Alles over de Keerring (lekkage, vervangen koppelingsplaten?

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
a.huibert
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 16:03

Alles over de Keerring (lekkage, vervangen koppelingsplaten?

Bericht door a.huibert » vr 15 jan 2010, 18:07

Hallo ik heb een S40 1,8 met handgeschakelde versnellingsbak bj 1997 met een olie lekkage aan de schakelas.
Motor type B4184S
Wie kan me vertellen waar ik het typeplaatje kan vinden op de versnellingsbak
Of welk type het is.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van deze keering?
Ik heb me laten vertellen bij de dealer dat hiervoor de versnellingsbak uit elkaar moet.
Ik weet dat het van oorsprong een Renault bak is,en volgens mij heeft Renault voor sommige types een deelbare afdichting.
Graag verneem ik jullie ervaring hierover.

Met vriendelijke groet,
Huibert.

DeNNiS
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
Model: Andere
Bouwjaar: 2006

Re: Lekkage aan schakelas

Bericht door DeNNiS » vr 15 jan 2010, 18:18

post ff je carrosserie nummer ofzo

dan kan vast iemand zien op VADIS wat voor versnellingsbak hier in zit
Afbeelding

a.huibert
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 16:03

Re: Lekkage aan schakelas

Bericht door a.huibert » vr 15 jan 2010, 18:56

DeNNiS schreef:post ff je carrosserie nummer ofzo

dan kan vast iemand zien op VADIS wat voor versnellingsbak hier in zit
Het indentificatienummer is
YV1VS1223WF148294

schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Lekkage aan schakelas

Bericht door schaefer » vr 15 jan 2010, 19:07

ook zonder chassisnummer is 't gewoon te doen hoor.... :P zit een M3P bak in... dingen lopen regelmatig in de soep.
De keerring kun je volgens mij vervangen zonder de bak te ontmantelen. Echter moet je wel de bak demonteren. Misschien is zelfs het vervangen van de aandrijfstangen voldoende.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97

a.huibert
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 16:03

Re: Lekkage aan schakelas

Bericht door a.huibert » za 16 jan 2010, 21:01

schaefer schreef:ook zonder chassisnummer is 't gewoon te doen hoor.... :P zit een M3P bak in... dingen lopen regelmatig in de soep.
De keerring kun je volgens mij vervangen zonder de bak te ontmantelen. Echter moet je wel de bak demonteren. Misschien is zelfs het vervangen van de aandrijfstangen voldoende.
Hoi,
Volgens mij mij zit er aan de schakelas een grote plaat vast (orgineel er aan gelast)deze as zit geborgd in de bak zelf.
Dus als ik de keerring wil vervangen moet de bak uit elkaar.
Heeft misschien iemand ervaring met een deelbare keering? Volgens mij gebruikt Renault die voor bepaalde type versnellingsbakken.
Dus ik ben benieuwd als iemand me hier meer info over heeft.

Volvo123
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 10 mar 2010, 19:01
Locatie: Utrecht

Re: Lekkage aan schakelas

Bericht door Volvo123 » wo 10 mar 2010, 19:06

De bak hoeft niet uit elkaar,wij halen de schakelas los van de ingaande as en doormiddel van paar puntlassen weer monteren,er hoeft dus niets los aan de bak zelf!

Saab95V4
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 20:33

Lekkende versnellingsbak

Bericht door Saab95V4 » zo 15 aug 2010, 19:56

Het oliespoor op straat bleek uit onze V40 te komen. Even opgekrikt en eronder gekeken: Ter plekke van de linker aandrijfas is het kleddernat. Lijkt of de keerring (goed) lek is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit te repareren zonder speciaal gereedschap?

Groeten, Eric

Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4842
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Hazerswoude Z-H

Re: Lekkende versnellingsbak

Bericht door Dimitri » zo 15 aug 2010, 21:48

Hey Erik

Dat is te maken. Het is de ashoes die aan de kant van de versnellingsbak zit. Deze is volgens mij gewoon te vervangen zonder speciale gereedschap.
Bij mij lekte deze ook en is bij een universele garage vervangen. Er is wel een orginele volvo ashoes om gegaan en volgens mij koste die wel even 84 euries bij de dealert :vertag
Hoop dat je zo genoeg weet en sucses metg het vervangen :tumbup

nvanos
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 11:12

Re: Lekkende versnellingsbak

Bericht door nvanos » zo 15 aug 2010, 22:21

Hej Eric,

Hier heb je geen speciaal gereedschap voor nodig. Ik heb hem bij mij tijdje terug ook vervangen. Je moet idd wel naar de dealer voor zn hoes. Je krijgt dan een complete set voor je linker aandrijfas. Je heb alleen wel dop of sleutel 36 nodig om de moer van de aandrijfas los te krijgen bij een phase 2, bij een phase 1 is dit volgens mij 32 als ik me niet vergis. Zou ook even oppassen met rijden want als er een heel spoor op straat lag zal de hoes waarschijnlijk gescheurd zijn en is het geen klein lekje. Suc6 ermee!

twanvz
Idle
Idle
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00

Re: Lekkende versnellingsbak

Bericht door twanvz » vr 26 nov 2010, 21:46

niet mee rvan toepassing maar voor de volgende: pak een ashoes voor een volvo 440. kost iets van 30 euro ipv 80 euro.
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3

wbe
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kollumerzwaag

Keerring (bv vervangen bij vervangen koppelings platen?

