soort van ratel bij stationair toerental

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door hervelt »

Heb nog geen Dice.
Tijd terug zijn de codes gereset. Stond niet veel bijzonders in.
Zou dus nog leeg moeten zijn.

Bedankt voor het aanbod.
Evt zaterdag tijd ?
(al denk ik niet dat dat uitlezen haast heeft (of DE oplossing opleverd), is het goed alles uit te sluiten)


Worden Sachs koppelings sets OEM gemonteerd ?
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Solaire »

Zaterdag is prima. Ik zal je zo even een PB sturen.

Ik denk ook niet dat het dé oplossing gaat leveren, maar omdat hij ook niet helemaal lekker lijkt te lopen ga ik er vanuit dat er in ieder geval een uitleesbare code in zou moeten staan die dat gedeelte kan verklaren. Dan ben je in ieder geval een stapje verder.

Sachs is OEM kwaliteit, zie viewtopic.php?f=46&t=176&p=268391&hilit ... EM#p268391
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door MarcO »

Als het geluid zich plaats vindt tussen 1300 en 1900 toeren kan het dan geen los zittend deel zijn of een motorsteun?
Defecte motorsteunen leveren ook vreemde bonken.

Verstuurd vanuit de ruimte met mijn ONEPLUS 6T

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door hervelt »

MarcO, alleen aftoerend tussen 1400 en 1000 trn is die reutel.
Vanavond was het nauwelijks aanwezig. Niet (veel) erger dan normaal.

Motorsteun is er ook een aan vervanging toe, maar dat weet ik al langer.
Misschien komt daar die trilling/vibratie van motor door.

Wordt maandag sowieso naar de ophanging en stabilisatie voor gekeken omdat ik daarvan een andere hardere bonk/gerammel heb.
En dat moet gewoon in orde gemaakt worden. Auto is veel te hard nodig.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door hervelt »

Iemand bekend met het merk LUK als koppelings set ?
Ik weet haast zeker dat mijn koppeling eraan zit te komen. Althans het druklager en het dubbelmassa vliegwiel. Koppeling an-zich werkt nog goed.
Een complete set kost bij Autodoc €450.

Alleen wat betekent dit: Met koppelingsdruklager, Zonder glijlager.
Glijlager ??

Wordt duur grapje. Mijn garage monteert veel LUK koppelings sets. LUK heeft ook meeste keus.
Wel flink prijziger dan andere merken. Een Sachs koppelingsplaat is iets duurder dan LUK (Maar dikker en origineel OEM (?)), maar niet als set leverbaar bij Autodoc.
En Valeo set is ook een stuk duurder dan LUK.

Heb sowieso afspraak staan voor volgende week maandag voor wat andere reparaties, oa stabilisatie rubbers vervangen wegens bonken voor.
Als m'n koppeling aankomende week nog vreemd gaat doen kunnen ze hem evt noodgedwongen nog meepakken. Dan dat ander werk maar weer uitstellen.
Koppeling heeft 5 weken goed gefunctioneerd sinds vorige klachten.
Auto heeft week na mijn eerste klacht een grote beurt gehad en liep sindsdien duidelijk rustiger en mooier. Tot deze week weer even geratel onder de kap vandaan kwam wat duidelijk van de koppeling af kwam. (Of het zou de as van de versnellingsbak moeten zijn)

Als ik de koppeling intrapte ging het geratel weg. Laat ik koppeling los, kwam het geratel terug.
Ik kon/kan duidelijk onregelmatige mechanische krachten aan het koppelings pedaal voelen.
Alsof het dubbelmassa vliegwiel niet goed functioneert (duidelijk keer hoorbaar/voelbaar), of het druklager kapot is.
Een ureninschatting konden ze me niet geven.
Koppelings set zal ik wel door hun moeten laten leveren. Ze matsen me toch al met mijn andere zelf aangeschafte onderdelen.

Dit is zo'n set van LUK, incl (dubbelmassa ?) vliegwiel links (generic image):
Het dubbelmassa vliegwiel maakt het zo duur. Die kost alleen al €250. Daar zitten twee balans gewichten in en een of meer veren.
Afbeelding

Misschien verstandig de distributie riem gelijk mee te pakken als de motor toch los ligt ?
Zit halverwege het aantal km's nu.
Laatst gewijzigd door hervelt op zo 04 aug 2019, 13:23, 5 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31971
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door René »

Als er 1 merk bekend en goed is dan is het wel LUK, evenals Sachs trouwens.
Valeo monteren ze ook veel maar als ik mocht kiezen en de prijs leek er op koos ik idd LUK of Sachs ipv Valeo :vertag
Natuurlijk zijn er veel meer merken ...
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
therenegade
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 06 sep 2016, 01:56
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Leiden

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door therenegade »

Dit heb ik nu ook maar het klinkt doffer en het komt uit de versnellingsbak. Lijkt erop dat de syncro's versleten zijn en regelmatig miss-shifts gehad.

