Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8590
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: SIPS.. en dan ?

Bericht door MarcO » zo 30 okt 2016, 16:41

Ivar heeft zoals altijd gelijk... :D

Dit komt uit Vida

Algemeen

H8801108 De SIPS-airbag bestaat in elke voorstoel uit een afzonderlijk systeem. De twee SIPS-airbags zijn op geen enkele manier op elkaar aangesloten.
In het geval van een aanrijding wordt alleen de SIPS-airbag geactiveerd aan de kant waar de aanrijding plaatsvindt.
De sensoreenheid (1) bestaat uit een pyrotechnische slagsensor die alleen wordt geactiveerd wanneer het zijportier van de auto wordt geraakt met een klap die zo krachtig is dat het vervormde portier de sensor met een snelheid van ongeveer 2 m/s raakt.
Deze snelheid wordt bereikt bij een botsingssnelheid van ongeveer 15 km/h.
Het systeem is zo afgesteld dat het niet onnodig wordt geactiveerd, zoals bij een duw tegen het portier of een lichte aanrijding met een stilstaand voorwerp.
In het geval van een aanrijding van opzij brengt de drukgroep de krachten over op de aluminium plaat (5), waardoor een slagpin (7) wordt geactiveerd en de ontstekingslading (9) vrijkomt. De ontstekingslading produceert een puls die door het ontstekingscircuit (2) wordt gevoerd als een schokpuls.
Wanneer de schokpuls de stootkussenmodule (3) bereikt, wordt de kruitlading in de gasgenerator (12) tot ontlading gebracht.
Hierdoor wordt gas geproduceerd dat door een buisvormige ontstekingskamer (13) in het kussen (1) wordt geblazen.
De eerste gasgenerator wordt direct geactiveerd en de tweede generator na een vertraging van ongeveer 3 milliseconden.
Deze vertraging zorgt ervoor dat de druk en het volume van het opgeblazen kussen lang genoeg constant blijft.
Tijdens het opblazen, wordt het afdekplaatje van het kussen opengebroken en komt het kussen naar buiten door de naad van de stoelbekleding.
Het kussen wordt opgeblazen tussen het portier en de bestuurder of de passagier om ervoor te zorgen dat de ribbenkast niet wordt ingedrukt tijdens de aanrijding.
In het kussen zit een gaatje, zodat het volume van de SIPS-airbag precies voldoende is om de bestuurder/passagier adequaat te beschermen.
Er is geen diagnose-systeem of waarschuwingslampje aangesloten op de SIPS-airbag.

Afbeelding

Afbeelding

A8800514 Componenten van de sensoreenheid
4. Sensorhuis
5. Aluminium plaat
6. Springveer
7. Slagpin
8. Compressieplaat
9. Ontstekingslading
10. Transportbeveiliging
Componenten van de stootkussenmodule
11. Kussen
12. Gasgeneratoren
13. Ontstekingskamer
14. Steun

Dan heb je nog het SRS systeem.

Inleiding
Aanvullende bescherming


A8800027 De afkorting SRS staat voor Supplemental Restraint System ofwel "aanvullende bescherming".
Het SRS-systeem is bedoeld als aanvulling op de autogordels. Het SRS-systeem is ontworpen om de kans op letsel van het bovenlichaam en het hoofd van de bestuurder en de passagier in de voorstoel te beperken. Airbags zorgen er samen met de autogordels voor dat de bestuurder en de passagier in de voorstoel bij frontale aanrijdingen niet tegen het stuurwiel, de voorruit of andere harde oppervlakken worden geslingerd.

Componenten van het SRS

Het SRS-systeem dat wordt gebruikt in modellen vanaf het produktiejaar 1996 heeft de naam SRS Airbag 6.2.
Het SRS-systeem bestaat uit airbags die in het midden van het stuurwiel en het dashboard aan de passagierszijde zijn aangebracht. De airbags worden opgeblazen met een gasgenerator die achter de airbags is gemonteerd.
De sensoreenheid is de component die aangeeft wanneer de airbags moeten worden opgeblazen. Deze eenheid bevindt zich onder het middenconsole. De sensoreenheid is aangesloten op een noodvoeding die gedurende korte tijd stroom kan leveren aan het systeem wanneer de accuspanning is weggevallen.
Het SRS-systeem omvat ook pyrotechnische gordelspanners. Deze zorgen ervoor dat bij een aanrijding de autogordels worden aangespannen zodat de voorwaartse beweging van de bestuurder en passagier wordt afgeremd.

