Oranje pijl Pijltje Knippert knipperen Gear Shift Sensor Error

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Plaats reactie
franklek
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 18:55

Oranje pijl Pijltje Knippert knipperen Gear Shift Sensor Error

Bericht door franklek » di 10 mei 2011, 13:17

hallo volvovrienden
Ik heb weer een vraagje:
Ik rijd een automaat. Na een tijdje hard gereden te hebben begon er een oranje pijl te knipperen. Het boekje in de auto vermeldde iets over een defect in de koppeling (automaat) !! Ik ben iets zachter gaan rijden (van 150 naar 130km ik was in Duitsland) later verdween het knipperen. Bij de grens moest ik vervolgens een tijdje zachter rijden (80km) toen gebeurde er iets raars; de auto leek een paar maal even te haperen, alsof er geen benzine meer was, de gaspedaal indrukken gaf even ook geen oplossing maar plotst pakte de motor zich weer!! Ra ra ra

groet frank lek

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2222
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: koppeling kapot?

Bericht door Wouter » di 10 mei 2011, 19:20

Zou beginnen met uitlezen.

Welke foutcode is er aanwezig in de automaat ECU?

franklek
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 18:55

Re: koppeling kapot?

Bericht door franklek » di 10 mei 2011, 21:04

Wouter schreef:Zou beginnen met uitlezen.

Welke foutcode is er aanwezig in de automaat ECU?
ik ga morgen langs de garage...

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2222
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: koppeling kapot?

Bericht door Wouter » di 10 mei 2011, 21:35

Overview General

The transmission control module (TCM) has an integrated diagnostics system, Volvo On-board Diagnostics (OBD). The transmission control module (TCM) continuously monitors its own functions and the input and output signals in the system. If the transmission control module (TCM) detects a fault it stores a diagnostic trouble code (DTC) and the combined instrument panel warning lamp flashes. There are exceptions, see DTC table . When a diagnostic trouble code (DTC) is stored the system registers and freezes the value of 3 different parameters which are stored together with the diagnostic trouble code (DTC). The transmission control module (TCM) can store up to 7 diagnostic trouble codes (DTCs). If the number of diagnostic trouble codes (DTCs) exceeds 7, the four first diagnostic trouble codes (DTCs) will always be saved, while the last three are replaced by the latest diagnostic trouble codes (DTCs) stored.
When a transmission fault is registered by the transmission control module (TCM) (permanent fault) an emergency program is activated to deal with it. The transmission control module (TCM) takes corrective action to protect the transmission and maintain as much driveability as possible. There are different emergency programs depending on the type of fault and how serious it is:

-Emergency mode I
-Emergency mode II
-Emergency mode III
-Limp-home mode

Emergency mode I is activated for minor faults and Limp-home mode for the most serious faults. For a more detailed description of the emergency programs, see Emergency programs .
If the fault is intermittent, the transmission control module (TCM) returns to normal operation the next time the ignition is switched on. The indicator and warning lamps stop flashing after the ignition is switched on and off a certain number of times. The ignition may have to be switched on up to five times, depending on the diagnostic trouble code (DTC) that has been stored.
If a fault disappears after a diagnostic trouble code (DTC) has been permanently stored in the transmission control module (TCM), information about the fault remains stored in the transmission control module (TCM).
For each diagnostic trouble code (DTC) stored, a counter records the total number of times the ignition has been switched on without a malfunction since the diagnostic trouble code (DTC) was stored. When the counter is at 0 the transmission control module (TCM) treats the malfunction as a permanent fault. If the counter is greater than 0 the transmission control module (TCM) interprets it as an intermittent fault. If the malfunction recurs, the counter is reset to 0.

Emergency programs

An emergency program is activated to deal with the fault when the gearbox control module (TCM) detects a gearbox fault (permanent fault). The control system takes corrective action to protect the gearbox and maintain as much driveability as possible. Minor malfunctions do not activate an emergency program. There are different programs depending on the type of malfunction detected.

Emergency mode I
Emergency mode II
Emergency mode III
Limp–home mode

Emergency mode I is activated in the event of minor faults and the Limp–home mode is activated for the most serious faults. If the malfunction is intermittent, the gearbox control module (TCM) returns to normal operation the next time the ignition is switched on.

Emergency mode I
-The combined instrument panel warning lamp flashes for certain diagnostic trouble codes (DTCs).
-The gearbox shifts in all gears but transmits no signal to the lock–up solenoid. This means that lock–up is not available.
-There is no adaption of the gear slippage times at high altitude (High Altitude Compensation) which can result in poor gear shifting quality.

