Pagina 2 van 3

Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder

Geplaatst: do 29 sep 2011, 21:00
door Dendorssers
DSL? geen idee waar het voor staat, maar je hebt gelijk, het is wel een diesel, dus je zou wat dat betreft wel gelijk kunnen hebben...
kan mij voorstellen dat er mss enkele componenten net wat sterker zijn gemaakt intern, want een diesel heeft natuurlijk een hoger koppel dan een benzine (gokje by the way)

Heb jij trouwens originele koperen pakkingen gebruikt (volvo dus), want denk dat ze bij volvo wel wat duurder zijn en zou graag de maat weten zodat ik ze ergens anders kan gaan halen...

Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder

Geplaatst: do 29 sep 2011, 23:14
door sdirkx
Sterkere componenten voor de diesel.. hmm, denk 't niet. Die bak kan iets van 400pk aan ofzo :-D

Heb de ringen bij de dealer gehaald. Een pakking kost echt bijna niks hoor :vertag

Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder

Geplaatst: vr 30 sep 2011, 23:28
door Dendorssers
Jawadde, het blijkt toch een klusje voor een ervaren sleutelaar te zijn hoor... Het lukt wel tot nu toe, maar het is echt aanklooien op dit moment.

Vanmiddag rond een uur of 5 begonnen en rond 6 uur was het al prijs. De stuurkogelfusee gemold! Nog snel wat rondgebeld en gelukkig kan ik morgen een originele ergens gaan ophalen bij een dealer in de buurt. Maar even mama's auto lenen dan maar.
Toen begon het geklooi met de aandrijfas, man, wat is dat voor een beest. Echt een rotding om uit de weg te krijgen, maar het is mij toch gelukt. Wel was ik vergeten op voorhand de olie af te laten, met als gevolg dat er toch wat over de vloer is gegaan. Hetzelfde scenario bij het leeglaten, had niet gedacht dat er zoveel druk op zou zitten, dus daar ging een hele hoop de vloer op, net over het klaarliggende karton naatuurlijk.
Tevens ook moeten vaststellen dat de olie echt verschrikkelijk hard stonk! Man, dat meurt echt als de pest. Heb het nog even vergeleken met de nieuwe olie die ik gekocht had en in vergelijking met wat eruit kwam, was het toch maar een ranzig goedje. Vraag mij af of hij uberhaubt al is vervangen.

Morgen maar weer verder om de nieuwe keerring op de gewenste diepte te brengen, had geen passende grootte van dop die ik als stempel kon gebruiken, dus morgen maar even bij de buurman vragen (heeft een vrachtwagen). Zit ook weer op zo'n rottige plek, er is gewoon bijna niet bij de te komen.

Samengevat, als je geen ervaren sleutelaar bent, blijf er dan maar gauw af, want dit is echt een van de moeilijkste zaken die ik al heb gedaan. Hierbij is remschijven en blokken vervangen echt een fluitje van een cent. (PS heb al heel wat gedaan, oa nieuwe koppakking plaatsen, D-riem vervangen... welliswaar allemaal op auto's van eind jaren 90, maar dit is toch net weer wat anders!)

Morgen hopelijk weer alles in elkaar en weer goed voor nog 240.000 km...

Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder

Geplaatst: vr 30 sep 2011, 23:56
door volvoS40
Dendorssers schreef: (H)
is niet alle eerste keren het moeilijkst / lastigst ?

maar toch top dat je zover bent gekomen voor een (on) ervaren sleutelaar :-D

Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder

Geplaatst: zo 02 okt 2011, 20:51
door w.rusman
wil je ook delen wat je verkeerd deed met je fuseekogel ?
Ik moet binnenkort een vergelijkbare actie uitvoeren aan de andere aandrijfas, en hoop dit soort schade te voorkomen :O

Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder

Geplaatst: ma 03 okt 2011, 11:20
door Dendorssers
Dat soort schade valt best mee, het is wat ik erna nog allemaal heb gedaan... :vertag