Waarschuwing! De massakabel van de accu moet altijd worden losgekoppeld voordat werkzaamheden aan de auto mogen worden uitgevoerd (tenzij expliciet anders aangegeven). Ga precies te werk zoals aangegeven in dit servicehandboek wanneer u werkzaamheden gaat uitvoeren aan airbags/gordelspanners, de sensoreenheid, het stuurwiel of de contacteenheid.
Algemene werking

H8801099 De airbags en de pyrotechnische gordelspanners worden gelijktijdig geactiveerd wanneer een signaal wordt ontvangen van de sensoreenheid.
Als de sensoreenheid een signaal ontvangt dat een harde botsing aangeeft, wordt het gehele systeem (airbags en pyrotechnische gordelspanners) gelijktijdig geactiveerd. Het activeren van het systeem houdt in dat de airbags worden opgeblazen door de gasgeneratoren en dat de gordelspanners worden aangespannen.
Het activeren van de gasgeneratoren heeft tot gevolg dat de airbags binnen enkele tienden van een seconde worden opgeblazen met een onschadelijk gas. Tijdens het opblazen stroomt een kleine hoeveelheid gas uit kleine gaatjes in de airbags. Deze gaatjes zijn net groot genoeg om de airbag zo op te blazen dat de bestuurder en de bijrijder als het ware worden "opgevangen" door de airbag.
Soorten aanrijdingen


Het Volvo SRS geeft een beperkte mate van extra bescherming bij frontale botsingen (botsingen tegen de voorzijde van de auto tot onder een hoek van maximaal 30°) wanneer de auto een voorwerp met zoveel kracht raakt dat de sensoreenheid wordt geactiveerd. Het SRS-systeem wordt alleen geactiveerd als de sensoreenheid een signaal ontvangt dat een harde botsing aangeeft. De schade als gevolg van een botsing staat niet altijd in verhouding tot de snelheid waarmee de auto abrupt tot stilstand komt tegen een voorwerp.
Het SRS-systeem wordt niet geactiveerd als gevolg van frontale aanrijdingen bij een lage snelheid of bij botsingen met zachte voorwerpen zoals struiken, zandophopingen, enzovoort.
Het SRS-systeem is niet bedoeld voor extra bescherming bij aanrijdingen van opzij, van achteren of wanneer de auto omrolt. (Het SRS-systeem wordt in deze situaties alleen geactiveerd als de frontale afremming zo krachtig is dat de sensoreenheid een signaal ontvangt voor het inschakelen van het SRS-systeem.)
Dit betekent dat ook in auto's met SRS de autogordels altijd moeten worden omgedaan. Het SRS-systeem zorgt alleen voor aanvullende bescherming.

Afbeelding
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
texaco
40forum team
40forum team
Berichten: 4096
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Gavere
Contacteer:

Re: SIPS.. en dan ?

Bericht door texaco » zo 30 okt 2016, 16:44

Wow super uitleg!
WDB Volvo Amazon
WDB V40 of 164, klikken op foto's.
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8590
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: SIPS.. en dan ?

Bericht door MarcO » zo 30 okt 2016, 16:51

texaco schreef:Wow super uitleg!
Als aap kan ik goed Vida na-apen :P
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: SIPS.. en dan ?

Bericht door CarbageRunner » zo 30 okt 2016, 18:55

Dank voor dit helder relaas.

Als ik het goed snap, dan slaat de deur tegen de sensor die in de zijkant van de stoel zit ?
Dus er zit geen sensor in de deur? Ik kan met die deur doen wat ik wil ?

Dus wel oppassen als ik de stoelen opnieuw wil bekleden ? Dat ik niet met naald en draad een gasexplosie veroorzaak of per ongeluk de naad vergeet waar de boe doorheen moet klappen ...?
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 571
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: SIPS.. en dan ?

Bericht door volvonick » zo 30 okt 2016, 19:32

Als je nou mbt veiligheid op zeker gaat, haal je accu los voor je wat gaat doen. Ben je klaar, zet je auto op contact en sluit de accu aan. Zorgen dat er dan niemand bij een airbag in de buurt is. Gebeurd er wat sta jij veilig bij de accu. Tot zover deze extra gratis tip van Flip.
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8903
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: SIPS.. en dan ?

Bericht door volvoS40 » zo 30 okt 2016, 19:54

Met die stoel hoeft geen accu los ;)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7255
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
Model: Andere
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Sint Maartensdijk
Contacteer:

Re: SIPS.. en dan ?

Bericht door krismazur » zo 30 okt 2016, 20:22

volvoS40 schreef:Met die stoel hoeft geen accu los ;)
klopt
wel dat vergrendeling sleutel (transportbeveiliging) gebruiken
deze mechanische airbags hebben weinig nodig om af te gaan :vertag

CarbageRunner
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
Model: V40
Bouwjaar: 1996
Contacteer:

Re: SIPS.. en dan ?

Bericht door CarbageRunner » ma 31 okt 2016, 07:19

krismazur schreef:
volvoS40 schreef:Met die stoel hoeft geen accu los ;)
klopt
wel dat vergrendeling sleutel (transportbeveiliging) gebruiken
deze mechanische airbags hebben weinig nodig om af te gaan :vertag

Ahh, die zit er natuurlijk niet bij na 20 jaar.
Heeft iemand een plaatje van dat ding ? Dan maak ik het na met mijn 3d printer. Meestal lukt dat wel :-)

(Ik moet sowieso een boel knopjes en palletjes voor deze CarbageRunner opnieuw maken....)

Thomas
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl

Robv4020aut
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 22:16
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Locatie: ROOSENDAAL

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door Robv4020aut » ma 19 dec 2016, 18:29

Ja hoor heb ik weer, stoel er ff uitgehaald, stekker los, en nu airbaglampje aan. Ik heb ondertussen het hele topic doorgelezen en begrijp dat ik dat met losse accu had moeten doen. Heeft iemand ervaring met een universele garage om de lamp weer uit te krijgen? Lukt dat met een universele uitleeskast?

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8590
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door MarcO » ma 19 dec 2016, 22:10

Kijk even in dit topic http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=58&t=13276 wie bij jou in de buurt woont en het voor een kopje koffie wil uitlezen...
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
texaco
40forum team
40forum team
Berichten: 4096
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Gavere
Contacteer:

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door texaco » ma 19 dec 2016, 22:36

DinanT te Zwijndrecht, lekker dichtbij, toch? :D
WDB Volvo Amazon
WDB V40 of 164, klikken op foto's.
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8590
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door MarcO » ma 19 dec 2016, 23:28

texaco schreef:DinanT te Zwijndrecht, lekker dichtbij, toch? :D
Daarom kan hij beter zelf zoeken ;)
Kris woont nog dichterbij :hand :D
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
texaco
40forum team
40forum team
Berichten: 4096
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Gavere
Contacteer:

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door texaco » ma 19 dec 2016, 23:39

Ow ja zo goed is mn Nederlandse aardrijkskunde ook weer niet :D

Verstuurd vanaf mijn slimme telefoon met Tapatalk
WDB Volvo Amazon
WDB V40 of 164, klikken op foto's.
AfbeeldingAfbeelding

Robv4020aut
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 22:16
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Locatie: ROOSENDAAL

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door Robv4020aut » di 20 dec 2016, 23:31

Opgelost, was vandaag bij de dealer voor wat deeltjes, en meteen maar ff het lampje uit laten zetten. :whistle

JJV40
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: za 12 dec 2015, 15:36
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door JJV40 » zo 25 dec 2016, 22:36

Mannen,

Bij mij blijft ook het lampje branden van airbag dit met de volgende meldcodes: 017D Gordel alarm, onjuist signaal en 0001 ECU, beide storingen zijn Intermitterend.

Er werd al gezegd in deze topic dat de foutcode: 0001 de airbag module was, deze zit onder de midden console, dus is dat probleem mij duidelijk.
De code 017D is mij onduidelijk gebleven na het uitvoerig lezen van deze topic, iemand daarover nog ideen?

Jullie advies was om de stekkers onder de stoelen te controleren, dit moet ik nog doen.

Afbeelding
Bedankt,
JJV40
Alles lukt als je maar drukt...

Gebruikersavatar
Solaire
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 473
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door Solaire » ma 26 dec 2016, 23:24

Gordel alarm had ik ook tegelijkertijd met de airbag storing (passagier stoel). Na het fixen van de airbag stekkers en het wissen waren ze beiden weg, misschien bij jou ook het geval?

JJV40
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: za 12 dec 2015, 15:36
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door JJV40 » di 27 dec 2016, 21:03

Hoi,

Welke stekkers van welke airbag heb je gefixt dan? en wat het je eraan gefixt? een kwestie van goed aandrukken? of contactspray erop? Laat het me weten.

Bedankt voor je reactie, ik zal de boel nog even goed nakijken.
Ik laat het wel weten als het verholpen is.

Groet
Alles lukt als je maar drukt...

Gebruikersavatar
Solaire
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 473
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door Solaire » di 27 dec 2016, 23:31

JJV40 schreef:Hoi,

Welke stekkers van welke airbag heb je gefixt dan? en wat het je eraan gefixt? een kwestie van goed aandrukken? of contactspray erop? Laat het me weten.

Bedankt voor je reactie, ik zal de boel nog even goed nakijken.
Ik laat het wel weten als het verholpen is.

Groet
Ik heb de stekkers onder de passagiersstoel even goed vast gedrukt (de groene moet je hebben, zitten aan de voorkant). Als dat niet voldoende is inderdaad even losmaken en met contact spray inspuiten voor het terugplaatsen.

Als je met Vida uitleest kun je ook zien welke airbag een storing geeft, kan bij jou natuurlijk een andere zijn dan bij mij dus zou de bestuurdersstoel ook even alvast preventief controleren.

w.rusman
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 436
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door w.rusman » wo 28 dec 2016, 09:17

De code 017D komt denk ik van de schakelaars in je gordel vergrendeling.
Wellicht maken deze slecht contact door vervuiling of maken de stekkers hiervan slecht contact net zoals bij de airbags
Nissan micra K12

JJV40
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: za 12 dec 2015, 15:36
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door JJV40 » wo 28 dec 2016, 10:54

Hoi,

Erg bedankt voor jullie reacties en aanvullingen op mijn vragen.
Vanmiddag ga ik een airbag module ophalen, zo hoop ik van de foutcode 0001 af te zijn en dat de andere foutcode daarbij oplost.
Ook ga ik de stekkers gelijk controleren, ook bedankt dat de type stekker word benoemd in de reactie, dat scheelt mij alleen maar weer.

Bedankt.

Groet,
JJ
Alles lukt als je maar drukt...

Plaats reactie