Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8734
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door volvoS40 » vr 25 nov 2016, 15:49

Dit betreft een Ph1 geen extra tools nodig voor de drukgroep, bij ph2 ben je die wel nodig.
PKIng schreef:
Caesar schreef:Maar geen gebruik dus van gereedschap voor het zelfstellende deel van je drukgroep? M.a.w. al dat werk, waarbij je dus eigenlijk je drukgroep al in de versleten positie installeert? Kan verder geen kwaad, maar is wel zonde vind ik!
Ik heb begrepen dat je dan een SAC (speciale) drukgroep moet hebben, en een gewone diafragmadrukgroep is toch ook zelfstellend.
Daarbij komt dat de auto gezien de naam van de poster geen 2 ton meer gaat lopen:-)

Ik heb nog nooit van een eigen auto de koppeling hoeven vervangen, en niet 1 van mijn auto's heeft minder dan 250K gereden, dus of die voordelen nu echt zo groot zijn...
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door Caesar » vr 25 nov 2016, 18:25

volvoS40 schreef:Dit betreft een Ph1 geen extra tools nodig voor de drukgroep, bij ph2 ben je die wel nodig.
PKIng schreef:
Caesar schreef:Maar geen gebruik dus van gereedschap voor het zelfstellende deel van je drukgroep? M.a.w. al dat werk, waarbij je dus eigenlijk je drukgroep al in de versleten positie installeert? Kan verder geen kwaad, maar is wel zonde vind ik!
Ik heb begrepen dat je dan een SAC (speciale) drukgroep moet hebben, en een gewone diafragmadrukgroep is toch ook zelfstellend.
Daarbij komt dat de auto gezien de naam van de poster geen 2 ton meer gaat lopen:-)

Ik heb nog nooit van een eigen auto de koppeling hoeven vervangen, en niet 1 van mijn auto's heeft minder dan 250K gereden, dus of die voordelen nu echt zo groot zijn...
I stand corrected;)

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » vr 25 nov 2016, 19:59

Caesar schreef:
I stand corrected;)

Kom je nu als boetedoening mijn bak er inschuiven ? :vertag
:P :P :P :P
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 651
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door volvonick » za 26 nov 2016, 10:56

Bij mijn auto wordt naar mate de buitentemperatuur zakt de koppeling erg happerig in de eerste 2 versnellingen. Aangrijpingspunt van het pedaal zit niet hoog ofzo. Na een minuut of 10 rijden is het weg. Niet heel hinderlijk ofzo, maar even nieuwsgierig of er meer last van hebben?
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Het zit er op !

Bericht door CarbageRunner » zo 27 nov 2016, 08:29

Nou ja, de klus nog niet maar de bak wél :dance

Ondanks alle gewaardeerde tips ben ik tegen mijn natuur in overgestapt op geweld.
De bak blééf maar pivoteren over de punt van de prise as. Volgens de endoscoop zat hij best wel goed:
Afbeelding

Ik kreeg net als de vorige keer wel de bovenste boutjes er in, maar niet de korte onderste. Dus die bovenste 3 allemaal netjes even ver strak gedraaid en toen met een lange houten balk een stevige mep tegen de onderkant van de bak.
Het idee was dat ik daarmee wellicht de klemkracht van de drukgroep kon overwinnen zodat de frictie een beetje kon 'zetten' op de prise as. En wat denk je? Eén klap was voldoende en de hele bak sprong tot de aanslag.

Een heerlijk gevoel :$

Afbeelding

Nu de rest van die zooi weer terugbouwen. Resultaat van gisteren: Frictie omgedraaid (zat verkeerd om) , Bak terug, Crossmember geinstalleerd en alle 3 baksteunen weer vast, Hydrauliek koppeling terug en ontlucht, Versnellingsbakolie er in, Assen er weer in (inclusief nieuwe 5mm spanstift), Draagarmen weer opgehangen met nieuwe m10fijndraadbouten , Luchtfilter terug en koeling weer gevuld (die was afgetapt omdat ik eerst niet wist hoe de sensorkabel ruimte te geven).

Vandaag de schakelstang, de asmoeren, het hitteschild en de wielen en dan ....

Nog wel bedankt allemaal voor de hulp hier !
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 795
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Locatie: Lieren

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door PKIng » zo 27 nov 2016, 08:50

Mooi een beetje geweld durf ik normaal niet aan te raden, want de definitie van een beetje kan per mens verschillen :D

Fijn dat het weer allemaal op zijn plaats zit, en vraag gerust hier over andere dingen wanneer nodig.
Veel mensen hier hebben specifieke kennis over de 40 modellen, en zullen je graag willen helpen...

Mijn kennis is meer algemeen, maar ook dat kan handig zijn.
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Gevonden voorwerpen....

Bericht door CarbageRunner » di 29 nov 2016, 19:40

eten jullie het nog ?
Ik heb 'met succes'en (met hulp) de koppeling vervangen. En nu is de wagen met zoon-1 mee, die er mee aan het verhuizen is.. zonder problemen nog.

Maar het verhaal heeft nog een staartje.
Toen ik begon, hebben we een vinyl zeil op de oprit gelegd om olie op te vangen en daarover een oud laken om plasjes olie te voorkomen. daar overheen waaide de afgelopen weken een flink pak eikenbladeren dus ik lag best lekker te sleutelen.

Nu is de wagen weer weg dus tijd om de oprit te kuisen.
En toen alle blad was opgeraapt.... toen vond ik dit :

Afbeelding

(Niet die 2euro munt, die is voor de refrentie afmeting)

Een mooie ronde o-ring van flink formaat.

