Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door schaefer » do 03 feb 2011, 20:50

je kunt doen:

- schakelbussen vervangen (gedaan)
- schakelstang afstellen.
- versnellingsbak olie vernieuwen
- gereviseerde bak monteren (erg radicaal)
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97

evilneos
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 jan 2011, 21:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door evilneos » do 03 feb 2011, 21:41

schaefer schreef:je kunt doen:

- schakelbussen vervangen (gedaan)
- schakelstang afstellen.
- versnellingsbak olie vernieuwen
- gereviseerde bak monteren (erg radicaal)
oke bedankt,we gaan is verder proberen,ik meen dat er bij de schakelpook zelf ook bussen zitten.

schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door schaefer » vr 04 feb 2011, 10:43

daar zitten kunststof blokjes.. maar daar hoef je niet naar te kijken hoor. Zolang je nog de vergrendeling van de pook omhoog moet trekken om 'm in zijn achteruit te zetten, is daar niets mee aan de hand.
Poets je ook tandjes in andere versnellingen?
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97

beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door beginner » di 08 feb 2011, 20:27

schaefer schreef:daar zitten kunststof blokjes.. maar daar hoef je niet naar te kijken hoor. Zolang je nog de vergrendeling van de pook omhoog moet trekken om 'm in zijn achteruit te zetten, is daar niets mee aan de hand.
Poets je ook tandjes in andere versnellingen?
Dat niet, wat ik van hem begreep.
Maar dat ie weleens last heeft van zijn 4 naar 5.
Denkt dat ie in zijn 5 staat maar blijkt dan in zijn 3 te staan met als gevolg veel toeren :tumbdown

evilneos
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 jan 2011, 21:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door evilneos » di 08 feb 2011, 22:30

schaefer schreef:daar zitten kunststof blokjes.. maar daar hoef je niet naar te kijken hoor. Zolang je nog de vergrendeling van de pook omhoog moet trekken om 'm in zijn achteruit te zetten, is daar niets mee aan de hand.
Poets je ook tandjes in andere versnellingen?
het gaat niet over het mechanisme in de pook zelf,ik heb het over de schakelbussen onder de pookhoes daar zitten ook 2 bussen.
de bussen onder de auto de auto(voor en achter)zijn vervangen en de versnellingsbakolie is reeds vervangen,maar het probleem is nog steeds aanwezig.
het tandjes poetsen is alleen maar in zijn achteruitversnelling en het moeilijk krijgen in zijn 1e en 5e versnelling

rkeyers
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
Locatie: Weert

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door rkeyers » zo 03 apr 2011, 14:04

Beter een late reactie dan geen reactie:
Synchromesh misschien versleten?

Die zorgt ervoor dat de tandwielen synchroon draaien bij het overschakelen zodat de tandjes direct in elkaar grijpen.
Als die niet goed functioneert gaat hij moeilijker in de versnelling en krijg je tandjes poetsen.

Ik weet niet of je een phase I of phase II hebt, maar als je een phase I hebt, kan het ook nog zijn dat je last heb van een kwaaltje dat af en toe voorkomt bij die (Renault) bakken. Dan is er een lager bezig met stilaan eruit lopen.
Afbeelding
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon

beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door beginner » zo 03 apr 2011, 18:57

rkeyers schreef:Beter een late reactie dan geen reactie:
Synchromesh misschien versleten?

Die zorgt ervoor dat de tandwielen synchroon draaien bij het overschakelen zodat de tandjes direct in elkaar grijpen.
Als die niet goed functioneert gaat hij moeilijker in de versnelling en krijg je tandjes poetsen.

Ik weet niet of je een phase I of phase II hebt, maar als je een phase I hebt, kan het ook nog zijn dat je last heb van een kwaaltje dat af en toe voorkomt bij die (Renault) bakken. Dan is er een lager bezig met stilaan eruit lopen.
Een volvo uit 97' is en blijft nog steeds een phase 1 :D

evilneos
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 jan 2011, 21:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door evilneos » zo 03 apr 2011, 21:08

rkeyers schreef:Beter een late reactie dan geen reactie:
Synchromesh misschien versleten?

