Pagina 1 van 3

Alles over de Keerring (lekkage, vervangen koppelingsplaten?

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 18:07
door a.huibert
Hallo ik heb een S40 1,8 met handgeschakelde versnellingsbak bj 1997 met een olie lekkage aan de schakelas.
Motor type B4184S
Wie kan me vertellen waar ik het typeplaatje kan vinden op de versnellingsbak
Of welk type het is.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van deze keering?
Ik heb me laten vertellen bij de dealer dat hiervoor de versnellingsbak uit elkaar moet.
Ik weet dat het van oorsprong een Renault bak is,en volgens mij heeft Renault voor sommige types een deelbare afdichting.
Graag verneem ik jullie ervaring hierover.

Met vriendelijke groet,
Huibert.

Re: Lekkage aan schakelas

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 18:18
door DeNNiS
post ff je carrosserie nummer ofzo

dan kan vast iemand zien op VADIS wat voor versnellingsbak hier in zit

Re: Lekkage aan schakelas

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 18:56
door a.huibert
Het indentificatienummer is
YV1VS1223WF148294

Re: Lekkage aan schakelas

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 19:07
door schaefer
ook zonder chassisnummer is 't gewoon te doen hoor.... :P zit een M3P bak in... dingen lopen regelmatig in de soep.
De keerring kun je volgens mij vervangen zonder de bak te ontmantelen. Echter moet je wel de bak demonteren. Misschien is zelfs het vervangen van de aandrijfstangen voldoende.

Re: Lekkage aan schakelas

Geplaatst: za 16 jan 2010, 21:01
door a.huibert
Hoi,
Volgens mij mij zit er aan de schakelas een grote plaat vast (orgineel er aan gelast)deze as zit geborgd in de bak zelf.
Dus als ik de keerring wil vervangen moet de bak uit elkaar.
Heeft misschien iemand ervaring met een deelbare keering? Volgens mij gebruikt Renault die voor bepaalde type versnellingsbakken.
Dus ik ben benieuwd als iemand me hier meer info over heeft.

Re: Lekkage aan schakelas

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 19:06
door Volvo123
De bak hoeft niet uit elkaar,wij halen de schakelas los van de ingaande as en doormiddel van paar puntlassen weer monteren,er hoeft dus niets los aan de bak zelf!

Lekkende versnellingsbak

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 19:56
door Saab95V4
Het oliespoor op straat bleek uit onze V40 te komen. Even opgekrikt en eronder gekeken: Ter plekke van de linker aandrijfas is het kleddernat. Lijkt of de keerring (goed) lek is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit te repareren zonder speciaal gereedschap?

Groeten, Eric

Re: Lekkende versnellingsbak

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 21:48
door Dimitri
Hey Erik

Dat is te maken. Het is de ashoes die aan de kant van de versnellingsbak zit. Deze is volgens mij gewoon te vervangen zonder speciale gereedschap.
Bij mij lekte deze ook en is bij een universele garage vervangen. Er is wel een orginele volvo ashoes om gegaan en volgens mij koste die wel even 84 euries bij de dealert :vertag
Hoop dat je zo genoeg weet en sucses metg het vervangen :tumbup

Re: Lekkende versnellingsbak

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 22:21
door nvanos
Hej Eric,

Hier heb je geen speciaal gereedschap voor nodig. Ik heb hem bij mij tijdje terug ook vervangen. Je moet idd wel naar de dealer voor zn hoes. Je krijgt dan een complete set voor je linker aandrijfas. Je heb alleen wel dop of sleutel 36 nodig om de moer van de aandrijfas los te krijgen bij een phase 2, bij een phase 1 is dit volgens mij 32 als ik me niet vergis. Zou ook even oppassen met rijden want als er een heel spoor op straat lag zal de hoes waarschijnlijk gescheurd zijn en is het geen klein lekje. Suc6 ermee!