De fusee is eigenlijk het stuurkogelgewricht (ook een soort van fusee trouwens), is gewoon lastig om te demonteren, de grootste fout was in mijn geval om niet eerst de moer eraf te halen. Als je niet beschikt over gereedschap om de deze dan te scheiden van zijn houder, dan kan het gebeuren dat het interne draadeind mee gaat draaien met als gevolg dat je de moer er dus niet meer af krijgt. Dat heb ik moeten doen door met een tang het draadeind tegen te houden en hierdoor heb ik het vet uit het gewricht geperst. Als je zoiets doet, gewoon daags voordat je het werk begint, de moer goed in de WD40 zetten en eerst het draadeind schoonmaken met staalborstel. Dan eerst de moer er helemaal af halen en dan met de hamer tegen het stalen gedeelte van de naaf tikken met de hamer. Dus niet zoals ik, eerst tikken en dan moer proberen lossen! Dat werkt niet!!!

Helaas had ik de aandrijfas gemold, volgens de omschrijving uit de VADIS, kon je de aandrijfas gewoon aan de kant leggen om de keerring te vervangen, maar ik vond dat maar niets, dus heb hem ergens anders neergelegd... Geen goed plan, want door het wringen is er een kogel uit de homokineet gekomen en daarna zijn ze allemaal gevolgd. Helaas heb ik er niet op gelet bij het terugbouwen, met als gevolg dat ik bij het starten en een stukje achteruit te proberen gaan, onmiddelijk hoorde dat het mis was.
Daarna snel gevonden wat het was, onderdelen weer helemaal uitgebouwd en op de werkbank uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Op het eerste zicht was er niets kapot en was alles gewoon uit elkaar gevallen, maar helaas bleken er in de kogelhouder scheuren aanwezig. Kapot dus! Had nooit mogen proberen rijden, maarja, wist toen ook niet dat er iets mis was.

As ligt nu bij een collega van mijn pa (docent automechanica), want heb zelf niet echt tijd om ermee aan de slag te gaan. Vermoed dat het gedeelte van de homokineet naar het wiel en tussen de lange as vervangen zal moeten worden, zal een duur grapje gaan worden. Helaas!! :swear

Begrijp niet goed hoe ze het in de garage doen om eerlijk te zijn, daar gebruiken ze net dezelfde beschrijving... Als iemand dit zonder ervaring probeert, zelfs in een garage, dan gaat er volgens mij regelmatig iets kapot... De vraag is of die keerring van 12 euro het waard was om een as van 150 of meer euro kapot te maken...

Hopelijk tegen volgende week weer alle stukken bij elkaar en dan kan ik ze weer inbouwen!
Wel les geleerd! Ik houd jullie op de hoogte...

Aandrijfas vraagje

Geplaatst: wo 02 mei 2012, 09:32
door bluemaster
Waarschijnlijk is de homokineet bakzijde kaput, op marktplaats vond ik deze aandrijfas.

Gaat die passen op mijn AW50-42 automaat bak ?

Re: Aandrijfas vraagje

Geplaatst: wo 02 mei 2012, 15:56
door marcveen
Zo te zien niet, maar controleer even naar aanleiding van onderstaande info.
De aandrijfassen van een automaat zijn anders dan een handgeschakelde bak.

VIDA info aan de hand van jou VIN/Chassis nummer.

De linker is 8602194 of 8251545
De rechter is 8602193 of 8251544

Re: Aandrijfas vraagje

Geplaatst: wo 02 mei 2012, 16:02
door bluemaster
Thanks !
Volgens mij komt die aandrijfas niet uit een automaat.