Maar het echte geratel die ik al 5 jaar achterelkaar hoor (ondanks ook een nieuwe blok reeds) is nooit vast gesteld waar het vandaan komt. Me blok is overegins B4204T3.
Ongeacht je de koppeling in drukt of niet, het echte ratel blijft. Het klinkt als een rond draaiend speelgoed rateltje :).
Het klinkt schel hoog en de frequentie snelheid gaat gepaard met je toeren dus heeft komt uit de kop. Waar de kleine bewegende heren zitten.

Dit geluid komt en gaat en ik heb nooit gesnopen waar het nou precies aan ligt. Koude motor warm motor? Maakt niks uit. Soms na een lange rit hoor je het ergst maar ook na een korte rit. Soms na een lange rit hoor je niks meer en soms bij korte rit hoor je niks meer.
Bij het deceleren (gas los) hoor je m het ergst.
Klinkt zo: "krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" 🤣🤣🤣

Klep stoters, klep veren? Wie zal het zeggen maar ik krijg steeds meer het gevoel dat dit afschuwelijk geluid gewoon bij de phase2 (B42xxxx) blok hoort. Gelukkig heb ik een open lucht filter en een BOV dus buiten hoor je m niet als je op trekt.
Ik had wel andere v40 eigenaren willen ontmoeten om geluiden te vergelijken, horen of het echt gewoon bij het blok hoort.
Afbeelding
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door volvoS40 »

Vvt kan als ie goed versleten is ook door blijven ratelen.
Metaal op metaal geluid en het klinkt alsof je in een diesel rijd.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
therenegade
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 06 sep 2016, 01:56
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Leiden

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door therenegade »

Ja precies! Hoewel diesel geluid lager en donkerder klinkt.
Afbeelding
adrimulders1
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 okt 2020, 12:19
3
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door adrimulders1 »

Ook onze V40 heeft m. Klinkt tegenwoordig als een tractor. De ratel komt er in zodra de koppeling tijdens het rijden wordt ingetrapt.
Als de motor stationair, als een zonnetje op 800 toeren, draait is de ratel continue aanwezig.
Trap je dan de koppeling in dan is de ratel weer weg.
In het filmpje hoor je dat bij 30 sec. Daarna laten we de koppeling weer los en komt ie weer vrolijk terug.
Motorvermogen is normaal en rijen muisstil...
https://youtube.com/shorts/W3SZMDf9Z4g?feature=share
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Kuip »

Er staan wat tegenstrijdige dingen in je bericht.
Eerst zeg je dat de ratel er in komt zodra de koppeling tijdens het rijden wordt ingetrapt, later zeg je dat de ratel juist terug komt als je de koppeling los laat (dus níet intrapt).
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
adrimulders1
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 okt 2020, 12:19
3
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door adrimulders1 »

Ja, dat klopt.

In het filmpje draait ie stationair. Na 30 sec drukken we de koppeling in en verdwijnt de ratel. Komt weer terug zodra de koppeling wordt losgelaten.
Rijd ik met de auto en rem ik af en trap ik koppeling in, dan komt de ratel. Laat ik de koppeling los, dan is de ratel weg.
Misschien is het er bij een bepaald toerental?
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Kuip »

Merkwaardig...
En dat geluid komt echt aan de distributiezijde vandaan? Niet aan de kant van versnellingsbak / koppeling?

In je voorstel topic had je het over een behoorlijke olielekkage wat "de keerring" bleek te zijn. Welke keerring?
En heb je al eens gecontroleerd of je overdruk hebt in het carter (de befaamde handschoentest)?
Bij overdruk in het carter (t.g.v. verstopte caterventilatie) kan hij olie gaan lekken via een keerring namelijk.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
adrimulders1
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 okt 2020, 12:19
3
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door adrimulders1 »

Hier zat destijds de lekkage. Het geluid is best hard. We gaan zaterdag zoeken waar het exact vandaan komt.
adrimulders1
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 okt 2020, 12:19
3
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door adrimulders1 »

Afbeelding
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door volvoS40 »

De dop van de vvt mist, de olie in e blok spuit er op die manier er compleet uit.

Van de vvt zal ook weinig over zijn, en een riem onder de olie is ook afgesxhreven
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
adrimulders1
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 okt 2020, 12:19
3
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door adrimulders1 »

Zo was het inderdaad. Dop is er weer opgezet en riem vervangen. Verder heel veel gereinigd.
Vvt is niet vervangen.
adrimulders1
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 okt 2020, 12:19
3
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door adrimulders1 »

Vandaag een en ander bekeken.
Er is sprake van overdruk, dus de carterventilatie gaan we spoedig doen.
De VVT lijkt de ratel te veroorzaken. Zodra de Solenoid Los gekoppeld wordt, is de ratel weg.
We rijden maar even zonder VVT, weerstand er over heen. En dan Ivar lief aankijken.
https://youtube.com/shorts/WXrprAYyKzA?feature=share
Plaats reactie