Vragen mbt de standen van de AUTOMAAT (P R N D + lampje enz

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Verlichting automaat

Bericht door myalexx »

zit een T5 lampje in :tumbup
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
11
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Vragen mbt de standen van de AUTOMAAT (P R N D + lampje

Bericht door pcpgjanssen »

Vervangen is niet gek moeilijk. Het makkelijkst is het achterste deel van je middenconsole losmaken en dan je pook-inleg losklikken. Aan de inleg zit het lampje vast. Is inderdaad een standaard T5 lampje (1.2W uit m'n hoofd), welke je er simpel uit kan trekken en vervangen.
alexdll
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Hoofddorp

lampje bij de schakelpook vervangen

Bericht door alexdll »

Ik heb weer zo'n vraag...

In mijn V40 is de verlichting van de pook kapot, vroeg dus aan de garage hoe of wat en die zeiden lampje kost een Euro, plaatsen een uur dus word het een lampje van 80Eurie, zou ik niet doen (heerlijk zo'n eerlijke garage) alleen vind ik het soms wel lastig zeker 's avonds en 's nachts dat ik niet zie waar ik mn automaat in zet.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van dit lampje en zou die mij (als autofoob) kunnen vertellen of het uberhaubt te doen is en hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Alvast bedankt.
Volvo V40 Europa Elegance 2.0 (136 Pk), 2003, kleur 347 Titanium Gray Metallic
Arjan
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 937
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 15:14
11
Model: V70
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Arjan
Locatie: Seinäjoki Finland

Re: lampje bij de schakelpook vervangen

Bericht door Arjan »

Trek je pookomlijsting eens weg (voorzichtig natuurlijk (A) )
misschien kan je dan al zien waar het zit. Anders evt. wat detail foto's maken en hier plaatsen? heb maar 1 keer een automaatpook in mn handen gehad en dat was uit een s80, dus zo uit mn hoofd kan ik je helaas niet helpen.
Afbeelding
-=[Voorsteltopic]=----------=[Webdagboek T4]=----------=[Webdagboek 1.8]=-
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: lampje bij de schakelpook vervangen

Bericht door Kuip »

zoekfunctie :whistle

Toegegeven, een uitgebreid fotoverslag is het niet.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: lampje bij de schakelpook vervangen

Bericht door myalexx »

Linker kap naast pook loshalen ( zit met een schroef vast en van voren geschoven / klittenband.

Dan kan je met een zaklantaarn zo dat fittinkje naar beneden halen en dat t5 lampje vv.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
AWYeah28
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 07:42
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Willem
Locatie: Didam

Re: Vragen mbt de standen van de AUTOMAAT (P R N D + lampje

Bericht door AWYeah28 »

Mocht ik hier iemand nog een plezier mee doen, ik had wat tijd over om te vertalen:

(Zoals oorspronkelijk door Wouter gepost in het Engels)

De AW50-42 vanuit VADIS

Versnellingspook en Modi- schakelaars

Versnellingspook

De versnellingspook is mechanisch verbonden met de versnellingsbak door middel van een kabel, die de versnellingskeuzeklep bedient in het controlesysteem. Naast de versnellingspook bevinden zich twee schakelaars voor het selecteren van de verschillende rijmodi. Één schakelaar (S) schakelt tussen de ECONOMY- (E) (zuinige) en de SPORT- (S) (sportieve) modi. De andere schakelaar maakt het mogelijk de WINTER- modus (W) in te schakelen.