Emergency mode II
-As for Emergency mode I
-No reduction of line pressure when moving the gear selector between positions P–R, N–R and N–D. This results in harsh shifting.
-No torque limiting request to engine control module (ECM) when shifting.
-The warning lamp in the combined instrument panel flashes.

Emergency mode III
-Remedy as for Emergency modes I and II.
-No control of line pressure solenoid STH. Constant maximum system pressure. This results in harsh shifting and harsher gear engagement in positions P–R, N–R and N–D.

Limp–home mode
-The gearbox control module (TCM) stops activating solenoids, which results in the gearbox not shifting at all. The gearbox operates only in 3rd gear in positions 3 and L, 4th gear in position D and reverse in position R. Shifting can only be carried out manually between 3rd and 4th gear (D position) and reverse gear.
-No control of line pressure solenoid STH. Constant maximum system pressure. This results in harsh shifting and harsher gear engagement in positions P–R, N–R and N–D.
-The warning lamp in the combined instrument panel flashes.

Note! When starting and driving, the gear selector should first be moved to position L to minimize stress on the gearbox.

Diagnostic trouble code table

DTC Fault message Comment1)
AT–121 Shift solenoid S1, short–circuit to ground Flashes
AT–122 Shift solenoid S1, fault in solenoid circuit Flashes
AT–123 Line pressure solenoid STH, short–circuit to supply voltage Flashes
AT–124 Mode selector switch, signal too low Off
AT–131 Line pressure solenoid STH, short–circuit to ground or open-circuit Flashes
AT–132 Control module, amplifier STH short–circuit Flashes
AT–134 Load signal, faulty signal Flashes3)
AT–141 Oil temperature sensor, signal too low Off
AT–142 Oil temperature sensor, signal too high Off
AT–143 Kickdown switch (KD), signal too low Off
AT–213 Throttle position (TP) sensor signal, signal too high Flashes
AT–221 Shift solenoid S2, short–circuit to ground Flashes
AT–222 Shift solenoid S2, fault in solenoid circuit Flashes
AT–223 Throttle position (TP) sensor signal, signal too low Flashes
AT–232 Vehicle speed signal, signal missing Flashes
AT–235 Oil temperature, too high Flashes2)
AT–243 Torque limiting signal, signal too low Flashes
AT–244 Torque limiting signal, signal too high Flashes
AT–311 Transmission speed sensor, signal missing Flashes
AT–313 Gear-shift position sensor, faulty signal Flashes
AT–321 Gear 1, incorrect ratio Flashes
AT–322 Gear 2, incorrect ratio Flashes
AT–323 Gear 3, incorrect ratio Flashes
AT–324 Gear 4, incorrect ratio Flashes
AT–331 Lock-up solenoid SL, short–circuit to supply voltage Off
AT–332 Lock-up solenoid SL, open–circuit Off
AT–333 Lock-up solenoid SL, short–circuit to ground Off
AT–341 Lock-up function, slipping or not engaged Flashes
AT–411 Control module, EEPROM memory fault Off
AT–421 Battery voltage too low Off


1) Combined instrument panel warning lamp. When a fault occurs the diagnostic trouble code (DTC) is stored and after a set interval the warning lamp begins to flash. If the fault is intermittent and disappears, the warning lamp will go out after the ignition has been switched on and off a number of times, but the diagnostic trouble code (DTC) persists. The diagnostic trouble code (DTC) should be checked.
2) Only while the temperature remains high.
3) Combined instrument panel warning lamp flashes once.

franklek
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 18:55

Re: koppeling kapot?

Bericht door franklek » di 17 mei 2011, 17:42

Wouter schreef:Zou beginnen met uitlezen.

Welke foutcode is er aanwezig in de automaat ECU?
het uitroep tekentje (rood) maar dat is altijd als de motor nog een beetje koud is en het tekentje dat er iets mis is metb de emissie waarden (groen en oranje). Volgens de monteur is het lampje kapot !!
Frank

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2222
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: koppeling kapot?

Bericht door Wouter » di 17 mei 2011, 19:51

Je verhaal is raar :O

Lampje met pijl gaat knipperen, de motor begint te haperen.
Monteur verteld lampje is stuk.

Huh

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1833
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: koppeling kapot?