Die zorgt ervoor dat de tandwielen synchroon draaien bij het overschakelen zodat de tandjes direct in elkaar grijpen.
Als die niet goed functioneert gaat hij moeilijker in de versnelling en krijg je tandjes poetsen.

Ik weet niet of je een phase I of phase II hebt, maar als je een phase I hebt, kan het ook nog zijn dat je last heb van een kwaaltje dat af en toe voorkomt bij die (Renault) bakken. Dan is er een lager bezig met stilaan eruit lopen.

maakt niet uit alle reacties zijn welkom :D
synchromesh??zitten neem ik aan in de versnellingsbak...ik heb er meerdere mensen over gehoord..
het is idd een fase 1,nou weet ik dat renaultbakken roerbakken zijn over het algemeen maar ik heb al het 1 en en ander geprobeerd zoals:
schakelbussen vervangen(voor en achter).
versnellingsbakolie ververst.
hulpkoppelingscillinder vervangen.
schakelstang afgesteld(8mm).
koppelingspedaal staat goed afgesteld en alle steunen zijn in goede staat(geen scheurtjes in het rubber o.i.d).
waarschijnlijk is het de druklager of groep aangezien ik een gepiep hoor zodra ik het koppelingspedaal intrap wat vanuit de versnellingbak komt....

rkeyers
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
Locatie: Weert

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door rkeyers » zo 03 apr 2011, 21:18

Ja, dat gepiep is waarschijnlijk je druklager.
Daar moet je niet te lang mee wachten, die dingen kunnen echt gewoon in stukken uit elkaar vallen.

Dat kàn heel misschien een verklaring zijn voor het tandjespoetsen (niet volledig ontkoppelen).
Ik vrees echter dat je het toch bij je synchromesh (zit inderdaad in de bak) of lagers ìn de versnellingsbak moet zoeken. Zeker omdat dit toch een beetje een kwaaltje is van de Renault bakken.

Bedenk goed wat je doet: Als de koppelingsplaten/drukgroep/druklager vervangen moeten worden dan moet de bak er toch onderuit. Het grootste gedeelte van de kosten is het arbeidsloon om de bak te demonteren en opnieuw te monteren. Misschien gelijk een mooi moment om eens naar de rest te laten kijken. Als het achteraf niet goed blijkt te zijn met je bak dan kom je nog een keer het arbeidsloon aan het betalen.
Afbeelding
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon

evilneos
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 jan 2011, 21:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door evilneos » zo 03 apr 2011, 22:36

rkeyers schreef:Ja, dat gepiep is waarschijnlijk je druklager.
Daar moet je niet te lang mee wachten, die dingen kunnen echt gewoon in stukken uit elkaar vallen.

Dat kàn heel misschien een verklaring zijn voor het tandjespoetsen (niet volledig ontkoppelen).
Ik vrees echter dat je het toch bij je synchromesh (zit inderdaad in de bak) of lagers ìn de versnellingsbak moet zoeken. Zeker omdat dit toch een beetje een kwaaltje is van de Renault bakken.

Bedenk goed wat je doet: Als de koppelingsplaten/drukgroep/druklager vervangen moeten worden dan moet de bak er toch onderuit. Het grootste gedeelte van de kosten is het arbeidsloon om de bak te demonteren en opnieuw te monteren. Misschien gelijk een mooi moment om eens naar de rest te laten kijken. Als het achteraf niet goed blijkt te zijn met je bak dan kom je nog een keer het arbeidsloon aan het betalen.

ik denk idd dat de druklager de boosdoener is,maar aangezien ik niet het idee heb dat de koppeling versleten is vind ik het zonde om de koppeling,drukgroep en lager te laten vervangen.....wat is wijsheid????...

rkeyers
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
Locatie: Weert

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door rkeyers » ma 04 apr 2011, 18:25

evilneos schreef: ik denk idd dat de druklager de boosdoener is,maar aangezien ik niet het idee heb dat de koppeling versleten is vind ik het zonde om de koppeling,drukgroep en lager te laten vervangen.....wat is wijsheid????...
Hoeveel kilometer heeft hij erop staan?
Weet je wat het is: als je de bak er onderuit moet bouwen en terugbouwen ben je sowieso al voor tussen de 500 en 700 euro aan de beurt qua arbeidsloon. Dat is gelijk je grootste kostenpost, qua onderdelen kom je niet aan dat bedrag, al zou je alles laten vervangen.

