Versnelling maakt geluid (fluiten / gieren) in 5

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
twanvz
Idle
Idle
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
13

Re: Versnelling maakt geluid in 5

Bericht door twanvz »

oke
maar als ik er nog iets meer olie in doe dan, denk je dan dat het in orde is dan?
ik denk dat misschien die lager kapot kan gaan ? of niet?
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
sdirkx

Re: Versnelling maakt geluid in 5

Bericht door sdirkx »

In principe zit je bak 'vol' als je via het vulpunt de bak vult met olie, tot het eruit komt lopen.
Je moet wel 4 assteunen hebben om 'm 'waterpas' omhoog te zetten, anders klopt het niveau niet.
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Versnelling maakt geluid in 5

Bericht door schaefer »

ja klopt... maar liever de auto iets verder achterover dan voorover. Liever wat meer olie in de bak dan te weinig.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
twanvz
Idle
Idle
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
13

Re: Versnelling maakt geluid in 5

Bericht door twanvz »

oke. misschien wordt het geluid dan nog wat minder.
ik weet alleen niet hoe lang ie droog heeft gelopen, fijn.

dealer belde me net nog even en om die lager te vervangen van 5e versnelling kost slechts 1300 euro.
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Versnelling maakt geluid in 5

Bericht door schaefer »

haha wat een geld. Daar laat je je gehele versnellingsbak voor reviseren met montage en al. Heb je ze gevraagd of ze wel goed zijn?
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
twanvz
Idle
Idle
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
13

Re: Versnelling maakt geluid in 5

Bericht door twanvz »

ja, ze zouden wel hun best doen voor die 1300 euro ; )

maaruhm....
hoe lang zou die lager het volhouden?

ik heb net de handelaar gebeld waarvan ik deze auto heb gekocht.
hij wilt hem eventueel ruilen tegen een andere v40, een diesel uit 99.

maar ik wil liever deze g3 houden, maar.. hoe lang zou dat lager het volhouden?
je hoort hem dus in zn 5. en als ik muziek aan heb staan is het niet echt hinderlijk, en hoor je het ook bijna niet. maar zou ik er bijvoorbeeld 1 jaar mee kunnen rijden? ik rijd iets van 20.000 km per jaar.

ik wil eventueel over een jaar een andere bak regelen maar voorlopig nog niet in ieder geval.

schijnbaar moet de hele bak open voor het vervangen van deze lager in ieder geval volgens de dealer. ik had via dit forum begrepen dat het via de zijkant onderlangs kon. of ging dat alleen over de tandwielen?
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Versnelling maakt geluid in 5

Bericht door schaefer »

dat ging over tandwielen (volgens mij). Hoelang iets 't volhoud kan niemand je vertellen. Das geluk of pech hebben. Extra olie in die bak en ff testen.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
RobbertJan
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: di 22 feb 2011, 19:34
13
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999

Re: Versnelling maakt geluid in 5

Bericht door RobbertJan »

Leden,

In de meeste berichten lees ik de omschrijving van 'het' geluid als een fluitend geluid.

In mijn V40 met circa 210k op de teller hoor ik meer een 'zangend' geluid. Begrijp dat ook hiervoor enig improvisatie en verbeelding voor nodig is maar komt niet in de buurt van een fluittoon.

Heb dit overigens in alle versnellingen. Bak schakelt verder als en mes in pakje boter.

Komt iemand dit bekend voor of heeft iemand suggestie / oplossing?

gr, Robbert Jan
Paashaas1985
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 22:50
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Hoge toon 5e versnelling

Bericht door Paashaas1985 »

Bij het op de snelweg doorschakelen naar de 5 hoor ik bij het gas geven in de 5e versnelling een hele hoge toon. Oude oma's zouden het waarschijnlijk niet horen en je moet de radio dan ook echt uitzetten om het te horen en de auto ook goed genoeg kennen om te weten dat het anders klinkt dan normaal. Het klinkt elektronisch hoog maar ik denk toch niet dat het elektronisch is. Als het gas loslaat dan is het geluid weg. De 1e t/m 4e versnelling geven dit hoge geluid niet.

Ik wil eigenlijk voordat het erger wordt al een reparatie laten uitvoeren. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
S40 2002 phaseII 1.8i met airco.
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Hoge toon 5e versnelling

Bericht door Roffel-Patje »

Simpel zat. Je versnellingsbak is aan het overlijden. Is een bekende kwaal van onze limousines, helaas niets aan te doen. Je kunt alvast de bak eronderuit (laten) schroeven en laten reviseren, dan is het probleem verholpen. Of je wacht af totdat je bak er helemaal mee stopt, dan moet er een nieuwe of gereviseerde onder.
Paashaas1985
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 22:50
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Hoge toon 5e versnelling

Bericht door Paashaas1985 »

Ok duidelijk, was een beetje voorbereid via http://ww.volvo40forum.nl/forum/viewtop ... &t=3862%20
Wat houdt een dergelijke revisie in? Kan dus ook beter gelijk even naar de koppelingsplaats laten kijken. Wordt duur geintje verwacht ik maar als ik er daarna weer een tijdje mee kan rijden is het voor mij ok. Ik ben zelf altijd goed met de koppeling omgegaan hoewel ik niet weet wat de eerste eigenaar er tot 118k ermee gedaan heeft. Met de teller die nu op 150k staat vind ik het toch wel een raar probleem wat zich zo opeens voordoet.
Paashaas1985
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 22:50
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Hoge toon 5e versnelling

Bericht door Paashaas1985 »

Mag je gewoon blijven doorrijden met een dergelijk geluid of kan ik dan nog meer kapot maken? Eigenlijk wil ik nog een paar dingen doen volgende week waarbij ik eigenlijk een auto nodig heb. Als ik weet hij toch gaat overlijden?
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Hoge toon 5e versnelling

Bericht door Roffel-Patje »

Je versnellingsbak is aan het overlijden. Kan lang duren, kan ook kort duren. Hoe langer je er mee door rijdt, des te meer gaat er kapot. Dus hoe sneller je de bak laat reviseren, des te lager de kosten zullen zijn.

