Pagina 7 van 10

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: di 22 nov 2016, 18:28
door PKing
Lijkt dat je alles goed gedaan hebt, dan zal het toch de uitlijning zijn, en die luistert best wel nauw.
Waar is toch de tijd gebleven dat een bak achter de motor in een rechte lijn zat :-D

Zal het spul er toch weer achter weg moeten ben ik bang.

Maar als er schaltgetriebe op de plaat staat is dat de kant die naar de bak moet....

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: di 22 nov 2016, 18:35
door CarbageRunner
Het woord SCHALT stond er niet tussen, dat weet ik zeker :-)

Mijn duits moet misschien wat opgepoetst, maar dat zien we dan wel als hij er weer af gaat :tumbup

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 01:07
door volvoS40
Ik had een reactie willen plaatsen vanochtend, maar niet gedaan ivm, aldoende leert men :P
Maar uitlijnen is wel belangrijk. Kan met een tool, ik pak alles wat maar een beetje recht is.

Bak omhoog, ding erin schuiven, en de handel vastzetten

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 05:02
door CarbageRunner
Bedoel je een uitlijn tool voor de bak ?

Dat ken ik niet. Ik heb wel een uitlijn tool geknutseld vor de frictie plaat, maar die moet er weer uit voor de bak er op kan.

Wat bedoel jij dan ? En welke handle ?

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 19:47
door CarbageRunner
Intussen heb ik de bak en de koppeling er weer af.
Het wordt al bijna routine :-)

En wat denk je? De frictieplaat past prima over de prise as, alleen het beginnetje gaat stroef en daarna 'valt'hij als het ware naar beneden, zoals op de foto:

Afbeelding

Ik denk er over om de tanden op de punt ook nog een beetje met een vijl te bewerken en dan in te vetten voor de volgende poging.

Dat doet mij denken aan het volgende:

Bestaan er ook uitlijn bouten? Dus bijvoorbeeld slotbouten met aan een eind een inbus gat en zonder boutkop?
Dan kan ik die in alle boutgaten aan de voorzijde steken, de bak daaroverheen hangen en aldus loodrecht naar het blok schuiven. Daarna één voor één met de inbussleutel deze boutjes er uit en vervangen door de originele bout . Een soort uitlijn bout dus ??

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 20:26
door PKing
Uitlijnbouten? Nah denk het niet, die moeten uiteraard altijd kleiner zijn dan de originele, dus hou je speling over.

Het is me in het verleden wel meer opgevallen dat sommige bakken bij dwarsgeplaatste blokken wat moeizaam weer terug op de plek willen na het vervangen van de koppeling.
Je kunt ze gewoon niet fijn uitlijnen, Ik heb een bak van een golfje waar je best veel ruimte hebt wel zes keer erachter weggehaald :swear En na de zesde keer nog steeds niet kunnen vinden wat er fout zat, dus er weer achter en hij floept er zo tegenaan :wall
Je zou dan niet denken dat ik op de bible belt woon :swear

Dus als je zeker weet dat het koppelingsgebeuren goed zit, zul je toch net zolang moeten "knoeien" tot het lukt.

Als het echt niet lukt, maar de bak zit er wel al bijna tegenaan, maar dan moet je zeker weten dat de frictieplaat al een goed stuk op de prise as zit. Dan lijkt het erop dat je blijft hangen op het toplager. Let op dit is wat mij 1 keeris gelukt is bij een Slopel met achterwielaandrijving. De bak zover erop als dat mogelijk is, dan de bak op minstens twee plekken vastdraaien, en een manier vinden om de koppeling te bedienen zonder dat de gaffel wegvalt, dan komt de frictieplaat wat los, en kun je wat meer wrikken. Let wel ik weet niet of dat kan bij een X40

Maar ik zou eerst minstens 7 keer die bak zo proberen (A)

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 20:36
door CarbageRunner
Het is een v40, met hydrauliek.

Dus ik kan de pomp terugmonteren en dan doen wat jij zegt, zolang ik genoeg draad vast heb gezet zodat ik de bak niet wegdruk. Want dan dondert het druklager er af denk ik. Dat gebeurde de eerste keer al toen ik de bak optilde en nog niet de vork gezekerd had :-)

Maar op de gewone manier heb ik nog 6x tegoed merk ik :naughty

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 20:39
door PKing
Ja bij mij was het toen echt het lukt zo, of ik steek de auto in de brand, heb ik er tenminste nog een uurtje lol van :D

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 21:09
door CarbageRunner
In de fik ?

Ik heb er nog pas 4.3 km mee gereden, van de dealer naar de APK en naar huis....

