Pookknop (automaat) en hoe pookknop knop en lampjes vervangen?

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Wolfpack
Idle
Idle
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 13:30
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000

Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door Wolfpack »

Mannen,

Heb natuurlijk eerst een tijd zitten zoeken op het forum maar helaas niks gevonden.

Het gaat om mijn automatische versnellingsbak: op de pook zit een knop die ingedrukt moet worden om 'm van P naar D of R (of N) te zetten. Deze knop blijft vaak een beetje ingedrukt tijdens het wisselen tussen P,D,R en N. Doordat de knop nog een beetje ingedrukt blijft als ik 'm na het rijden in P wil zetten denkt de bak (volgens mij) dat de bak nog steeds in D of R staat en dan kan ik de sleutel er niet uithalen. :tumbdown Erg irritant.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? En hoe ik het op kan lossen?

PS: weet niet of het ermee te maken heeft maar als ik, tijdens stilstand, de rem niet heel hard indruk maar een beetje losjes dan wil de auto nog weleens 10 a 20 cm naar voren rijden om daarna weer tot stilstand te komen.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door krismazur »

Je elektronische vergrendeling (die P aanstuurt) krijgt geen signaal omdat de knop en de geleider die in de knop zit geen schakeling maken
denk dat je op zoek naar andere knop moet zijn
2de hands erg zeldzaam en meeste alsnog kapot nieuwe rond 100 euro bij de dealer

probeer anders met kruip olie inspuiten
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
alienraziel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 12:55
10
Model: V40new
Type: T4
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Erik
Locatie: Huizen

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door alienraziel »

bij mij bleef de knop ook vaak hangen maar nadat ik de kabel naar deze knop in wat meer vloeiende positie had verplaatst en wat wd40 in de knop en kabel heb gespoten heb ik hier geen problemen meer mee gehad en werkt nog steeds soepeltjes :)
Afbeelding Afbeelding
Wolfpack
Idle
Idle
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 13:30
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door Wolfpack »

Thanks, zal inderdaad effe met kruipolie aan de gang gaan en als dat niet werkt naar de dealer.

Is het lastig om bij die draadjes te komen?
Wolfpack
Idle
Idle
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 13:30
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door Wolfpack »

Niemand?
Gebruikersavatar
Schmutzkiller1
Idle
Idle
Berichten: 74
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:28
8
Model: V60
Bouwjaar: 2014
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door Schmutzkiller1 »

Same here, bij mij blijft de knop soms ook hangen.
Historie - 360 GLT (2.0i 1987 rood), 440 GL (1.8 1992 wit), 440 GL (1.8i aut 1996 antrac.) V40 2.0 16V Aut. Europa Exclusive (2000 zwart)
Huidig - V60 D4 Momentum GT Automaat (2014 zwart)
VolvoMichel
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 10 mar 2014, 15:40
10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoensbroek Zuid-Limburg

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door VolvoMichel »

Ik heb dezelfde problemen gehad en vanalles geprobeerd om de pookknop werkend te krijgen.

Met de sleutel uit het contact te krijgen als ik niet naar de P kon schakelen was echt :swear

Niks lukte en heb uiteindelijk een z.g.a.nieuwe pookknop gekocht en vervangen.

Ik dacht zelf dat het binnenwerk van de oude pookknop vergaan was van de knop die je indrukt.

Na het wisselen heb ik nooit meer problemen met schakelen gehad.

Dit heb ik ongeveer een 5 jaar geleden gedaan en gaat nog steeds zoals het moet gaan.
eigenaar van 3 V40's :
-- Volvo V40 2.0T Aut. 2002 -- Volvo V40 2.0T Handg. 2001 -- Volvo V40 1.9T T4 Aut. 1998 --
Wolfpack
Idle
Idle
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 13:30
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door Wolfpack »

Dat geeft hoop! Waar had je die nieuwe pookknop op de kop getikt? En was het overzetten lastig?
VolvoMichel
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 10 mar 2014, 15:40
10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoensbroek Zuid-Limburg

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door VolvoMichel »

Op verzoek van Wolfpack een kleine how to om de pookknop van een automaat te demonteren/wisselen .

Ik weet niet of dit al op het forum beschreven staat.
Ik heb helaas geen foto's van het wisselen, maar het niet zo moeilijk.

Je begint als eerste met de pookhoes los te maken.
Onder de pookknop voel je door de hoes heen een kunststof ring , deze ring moet je met de klok meedraaien om de hoes los te krijgen.
Dan kun en doe je de hoes wat laten zakken en daarna kun je de pookknop eraf trekken(wel met kracht,deze zit normaal echt goed vast).
Let wel op je dashboard op en op je gezicht , ga er niet boven hangen met je hoofd.
Terug zetten in omgekeerde volgorde.

Succes.
eigenaar van 3 V40's :
-- Volvo V40 2.0T Aut. 2002 -- Volvo V40 2.0T Handg. 2001 -- Volvo V40 1.9T T4 Aut. 1998 --
Wolfpack
Idle
Idle
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 13:30
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door Wolfpack »

Bedankt Michel!
Ben de komende tijd vrij druk maar zodra ik tijd heb ga ik aan de slag met de pook en zal dan ook wat foto's proberen te maken zodat andere mensen met problemen met de pook er ook wat van kunnen leren. :tumbup
Wolfpack
Idle
Idle
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 13:30
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door Wolfpack »

Vandaag even met de pook bezig geweest. Heb 'm er afgehaald en toen met wat WD-40 van binnen ingesmeerd.

Het afhalen ging zo gemakkelijk dat ik vergeten ben foto's te maken (A) . Was een kwestie van (1) ring van de pook losdraaien (deze ring zit net onder je pink als je de pook normaal vast hebt) en (2) de pook met flink wat kracht recht naar boven lostrekken (pas op je hoofd).

Werkt nu weer top :tumbup . De knop komt er gewoon weer uit en blijft niet meer permanent op stand 'ingedrukt' zitten.
V70pappi
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 17 apr 2016, 07:54
7
Model: V70
Bouwjaar: 2005

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door V70pappi »

Nou, of ik heb kippenkracht of die van mijn zoon zat een stuk strakker vast. Anyways, ik heb maar met beleid wat WD-40 langs de rand van het klepje gespoten en tadaa, ook bij de V40 van mijn zoon (JelleV40) blijft de knop niet meer hangen. Dus zo kan het ook :dance
Wolfpack
Idle
Idle
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 13:30
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000

Re: Knop automaat (op de pook) werkt niet mee

Bericht door Wolfpack »

Dat is goed nieuws, V70pappi. Ik was verbaasd over hoe goed de WD-40 werkte vlak na het insmeren. Moet wel zeggen dat het na een paar maanden bij mij al weer wat minder is geworden: de knop blijft weer af en toe hangen. Ik zal 'm voordat ik ermee naar Italië rij er maar weer eens afhalen.
Plaats reactie