Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8747
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Welke koppeling set ?

Bericht door volvoS40 » vr 28 okt 2016, 21:50

Valeo 215mm
Goed setje :tumbup
Drukgroep, koppelingsplaat en druklager weet ik zo even niet meer of die er bij in zat.

Ronde vorm moet je hebben.
Afbeelding
de vork die hem bediend gebruik je weer
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
Kuip
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Uithoorn

Re: Welke koppeling set ?

Bericht door Kuip » vr 28 okt 2016, 22:05

Voor de zekerheid; is de koppeling voor een 1.8 (Volvo) hetzelfde als die voor een 1.8i (Mitsubishi GDI) ?
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004, kleur 352 SilverGreen Metallic Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959, kleur 32 Inverness Green Iridescent Webdagboek

Afbeelding

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Welke koppeling set ?

Bericht door CarbageRunner » vr 28 okt 2016, 23:59

Valeo ? Das meteen de goedkoopeste :-D

Maar hoe zit het dan met die 2 verschillende maten ?
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » zo 30 okt 2016, 08:29

Intussen heb ik de auto binnen en het betreft een type 645, met motor type B4184S SV02

Maar ook met die gegevens vindt ik koppeling setjes met 215 en met 220 mm diameter.
Dat begrijp ik niet.

Thomas
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8747
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door volvoS40 » zo 30 okt 2016, 11:43

215 aan houden.... mocht er een ander vliegwiel (dubbelmassa bv) op je auto zitten, loop je kans dat de 220mm plaat ergens tegen aan gaat schuren en dat wil je niet hebben :-D

Kan de handel er weer af, extra tijd, onderdelen geld bla bla..
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » ma 31 okt 2016, 20:34

Ik heb de hotline gebeld van een webshop. Kreeg een engelse dame die even met het VIN nummer aan de gang ging en de LUK 622 2200 00 adviseerde. Laat dat nou weer een 220 mm setje wezen.

Maar met een 100 dagen omruilgarantie heb ik het toch maar besteld :-)
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Moet de startmotor er uit ?

Bericht door CarbageRunner » za 05 nov 2016, 18:01

Ik ben begonnen met de vervanging van de koppeling van mijn V40 1.8 uit 1996.
Ik volg de Haynes manual en ik heb zo'n beetje alles volgens het boekje uitgebouwd om ruimte te maken.

Echter, nu zegt het boek dat ik ook de startmotor moet verwijderen en daarvoor eerst ook de inlaatspruitstuk
Is dat echt allemaal nodig ?
Volgens mij zit de startmotor niet in de weg. Die startmotor grijpt toch op het vliegwiel en dat blijft zitten ... ?

Ik hoor graag een paar meningen , zodat ik morgen weer verder kan.Dan gaat de wielophanging er af en dan weer verder :-)

Thomas
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4606
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Moet de startmotor er uit ?

Bericht door texaco » za 05 nov 2016, 18:12

Heb even gekeken in Vida (Volvo software), daar staat er in de beschrijving ook, verwijder de startermotor.
Vida schreef:Startmotor ontkoppelen

Verwijder de drie bouten aan de voorzijde.
Draai de startmotor weg van de instelbus.
Of het echt nodig is, daar zal Ivar je ongetwijfeld een goed antwoord op kunnen geven :D

*Edit;
Hij heeft zelfs al geantwoord, in een How-to Versnellingsbak demonteren / vervangen
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » zo 06 nov 2016, 15:03

Nou, dat viel best mee. Die startmotor.

Echter, nu blijkt één van beide boutjes van de vliegwielsensor dolgedraaid.

Afbeelding
Ik krijg dus dat bruggetje niet los waar hij op zit. Zo te zien gaat de kabel helemaal naar het dashbord ofzo, maar er is wel wat ruimte.

Gaat het lukken als ik die sensor laat zitten?
De bak hoeft maar een beetje naar rechts en onder om de drukgroep er uit te halen. het lijkt dat daar voldoende ruimte in de sensor kabel voor zit. Iemand dit gedaan zonder het bruggetje los te maken ?

Afbeelding

Ik denk dat ik meer ruimte in de kabel kan krijgen door de waterslang weg te nemen. dan kan hij veel verder naar beneden.