Voor wat betreft de koppeling, daar zou ik ook even kritisch naar (laten) kijken. Is de koppeling voor meer dan 50% versleten, dan is het aan te raden deze gelijk te laten vervangen. Als je de koppeling gaat vervangen, dan zou ik direct de olie-keerring achter het vliegwiel ook laten vervangen. Het is een onderdeel van een paar euro, en als alles er toch al af ligt, kost het maar een paar euro extra aan arbeidsloon om die ook te laten vervangen. En dan weet je zeker dat je er toch weer gemiddeld anderhalve ton mee kunt rijden.
Paashaas1985
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 22:50
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Versnelling maakt geluid (fluiten / gieren) in 5

Bericht door Paashaas1985 »

Roffel-Patje bedankt voor je antwoord. Net terug van de reparateur en wat bleek was dat de ashoes een lek bevatte en het pijl van de versnellingsbak olie te laag stond. De 5e versnelling zit bovenin en met een laag oliepeil kan het dus zijn dat je daar als eerste een geluid gaat horen. Even afwachten dus hoe dit zich voortzet maar ik denk dat er gelukkig vroeg bij was. Nu dus verder met een nieuwe ashoes. Als hij alsnog later uitvalt dan dikke pech.

Kosten 153 euro.
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Versnelling maakt geluid (fluiten / gieren) in 5

Bericht door Roffel-Patje »

Als je bak nu direct na het afvullen weer stil is, heb je een grote kans dat je geen tot weinig schade hebt en weer een lange tijd ermee rond kunt tuffen. Blijft het geluid, of komt het met een paar dagen weer terug, dan reken maar op een nieuwe bak.
Paashaas1985
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 22:50
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Versnelling maakt geluid (fluiten / gieren) in 5

Bericht door Paashaas1985 »

Het laatste antwoord op dit artikel was op vr 28 dec 2012.
Destijds werd ik geconfronteerd met een zeer hoog ultrasoon geluid bij snelheden vanaf 80 km/h. Dit bleek een lage oliestand in de versnelingsbak tot gevolg. De reparatie was gelukkig goed te doen en is de versnellingsbakolie toen ververst.
Nu in 2016 lijkt alles nog steeds prima te zijn en is het geluid of in mijn oren gesleten of ik hoor werkelijk niets meer. Auto S40 Phase II 1.8 loopt zeer rustig en schakelt nog steeds erg soepel. Hiermee wil ik maar aangeven dat de auto's gelukkig wel tegen een stootje kunnen. Ik ben wel na korte tijd na het ervaren van dit geluid gestopt het rijden van deze auto. Het laatste ritje was vrij kort (2km) na de garage.
Rij er zeker niet lang meer door als je dit ook meemaakt. Bedankt voor jullie reacties destijds.
NilsV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017, 21:34
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Nils
Locatie: Delft

Koppeling/bak maakt gierend geluid bij matig gas geven

Bericht door NilsV40 »

Toen ik zojuist flink wat gas in de 1 gaf, hoorde ik opeens een gierend geluid. Toen ik vervolgens naar de 2 schakelde was het weg, tot ik weer gas begon te geven.

Als ik in een versnelling schakel en een klein beetje gas geef om dezelfde snelheid aan te houden gebeurd er niks, maar als ik gas ga geven om te versnellen begint het te gieren, voel ik een soort van schok en zie ik dat de versnellingspook een beetje verschiet (in de 2 en 3 schiet de pook naar achteren toe). Vervolgens blijft hij gieren tot ik de koppeling intrap en schakel naar vrij/andere versnelling.

Sinds ik de auto heb hoor ik altijd wel een klein beetje gefluit in de 4 of 5, maar niet zo erg als nu. Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Gezien de beweging in de pook lijkt het me dat het in de bak zit. Het is een Renault bak overigens :jerry
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Koppeling/bak maakt gierend geluid bij matig gas geven

Bericht door volvoS40 »

al in de juiste rubriek gespit ?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
NilsV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017, 21:34
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Nils
Locatie: Delft

Re: Versnelling maakt geluid (fluiten / gieren) in 5

Bericht door NilsV40 »

Ja, maar zoals ik zeg is het in dit geval niet het gefluit in 4 of 5, dus ik denk ook niet dat het hier thuis hoort. Bij mijn geval begint hij te gieren als ik gas geef om te versnellen en schiet de pook opeens een stukje naar achteren. Lijkt totaal niet op wat hier besproken wordt :)
JohnU
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 29 sep 2019, 19:37
4
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: Lochem

Re: Versnelling maakt geluid (fluiten / gieren) in 5

Bericht door JohnU »

Hallo allemaal,

Bij een koude motor, maakt de motor / bak geen geluid (normaal), maar wanneer de motor warm is, hoor ik een gierend geluid vanaf z'n 1 tot z'n 5e versnellen, het gaat steeds hoger (met de snelheid mee zegmaar). Met meer gas, meer geluid. Ik vermoed iets met de bak, maar kan het niet bevestigen. Zou het iets met de bak olie te maken hebben dat die op / weg is. Motor heeft 290.000 gedraaid.

Ik hoor graag jullie meningen.


John.
Plaats reactie