De versnellingspook heeft 6 standen, met de volgende functies:

- P = Parkeer positie;
- R = Achteruitrij positie (reverse);
- N = Neutraal positie (‘in z’n vrij’);
- D = Automatisch schakelen tussen alle versnellingen. (Niet van toepassing wanneer de WINTER- modus is ingeschakeld);
- 3 = In deze positie is de 4de versnelling geblokkeerd. Het waarschuwingslicht op het instrumentenpaneel licht op. Automatisch schakelen geschiedt tussen de overige versnellingen. (Niet van toepassing wanneer de WINTER- modus is ingeschakeld);
- L = In deze stand wordt alleen de 1ste en 2de versnelling gebruikt. Het waarschuwingslicht op het instrumentenpaneel licht op. Terugschakelen gebeurt automatisch, maar opschakelen is uitgeschakeld. Wanneer de versnellingspook in stand L wordt gezet bij een rijsnelheid die hoger is dan ca. 25-40 km/u (stand ECONOMY) of 10-15 km/u (stand SPORT), wordt de 2de versnelling ingeschakeld. Wordt de rijsnelheid teruggebracht tot onder ca. 25-40 km/u (ECONOMY) of 10-15 km/u (SPORT), dan zal de automaat terugschakelen naar de 1ste versnelling. Opschakelen zal dan echter niet gebeuren, ongeacht de rijsnelheid. (De variaties in snelheid zijn afhankelijk van het type motorblok waar de versnellingsbak mee wordt gebruikt en zijn niet van toepassing wanneer de WINTER- modus is ingeschakeld).

Modus- keuzeschakelaars

Modus- keuzeschakelaar (S), ECONOMY (zuinige) en SPORT (sportieve) modi.

De ECONOMY- en SPORT- modusschakelaar is een tuimelschakelaar die in de geselecteerde stand blijft staan (E of S). Het inschakelen van de ECONOMY- modus schakelt de SPORT- modus uit, en andersom.
De schakelaar heeft een groene en een rode LED. De rode LED wordt verlicht in de SPORT- modus, de groene LED verlicht de schakelaar zelf. Wanneer de ECONOMY- modus wordt gekozen, schakelt de rode LED uit.
De ECONOMY- of SPORT- modi zijn in gebruik wanneer het contact wordt ingeschakeld, afhankelijk van de positie van de schakelaar. In de SPORT- modus is het signaal naar de versnellingsbakbedieningsmodule (TCM) geaard. In de ECONOMY- modus is het signaal 0-2 Volt lager dan het accuvoltage.

WINTER- modus (W) knop

Door het indrukken van de WINTER- modusknop wordt de WINTER modus ingeschakeld. Nogmaals indrukken resulteert in het uitschakelen van de WINTER modus. De schakelaar wordt middels een groene LED verlicht.
Bij inschakeling van het contact is de WINTER- modus altijd uitgeschakeld. De modus wordt ingeschakeld door de schakelaar (kort) in te drukken. De modus blijft ingeschakeld tot de schakelaar nogmaals wordt ingedrukt, tot de ECONOMY- of SPORT- modus wordt gekozen of totdat het contact wordt uitgeschakeld.
Wanneer de knop wordt ingedrukt wordt het signaal naar de versnellingsbakbedieningsmodule (TCM) geaard. Wordt de knop losgelaten, dan is het signaal 0-2 Volt lager dan het voltage van de accu.

Rijmodi

ECONOMY- modus

Deze rijmodus is bedoeld voor ‘normaal’ rijgedrag en biedt vroegtijdig opschakelen in combinatie met lock-up. Daarnaast wordt de lijndruk van de versnellingsbak gemoduleerd om soepele versnellingswisselingen mogelijk te maken. Bij volgas (WOT) wordt de kickdown- functie ingeschakeld en wordt er bij hogere toeren opgeschakeld. Op deze manier is er extra vermogen voorhanden voor, bijvoorbeeld, een inhaalmanoeuvre.

SPORT- modus

In de SPORT- modus is de timing van schakelen geprogrammeerd voor maximale prestaties. Zolang er rustig wordt opgetrokken, schakelt de versnellingsbak zoals in ECONOMY- modus. Bij sterker optrekken selecteert de bedieningsmodule de schakel- en lock-upmomenten voor de best mogelijke prestatie. Indien nodig kan de kickdown worden geactiveerd.

