Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Plaats reactie
CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » zo 20 nov 2016, 20:06

Mijn garage (geen Volvo) wilde het doen voor 350 piek, excl de koppeling.
Dus best wel voordelig, maar het leek mij een goede zelfverrijkende ervaring dus ik ben nu bijna klaar met een investering van euri 117,- voor de koppelingsset, 19 piek voor een carterplug dop en een stelpost voor 2 nieuwe fusee bouten, want die moest ik doorslijpen :swear
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Aandrijfas borgpin vervangen

Bericht door CarbageRunner » ma 21 nov 2016, 09:41

Iemand riep dat ik de borgpin (die in stukjes er uit kwam) ook kan vervangen door een boutje.

Komen er veel krachten op? Kan ik ook een nieuwe splitpen gebruiken ?

Thomas
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8767
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door volvoS40 » ma 21 nov 2016, 12:02

Boutje/moertje houd het gewoon.
Iets anders kan ook.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

Gebruikersavatar
bluemaster
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 906
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Almere

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door bluemaster » ma 21 nov 2016, 12:11

Tja, dat pinnetje zelf stelt ook niet veel voor, dus een splitpen is volgens mij dan nog sterker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » ma 21 nov 2016, 14:12

Ik heb net serie nieuwe splitpennen binnen, dus daar ga ik voor.


Een andere vraag: heb ik een phase 1 of een phase 2 ? Waar slaat dat precies op ? Hoe bepaal ik dat ?

Thomas
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 386
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door w.rusman » ma 21 nov 2016, 14:42

Nissan micra K12

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » ma 21 nov 2016, 14:51

Dank.

Ik heb dus een phase 1 :snooty
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 824
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door PKIng » ma 21 nov 2016, 17:58

Ik denk dat pinnetje er alleen maar voor zorgt dat de as er niet afloopt, want bij uiterste stuur/veer bewegibgen wordt er daar een beetje aan de as getrokken. De aandrijfkrachten worden door de vertanding opgevangen lijkt mij.

Een splitpen weet ik zo niet, het lijkt me dat het verstandig is om er iets passends in te zetten, zodat er niet veel speling opzit.
Zo te horen was het pennetje een deurscharnierpen, ziets als dit: https://www.paruzzi.com/images/mega2331 ... 1413554726.

Die zijn volgens mij gewoon los te koop in diverse maten.
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » ma 21 nov 2016, 19:03

Klopt,

zo'n borgpin was het.
Ikga morgen nieuwe fusee bouten kopen en als ze die pen hebben, dan neem ik m mee, anders doe ik er een m5 splitpen in. Het gat is m5 meen ik.
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 824
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door PKIng » ma 21 nov 2016, 19:04

Dan zou een 6 mm pennetje moeten passen, je tikt hem er onder spanning in.

Oude Renaults hadden dat vroeger ook, en nog meer maar die staat me bij:-)
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

Marnixjee
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
Model: V60
Type: T4
Bouwjaar: 2019
Locatie: Lelystad

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door Marnixjee » ma 21 nov 2016, 20:40

bovenstaande pinnetjes kan je gewoon bij de brezan(of bijna elke andere automaterialenzaak) halen kost je misschien 5,- voor een doosje waar er een paar inzitten.
heb hier een bakje vol van alle maten en lengtes just in case

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » ma 21 nov 2016, 21:26

Dan zal het wel goedkomen.
Ik haal mijn fusee bouten in zo'n zaak hier morgen :-)
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Versnellingsbak terugplaatsen lukt niet

Bericht door CarbageRunner » di 22 nov 2016, 15:15

Ik krijg de bak er niet weer onder.

We hebben de bak op 2 krikken uitgelijnd en zover mogelijk naar de motor geschoven. Dat lukt tot ca 1.5 cm.
Ik kan de bovenste 3 bouten makkelijk en de onderste 2 net-an indraaien, maar de kier ter breedte van iets meer dan de pasbussen wordt niet kleiner.