Dat brandje moet nog ff wachten :hand

Ik heb intussen die metalen borgpin voor de rechter as gevonden bij 'Metaalreus"
Afbeelding
25 stuks voor 3,50 . Dus ik heb er een paar te geef straks :-D

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 23:50
door volvoS40
Wat ik bedoelde is dat je met alles wat een beetje lang en recht is, je de plaat en het gat waar de as in moet (waar je moeite mee hebt) kunt uitlijnen.

Bak er voor hangen, en er op schuiven, bovenste bouten er in draaien en de handel vastzetten (alle bouten en overige meuk terugplaatsen)

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: do 24 nov 2016, 06:54
door CarbageRunner
Ja bedankt.
Dat uitlijnen van de plaat dat had ik al gedaan, zo:

Afbeelding

Afbeelding

Dus dat doe ik maar weer .. :'(

Vaagje over de versnellingsbak

Geplaatst: do 24 nov 2016, 10:56
door CarbageRunner
Nu de bak er af ligt, merk ik dat ik aan de linker aandrijfas vatting kan draaien en dat de prise as dan niet mee draait.
Dan zal hij wel in z'n vrij staan ?

Maar als ik aan die versnellingshandle (met dat tegengewicht) rammel en een andere stand kies, dan blijft het zo.

Klopt dat ?

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: do 24 nov 2016, 17:08
door PKing
Ja het cardan zit ook in/aan de bak, daar zitten dan weer satelietwielen in die er voor zorgen dat er niks stuk gaat als je de bocht omgaat, en het ene wiel meer omwentelingen maakt als het andere wiel.
Dat is de simplele uitleg :D

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: do 24 nov 2016, 20:52
door CarbageRunner
Niet lachen, maar vandaag in het woordenboek even gekeken en Getriebe is dus .. versnellingsbak.
De frictieplaat zat dus verkeerd om. :wall

Die versnelingsbak zijde heeft ook in de plaat een zoekrandje. Niet aan de andere kant.
Nu zit de koppeling er weer op en de bak hangt er een beetje voor

Dus weer wachten op 2 handjes en dan weten we het. In mn eentje lukt het weer niet.

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: do 24 nov 2016, 21:33
door PKing
Ik lach niet echt ik lach heus niet, niemand ziet me lachen toch (H) (H) (H) (H) (H) (H) (H) :D :D :D :D :D :D :D :D

Ach ik ben ook door schade en schande wijs geworden :P

PS

op de foto zit de plaat wel goed?

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: do 24 nov 2016, 22:05
door CarbageRunner
Nee,
die foto was nog verkeerd om.

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: do 24 nov 2016, 22:41
door Caesar
Maar geen gebruik dus van gereedschap voor het zelfstellende deel van je drukgroep? M.a.w. al dat werk, waarbij je dus eigenlijk je drukgroep al in de versleten positie installeert? Kan verder geen kwaad, maar is wel zonde vind ik!

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: do 24 nov 2016, 22:51
door CarbageRunner
Caesar, ik ben nu even de draad kwijt.
Ik snap niet wat jij bedoelt met jouw opmerking.
Ik heb de hele unit vervangen : frictieplaat, drukgroep en druklager. Wat is er dan nog steeds versleten volgens jou ?

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 14:19
door CarbageRunner
Ik merk net dat ik 2 groepjes boutjes heb gemengd, waarmee de bak vast zit aan de motor.
Dat was niet de bedoeling want nu weet ik niet meer waar de langste moeten.

(Jaja, de instructie is duidelijk... uit elkaar houden en noteren, maar tja.. hey is nu toch gebeurd.)

Als iemand uit ervaring het mij kan vertellen, of een linkje heeft naar de montagetekening, dan ben ik straks minder aan het prutsen als ik er zelf achter kom.... maar ik weet nu : al doende leert men :-D

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 15:24
door PKing
Caesar schreef:Maar geen gebruik dus van gereedschap voor het zelfstellende deel van je drukgroep? M.a.w. al dat werk, waarbij je dus eigenlijk je drukgroep al in de versleten positie installeert? Kan verder geen kwaad, maar is wel zonde vind ik!
Ik heb begrepen dat je dan een SAC (speciale) drukgroep moet hebben, en een gewone diafragmadrukgroep is toch ook zelfstellend.
Daarbij komt dat de auto gezien de naam van de poster geen 2 ton meer gaat lopen:-)

Ik heb nog nooit van een eigen auto de koppeling hoeven vervangen, en niet 1 van mijn auto's heeft minder dan 250K gereden, dus of die voordelen nu echt zo groot zijn...