Nu heb ik nergens bewust een O-ring gedemonteerd. Die moet dus ergens zijn uitgevallen waar ik het niet verwachtte, maar als ik er aan terug denk:

De bak heeft geen o-ringen op de prise as, zover ik weet.
De koppeling hydrauliek ook niet zolang de cylinder in elkaar blijft
De hoofd koelslang zit met een slangenklem, daar zit ook geen o-ring ....
De beide assen hadden ze vlgs mij ook niet....
In mijn beleving is de versnellingsbak vulplug kleiner dan dit....en had de aftap plug er ook geen.

Wie o wie heeft een idee ?

Thomas
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 651
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door volvonick » ma 05 dec 2016, 11:21

volvonick schreef:Bij mijn auto wordt naar mate de buitentemperatuur zakt de koppeling erg happerig in de eerste 2 versnellingen. Aangrijpingspunt van het pedaal zit niet hoog ofzo. Na een minuut of 10 rijden is het weg. Niet heel hinderlijk ofzo, maar even nieuwsgierig of er meer last van hebben?
Zie net dat dit allicht niet op de juiste plek staat. Maar ik heb van dit probleem geen last meer sinds de VVT vervangen is. Had niet direct een link gelegd eigenlijk, maar blijkbaar reageerde de motor heel erg happerig als die koud was. Kan het zelf niet helemaal plaatsen, maar gisteren moest ik krabben, dus het was toch echt koud genoeg.
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km

Harryveolia
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 jun 2016, 23:35
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Locatie: Breda

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door Harryveolia » di 06 dec 2016, 21:07

... :think ..Lijkt op de rubberring van de thermostaat, toevallig bij mijn V40 gisteren de thermostaat vervangen en daar zit zo'n rubbere afdichtingsring in.....

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » wo 07 dec 2016, 06:06

Hmm.. waar zit die ?
Want die heb ik niet vervangen (zover ik weet :think )

De wagen rijdt intussen al weer ruim een week rond, met en zonder aanhanger en alles is probleemloos en er zijn geen lekkages

Het enige dat niet werkt is , het linker knipperlicht van de aanhanger :-)

Hele lichtbalk gesloopt, blijkt dat er geen signaal in de doos van de Volvo zit :tumbdown
Dus nog een klein klusje te gaan.
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
Model: V40new
Type: T4
Bouwjaar: 2018
Locatie: Lelystad

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door Marnixjee » wo 07 dec 2016, 13:14

kan natuurlijk ook gewoon ergens gehangen of gelegen hebben en bij het loshalen van de boel er tussenuit geglipt zijn.

w.rusman
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door w.rusman » wo 07 dec 2016, 13:35

wellicht van de buis van de pijlstok of iets dergelijks ?
Voor de steekassen is hij te klein denk ik
Nissan micra K12

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door CarbageRunner » wo 07 dec 2016, 17:08

Marnixjee schreef:kan natuurlijk ook gewoon ergens gehangen of gelegen hebben en bij het loshalen van de boel er tussenuit geglipt zijn.
Ja, dat hoop ik nu maar :shhh
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

rodeb001
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 22:50
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Utrecht

Hulpkoppelingscilinder vervangen

Bericht door rodeb001 » ma 12 jun 2017, 14:18

Hej! iedereen....

Afgelopen Vrijdag moest ik helaas weggetakeld worden omdat er een lekkage was in de hulpcilinder...(koppeling)
Nu heb ik zojuist een andere aangeschaft, en is er nog iets waar ik op moet letten tijdens het vervangen??
:-D
Het schijnt een vrij simpel klusje te zijn.........

Een keer moet de eerste keer zijn toch?

Oh ja....ik weet dat ik ook moet ontluchten :-DAfbeelding

Betreft V40 10-1998

Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4643
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door texaco » ma 12 jun 2017, 14:23

Op het forum zweven er mooie how-to's rond hieromtrent:

https://volvo40forum.nl/forum/viewtopic ... t=cilinder

en

https://volvo40forum.nl/forum/viewtopic ... t=cilinder

Veel sleutelplezier :D
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

vlvs40
Engine off
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 22:10
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Koppeling

Bericht door vlvs40 » do 21 dec 2017, 20:18

Beste leden

Heb dus een volvo s40 1.9D 2002.
Ik heb dus een vraagje.

Mijn koppeling komt heel laat op, echt op het laatste moment.
Ik heb een paar yrukjes uitgevoerd om te kijken of de koppeling degelijk versleten is, zoals de handrem op trekken met hoge versnelling en ook rijden op hoogste versnelling ca. 80km/uur en dan gas geven etc etc.

Dus mijn volvo is er wel in geslaagd dus nu weet ik het echt niet waarom de koppeling zo laat op komt. Ik dacht eerst misschien laten ontluchten of zo?

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 748
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Koppeling

Bericht door dannyw » do 21 dec 2017, 22:31

Als de koppeling echt hoog zit, is vervangen de enigste optie.

Je kunt er niets aan stellen.

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4084
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V50
Bouwjaar: 2005
Locatie: Gouda

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Bericht door EnigmaEll » do 21 dec 2017, 23:41

Mijn ervaring is dat de koppeling (versleten of onversleten) bij deze auto's relatief hoog op komt. Ik moet er altijd aan wennen als ik in de Ford van mijn vader stap. En heb er meer over gehoord. Mijn vorige 1.8 had het ook, met 100.000 op de teller. Dus, hoort er bij, kwestie van wennen?

Zolang de koppeling niet slipt bij die tests en hij bij stationair geen gekke geluiden maakt, dan is de koppeling gewoon in orde lijkt me.

Plaats reactie