Pagina 8 van 10

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 15:49
door volvoS40
Dit betreft een Ph1 geen extra tools nodig voor de drukgroep, bij ph2 ben je die wel nodig.
PKIng schreef:
Caesar schreef:Maar geen gebruik dus van gereedschap voor het zelfstellende deel van je drukgroep? M.a.w. al dat werk, waarbij je dus eigenlijk je drukgroep al in de versleten positie installeert? Kan verder geen kwaad, maar is wel zonde vind ik!
Ik heb begrepen dat je dan een SAC (speciale) drukgroep moet hebben, en een gewone diafragmadrukgroep is toch ook zelfstellend.
Daarbij komt dat de auto gezien de naam van de poster geen 2 ton meer gaat lopen:-)

Ik heb nog nooit van een eigen auto de koppeling hoeven vervangen, en niet 1 van mijn auto's heeft minder dan 250K gereden, dus of die voordelen nu echt zo groot zijn...

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 18:25
door Caesar
I stand corrected;)

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 19:59
door CarbageRunner
Kom je nu als boetedoening mijn bak er inschuiven ? :vertag
:P :P :P :P

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: za 26 nov 2016, 10:56
door volvonick
Bij mijn auto wordt naar mate de buitentemperatuur zakt de koppeling erg happerig in de eerste 2 versnellingen. Aangrijpingspunt van het pedaal zit niet hoog ofzo. Na een minuut of 10 rijden is het weg. Niet heel hinderlijk ofzo, maar even nieuwsgierig of er meer last van hebben?

Het zit er op !

Geplaatst: zo 27 nov 2016, 08:29
door CarbageRunner
Nou ja, de klus nog niet maar de bak wél :dance

Ondanks alle gewaardeerde tips ben ik tegen mijn natuur in overgestapt op geweld.
De bak blééf maar pivoteren over de punt van de prise as. Volgens de endoscoop zat hij best wel goed:
Afbeelding

Ik kreeg net als de vorige keer wel de bovenste boutjes er in, maar niet de korte onderste. Dus die bovenste 3 allemaal netjes even ver strak gedraaid en toen met een lange houten balk een stevige mep tegen de onderkant van de bak.
Het idee was dat ik daarmee wellicht de klemkracht van de drukgroep kon overwinnen zodat de frictie een beetje kon 'zetten' op de prise as. En wat denk je? Eén klap was voldoende en de hele bak sprong tot de aanslag.

Een heerlijk gevoel :$

Afbeelding

Nu de rest van die zooi weer terugbouwen. Resultaat van gisteren: Frictie omgedraaid (zat verkeerd om) , Bak terug, Crossmember geinstalleerd en alle 3 baksteunen weer vast, Hydrauliek koppeling terug en ontlucht, Versnellingsbakolie er in, Assen er weer in (inclusief nieuwe 5mm spanstift), Draagarmen weer opgehangen met nieuwe m10fijndraadbouten , Luchtfilter terug en koeling weer gevuld (die was afgetapt omdat ik eerst niet wist hoe de sensorkabel ruimte te geven).

Vandaag de schakelstang, de asmoeren, het hitteschild en de wielen en dan ....

Nog wel bedankt allemaal voor de hulp hier !

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: zo 27 nov 2016, 08:50
door PKing
Mooi een beetje geweld durf ik normaal niet aan te raden, want de definitie van een beetje kan per mens verschillen :D

Fijn dat het weer allemaal op zijn plaats zit, en vraag gerust hier over andere dingen wanneer nodig.
Veel mensen hier hebben specifieke kennis over de 40 modellen, en zullen je graag willen helpen...

Mijn kennis is meer algemeen, maar ook dat kan handig zijn.

Gevonden voorwerpen....

Geplaatst: di 29 nov 2016, 19:40
door CarbageRunner
eten jullie het nog ?
Ik heb 'met succes'en (met hulp) de koppeling vervangen. En nu is de wagen met zoon-1 mee, die er mee aan het verhuizen is.. zonder problemen nog.

