50
door Kapiteinrob
Dramatisch is het ook zeker niet hoor.
Ik ga inderdaad eens met verse olie aan de gang.

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: ma 08 jan 2018, 22:15
door Bandbox
Heb er ook last van. Heb hem maar onder de noemer “ouderdom” geschoven. Ga er, zeker met het minescule aantal km’s wat mijn auto momenteel maakt,geen tijd aan verdoen.
Wat jij beschrijft geeft min of meer aan dat je koppeling wat slijtage lijkt te hebben
Ben ik totaal niet met je eens. Ik heb het namelijk ook gehad met een koppeling waar nog geen 100km op stond.

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: di 09 jan 2018, 07:39
door PKing
Dat kan best, maar dat wil nog niet zeggen dat mijn verhaal niet waar is ;)
Wanneer de koppeling slijt is de achteruit wegens de rechte vertanding de eerste die wat stroef zal gaan...
Er kunnen voor de rest nog heel veel andere redenen zijn waarom hij wat slechter in de achteruit gaat, maar na 45 jaar sleutelervaring is dat wat ik weet :D

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: di 09 jan 2018, 23:23
door MarcO
Wat mij vooral opvalt....bij mij dan.... dat ik het vooral heb als het koud is. In de zomer geen last.
Olie vervangen lijkt me een goede om mee te beginnen.

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: do 17 mei 2018, 18:52
door Kapiteinrob
Ik heb eigenlijk helemaal geen actie ondernomen en met de huidige temperaturen schakelt het weer als een zonnetje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Geplaatst: vr 18 mei 2018, 22:46
door mikeS
Mijn t4 heeft hier ook last van. Denk dat er maar 2 opties op zitten. Met gang of eerst in de 1.

Overigens ben ik al wel eens bezig geweest met messing bussen ipv rubber/kunstof.
De m56 heeft uiteraard aan beide uiteinde van de kabel een rubber en onder de pook ook.

Zal er maar even mee moeten leven denk ik....

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk