Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie enz

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie e

Bericht door volvoS40 »

probleem geval
Met kabel voorbereiding, Ja het past, nee, het wil niet zeggen dat het werkt... (dealer activeren, als de dealer zich dom houd kan het niet terwijl het wel kan, bla bla bla)
Zonder kabel voorbereiding, ja kan ook, alleen zal je het schema even moeten opzoeken om wat kabels extra trekken zodat het wel werkt. Deze staat aangegeven in het de CC handleiding.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
robbb
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 20:45
8
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie e

Bericht door robbb »

Tja, halllo allemaal, dan heb ik er ook nog één:
Ik heb een V40 1.8 Europa uit 1999, en wil de cruise controll over zetten in een V40 1.8 uit 2001.
Schakelaars en regelaars op de pedalen is niet zo'n probleem, de vacuüm (?) leiding van het gaspedaal loopt naar de motorzijde van het schutbord , naar de vacuem pomp/regelaar.
Van af de vacuempomp/regelaar gaan drie draden (wit-grijs/zwart-bruin/wit) naar een connector op de kabelboom, helaas is de kabelboom van 2001 Volvo niet voorbereid, dus waar lopen die drie draden naartoe ?

Alvast bedankt voor jullie reactie, gr. Rob
robbb
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 20:45
8
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie e

Bericht door robbb »

:dance iemand ? :dance
joostvdb
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 12:26
8
Model: S40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rotterdam

Cruisecontrol defect

Bericht door joostvdb »

Beste allemaal,

Nadat ik afgelopen zondag een lichte aanrijding gehad heb (alles is inmiddels weer gefixt, kleine schade maar gelukkig :shhh ), werkt de cruise control van mijn 1.8 s40 uit 1999 niet meer :swear
Eerste hoorde ik altijd een relais achter mn radio klikken wanneer ik mn cruise (de)activeerde, deze hoor ik nu ook niet meer. Het lampje gaat wel branden op het dashboard.

Nu heb ik schakelaars bij de pedalen doorgemeten, deze maken contact wanneer ik beide schakelaars indruk en onderbreken wanneer ik ze loslaat.

Is hier op het forum (ja ik heb de zoekfunctie al gebruikt :) ) ergens een elektrisch schema van te vinden?

Alvast bedankt!

Mvg,
Joost
BMW E30 Touring 316i V8 - 3.0 - 1994
Volvo S40 - LPG G3 - 1.8 - 1999
joostvdb
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 12:26
8
Model: S40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rotterdam

Re: Cruisecontrol defect

Bericht door joostvdb »

Cruisecontrole werkt weer :D

Zowel de koppeling schakelaar als remschakelaar werkten wel, alleen werken niet meer volledig teruggedrukt door de padalen. Bij de koppeling heb ik het steuntje iets verbogen, bij de remschakelaar is de schakelaar afgebroken :tumbdown

Deze heb ik nu met een ijzerdraadje op ingedrukte wijze vast gezet.

Wonderbaarlijk genoeg deactiveert de cruisecontrole nog wel als ik mn rempedaal intrap. Binnenkort maar eens een andere schakelaar ergens scoren :tumbup
BMW E30 Touring 316i V8 - 3.0 - 1994
Volvo S40 - LPG G3 - 1.8 - 1999
Gebruikersavatar
iAdema
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: za 25 jul 2015, 09:58
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie e

Bericht door iAdema »

Ik lees hier op het forum dat als ik cruise control activeer, er een lampje op mijn dashboard moet gaan branden.
Nu werkt mij cruise control volledig, alleen ik zie geen lampje.
Is het mogelijk dat dit lampje kapot is, of is het iets anders.
Ik heb de auto nu een half jaar, het gaat om een V40 1.8 uit 2004.
Aangezien de auto verder rijk is uitgerust, ga ik er vanuit dat de cruise control er standaard al op zat.
Gebruikersavatar
VolvoRobin
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 17 feb 2013, 23:49
11
Model: V70
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Robin
Locatie: Purmerend

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie e

Bericht door VolvoRobin »

Bij jou gaat er geen lampje branden, maar verschijnt de tekst CRUISE (als je cruise control is geactiveerd) onder je dagteller:

Afbeelding
Gebruikersavatar
iAdema
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: za 25 jul 2015, 09:58
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie e

Bericht door iAdema »

Ah, nu je het zegt zie ik het inderdaad! Dankjewel :p was al bang dat ik een heel moeilijk lampje moest gaan vervangen.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Gebruikersavatar
VolvoRobin
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 17 feb 2013, 23:49
11
Model: V70
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Robin
Locatie: Purmerend

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie e

Bericht door VolvoRobin »

Graag gedaan :tumbup
Gebruikersavatar
Rubenvb
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 13:27
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie enz

Bericht door Rubenvb »

Hey guys, gister is de cruise control van mijn phase 2 V40 er mee op gehouden. zodra ik de auto start doet hij het de eerste 10 minuten ongeveer en daarna stopt hij er mee.
het cruise control lampje brand gewoon in mijn dashboard en ik hoor de unit schakelen als ik de cruise control er op zet, of als ik de rem in druk of welke andere schakelaar die iets te doen heeft met de cruise control. de unit werkt dus gewoon. maar wat ik raar vind is dat hij het na het starten wel gewoon doet en er later pas mee op houd.

iemand een idee wat dit kan zijn?
Gebruikersavatar
Rubenvb
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 13:27
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie enz

Bericht door Rubenvb »

Zojuist er wel achter gekomen dat de cruise control er alleen mee ophoud als het blok goed warm is, een beetje raar dus... iemand een idee? misschien een vacuum slang ofzo?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie enz

Bericht door MarcO »

Mijn eerste gedachte ging ook al naar Vacuum
Gebruikersavatar
Rubenvb
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 13:27
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie enz

Bericht door Rubenvb »

lopen deze dan via een pomp alleen bedoeld voor de cruise control of krijgt die zn vacuum via het blok?
kikker2002
Banned
Banned
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 22:14
8
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Cruise control

Bericht door kikker2002 »

Wilde gisteren de cruise controle gebruiken maar tot mijn stomme verbazing werkt hij niet meer.

Vandaag nog verschillende malen geprobeerd maar helaas ook nu niet. Had heb denk ik een week niet meer gebruikt
maar goed hij heeft het altijd gedaan.

Het gaat om een diesel van 2003.

Zou het misschien helpen als ik de stroom er eens afhaal dus de accu loskoppel ? Vreemd want ik heb verder geen enkele storing.
Gebruikersavatar
Shell
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: za 25 feb 2017, 19:53
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie enz

Bericht door Shell »

Goedemorgen allen!

Ik ben tegen iets heel naars aangelopen namelijk dat mijn cruise control niet meer werkt. Ik hoor achter de radio nog wel het relais knipperen als ik hem wil activeren. Ook het groene lampje op het dashboard brandt gewoon. Heeft iemand een idee? Ik gebruik namelijk cruise control heel erg veel en dit is erg irritant... alvast dank
:D
Mijn tweede Zweed, Saab 9-3 Cabrio 2.0T: Mijn webdagboek
Mijn eerste auto, Volvo V40 2001 1.8: Mijn webdagboek Verkocht
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie enz

Bericht door Kuip »

Tijdens de vakantie afgelopen zomer viel het mij op dat ik, tijdens het instellen van de snelheid met het + knopje of bij bijvoorbeeld helling op rijden, duidelijk achter/onder het dashboard een motortje hoorde lopen. Iets wat ik voorheen nooit eerder had gehoord. Sommige dagen hoorde je het niet of nauwelijks, andere dagen weer wat duidelijker.

Nu viel het mij afgelopen week op dat het geluid steeds erger begint te worden, het leek af-en-toen zelfs wel op kraken. Het lijkt mij dat dit van het vacuumpompje moet komen dat onder de motorkap tegen het schutboard gemonteerd zit, ter hoogte van het dashboard. Makkelijk te controleren is dat echter niet, want dat ding gaat alleen draaien als je boven een bepaalde snelheid rijdt.

Hoe dan ook, is er misschien iemand die weleens zo'n pompje uit elkaar heeft gehaald en dus kan vertellen of zo'n pompje te servicen valt?
Lees: een beetje smeren en/of vervangen van een rubber ring (waar ergens in dit topic over gesproken wordt)?
Of is dat niet mogelijk en is het vervangen door een goed gebruikt exemplaar een betere oplossing?
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie enz

Bericht door Horecaspoilert »

Ik heb even voor je gekeken, ik had nog twee pompjes liggen in de voorraad.
Het bovenste kapje kun je er zo af trekken door het met een schroevendraaier los te wippen. Je ziet dan een exentriekje met een naaldlagertje er op, daar zou je een drupje naaimachine olie in kunnen doen. Onder het exentriekje zit het motor-asje. Ook hier zit een bronzen busje dat een drupje olie zou kunnen gebruiken. Je komt daar wel slecht bij, misschien lukt dat met een klein rietje of iets dergelijks. Aan de rechterkant op de foto zie je het vacuum breek ventiel, deze wordt elektrisch dichtgetrokken als de leiding onder vacuum moet blijven en gaat open als het vacuum er af moet.
Afbeelding

Als je dit gedaan hebt kan het dekseltje weer dicht en kun je het bekertje waar de motor in zit er af trekken. Ook daar zit een bronzen lagertje dat gesmeerd kan worden met naaimachine olie.
Afbeelding
Mocht het nu nog te veel rammelen dan kun je ook de motor laten draaien door er even 12 volt op te zetten en een drupje olie op te zuigen aan de zuigkant.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie enz

Bericht door Kuip »

Helemaal geweldig André :tumbup.
Dat lijkt dus best wel goed te doen.
Ik ga mijn best doen (A) .

Thanks voor je moeite :tumbup
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie enz

Bericht door Horecaspoilert »

Graag gedaan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Overige vragen cruise control (bv werking, modificatie enz

Bericht door Kuip »

Vandaag er eindelijk aan toe gekomen om eens naar het pompje van de cruise control te kijken.
Het lijkt het erop dat ófwel het bronzen lagertje van het motortje wat onder het exentriekje zit enigszins droog is en daardoor wat piept, ófwel het naaldlagertje van het exentriekje zelf is niet meer helemaal fris. Heb wel een paar druppeltjes olie in het naaldlagertje laten lopen, maar dat had geen effect. Het bronzen motorlagertje is helaas onbereikbaar om daar een gericht drupje olie op te geven. En om er nou op goed geluk gewoon een zooitje olie te spuiten in de hoop dat er een druppel op de goede plek komt gaat mij wat ver.

Bij het op-en-neer bewegen van het exentriekje viel het mij wel op dat er behoorlijk wat axiale speling op het naaldlagertje zat, en dat dit dan ook een licht piepend geluid maakte. Weet je toevallig of dat bij jou ook zo was André? Een paar druppeltjes olie maakten wat dit betreft overigens ook geen verschil.

Hoe het ook zij; eventueel maar eens op zoek naar een stil pompje, maar ik heb niet het idee dat het pompje op het punt stond om vast te lopen dus op het vervelende geluid na lijkt het mij niet echt kwaad te kunnen.

Afbeelding
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Plaats reactie