WINTER- modus

De WINTER- modus maakt het mogelijk in een hogere versnelling weg te rijden, zodat wielspin op gladde ondergrond wordt voorkomen. Ook kan deze modus worden gebruikt bij andere probleemsituaties waarin de bestuurder meer controle nodig heeft over de versnellingskeuze. Lock-up is bij alle versnellingen actief, behalve in de 1ste versnelling. Afhankelijk van de stand van de versnellingspook kunnen de volgende combinaties worden verkregen:

- D = De auto vertrekt in de 3e versnelling. Automatisch schakelen tussen de 3e en 4e versnelling gebeurt zoals in de ‘D’- positie en ECONOMY- modus;
- 3 = De auto vertrekt in de 2e versnelling. Er wordt niet op- of teruggeschakeld;
- L = De auto vertrekt in de 1ste versnelling. Er wordt niet op- of teruggeschakeld.

Wanneer de WINTER- modus is geselecteerd licht het waarschuwingslicht op het dashboard op.
Wanneer de kickdown in WINTER- modus wordt ingeschakeld, gebruikt de versnellingsbak alle versnellingen voor maximale prestaties.

Voor de AW55-50/51SN (phase 2 vanaf modeljaar 2001) geldt min of meer hetzelfde, maar deze heeft 5 versnellingen :

WINTER- modus

De WINTER- modus wordt geselecteerd middels de (W) schakelaar die zich op het paneel naast de versnellingspook bevindt. De WINTER- modus maakt het mogelijk in een hogere versnelling te vertrekken teneinde wielspin op gladde ondergronden te voorkomen. De modus kan ook worden gebruikt bij andere moeilijke situaties, waarbij de bestuurder meer controle nodig heeft over de versnellingskeuze. Afhankelijk van de positie van de versnellingspook, kunnen de volgende combinaties worden verkregen:

- D = De auto vertrekt in de 3e versnelling. Er wordt automatisch geschakeld tussen de 3e, 4e en 5e versnellingen;
- 4 = De auto vertrekt in de 3e versnelling. Er wordt automatisch geschakeld tussen de 3e en 4e versnelling, maar dit gebeurt vroeger dan in de ECONOMY- modus, stand ‘D’. De 5e versnelling is uitgeschakeld;
- 3 = De auto vertrekt in de 3e versnelling. Er wordt niet op- of teruggeschakeld;
- L = De auto vertrekt in de 2e versnelling. Er wordt niet op- of teruggeschakeld.

Wanneer de WINTER- modus is ingeschakeld zal het waarschuwingslampje op het dashboard oplichten.
Als de kickdown wordt geactiveerd in de WINTER- modus, gebruikt de versnellingsbak alle versnellingen voor maximale prestaties.
Sergio
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:29
9
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: lampje bij de schakelpook vervangen

Bericht door Sergio »

myalexx schreef:Linker kap naast pook loshalen ( zit met een schroef vast en van voren geschoven / klittenband.

Dan kan je met een zaklantaarn zo dat fittinkje naar beneden halen en dat t5 lampje vv.

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Even een kick naar boven. Zijn hier foto's van? Ik ben niet zo,n techneut maar wil mijn keuzeverlichting ook heel hebben...ik zie geen schroef bij mijn keuzehendel van de automaat om los te halen..
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Vragen mbt de standen van de AUTOMAAT (P R N D + lampje

Bericht door R.O.B »

Met dit topic kom je een heel eind: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =38&t=7463
Sergio
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:29
9
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: Vragen mbt de standen van de AUTOMAAT (P R N D + lampje

Bericht door Sergio »

R.O.B schreef:Met dit topic kom je een heel eind: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =38&t=7463
Dank voor je reactie! :-)

ik zie wel een lampje in het schema, en er wordt uitleg gegeven over de pook, maar niet hoe ik bij het lampje kom.

Ik ben bang dat ik ervoor naar de garage moet, zal een duur lampje zijn.... :think
Plaats reactie