ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door hervelt » di 13 feb 2018, 22:17

Hallo,

Ik kom overal flarden info tegen maar om een duidelijk antwoordt te krijgen post ik een vraag voor mijn eigen situatie.

Ik heb een 1.9 D, bj 2003 met motorcode D4192T3. (Phase II dus)

- Is het mogelijk mijn ECM uit te wisselen met een andere (bijv van de sloop) ?
- Is het mogelijk mijn ECM uit te wisselen met een getuned ECM afkomstig uit een andere auto ?

Wat moet ik eventueel allemaal ook mee overzetten om te zorgen dat de auto gaat lopen ?
Wat ik zo begrijp:
- de Imobilizer
- contactslot (met antennering)
- (evt portier- en kofferbak slot dan ook maar ? Oops, de centrale vergrendel eenheid dan misschien ook ?)
Vergeet ik nog zaken ?

Heb bij de dealer geinformeerd of ik een ECM zo kon overzetten en laten inleren.
Dat kan alleen indien de ECM in de donorauto uitgelezen en "vrijgemaakt" is. (Om later opnieuw te kunnen programmeren. Dit is het officiële Volvo traject waar ik weinig aan heb en ook nog eens kostbaar lijkt te zijn, afgaande op de reactie van de werkplaats receptie die navraag deed bij een monteur/specialist)

Martin van DTC Tuning schreef eerder dat de ECM in verbinding staat met de Immobilizer (startblokkering) en iedere keer als het contact ingeschakeld wordt wordt er een nieuwe code gegenereerd, die bij een volgende start weer gelezen wordt. (Kloppen deze codes tussen ECM en Immobilizer niet meer, dan zal de auto niet starten)

Verder lees ik iets over het klonen van een ECM.
Hoe dat in zijn werk gaat en of dat bijv ook bij een getuned ECM kan, met behoud van de tuning software maar verder met mijn eigen ECM gegevens erin, weet ik niet.

Ik lees hier wel meer dat er complete motorblokken over gebouwd worden.
Mogelijkheden zullen er dus wel zijn, maar waar moet allemaal rekening mee gehouden worden bij het overbouwen van een ECM, en hoe dit het makkelijkste aan te pakken ?
Laatst gewijzigd door hervelt op wo 14 feb 2018, 22:30, 4 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door Caesar » di 13 feb 2018, 22:41

Zonder reclame te willen maken, maar ik ben net na 1 jaar aanpielen met mijn instrumentcluster van een S60 eindelijk 1 iemand tegengekomen die data van ene dashboard/dim naar andere (tweedehands je)1:1 kan kopiëren. Dit heeft mij geholpen omdat na vele telefoontjes via de officiële kanalen (stuk of 20) en vele fora en threads afstruinen, alleen een nieuw instrumentpaneel verkocht kan worden die dan ingeleerd moet worden door de dealer, kosten: 900 euro.

De kerel die mij geholpen heeft, heeft voor 50 pond de data 1:1 gekopieerd (van mijn oude, naar een tweedehandsje) en ik heb hem toevallig vandaag ingebouwd, aangesloten zonder inleren en werkte meteen (km stand, auto configuratie, matching met ecu en vin number moeten overgezet worden).

Hij is de enige die ik heb kunnen vinden die dit kan, en hij adverteert ook voor kopiëren van ecm's dacht ik. Ik heb geen aandelen of voordeel bij zijn business maar ik ben alleen maar bij hem terecht gekomen door 1 opmerking van een gebruiker, diep verstopt op een Engels forum, ik stond echt op het punt de auto naar de sloop te rijde omdat hij niet door de apk zou komen met de oude DIM (voor de insiders, dim was al 3x gereflowed en ging nu helemaal niet meer aan) en de officiële reparatie zou meer zijn dan de auto waard is.

Zijn website is volvodiagnostics.com (zit in Engeland). je kunt hem ook bellen, super aardige kerel, heel behulpzaam en vooral bekwaam, als je wil laat mijn naam maar vallen, René uit Schotland met een Engelse 2002 S60; hij heeft me toevallig vorige week mijn met dim geholpen.

Zie dit linkje voor kopiëren ECM data (is voor diesel motor, maar wellicht kan hij jouw specifieke motor ook)

http://volvodiagnostic.com/shop/index.p ... &id_lang=1

PS, ziet er beetje uit als reclame hierboven, zeker m.b.t info van iemand met een S60 op een X40 forum, maar ik zit hier het meeste omdat ik ook een v40 rij in Nederland😎, maar gezien er maar 1 reactie op alle fora (en ik heb vele, vele threads gelezen om mijn DIM te maken/goedkoop te vervangen) te vinden is m.b.t zijn expertise en mogelijkheden, kan ik niet anders dan zijn naam nog een keer noemen hier, omdat anders vele elektrische problemen/kwalen Volvo's naar de stort doen brengen, die voor enkele tientjes opgelost kunnen worden!

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door hervelt » wo 14 feb 2018, 11:25

Caesar bedankt,
Je hebt me op een spoor gezet.

Overigens, ETS in Nieuwendijk kan ook bepaalde Volvo instrument panelen en CEM's repareren.
( Zie www.ETS1.nl)
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door Caesar » wo 14 feb 2018, 15:23

Mooi om je op weg geholpen te hebben, hoop dat het lukt voor je. PS. Repareren is iets anders dan data kopiëren. Reparatie was in mijn geval niet meer mogelijk, na 3 maal gereflowed te hebben. Reparatie zijn er veel van online te vinden, kopiëren data alleen de kerel die ik kon vinden.

Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 3618
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
Model: S60
Bouwjaar: 2002
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door Arie » wo 14 feb 2018, 19:47

Van ETS1 hoor ik al een aantal jaren vele goede berichten. Schijnt een zeer vakkundige man te zijn.
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door hervelt » wo 14 feb 2018, 22:27

@Caesar,
Daar was ik me van bewust, maar was wel de moeite van het vermelden waard hier op het forum.
Goed dat je het even benadrukt hebt. Is duidelijker.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: ECM of CEM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door hervelt » wo 14 feb 2018, 22:42

Even ter info.
Vanwege dat er regelmatig CEM's uitgewisseld worden.
Ik heb veel info gelezen de afgelopen dagen en soms verwarrend met andere Volvo type's.
Dus ik moet het zelf nog even controleren.
Er zijn CEM's waarin alle informatie is opgeslagen (als soort backup), van Immobiliser codes (dynamisch dus), VIN nr. en nog een aantal codes. (complete auto configuratie)
Indien een ECM defect is en niet meer gekloond kan worden en de Immobiliser informatie niet in orde is, dan kan men uit de info in de CEM, de juiste gegevens en complete auto configuratie herleiden. (nodig om de systemen vrij te krijgen)

Achteraf bedacht ik me dat dit eningszins belangrijke info kan zijn voor mensen die zomaar een CEM uitwisselen. Blijkbaar is er meer verschil dan alleen CEM's voor een S40 of V40.
Misschien niet van belang voor S40/V40. Dan haal ik die info hier weg.

Update: Heb nog niet alles terug gevonden.
Zeker bij grotere en nieuwere auto's is het wel zo dat je de CEM niet zomaar kunt uitwisselen.
Die moet blijkbaar echt gekoppeld worden, ook met codes. Of evt klonen vanuit je oude CEM.

Update 2: Bij ETS vond ik de volgende informatie over de CEM.
"De CEM is het centrale brein van de Volvo.
deze onderhoud contact met alle modules in de auto en heeft ook de VIN code, het chassissnummer evenals alle serienummers en artikelnummers in zich.
onderling uitwisselen van de CEM is zodoende onmogelijk.
Vaak is deze goed te repareren en ook bestaat de mogelijkheid om de data te kopieren, zodat eventuel een beschadigde CEM toch herstelbaar is.
Dit geldt voor de CEM's tot en met modeljaar 2004
"

Vreemd verhaal van ETS.
Wij kunnen een CEM toch gewoon uitwisselen zonder dat dat problemen opleverd ?
Zolang je een CEM hebt uit een wagen met dezelfde opties, en anders de betreffende opties opnieuw laten (de)activeren.
Hij schrijft er niet bij voor welke Volvo modellen dat geldt.
Wellicht voor de dikkere Volvo's.
Laatst gewijzigd door hervelt op zo 18 feb 2018, 10:20, 6 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
RRRRamon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 485
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Muiderberg

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door RRRRamon » vr 16 feb 2018, 18:36

Ik begrijp uit je verhaal dat je een getunede CEM hebt liggen en die je in jouw auto wilt inbouwen en dan dus een getunede auto hebt. Is gewoon naar een tuner gaan niet vooral makkelijker?

Maar ik ken je wel een beetje... jij gaat nooit voor makkelijk en houdt dan centen in je zak ;) :-D
🇸🇪 Volvo V40 2.0T MY04 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo L60F MY08 Hjullastare 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 783
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door dannyw » vr 16 feb 2018, 19:07

Eerlijk gezegd snap ik eigenlijk niet om welk onderdeel het nu gaat? CEM, ECM, of ECU.

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4169
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V50
Bouwjaar: 2005
Locatie: Gouda

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door EnigmaEll » vr 16 feb 2018, 19:50

dannyw schreef:
vr 16 feb 2018, 19:07
Eerlijk gezegd snap ik eigenlijk niet om welk onderdeel het nu gaat? CEM, ECM, of ECU.
Ik heb me ook al even achter de oren gekrabd.
Ik denk de ECU :-).
En ik denk dat Hervelt het over de CEM heeft, met de vraag of daar extra info opgeslagen wordt. Naar mijn meten niet, correct me if I'm wrong.

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door hervelt » za 17 feb 2018, 12:38

ECM - Engine Control Module
ECU - Engine Control Unit

Volgens mij hebben we het dan over hetzelfde maar hanteert Volvo de benaming ECM.


Ik heb even de onderwerp benaming aangepast omdat het in die post gaat over de relatie tussen ECM en CEM.
Zal die weekend die informatie verduidelijken of weghalen, snap dat het verwarrend over kan komen.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door hervelt » za 17 feb 2018, 12:59

Ik had gehoopt op een reactie op mijn oorspronkelijke vraag:

- Is het mogelijk mijn ECM uit te wisselen met een andere (bijv van de sloop) ?
- Is het mogelijk mijn ECM uit te wisselen met een getuned ECM afkomstig uit een andere auto ?

Wat moet ik eventueel allemaal ook mee overzetten om te zorgen dat de auto gaat lopen ?
Wat ik zo begrijp:
- de Imobilizer
- contactslot (met antennering)
- (evt portier- en kofferbak slot dan ook maar ? Oops, de centrale vergrendel eenheid dan misschien ook ?)
Vergeet ik nog zaken ?

Heb bij de dealer geinformeerd of ik een ECM zo kon overzetten en laten inleren.
Als ik het dealer traject zou volgen is het ook een kostbare zaak en krijg ik officiële software op een ECM van de sloop bijv. Daarbij moet die "nieuwe" ECM eerst "vrij" gemaakt worden in de donor auto, om hem opnieuw te kunnen programmeren. Dat wordt dus niets.

Ik dacht dat als je een motor + ECM overzet in een andere auto, dat je die andere zaken as Immobilizer, contactslot +antennering, deursloten evt, ook moet over zetten ?
Klopt dat of vergeet ik nog wat ?

In een reactie (2010/2011) van Martin van DTC Tuning schrijft hij dat de ECM en Immobilizer bij elkaar horen omdat de codes bij iedere start veranderen.
Maar evt een reserve ECM achter de hand houden zou kunnen door de Immobilizer te deactiveren, waardoor een andere ECM dan toch kan functioneren.
Dan zal die Immobiliser wel helemaal omzeilt worden en waarschijnlijk werkt de startblokkering dan ook niet meer.
Ik heb daar Martin al vragen over gesteld maar nog geen reactie gehad.

Ik weet nu wel dat je evt een defecte ECM 1 op 1 kan klonen.
Laatst gewijzigd door hervelt op zo 18 feb 2018, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8805
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door volvoS40 » za 17 feb 2018, 17:05

hervelt schreef:
za 17 feb 2018, 12:59
Ik had gehoopt op een reactie op mijn oorspronkelijke vraag:

- Is het mogelijk mijn ECM uit te wisselen met een andere (bijv van de sloop) ?
- Is het mogelijk mijn ECM uit te wisselen met een getuned ECM afkomstig uit een andere auto ?
Het is mogelijk een ECM (volvo gebruikt btw ECU) te wisselen uit een sloop wagen.
Het is mogelijk om een ECU te wisselen van een getunde wagen.
hervelt schreef:
za 17 feb 2018, 12:59
Wat moet ik eventueel allemaal ook mee overzetten om te zorgen dat de auto gaat lopen ?
Wat ik zo begrijp:
- de Imobilizer
- contactslot (met antennering)
- (evt portier- en kofferbak slot dan ook maar ? Oops, de centrale vergrendel eenheid dan misschien ook ?)
Vergeet ik nog zaken ?
De imobilizer moet je mee vervangen samen met de ECU
Verder zou ik de chip die bij de nieuwe imobilizer hoort lekker aan je antenne ring vast plakken (je kan de oude gebruiken die er nu in zit) en je kan gewoon je oude sleutel blijven gebruiken (eventueel die chip er uit halen) scheelt 100 sloten vervangen.
hervelt schreef:
za 17 feb 2018, 12:59
Heb bij de dealer geinformeerd of ik een ECM zo kon overzetten en laten inleren.
Als ik het dealer traject zou volgen is het ook een kostbare zaak en krijg ik officiële software op een ECM van de sloop bijv. Dat wordt dus niets.

Ik dacht dat als je een motor + ECM overzet in een andere auto, dat je die andere zaken as Immobilizer, contactslot +antennering, deursloten evt, ook moet over zetten ?
Klopt dat of vergeet ik nog wat ?
Zie vraag hier boven met het antwoord.
hervelt schreef:
za 17 feb 2018, 12:59
In een reactie (2010/2011) van Martin van DTC Tuning schrijft hij dat de ECM en Immobilizer bij elkaar horen omdat de codes bij iedere start veranderen.
Maar evt een reserve ECM achter de hand houden zou kunnen door de Immobilizer te deactiveren, waardoor een andere ECM dan toch kan functioneren.
Dan zal die Immobiliser wel helemaal omzeilt worden en waarschijnlijk werkt de startblokkering dan ook niet meer.
Ik heb daar Martin al vragen over gesteld maar nog geen reactie gehad.

Ik weet nu wel dat je evt een defecte ECM 1 op 1 kan klonen.
Klopt, Ding is uit te zetten, en startblokkering werkt dan ook niet meer.
Verder nog vragen ? :P

Maar waarom wil je er een andere ECU erbij ?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door hervelt » za 17 feb 2018, 17:23

volvoS40 schreef:
za 17 feb 2018, 17:05
De imobilizer moet je mee vervangen samen met de ECU
Verder zou ik de chip die bij de nieuwe imobilizer hoort lekker aan je antenne ring vast plakken (je kan de oude gebruiken die er nu in zit) en je kan gewoon je oude sleutel blijven gebruiken (eventueel die chip er uit halen) scheelt 100 sloten vervangen.

Klopt, Ding is uit te zetten, en startblokkering werkt dan ook niet meer.
Verder nog vragen ? :P

Maar waarom wil je er een andere ECU erbij ?
Je bedoelt de chip (transponder) van de afstands bediening die bij die andere Immobiliser en ECM horen ?

Heb je toevallig ook nog een adres van iemand die thuis is in het deactiveren van de Immobiliser ?
En iemand die goed thuis is in de verschillende ECM software versies ?

ECU erbij was een voorbeeld. Het antwoord van Martin triggerde me.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8805
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door volvoS40 » za 17 feb 2018, 20:20

klopt, de chip (transponder) van de afstands bediening die bij die andere Immobiliser en ECM horen !

Wie dat kan ?
de dealer....
en misschien iemand die door gewinterd is met een dice en vida.

dat laatste zou ik niet weten wie dat kan.
en om eerlijk te zijn........... is dat ook iets waar ik mij niet zo ellendig druk maak bij onze type auto's.
is zon ECU stuk.. knikker je er een andere set er in van een wagen met zelfde blok (1.8 of 2.0 of een T versie) en je gaat weer doodleuk verder.