Daarom is het meestal verstandig om zoveel mogelijk ineens mee te nemen. Aan het arbeidsloon veranderd dan eigenlijk niets, alleen heb je meer onderdelen meegenomen zodat je zeker weet dat je binnen nu en x-tijd niet wèèr aan de beurt bent. De 'overhead' kosten van het in- en uitbouwen zijn dan in relatie met wat allemaal is vervangen minder hoog.
Als je over een half jaar tot de conclusie moet komen dat je drukgroep toch wel aan vervanging toe is dan loop je te balen: betaal je weer dat hele arbeidsloon om een (in relatie tot het arbeidsloon) 'goedkoop' onderdeeltje te vervangen.

En wat ik zeg: gezien de klachten die je verder hebt: laat ze verder kijken, want het zijn kwalen bakken. Voorkomen is beter dan genezen.
Afbeelding
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon

evilneos
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 jan 2011, 21:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door evilneos » di 05 apr 2011, 21:53

rkeyers schreef:
evilneos schreef: ik denk idd dat de druklager de boosdoener is,maar aangezien ik niet het idee heb dat de koppeling versleten is vind ik het zonde om de koppeling,drukgroep en lager te laten vervangen.....wat is wijsheid????...
Hoeveel kilometer heeft hij erop staan?
Weet je wat het is: als je de bak er onderuit moet bouwen en terugbouwen ben je sowieso al voor tussen de 500 en 700 euro aan de beurt qua arbeidsloon. Dat is gelijk je grootste kostenpost, qua onderdelen kom je niet aan dat bedrag, al zou je alles laten vervangen.

Daarom is het meestal verstandig om zoveel mogelijk ineens mee te nemen. Aan het arbeidsloon veranderd dan eigenlijk niets, alleen heb je meer onderdelen meegenomen zodat je zeker weet dat je binnen nu en x-tijd niet wèèr aan de beurt bent. De 'overhead' kosten van het in- en uitbouwen zijn dan in relatie met wat allemaal is vervangen minder hoog.
Als je over een half jaar tot de conclusie moet komen dat je drukgroep toch wel aan vervanging toe is dan loop je te balen: betaal je weer dat hele arbeidsloon om een (in relatie tot het arbeidsloon) 'goedkoop' onderdeeltje te vervangen.

En wat ik zeg: gezien de klachten die je verder hebt: laat ze verder kijken, want het zijn kwalen bakken. Voorkomen is beter dan genezen.
er staat nu 220000km op de teller en idd als je wat gaat vervangen dan vind ik ook dat je gelijk alles moet aanpakken zoals druklager/drukgroep en koppelingsplaat...
het probleem om hem in zijn achteruit versnelling te krijgen wordt met de dag erger aangezien ik hem eerst in zijn 2e versnelling zette voordat ik hem in zijn achteruit deed wat nog wel ging is nu bijna niet meer mogelijk.
in de eerste instantie wilde ik het nog wel zelf proberen om de versnellingsbak eronder vandaan te halen,maar bij nader inzien zie ik er denk ik toch maar vanaf aangezien een versnellingsbak nogal ingewikkeld in elkaar zit....

benny
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 12:07
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 1998

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door benny » ma 02 jan 2012, 19:16

ik heb exact evenveel km's en exact hetzelfde probleem!!!
Schakelen in achteruit met de dag moeilijker... wel op een dag lukt het gewoon NIET meer :think .
op dat punt is het nu gekomen bij mij.
Ik denk dat ik op zoek moet naar een donorbak :tumbdown

Gebruikersavatar
linkemink
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 dec 2010, 23:11

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door linkemink » wo 07 nov 2012, 13:50