Dan zou ik met deze sloper meer kans maken, denk ik ?
http://link.marktplaats.nl/553076032
kan ik meteen vragen wat de achterspoiler moet kosten. :-D

Re: Aandrijfas vraagje

Geplaatst: wo 02 mei 2012, 16:07
door marcveen
Of je kijkt even op Onderdelenlijn.nl.
http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/z ... el=s40+v40

Ik kocht afgelopen januari nog een setje bij http://www.elferink.nl/ voor € 150,-- met maar 93.000km op de teller.
Had hetzelfde probleem als jou; binnenste homokineten hadden speling.
Zie: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=8078 en http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =42&t=8321

Re: Alles mbt aandrijfas (sen) ; kapot?, olielek enz

Geplaatst: di 09 apr 2013, 15:54
door dannyw
Tijdens het uitlijnen van de Volvo erachter gekomen dat de buitenste Ashoes gescheurd is (bestuurderskant )

Nu wil ik die gaan vervangen. Nu mijn vraag of je deze as kan delen om zo de hoes erop te zetten.
Wil hier weer een originele hoes voor terug plaatsen, en deze kun je volgens mij niet oprekken.

Iemand hier ervaring mee?

Re: Alles mbt aandrijfas (sen) ; kapot?, olielek enz

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 19:57
door Mpeek
Klopt het dat de assen voor een automaat anders zijn als die van een handgeschakelde V40? Ik moet bij een V40 1.8 automaat de assen vervangen, heb je daarvoor nog speciale gereedschappen nodig?

aandrijfas van type 1998 monteren op 2001?

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 08:42
door mikeyall
Goedemorgen Forummers!!

Weet iemand van jullie of een rechter aandrijfas van een s40 2.0T AUTOMAAT model '98
Ook past op een MODEL 2001 S40 2.0T AUTOMAAT????

model '98 heeft een aw55-42 bak en ik heb de 2001 aw55-50sn bak

Ik heb zelf al wat gespeurd op het forum maar kon hier helaas niets over vinden....

groet Mikey

:swear :swear :swear :swear :swear

Re: aandrijfas van type 1998 monteren op 2001?

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 15:34
door krismazur
voor 2000 en na 2001 turbo
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... driveshaft
zit wel verschil in onderdeelnummers, maar wat het precies inhoud? :vertag

Re: aandrijfas van type 1998 monteren op 2001?

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 16:09
door mikeyall
ik kan nu een as kopen maar die heeft nummer 30614411
Zou die ook goed wezen?

Re: Alles mbt aandrijfas (sen) ; kapot?, olielek enz

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 17:02
door krismazur
Vida herkent deze nummer niet
Vanaf 2001 is nummer 36050315

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles mbt aandrijfas (sen) ; kapot?, olielek enz

Geplaatst: do 17 sep 2015, 07:41
door testkees
Gewoon met je oude as naar Auto Rima en een knappe as uit de berg laten zoeken, goed op de as dikte en de maat van de vertanding letten!

Re: Alles mbt aandrijfas (sen) ; kapot?, olielek enz

Geplaatst: vr 18 sep 2015, 09:36
door mikeyall
Op ebay staat een 36050315 as te koop en ook nummer 30614411 word erbij weergegeven...
zie hieronder
http://www.ebay.de/itm/VOLVO-S40-V40-An ... 1942437313

Volgens mij wel goed dan toch?
Marruh er zijn toch geen verschillende weelhubs meer of minder tandjes bij de turbo modellen??

Re: Alles mbt aandrijfas (sen) ; kapot?, olielek enz

Geplaatst: za 19 sep 2015, 16:56
door mikeyall
ik heb inmiddels de as thuis liggen en wil hem gaan monteren.
maar weet iemand of er veel olie uitstroomt als de je as verwijderd en de auto schuin op krikt?
mvg Mikey

Aandrijfas Phase 2 automaat 2002

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 14:38
door BartJeroen
Wie o wie durft er iets te roepen over onderstaande foto? Ik moet mijn aandrijfas linksvoor vervangen. Volgens Vida is dat artikelnummer 8251546. De as die ik heb besteld is van ERA Benelux, hun artikelnummer DA719693. Ik heb gebeld met leverancier en fabrikant en nummer technisch klopt alles. De oude as heeft nummer P30620824 en dat komt overeen met 8251546.

Echter lijken de nieuwe en oude as niet echt op elkaar, heeft iemand dit eerder gezien en zijn ze uitwisselbaar?


Afbeelding