Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Plaats reactie
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door JBA »

Dat dacht ik al, bedankt voor je reactie. En ik heb een grote opvangbak, dus dat laatste komt ook goed!
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door JBA »

Vorige week heb ik mijn versnellingsbakolie ververst. Sdirkx heeft al eens een howto geplaatst, maar die is voor de M56 en bovendien werken niet alle afbeeldingen meer (photobucket). Bij deze een howto voor het verversen van versnellingsbakolie van een M5P.

Een kleine opmerking vooraf, versnellingsbakolie die al vele jaren en km's in een blok zit stinkt enorm (penetrante lucht)! Ik zou er dus voor kiezen deze klus in de buitenlucht uit te voeren, want de lucht blijft in een garage nog lang hangen.

Benodigdheden:
Transmissie-olie 3,4 liter (p/n 31437148)
Ring aftapplug (p/n 3121867)
Ring vulplug (p/n 11998)
Aftapplug (p/n 1218114) - origineel Volvo niet meer verkrijgbaar
Vulplug (p/n 3224662)

Gereedschap:
Krik, assteunen/oprijbokken/brug
Opvangbak (min. 3,5 liter) t.b.v. olie
Oliepomp of slang (buitendiameter max 16 mm, ik heb deze bij de Boerenbond op de aquariumafdeling gekocht) met trechter
Speciaal gereedschap t.b.v. losdraaien aftapplug (ik kan geen p/n vinden, wie wel?)
Dopsleutel 3/8 met verlengstuk en dop 13
Eventueel handschoenen, bril

Afbeelding

Voordat je begint is het raadzaam om even vooraf te controleren of de vulplug wel loskomt (evt. met WD40). Mocht dat meer inspanning vereisen dan de tijd toelaat dan heb je in ieder geval de olie nog in de versnellingsbak.

1. Breng de auto aan de voorzijde omhoog.

Afbeelding

2. Verwijder de beschermkap onder de versnellingsbak (3 bouten dop 13). Let op, de kap zit ook nog geborgd met een uitstekend lipje. Als je het kapje met beleid loshaalt breekt ie niet zomaar af, maar het is handig om te zien hoe deze vastzit, voor het monteren straks.

Afbeelding

3. Plaats de opvangbak onder de aftapplug en verwijder de aftapplug met het speciale gereedschap. Ik had deze niet bij de hand en heb er een schroevendraaier schuin ingestoken (eerst ingespoten met WD40). Dat werkt ook, maar met het risico dat je de plug beschadigd en deze niet meer eenvoudig los te krijgen is!

Afbeelding

4. Laat de olie een tijdje uitlekken, drink even een bak koffie ofzo. Als de olie eruit komt zoals bij mij, dan weet je dat je het niet voor niets hebt gedaan!

Afbeelding

5. Draai daarna de aftapplug er weer in met een nieuwe ring. Deze moet vast op 35 Nm, maar dat is natuurlijk lastig vaststellen met het speciale gereedschap.

6. Zet de auto vervolgens (ongeveer) waterpas en open de motorkap. Als je naar de versnellingsbak kijkt zie je de vulplug aan de voorzijde zitten, deze is goed bereikbaar bij de M5P. Bij mij zat er een kunststof plug op die met de hand kon worden losgedraaid, maar Volvo heeft het zelf over de vulplug met p/n 3224662. Deze is los (en weer vast) te draaien met een dopsleutel 3/8 zonder dop. Zet de opvangbak weer onder de versnellingsbak.

7. Steek vervolgens de slang in de vulopening en vul de olie via de trechter bij. De 3,4 liter olie gaat er (bijna) helemaal in, blijf vullen tot de olie uit de vulopening komt. Ik heb vooraf de olie voor de zekerheid op de verwarming gelegd omdat het erg koud was en zo de olie dunner werd. Ik weet niet zeker of dit nodig was.

Afbeelding

8. Vulpug weer vastdraaien en rijden maar weer!

Suggesties voor het verbeteren van de howto zijn welkom!
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door MarcO »

Ik heb de How-to gekopieerd naar de How-To van sdirx
Plaats reactie