Re: Lekkende versnellingsbak

Geplaatst: vr 26 nov 2010, 21:46
door twanvz
niet mee rvan toepassing maar voor de volgende: pak een ashoes voor een volvo 440. kost iets van 30 euro ipv 80 euro.

Keerring (bv vervangen bij vervangen koppelings platen?

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 10:46
door wbe
hallo,
ik moet mijn koppelings platen en druk groep vervangen maar meende hier op het forum eens wat gelezen te hebben over het vervangen vaneen keering die daar ook in de buurt zit. of moet ik misschien nog wat anders vervangen tot nu toe heb ik het volgende:

1 koppelings set drukgroep en plaat
2 druk lager

als jullie nog aan vullingen weten hoor ik het graag
groeten Watze

Re: keering vervagen bij het vervangen van de koppelings platen

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 13:15
door Wouter
Preventief zou ik de krukas keering ook vervangen als je in de buurt bent.

Re: keering vervagen bij het vervangen van de koppelings platen

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 13:47
door wbe
kijk dat was em dus iemand nog meer ?

Re: keering vervagen bij het vervangen van de koppelings platen

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 19:13
door martink
Idd de krukaskering vervangen. Hiervoor moet je het vliegwiel er afhalen. Ik heb zewlf nog een kering hier liggen voor een 1.8 uit 1996 nieuw in het zakje.

ik hoor nu ook bij de keerring club

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 15:35
door Miesjel
Auto keurig door de APK (Kostte wel ff €500 wegens achterstallig onderhoud vorige eigenaar)
Werd ik even geattendeerd op het feit dat ook bij mij de krukaskeerring naar knoppen is, en wel aan de vliegwielkant?
Werd me geadviseerd om dan tevens de koppeling (+/- €400 extra) te vervangen omdat alles er toch af zou moeten.
Aangezien ik al zeer veel onkosten heb gehad is mijn vraag of dat vervangen van de koppeling normaal is en of iemand een adresje weet om dit voor een mooi prijsje te laten repareren?

Re: ik hoor nu ook bij de keerring club

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 16:23
door sdirkx
Wow! Lijkt me nogal wat om dan ook de koppeling te vervangen... hangt misschien een beetje van je km-stand af. Waar staat die op? En daarbij hoeveel km je er nog mee denkt te gaan rijden.

Re: ik hoor nu ook bij de keerring club

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 20:05
door wicky
ik had hetzelfde en heb gelijk de koppeling meegenomen.
dan hoeft die niet over een jaar of zo.
ik praat nu wel makkelijk , want de auto was nog toen nog zakelijk.
de baas betaalde dus , en de belasting ook een beetje.
als de auto je goed bevalt en hoeft voorlopig nog niet weg zou ik het zeker doen.

gr WICKY

Re: Lekkage aan schakelas versnellingsbak

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 20:13
door linkemink
Ook mijn V40 97 lekt olie via de schakelas onder in de versnellingsbak.
Nu heb ik via google wel wat verschillende tips gelezen maar erg duidelijk is het niet.
Is dit probleem op te lossen zonder de bak te demonteren en uit elkaar te halen, maw kan de oliekeering (wat volgens mij de oorzaak van de lekkage is) vervangen worden van onder af?
Of zijn er andere oplossingen.

Re: ik hoor nu ook bij de keerring club

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 21:42
door Miesjel
Lijkt me sterk dat ik bij 166000 km al de koppeling moet vervangen toch?
Morgen gaat de V op de brug bij Bosch Car en als de koppelingsset 50 of 60 procent is versleten kan ik altijd nog vernieuwen.
Of is dat onlogisch?
Ben wel van plan de auto voorlopig te houden. (Is alweer teveel huishoudgeld ingestopt :vertag ) Rij ong. 20 duizend per jaar.

Re: ik hoor nu ook bij de keerring club

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 22:03
door sdirkx
Is vast niet perse nu al aan vervanging toe, maar ja het is een afweging die je zelf moet maken. Goedkoop is het niet, maar het kan kosten besparen als je het nu tegelijk laat doen. Ik weet niet wat ik zelf zou doen.