Maar het verhaal heeft nog een staartje.
Toen ik begon, hebben we een vinyl zeil op de oprit gelegd om olie op te vangen en daarover een oud laken om plasjes olie te voorkomen. daar overheen waaide de afgelopen weken een flink pak eikenbladeren dus ik lag best lekker te sleutelen.

Nu is de wagen weer weg dus tijd om de oprit te kuisen.
En toen alle blad was opgeraapt.... toen vond ik dit :

Afbeelding

(Niet die 2euro munt, die is voor de refrentie afmeting)

Een mooie ronde o-ring van flink formaat.

Nu heb ik nergens bewust een O-ring gedemonteerd. Die moet dus ergens zijn uitgevallen waar ik het niet verwachtte, maar als ik er aan terug denk:

De bak heeft geen o-ringen op de prise as, zover ik weet.
De koppeling hydrauliek ook niet zolang de cylinder in elkaar blijft
De hoofd koelslang zit met een slangenklem, daar zit ook geen o-ring ....
De beide assen hadden ze vlgs mij ook niet....
In mijn beleving is de versnellingsbak vulplug kleiner dan dit....en had de aftap plug er ook geen.

Wie o wie heeft een idee ?

Thomas

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 11:21
door volvonick
volvonick schreef:Bij mijn auto wordt naar mate de buitentemperatuur zakt de koppeling erg happerig in de eerste 2 versnellingen. Aangrijpingspunt van het pedaal zit niet hoog ofzo. Na een minuut of 10 rijden is het weg. Niet heel hinderlijk ofzo, maar even nieuwsgierig of er meer last van hebben?
Zie net dat dit allicht niet op de juiste plek staat. Maar ik heb van dit probleem geen last meer sinds de VVT vervangen is. Had niet direct een link gelegd eigenlijk, maar blijkbaar reageerde de motor heel erg happerig als die koud was. Kan het zelf niet helemaal plaatsen, maar gisteren moest ik krabben, dus het was toch echt koud genoeg.

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: di 06 dec 2016, 21:07
door Harryveolia
... :think ..Lijkt op de rubberring van de thermostaat, toevallig bij mijn V40 gisteren de thermostaat vervangen en daar zit zo'n rubbere afdichtingsring in.....

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 07 dec 2016, 06:06
door CarbageRunner
Hmm.. waar zit die ?
Want die heb ik niet vervangen (zover ik weet :think )

De wagen rijdt intussen al weer ruim een week rond, met en zonder aanhanger en alles is probleemloos en er zijn geen lekkages

Het enige dat niet werkt is , het linker knipperlicht van de aanhanger :-)

Hele lichtbalk gesloopt, blijkt dat er geen signaal in de doos van de Volvo zit :tumbdown
Dus nog een klein klusje te gaan.

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 07 dec 2016, 13:14
door Marnixjee
kan natuurlijk ook gewoon ergens gehangen of gelegen hebben en bij het loshalen van de boel er tussenuit geglipt zijn.

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 07 dec 2016, 13:35
door w.rusman
wellicht van de buis van de pijlstok of iets dergelijks ?
Voor de steekassen is hij te klein denk ik

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: wo 07 dec 2016, 17:08
door CarbageRunner
Marnixjee schreef:kan natuurlijk ook gewoon ergens gehangen of gelegen hebben en bij het loshalen van de boel er tussenuit geglipt zijn.
Ja, dat hoop ik nu maar :shhh

Hulpkoppelingscilinder vervangen

Geplaatst: ma 12 jun 2017, 14:18
door rodeb001
Hej! iedereen....

Afgelopen Vrijdag moest ik helaas weggetakeld worden omdat er een lekkage was in de hulpcilinder...(koppeling)
Nu heb ik zojuist een andere aangeschaft, en is er nog iets waar ik op moet letten tijdens het vervangen??
:-D
Het schijnt een vrij simpel klusje te zijn.........

Een keer moet de eerste keer zijn toch?

