Vragen mbt de standen van de AUTOMAAT (P R N D + lampje enz

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Gebruikersavatar
pattyroden
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 21:23
13

Re: Waar staat de W stand voor bij een automaat

Bericht door pattyroden »

oke bedankt..

zou het eens goed gaan testen...
en nog ff ander vraagje...die lamp voor onder de letters en cyvers van de automaat is die makkelijk te vervangen...??

mvgr patrick
Volvo S40 2.0T Automaat
koosliver
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: za 27 jun 2009, 20:05
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Katwijk

Re: Waar staat de W stand voor bij een automaat

Bericht door koosliver »

pattyroden schreef:oke bedankt..

zou het eens goed gaan testen...
en nog ff ander vraagje...die lamp voor onder de letters en cyvers van de automaat is die makkelijk te vervangen...??

mvgr patrick

Daar ben ik ook benieuwd naar.

Kocht de auto 2 jaar geleden toen deden ze het niet,vorige maand branden ze in 1 keer,maar sind gister zijn ze weer uit. :tumbdown
V40 2.0 16v Aut Dynamic Navigator =Webdagboek =
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5731
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waar staat de W stand voor bij een automaat

Bericht door Arie »

Bij jou misschien een los draadje of slecht contact Koos.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Jaapiooo...
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 581
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 07:56
14
Model: V70
Locatie: Zuid-Holland

Re: Waar staat de W stand voor bij een automaat

Bericht door Jaapiooo... »

pattyroden schreef:oke bedankt..

zou het eens goed gaan testen...
en nog ff ander vraagje...die lamp voor onder de letters en cyvers van de automaat is die makkelijk te vervangen...??

mvgr patrick
ff de zoekfunctie gebruiken levert dit op:
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=56&t=1993
Gebruikersavatar
pattyroden
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 21:23
13

Re: Waar staat de W stand voor bij een automaat

Bericht door pattyroden »

dankje

klopt heb vndaag even goed getest en slipt idd bijna niet stuk beter als normaal dan is hij met de sneeuw alleenmaar aan het spinnen
en dan maar denken wrm gaat de tank zo snel leeg :tumbdown
Volvo S40 2.0T Automaat
remko
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 13:09
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Zaandam

Re: Waar staat de W stand voor bij een automaat

Bericht door remko »

Omdat je dus in zijn tweede versnelling optrekt,de W stand is actief als het oranje pijltje aan is op het dashbord,denk dat je met deze ondergrond zonder winterbanden,W stand en doorslipregeling slecht weg komt,wat een genot he en dat allemaal in een auto.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Waar staat de W stand voor bij een automaat

Bericht door Wouter »

Vanwege de verschillende antwoorden en misvattingen, hierbij een beschrijving van de AW50-42 werking vanuit VADIS:

Gear selector and mode selector

Gear selector

The gear selector is mechanically connected to the gearbox by a cable, which operates the gear selector valve in the control system. There are two switches beside the gear selector for selecting the driving mode. One button (S) switches between the ECONOMY (E) and SPORT (S) modes. The other button makes it possible to engage the driving mode WINTER (W).
The gear selector has 6 positions, with the following functions:
-P Park position.
-R Back-up (reverse) position.
-N Neutral position.
-D Automatic shifting between all gears. (Not applicable when mode selector is in the WINTER position.)
-3 In this position the 4th gear is blocked. The warning light on the instrument panel lights. Automatic shifting occurs between the other gears. (Not applicable when mode selector is in the WINTER position.)
-L In this position only the 1st and 2nd gears operate. The warning light on the instrument panel lights. Automatic downshifting occurs, but upshifting is inhibited. If the gear selector is moved to position L at a road speed exceeding approximately 25–40 km/h (ECON) or 10–15 km/h (SPORT), 2nd gear will be engaged. If the speed is reduced to below approximately 25– 40 km/h (ECON) or 10–15 km/h (SPORT), the gearbox will shift down to 1st gear. However, upshifting will not take place, regardless of vehicle speed. (The speed variations depend on which engine the gearbox is used with and do not apply when the WINTER mode is selected.)