Daar begin ik maar vast mee. In de hoop dat hij dan lang genoeg is.

Thomas
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Locatie: Lieren

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door PKIng » zo 06 nov 2016, 17:30

Boutje voor de zensor lijkt me M6 met een kop voor een 10mm sleutel.
Je kunt proberen er een 9mm dop op te slaan?
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » zo 06 nov 2016, 22:28

Zal ik nog even proberen. Niet aan gedacht.
Het is inderdaad M10, want dat was die ander ook en die gaat wel los.

Intussen de koeling afgetapt, de slang los en de sensor kabel er onderlangs. Als ik die bout niet los krijg, dan laat ik de bak zakken zoveel als de kabel kan hebben. Op het ook zou het lang genoeg kunnen zijn.
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8747
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door volvoS40 » ma 07 nov 2016, 03:16

Kabel kan je los maken, stekker zit onder de lange zwarte kap tegen het schutboard
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » ma 07 nov 2016, 06:33

volvoS40 schreef:Kabel kan je los maken, stekker zit onder de lange zwarte kap tegen het schutboard
Ah, da's mooi.
Ik dacht dat hij verder naar binnen zou lopen. Dan is het probleem helemaal opgelost :-)

Hartelijk dank.

Thomas
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » vr 11 nov 2016, 11:51

Ik heb al een boel uit de weg.

Nu ben ik bezig met de achterste versnellingsbak steun (waar de motor op de onderbalk rust).
Ik heb de moer los,maar nu draait de bout mee en die bout die zie ik niet.
Kom ik daar bij als ik dat hitteschildje los maak dat daar tussen de balk en de uitlaad zit ?
De eerste bout daarvan is ook al los, maar bovenin zit hij zo te zien aan en ander schildje vast aan via aangelaste moer, waarvan ik de boutkant niet zie.

Ben ik wel op de goede weg in die hoek ? :think

Thomas
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Locatie: Lieren

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door PKIng » vr 11 nov 2016, 13:24

In de howto die een paar posten naar boven genoemd word, moet je 3 boutjes van het hitteschild losmaken, voordat je de achterste ligger verwijderd.
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » vr 11 nov 2016, 13:48

Dat had ik niet gezien in de howto,
maar ik kwam er net zelf achter. De supportbeam is nu los.
Op naar de aandrijfassen ... :dance
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » za 12 nov 2016, 16:08

Nou, 20 jaar is vrij lang, als de bouten tussendoor niet zijn gelost.
De ene na de andere draait dol :wall

Met de slijpschijf heb ik de wielophanging van de schokdemper gekregen. Dat kost alleen 2 nieuwe boutjes.
De beide kogels zijn lastiger. De moeren gaan wel los, maar dan.... die persing is nogal strak.

Voor de stuurkogel kwam buurman met een tip: krik de bout wat op, zodat de krik alle gewicht draagt op de bout en sla de arm langs de bout naar beneden.

Zo dus (hier is hij al los)
Afbeelding

Hij had maar één klap nodig. :tumbup
Voor de andere kogel werkt dat niet, want ik kan niet van boven naar beneden krikken.
Met die ene kogel nog vast gaat het wiel best ver naar buiten, maar de as komt niet helemaal vrij.

Vraagje...

Als ik de as aan de andere kant uit de bak trek, komt hij dan ver genoeg, met het wiel er nog aan op die kogel, zodat ik hem kan laten zakken en dan uit de naaf ?


De balgbouten staan nu nog een nachtje in de kruip, want ook die weer muuurvast. Dus ik weet dit zelf pas de volgende knutseldag.
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Locatie: Lieren

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door PKIng » za 12 nov 2016, 16:34

Er is gewoon gereedschap voor (A)

Afbeelding
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » za 12 nov 2016, 17:01

Uhh.. ik snap niet hoe dat werkt. ... ??
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Locatie: Lieren

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door PKIng » za 12 nov 2016, 19:14

Je draait de kogel los, en daarnaa sla je dit stuk gereedschap tussen de kogel en bijvoorbeeld de pitmanarm.
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

Plaats reactie