Bericht door wbe » zo 17 apr 2011, 10:46

hallo,
ik moet mijn koppelings platen en druk groep vervangen maar meende hier op het forum eens wat gelezen te hebben over het vervangen vaneen keering die daar ook in de buurt zit. of moet ik misschien nog wat anders vervangen tot nu toe heb ik het volgende:

1 koppelings set drukgroep en plaat
2 druk lager

als jullie nog aan vullingen weten hoor ik het graag
groeten Watze

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2217
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: keering vervagen bij het vervangen van de koppelings platen

Bericht door Wouter » zo 17 apr 2011, 13:15

Preventief zou ik de krukas keering ook vervangen als je in de buurt bent.

wbe
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kollumerzwaag

Re: keering vervagen bij het vervangen van de koppelings platen

Bericht door wbe » zo 17 apr 2011, 13:47

kijk dat was em dus iemand nog meer ?

martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: keering vervagen bij het vervangen van de koppelings platen

Bericht door martink » zo 17 apr 2011, 19:13

Idd de krukaskering vervangen. Hiervoor moet je het vliegwiel er afhalen. Ik heb zewlf nog een kering hier liggen voor een 1.8 uit 1996 nieuw in het zakje.

Miesjel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997
Locatie: Borne (ov.)

ik hoor nu ook bij de keerring club

Bericht door Miesjel » wo 08 jun 2011, 15:35

Auto keurig door de APK (Kostte wel ff €500 wegens achterstallig onderhoud vorige eigenaar)
Werd ik even geattendeerd op het feit dat ook bij mij de krukaskeerring naar knoppen is, en wel aan de vliegwielkant?
Werd me geadviseerd om dan tevens de koppeling (+/- €400 extra) te vervangen omdat alles er toch af zou moeten.
Aangezien ik al zeer veel onkosten heb gehad is mijn vraag of dat vervangen van de koppeling normaal is en of iemand een adresje weet om dit voor een mooi prijsje te laten repareren?
Volvo V40 2.0 16V Exclusive 1997

sdirkx

Re: ik hoor nu ook bij de keerring club

Bericht door sdirkx » wo 08 jun 2011, 16:23

Wow! Lijkt me nogal wat om dan ook de koppeling te vervangen... hangt misschien een beetje van je km-stand af. Waar staat die op? En daarbij hoeveel km je er nog mee denkt te gaan rijden.

Gebruikersavatar
wicky
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1018
Lid geworden op: za 08 jan 2011, 22:56
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

Re: ik hoor nu ook bij de keerring club

Bericht door wicky » wo 08 jun 2011, 20:05

ik had hetzelfde en heb gelijk de koppeling meegenomen.
dan hoeft die niet over een jaar of zo.
ik praat nu wel makkelijk , want de auto was nog toen nog zakelijk.
de baas betaalde dus , en de belasting ook een beetje.
als de auto je goed bevalt en hoeft voorlopig nog niet weg zou ik het zeker doen.

gr WICKY
tits or wheels, either one is gonna be expensive

Gebruikersavatar
linkemink
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 dec 2010, 23:11

Re: Lekkage aan schakelas versnellingsbak

Bericht door linkemink » wo 08 jun 2011, 20:13

Ook mijn V40 97 lekt olie via de schakelas onder in de versnellingsbak.
Nu heb ik via google wel wat verschillende tips gelezen maar erg duidelijk is het niet.
Is dit probleem op te lossen zonder de bak te demonteren en uit elkaar te halen, maw kan de oliekeering (wat volgens mij de oorzaak van de lekkage is) vervangen worden van onder af?
Of zijn er andere oplossingen.

Miesjel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997
Locatie: Borne (ov.)

Re: ik hoor nu ook bij de keerring club

Bericht door Miesjel » wo 08 jun 2011, 21:42

Lijkt me sterk dat ik bij 166000 km al de koppeling moet vervangen toch?
Morgen gaat de V op de brug bij Bosch Car en als de koppelingsset 50 of 60 procent is versleten kan ik altijd nog vernieuwen.
Of is dat onlogisch?
Ben wel van plan de auto voorlopig te houden. (Is alweer teveel huishoudgeld ingestopt :vertag ) Rij ong. 20 duizend per jaar.
Volvo V40 2.0 16V Exclusive 1997

sdirkx

Re: ik hoor nu ook bij de keerring club

Bericht door sdirkx » wo 08 jun 2011, 22:03

Is vast niet perse nu al aan vervanging toe, maar ja het is een afweging die je zelf moet maken. Goedkoop is het niet, maar het kan kosten besparen als je het nu tegelijk laat doen. Ik weet niet wat ik zelf zou doen.

Plaats reactie