Alles over airbag (SRS) lampje (controle, resetten enz

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Plaats reactie
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door myalexx »

En deadlock uitzetten :vertag
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
mrlk
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 dec 2013, 11:12
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door mrlk »

texaco schreef:Uitlezen en lampje uitschakelen kan bij de dealer, die gans je auto ondersteboven keert om de oorzaak te vinden, dan betaal je ongeveer 3 kwartier werkplaatstarief.
Als je iemand kent met een OBD2-uitleestool kan het lampje daarmee direct gereset worden.
Is er iemand in de buurt van Amsterdam met een OBD2 uitleestool? Of is het de moeite om er zelf een te kopen (is dat hetzelfde als de tool waar eerder in deze thread een link naartoe geplaatst was)?

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
mrlk
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 dec 2013, 11:12
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door mrlk »

Bij de Volvo dealer hebben ze weer de gratis wintercheck, die heb ik gedaan ("Prima auto!" zeiden ze, dat hoor ik natuurlijk graag!) Accuspanning was goed, gelijk ook even gevraagd of ze de storing in de SRS konden uitlezen. Dat hebben ze gedaan (goede service) maar ze konden hem niet resetten, daarvoor was verder onderzoek nodig, zei men. Gevonden foutcodes:
CEM-0027 Accuspanning Signaal te laag
SRS-0001 Regeleenheid interne storing
CCM-0053 Stoelverwarming rechts Onjuist signaal
SRS-017D Herrinneringssysteem autogordels Signaal te laag
Iemand tips wat deze meldingen zou kunnen veroorzaken? Ga zo even de foutcodes opzoeken. Dealer zei kan vanalles zijn, mogelijk kabelbreukje ergens, maar ja uurtje uitzoeken bij hen kost algauw 90 euro excl/110 euro inclusief BTW dus ga eerst eens kijken wat ik zelf uit kan vinden of eventueel op kan lossen...

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door krismazur »

Eerst je stekkers nalopen onder de stoelen
daarvan komen eerste storingen
Ergste zorgen kun je bij SRS-0001 kan ook je regelunit kaduuk zijn :O :wall
Just call me Kris

Afbeelding
mrlk
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 dec 2013, 11:12
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: Airbag lampje springt aan

Bericht door mrlk »

Wouter schreef:Voor deze klacht moet je de auto laten uitlezen.

Waarschijnlijk een verbindings probleem, van de airbags of gordelspanners.

Voor de duidelijkheid het lampje gaat niet vanzelf uit, de fout moet opgelost zijn en met diagnose apparaat uit het geheugen gewist worden.

Als je in de buurt van Schiphol woont, kan ik je helpen.

Groetjes Wouter
Hallo Wouter, geldt je aanbod nog steeds en zou ik er gebruik van mogen maken?
Groet, Mrlk

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
mrlk
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 dec 2013, 11:12
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door mrlk »

Dank! Dealer zei eerst ook dat het daaraan zou kunnen liggen maar dat bleek het bij nadere check kennelijk toch niet te zijn (tenzij ze me geld willen aftroggelen), dachten nu eerder aan kabelbreuk ergens

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
mrlk
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 dec 2013, 11:12
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door mrlk »

tomtom87 schreef:Update!
We gingen van de week naar huis. En de benzinemeter en de temperatuurmeter voor buiten deden het niet meer. Ook een Xenon lamp begon te knipperen. Ik ben toen de hele situatie nog eens na gegaan, en begon sterk mijn twijfels te krijgen over de accu. Dit mede omdat de airbag lamp begon te knipperen bij de eerste matige vorst (-7). Omdat ik lid ben van de anwb heb ik vrijdagmorgen gebeld voor een accucheck. De monteur deed deze met een apparaatje uitlezen waarna er testresultaten werden uitgeprint. De accu was slecht. De anwb monteur bood aan om de accu te vervangen voor 145 euro! Hiervoor heb ik bedankt en na een korte zoekactie op internet had ik Varta Blue Dynamic gekocht voor 88 euro incl. verzendkosten bij accudienst.nl. Echt een super internetwinkel trouwens voor 15:00 besteld dus gisteren werd die thuis gebracht. Even erin gezet en starten maar. Ik neem aan dat een airbag storing altijd gereset moet worden? (even wachten op mijn obd apparaat dus!).
Hallo Tom,
omdat jij twee dezelfde foutcodes had, ben ik benieuwd of de nieuwe accu bij jou het probleem heeft opgelost? Heb je al met de OBD2 tool de storingen kunnen resetten?