Mode selector

Mode selector (S), ECONOMY and SPORT modes
The ECONOMY and SPORT mode selector is a rocker switch that remains in the selected position (E or S). ECONOMY and SPORT modes disengage each other.
The switch has one red and one green LED. The red LED lights in SPORT mode and the green LED illuminates the switch. When ECONOMY is engaged the red LED goes out.
ECONOMY or SPORT modes will be used when the ignition is switched on, depending on the position of the button. In SPORT mode the signal to the gearbox control module (TCM) is grounded. In ECONOMY mode the signal is 0-2 V below battery voltage.
Mode selector WINTER program (W)
The WINTER mode selector is a spring loaded switch that engages and disengages WINTER mode.
The switch has a green LED that illuminates it.
When the ignition is switched on WINTER mode is always disengaged. WINTER mode is engaged by pressing the button (briefly). WINTER mode remains engaged until the button is pressed again, until ECONOMY or SPORT modes are engaged or until the ignition is switched off.
When the button is pressed the signal to the gearbox control module (TCM) is grounded and when it is released the signal is 0-2 V below battery voltage.

Driving modes
ECONOMY mode
This driving mode is intended for "normal" driving and provides early upshifting combined with lock-up. In addition, the gearbox line pressure is modulated to provide smooth gear engagement. At wide open throttle (WOT), the kickdown function is engaged and shifting occurs at higher engine speeds. In this way extra performance is available when overtaking, for example.
SPORT mode
In SPORT mode gear-shift timing is designed to provide maximum performance. As long as acceleration is gently applied, shifts occur as for Economy mode. During increased acceleration, the control module selects the shift and lock-up points for the best possible performance. Kickdown can be activated if necessary.

WINTER mode
Winter mode makes it possible to start driving in high gear to avoid wheelspin on slippery roads. This mode can also be used in other problem situations in which the driver needs more direct control over gear selection. Lock–up is engaged in all gears except 1st. Depending on the gear position, the following combinations can be obtained:
-D The car starts in 3rd gear. Automatic shifting between 3rd and 4th gears occurs according to ECONOMY mode, D position.
-3 The car starts in 2nd gear. No up or downshifting.
-L The car starts in 1st gear. No up or downshifting.
When WINTER mode is selected the warning lamp on the dashboard lights.
If kickdown is activated in Winter mode, the gearbox uses all gears for maximum performance.



Voor de AW55-50/51SN (phase 2 vanaf modeljaar 2001) geldt min of meer hetzelfde, maar deze heeft 5 versnellingen :

Winter mode
Winter mode is selected using the (W) button on the top panel of the gear selector assembly. Winter mode enables starting off in a high gear to prevent the wheels from spinning on a slippery surface. This mode can also be used in other difficult situations in which the driver needs more direct control over gear selection. Depending on the gear position, the following combinations can be obtained:

-D The car starts in 3rd gear. Automatic shifting between 3rd, 4th and 5th gears
-4 The car starts in 3rd gear. Automatic shifting between 3rd and 4th gears occurs earlier than in economy mode, D position. 5th gear is locked out
-3 The car starts in 3rd gear. There is no upshifting or downshifting
-L The car starts in 2nd gear. There is no upshifting or downshifting.

The warning lamp on the dashboard lights when winter mode is selected.
If kick-down is activated in Winter mode, the transmission uses all gears for maximum performance.


Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op za 18 dec 2010, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Waar staat de W stand voor bij een automaat

Bericht door Tijs »

Even als aanvulling, bijn een phase 2 heb je dus allen een knopje W en geen E en S.
Als het knopje indrukt W, gebruikt hij alleen de 3 en 4.
Verder heb je de keuze uit D, 4, 3, en L .

Gr Tijs
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Waar staat de W stand voor bij een automaat

Bericht door Wouter »

Up even een aanvulling gemaakt voor de AW55-50/51SN (phase 2 vanaf modeljaar 2001).

Ondertussen had Tijs al gereageerd :-D

Groetjes Wouter
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Waar staat de W stand voor bij een automaat

Bericht door huub1 »

En wat als je geen engels kan lezen, het lijkt wel of er van uit gegaan wordt dat iedereen engels lezen kan. Helaas is dit niet zo.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Waar staat de W stand voor bij een automaat

Bericht door Wouter »

Ik hou me vaak bezig met de bron documentatie voor de correcte benamingen/begrip en dit is vaak "technisch engels" mijn excuses daarvoor :$

Wie wil vertalen mag google translate toepassen en een vertaalde technisch gecorigeerde woorden versie plaatsen ("Olieslager" boekjes vertaling, anders snappen sommige het nog niet):

http://translate.google.nl/#en|nl|
http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/EN/technisch

Groetjes Wouter :-D
enrique
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 20:48
13
Locatie: Dev'ter
Contacteer:

Welke versnelling rijden jullie(automaat)

Bericht door enrique »

Even een vraag,,ik ben een automaat gewend maar dan de amerikaanse met een Overdrive,,als ik dan onder de 80 km blij dan zet ik hem in de D kom ik daarboven dan zet ik hem in de Overdrive,,dit is voor deze type bakken beter je voorkomt op deze manier slijtage..