Bericht door V3lv3T » di 17 mei 2011, 21:46

Je praat nu ook over 2 verschillende lampjes frank, 1 lampje ging knipperen en volgens boekje was dat de koppeling, en nu heb je het ineens over een lampje m.b.t. de emissie waarden...
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

hcaluwe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 13:51
Locatie: Almere

Re: koppeling kapot?

Bericht door hcaluwe » wo 18 mei 2011, 19:31

Wouter schreef:Je verhaal is raar :O

Lampje met pijl gaat knipperen, de motor begint te haperen.
Monteur verteld lampje is stuk.

Huh

Denk eerder dat de monteur gezegt heeft'' LAMBDA sonde'' en dat het verkeerd begrepen is? Daarom gaat lampje knipperen van de Emissie :-D

Meer kan ik er niet van maken, heb zelf ook Automaat en als het oranje pijltje gaat knipperen is er wat met de bak aan de hand! Dus laten uitlezen zoals al gezegt is. :vertag

Groet
VW Passat V6 2.8 syncro aut TT5 Highline 193 pk bj 1998

alexdll
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Hoofddorp

Gear Shift Sensor Error - Pijltje Knippert

Bericht door alexdll » wo 15 jun 2016, 21:16

Je kent het wel op je dashboard die lampjes, bij mij knippert zo af en toe het gele pijltje omhoog,
paar keer op en neer met de pook en het is weer weg maar het is vooral onhandig en gebeurt altijd als je een dagje weg bent ofzo.

tijdje terug heeft een vriend van mij de auto met een maxi diag uitgelezen en hier kwam als resultaat uit: 76 Diagnostic Trouble Code DTC in automatic transmission control module zie foto...

http://imgur.com/HdcXW16

Ik heb me suf gezocht hier en bij mn vienden van Google maar kan eigenlijk nergens een helder antwoord vinden, heb Svala al eens gebeld en na enig aandringen adviseerde zij de Lambda Sensor te vervangen.

kan iemand me vertellen wat deze melding nou eigenlijk echt betekend en heo het op te lossen is want zo vlak voor de vakantie wil ik het eigenlijk opgelost hebben want het blijft wel vervelend.

alvast bedankt !

Gebruikersavatar
bluemaster
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1097
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Almere

Re: Gear Shift Sensor Error - Pijltje Knippert

Bericht door bluemaster » wo 15 jun 2016, 21:26

Hadden wij in de V70 ook af en toe. Dan is je gear position sensor aan het overlijden. Die zit bovenop je bak. Er zitten geleidesporen in die verslijten.
Afbeelding

Voor zover ik weet is vervangen de enige remedie.

alexdll
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Hoofddorp

Re: Gear Shift Sensor Error - Pijltje Knippert

Bericht door alexdll » wo 15 jun 2016, 22:11

WooW das snel, da's het enige oftewel Lambda sensor is dus onzin ?
heb jij het zelf gedaan is het een makkelijke klus en wat kost zo'n sensor ?

Gebruikersavatar
bluemaster
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1097
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Almere

Re: Gear Shift Sensor Error - Pijltje Knippert

Bericht door bluemaster » wo 15 jun 2016, 22:15

Ik heb hem niet meer vervangen, we kregen meerdere problemen met de V70, en hebben hem toen verkocht. Vervangen valt geloof ik wel mee, alleen zijn ze nieuw niet echt goedkoop. Eentje van de sloop blijft een gok.

alexdll
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Hoofddorp

Re: Oranje pijl Pijltje Knippert knipperen Gear Shift Sensor Error

Bericht door alexdll » wo 13 jul 2016, 21:30

Weet iemand toevallig of er nog speciaal stel gereedschap nodig is om die sensor te vervangen kan het (natuurlijk) nergens vinden en voor ik er een ga bestellen wel handig om zeker te weten, iemand hier ervaring mee??

trimix1970
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 31 aug 2016, 19:29
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: Oranje pijl Pijltje Knippert knipperen Gear Shift Sensor Error

Bericht door trimix1970 » za 03 sep 2016, 07:30

Heb dat ook bij mijn 850 gehad en een nieuwe standen schakelaar op laten zetten en ja daar heb je afstel gereedschap voor nodig

bij mij was het een ander probleem waarschijnlijk te weinig atf olie in de automaat bak heb deze een paar keer leeg laten lopen en weer gevuld bleek er toch te weinig olie in te zitten (autmaatbak moet je peilen met draaiende motor )

Plaats reactie