Oh ja....ik weet dat ik ook moet ontluchten :-DAfbeelding

Betreft V40 10-1998

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: ma 12 jun 2017, 14:23
door texaco
Op het forum zweven er mooie how-to's rond hieromtrent:

viewtopic.php?f=34&t=5374&hilit=cilinder

en

viewtopic.php?f=34&t=8501&hilit=cilinder

Veel sleutelplezier :D

Koppeling

Geplaatst: do 21 dec 2017, 20:18
door vlvs40
Beste leden

Heb dus een volvo s40 1.9D 2002.
Ik heb dus een vraagje.

Mijn koppeling komt heel laat op, echt op het laatste moment.
Ik heb een paar yrukjes uitgevoerd om te kijken of de koppeling degelijk versleten is, zoals de handrem op trekken met hoge versnelling en ook rijden op hoogste versnelling ca. 80km/uur en dan gas geven etc etc.

Dus mijn volvo is er wel in geslaagd dus nu weet ik het echt niet waarom de koppeling zo laat op komt. Ik dacht eerst misschien laten ontluchten of zo?

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Re: Koppeling

Geplaatst: do 21 dec 2017, 22:31
door dannyw
Als de koppeling echt hoog zit, is vervangen de enigste optie.

Je kunt er niets aan stellen.

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: do 21 dec 2017, 23:41
door EnigmaEll
Mijn ervaring is dat de koppeling (versleten of onversleten) bij deze auto's relatief hoog op komt. Ik moet er altijd aan wennen als ik in de Ford van mijn vader stap. En heb er meer over gehoord. Mijn vorige 1.8 had het ook, met 100.000 op de teller. Dus, hoort er bij, kwestie van wennen?

Zolang de koppeling niet slipt bij die tests en hij bij stationair geen gekke geluiden maakt, dan is de koppeling gewoon in orde lijkt me.

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: ma 29 okt 2018, 15:42
door DHVOLVO81
Ik wil even iets voorleggen.

Ik heb onlangs een probleem gehad met mijn koppeling. Het ontkoppelen ging steeds zwaarder en na enkele millimeters van de bodem greep de koppeling al aan. Zaterdag kon ik bijna helemaal niet meer schakelen zonder tandenknarsen. En uiteindelijk was schakelen geheel niet mogelijk.

Gisteren de auto naar de garage gesleept ze gingen kijken wat het was en eventueel indien nodig zouden ze in overleg cilinders en of de hele koppeling vervangen. Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in het niet kunnen ontluchten van de koppelingscilinder ivm een ‘verstopping’. Uiteindelijk bleek de verstopping geen verstopping, maar bleek de aansluiting op de beker van de remvloeistof niet opengesneden te zijn.

Deze beker is geheel met nieuwe remvloeistof en ontluchten vorig jaar bij de Volvo dealer vervangen. Ze hebben toen ‘vergeten’ deze aansluiting te openen! Toen ik vandaag de Volvo dealer confronteerde met deze situatie met de melding dat ik toch zeker enige compensatie verwacht vertelde hij me doodleuk dat dit mijn woord tegen de zijne is. En waarom ik voor reparatie niet naar hem was gereden? Alsof het in een jaar steeds minder goed functioneren van je koppeling door een normaal mens aan het foutiefvervangen van een remreservoir kan worden gekoppeld. Ben hier goed ziek van. Maar uiteindelijk we blij dat de koppeling geheel in orde is nu en hij weer echt super licht functioneert.

Belachelijk verhaal toch?

Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz

Geplaatst: ma 29 okt 2018, 20:22
door MarcO
Ik snap de dealer wel dat ze zeggen, kom naar ons omdat daar eerst aan je wagen gesleuteld is.
Maar ik kan ook voorstellen dat een ritje naar de dealer toen al te laat was en je dus naar een andere garage gaat.
Laat anders die garage praten met de dealer (blijft nog steeds jouw woord tegen het hunne).

Gelukkig is het probleem opgelost. Als de kosten niet al te hoog zijn zou ik er niet te veel energie aan spenderen.