Snelste en goedkoopste oplossing.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door hervelt » za 17 feb 2018, 20:33

Nou, de dealer...?
Lijkt me niet iets waar de dealer graag aan meewerkt.
Die vertellen ook niets over klonen als je ECM defect is.
Verkopen liever een nieuwe ECM die voorzien wordt van verse software.

Je bedoelt de chip (transponder) van de afstands bediening die bij die andere Immobiliser en ECM horen ?
Dat betekent dus dat je niet gewoon een goedkope standaard sleutel kunt laten voor je Volvo, zonder afstands bediening.
Want dan heb je geen transponder chip in de sleutel en zal dus niet starten.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8805
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door volvoS40 » za 17 feb 2018, 20:35

de chip die bij de andere ecu hoort en imobiliser, die plak je aan de antenering.

je kan dus verder je eigen huidige sleutel blijven gebruiken, en je negeert de chip die daar dan dus in zit.
en je kunt er net zo veel namaken als je wilt, alleen de chip niet benodigd omdat ie al bij de antennering is samen gevoegd van je donor set.

kortom je kan je wagen in dat geval met de huidige sloten en sleutel gewoon blijven gebruiken.

En nee, dealer zal niet mee werken.
Iemand die zo'n ding wil en kan kopieren zijn er ook niet veel van, en kost ook waarschijnlijk nog een paar centen.
Vandaar dat ik dus de snelste en makkelijkste en goedkoopste manier vind om een ecu met imobiliser te wisselen (met transponder/chip) uiteraard.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door hervelt » za 17 feb 2018, 20:44

volvoS40 schreef:
za 17 feb 2018, 20:35
De chip die bij de andere ecu hoort en imobiliser, die plak je aan de antennering.
Kortom je kan je wagen in dat geval met de huidige sloten en sleutel gewoon blijven gebruiken.

Vandaar dat ik dus de snelste en makkelijkste en goedkoopste manier vind om een ecu met imobiliser te wisselen (met transponder/chip) uiteraard.
Da's dan inderdaad de gemakkelijkste manier om een ECU over te bouwen.

Maar een ECU, Immobillzer en een contactsleutel, allemaal afkomstig uit dezelfde auto, ga je bij een demontage bedrijf niet zomaar vinden.

Dat dat in die jaren al zo vergrendeld was.
Moest natuurlijk vanwege de start blokkering.
Vandaag de dag bij nieuwere Volvo's zitten de elektronica/modules nog veel meer verweven.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8805
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door volvoS40 » za 17 feb 2018, 20:49

Ik maak het nog 1x duidelijk :P

Voor de types waar wij (jij dus ook) in rijden, zijn zat ECU's imobilisers en bijbehorende sleutels (chips) te vinden op de sloperijen.
Bij de wagens waar wij dus in rijden kan met alle gemak die hele handel omgewisseld worden zonder enig probleem.

Kortom, gaat de jouwe volgende week stuk, pluk een ander uit een sloop wagen en knikker die in de jouwe en rij verder.

Enige wat problemen oplevert in onze wagens is de CEM, meest voorkomend geval wat het nog wel eens een keer begeeft, althans delen ervan. Die zijn wat moeilijker uitwisselbaar omdat die puur op de opties die aan je wagen zitten is geprogrammeerd.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door hervelt » za 17 feb 2018, 20:54

RRRRamon schreef:
vr 16 feb 2018, 18:36
Maar ik ken je wel een beetje... jij gaat nooit voor makkelijk en houdt dan centen in je zak ;)
Liever makkelijk dan moeilijk, daarom dat ik ook advies vroeg.
Maar ik vind het ook interessant en een uitdaging.
Het gaat me niet alleen om de centen.
Van een dealer wordt je niet veel wijzer. Of het kan niet, of ze komen met dure officiële procedures waar zelfs Zweden nog goedkeuring aan moet geven.

Ben dus liever niet afhankelijk van de dealer.
Dikwijls zat zijn er andere methodes, zoals gewoon 1 op 1 klonen voor een paar centen.
Maar dat kan met een getunde ECU natuurlijk niet zomaar.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Plaats reactie