Mijn V40 '99 18 (phase I) heeft ook wat problemen met schakelen. (Allleen de achteruit en de 1e versnelling vanuit z'n vrij) de overige versnellingen schakelt de auto soepel, kraakt niet en heeft ie geen bijgeluiden.
Soms vanuit stilstand in z'n 1 iets krachtiger optrekken hoor je kort geluid.
Heb inmiddels het een en ander gelezen op dit prachtige forum maar ben er nog niet helemaal uit of ik nu in de drukgroep/lager of de bussen moet gaan zoeken.
Hoop op iemand die dit herkend en zijn probleem inmiddels heeft opgelost.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8945
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Bericht door volvoS40 » wo 07 nov 2012, 14:11

Busjes vervangen kan nooit kwaad, kost weinig, en is zelf te doen.

Meestal schakeld de auto in zijn 1 en naar zijn achteruit, weer stukken beter en zit je er niet meer er zo in te roeren .:D

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
linkemink
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 dec 2010, 23:11

Re: Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz

Bericht door linkemink » vr 09 nov 2012, 15:56

Schakelbussen vervangen, zowel de voorste als achterste, en de auto schakelt weer als nieuw.
Perfect, dankzij tips op het forum voor 23 euro klaar.

karlbifuel
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 20:01
Model: S40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003

Re: Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz

Bericht door karlbifuel » vr 20 mar 2015, 18:26

hallo, aansluitend op deze ervaringen, mijn s40, 1.8 van 2003 met 260dznd km heeft ook wat vernellingsproblemen. Tanden poetsen van en naar 2de versnelling. Wat helpt is enkel bij warm gereden bak relatief traag schakelen, dan lukt het zonder kraken.
Zo te zien zijn er verschillende opties:
-schakelbusjes nazien
-olie verversen
-afstellen schakelmechanisme
-bak vervangen.

Het is volgens mij een renaultbak. Ik zou alvast eens proberen om olie te verversen, kan nooit geen kwaad, zijn er suggesties van olie die net voor dit probleem beter geschikt zijn, als ik het goed heb gelezen gaat er een goede 2 liter in. De schakelbusjes zou ik misschien ook zelf kunnen vervangen, ik ben een beetje technisch aangelegd, maar waar zitten die busjes juist?

Bij navraag in de garage was het advies om de bak gezien de km stand te vervangen door een 2de handsexemplaar met 50dznd km, dit zou werk in 700 a 900 euro kosten, een redelijk bedrag, dus voor mij redelijk zinvol om eerst wat minder extreme zaken te proberen.

Ik vroeg me trouwens ook af of er hier nog belgen zijn, of mensen die een goede maar niet te dure garage kunnen aanbevelen in vlaanderen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 27574
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz

Bericht door René » vr 20 mar 2015, 18:40

karlbifuel schreef:Ik vroeg me trouwens ook af of er hier nog belgen zijn, of mensen die een goede maar niet te dure garage kunnen aanbevelen in vlaanderen?

alvast bedankt
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=58&t=1528 :whistle
Afbeelding
Afbeelding ** WEBDAGBOEK V70 2.4 20V 2007 ** Afbeelding
Don't take life too serious! You won't get out alive.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8945
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz

Bericht door volvoS40 » vr 20 mar 2015, 19:14

karlbifuel schreef:Ik zou alvast eens proberen om olie te verversen, kan nooit geen kwaad, zijn er suggesties van olie die net voor dit probleem beter geschikt zijn
de olie hanteren die in het boekje staat of Volvo voorschrijft.

standaard garagemeuk olie kan voor denderende verrassingen zorgen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
R.O.B
40forum team
40forum team
Berichten: 9243
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz

Bericht door R.O.B » vr 20 mar 2015, 19:33

karlbifuel schreef: Zo te zien zijn er verschillende opties:
1 -schakelbusjes nazien
2 -olie verversen
3 -afstellen schakelmechanisme
4 -bak vervangen.
1 http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =38&t=1845
2 http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =38&t=4111
3 http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =38&t=9422
4 bv http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =38&t=5401

Plaats reactie