Nu mijn vraag over de Volvo hier zit een automaat im met een D 3 en een L Waar rijden jullie in,,gewoon overal en altijd in de D??? Als ik hem in de 3 zet dan gaat er een lampje branden met een pijl net als ik hem in de W zet,,,ik heb helaas geen beschrijving bij deze Volvo gekregen maar misschien kunnen jullie mij hierop een antwoord geven (H) (H)

Groeten
Smarty

Re: Welke versnelling rijden jullie(automaat)

Bericht door Smarty »

hey

even zoeken op het forum staat wel ergens onder automaat
ik heb het al gelezen

groeten smarty
enrique
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 20:48
13
Locatie: Dev'ter
Contacteer:

Re: Welke versnelling rijden jullie(automaat)

Bericht door enrique »

@Smarty,,,ben de hele dag al aan het zoeken maar kan het helaas niet vinden :'( heb jij misschien en linkje voor mij??

Groeten
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Welke versnelling rijden jullie(automaat)

Bericht door krismazur »

is van Phase I maar misschien heb je wat aan
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=35&t=750
Just call me Kris

Afbeelding
hcaluwe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 13:51
14
Locatie: Almere

Re: Welke versnelling rijden jullie(automaat)

Bericht door hcaluwe »

enrique schreef:@Smarty,,,ben de hele dag al aan het zoeken maar kan het helaas niet vinden :'( heb jij misschien en linkje voor mij??

Groeten
Gewoon in D rijden , 3 is dat ie niet verder schakelt dan zijn 3e versnelling .( oranje pijltje brand in dash)

W is Winterstand , dat wil zeggen dat ie in hogere versnelling optrekt om doorslippen te voorkomen als het glad is! (oranje pijltje brand op dash)

S is Sportstand , dan trekt ie verder door in de toeren! ( lampje brand in schakkelaar wanneer ingedrukt)

L is een stand die je in de bergen gebruikt wanneer je bv Caravan of aanhanger er achter hebt dan trekt ie in zelfde versnelling( lagere) beter.


Ik zelf rijdt ook Automaat het is een 4 bak plus lockup , dwz dat er een overdrive inzit .

Ik hoop dat je genoeg info hebt nu :-D

Groet Hans
VW Passat V6 2.8 syncro aut TT5 Highline 193 pk bj 1998
Jaapiooo...
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 581
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 07:56
14
Model: V70
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welke versnelling rijden jullie(automaat)

Bericht door Jaapiooo... »

Had 'm zelf altijd in D staan, ging prima.
Ook als 't glad was, nooit de winter-stand gebruikt.

De V70 ook altijd in D, alleen vorig jaar in Zweden met 4 man, veel heuvels en gladheid had ik 'm een tandje teruggezet (4 geloof ik). Dan remt ie een beetje af bergafwaarts.
enrique
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 20:48
13
Locatie: Dev'ter
Contacteer:

Re: Welke versnelling rijden jullie(automaat)

Bericht door enrique »

hcaluwe schreef: Ik hoop dat je genoeg info hebt nu :-D

Groet Hans

Bedankt Hans (H) Weet nu genoeg,,,zat hier net ergens anders ook al een heel verhaal te lezen,genoeg info te vinden hier :tumbup

Groeten
schatje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 14:13
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: wat is dit ? ?

Bericht door schatje »

DinanT schreef:Op de fase 2 was de sportstand volgens mij niet meer leverbaar, en was de winterstand een optie.... maar.. correct me if Í'm wrong (A)
ik heb in elk geval alleen een W staan
en iets met shift lock
Riscybeertje
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 08:19
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Locatie: Oss

Verlichting automaat

Bericht door Riscybeertje »

Verlichting keuze schakelaar Automaat

Hallo is er iemand die mij kan vertellen of de keuze stand verlicht is van een auto maat van een S40 2.0 Turbo van 11-2000?

En zo ja kan je mij vertellen hoe deze te vervangen?

*knip*

Thanks
Laatst gewijzigd door volvoS40 op ma 23 dec 2013, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Prive gevoelige info. verwijderd.
Plaats reactie