Met de camera door de schakelvork-opening zien we dat de versnellingsbak-as mooi midden door de diafragma loopt en dat hij ook mee draait als ik de tandkrans van het vliegwiel verdraai. Dus hij lijkt ook uit te lijnen op de koppelingsplaat vertanding.

Maar verder wil hij niet.
Ik kan wrikken en aan bijna alle kanten de kier 'dichten' ten koste van de kier aan de andere kant die dan groter wordt.
Hij lijkt dus te blokkeren in het centrum.

Is dat normaal ? Moet ik geweld gebruiken voor de laatste cm? Dat lijkt me niet wenselijk.
Kan het zijn dat de as tóch niet uitlijnt in de vertanding van de plaat ?

Advies wordt gewaardeerd

Thomas
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 824
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door PKIng » di 22 nov 2016, 16:39

Heb je de frictieplaat over de vertanding van de bak gepast? Een kleine braam kan het e.e.a. dan al laten vastlopen.
Maar wanneer je het laatste stukje niet haalt, lijkt het erop dat de prise as van de bak net niet in het toplager (glijlager in vliegwiel) past. Ik ga er vanuit dat het wat dat betreft niet anders is als de koppelingen die ik in mijn leven gedaan heb.

Anders zal er vast iemand reageren hier (H)
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » di 22 nov 2016, 17:03

Uhh.. nee, ik heb dat niet eerst gepast. Daar dacht ik ook al aan, maar tja, dan moet de bak er dus weer even af :wall
Dat lager moet wel passen, daar kwam hij ook uit :naughty

Volgens het boek mocht ik er geen vet op doen.... dat heb ik dus niet gedaan.

Dan maar weer laten zakken de boel en de plaat eerst passen .... volgend weekeind dan maar weer :'(
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 824
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door PKIng » di 22 nov 2016, 17:08

Dat lager zal zeker passen, maar de passing is nogal precies, dus je hoeft er maar iets naast te zitten en het lukt al niet.

Op het topje van de prise as kun je best wat vettigheid smeren, meestal zit er wel een zoekrand aan, maar mocht dat niet zo zijn, maak er voorzichtig 1.
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » di 22 nov 2016, 17:42

Hij heeft een zoekrand. Ik zal hem invetten, maar eerst de frictie passen.
Ik zie bijna alle vertanding nog uitsteken met de sonde. Dus hij zit hooguit door de diafragma, maar amper in de frictie denk ik, hoewel de prisé wel draait als ik het vliegwiel zwengel.

Maar de tweede keer ben ik vast handiger met het stellen :-)
Bedankt.
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » di 22 nov 2016, 17:53

Even voor de beeldvorming (beelden ... daar houden ze hier van begrijp ik ) :dance

Afbeelding


en


Afbeelding


Je ziet dat hij best recht hangt, maar niet verder wil.
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 824
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door PKIng » di 22 nov 2016, 17:58

Duidelijk, de afstand die je nog moet overbruggen is te groot.

Hoe zeker weet je dat je alles net zo in elkaar gezet hebt als het eruit kwam, en niet gaan lachen ik heb daar ook een keer een domme fout mee gemaakt.
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » di 22 nov 2016, 18:09

Ik ga niet lachen.
De koppeling kwam los na 6 boutjes en de frictie had naar het vliegwiel de text : engine side:

De nieuwe had een duitse text , iets met met betreib geloof ik, die heb ik weer naar het vliegwiel gekeerd.
Met mijn uitlijn hulpstuk de boel opgehangen en toen het huis weer vast gebout. Daarvoor moest ik het laatste stuk tegen veerspanning in aandraaien. Ik wijt dat aan de dikkere plaat, omdat de vorige zo te zien niet meer tegen de veer in zat.

Het druklager paste mooi in de vork en die vork met tie-wraps vast gezet aan de boutjes van de drukcylinderophanging, zodat hij niet het lager er af kon kieperen tijdens de montage.

Tja en dan het versnellingsbakhuis weer omhoog.
Dat is wat je nu ziet. Als ik vooraan duw, past de pasbus. Als ik achteraan duw stuit hij daar ook, maar het midden wil niet.
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Plaats reactie