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
tomtom87
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 18:33
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Weert

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door tomtom87 »

Update!!! Na een aantal weken wachten was de eerder genoemde obd meter binnengekomen! Echter kwam ik er al snel achter dat dit niet ging werken..... retourneren was geen optie was wel pijnlijk want het had me 72 euro gekost. Echter heb ik diezelfde avond de obd meter op marktplaats gezet voor 79 euro en hij was na een uur al verkocht! Tja nog wist gemaakt ook haha :P. Dus ik ben me verder gaan verdiepen in de hint die ik hier kreeg... Na me verdiept te hebben heb ik besloten om deze obd meter aan te schaffen (http://nl.aliexpress.com/item/2012-supe ... 63060.html). Ik doe vaak aankopen in China maar deze komen altijd met de boot en dit duurt een tijdje. Ook nooit geen invoerrechten hoeven te betalen. Tot gisteren..... Er lag een briefje in de brievenbus dat ik boven op de $135 dollar ook nog 38 euro belasting en administratiekosten moest betalen. Vandaag eerder vertrokken van mijn werk en naar Eindhoven gereden om het pakketje op te halen (was het dichtstbijzijnde afhaalpunt). Thuis aangekomen aan de slag gegaan. Kwam al snel erachter dat mijn pc windows 7 home premium heeft. Dit is niet compatibel dus ik de pc opnieuw geïnstalleerd met windows 7 Enterprise.

Tot 18:00 dus niet veel goeds..... :swear

Maar.... nadat ik alles geïnstalleerd en geconfigureerd had ging het de goede kant op. Ik heb nu exact hetzelfde programma als de dealer en kan alle foutcodes resetten. Kan zelfs de onderdelen meteen bestellen. Het apparaat geeft suggesties en instructies. Ik betwijfel wel of dit legaal is...(moest een crack bestand installeren enz....). Maar mooi is het zeker kijk maar naar mijn screenshot het is exact hetzelfde als de uitdraai die ik eerder in deze post heb ingescand van de dealer. Maar nu jaaa :tumbup bij mij op de laptop. Resetten heb ik al gedaan maar error komt terug! Maar ik kan nu tenminste storing gaan zoeken zonder afhankelijk te zijn van de dealer. Ook leuk om te hobbyen!

Afbeelding
Gebruikersavatar
RichardV
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 10:18
10
Model: V70
Bouwjaar: 2006
Locatie: Overschild(Groningen)

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door RichardV »

:jerry Geweldig die vertaling ''Volvo vida dobbelstenen pro 2014a j2534 niet alleen, maar ook volvo protocol ondersteunen firware updaten en zelftest''

Had je al gezegt dat die niet ging werken,maar nu veel plezier met de dice :tumbup
volvov4020t
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: neede gld

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door volvov4020t »

Kun je er ook afstandsbediening mee inleren?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door EnigmaEll »

Das een interessante inderdaad :think
mrlk
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 dec 2013, 11:12
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door mrlk »

Hier ook een update: alle stekkers en kabels nagelopen, daar ligt het niet aan. Dus...
krismazur schreef: eerst je stekkers nalopen onder de stoelen
daarvan komen eerste storingen
Ergste zorgen kun je bij SRS-0001 kan ook je regelunit kaduuk zijn :O :wall
Of software update, of nieuwe regelunit nodig. En dat kan beide alleen bij de dealer. Wat kost zoiets?

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door Kuip »

Helaas blijft sinds afgelopen vrijdag ook bij ons het SRS lampje branden :tumbdown . Mijn vrouw is meteen langs de dealer (Bangarage Amstelveen) gereden om uit te lezen en resetten, maar helaas kwam de storing meteen weer terug. Afspraak gemaakt voor aanstaande vrijdag, dan gaan ze verder zoeken.
Zojuist zelf de stekkers onder de voorstoelen nagekeken, maar dat ziet er allemaal normaal uit. Geen losse of half losse stekkers, en ook niets te voelen van een draadbreuk.
Ik kan hier behoorlijk chagrijnig van worden :swear . Normaal doe ik alles zelf aan mijn auto, maar dit is iets waarvoor je terug MOET naar de dealer, omdat HIJ dat lampje moet resetten. Zelf zoeken heeft dus ook geen zin, want zolang dat lampje niet gereset wordt weet je ook niet of je het probleem gevonden/verholpen hebt.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
tomtom87
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 18:33
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Weert

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door tomtom87 »

Hebben ze je een indicatie van de kosten gegeven? Succes laat even weten hoe het is afgelopen.
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door Kuip »

Net een eerste bericht van de garage; er blijven 2 foutcodes terug komen, iets met gordelcontrole en geen spanning op de regeleenheid. Vroegen toestemming om nog even een half uurtje verder te zoeken (afgesproken was namelijk circa 1 uur) achter het dashboard, om te meten of de regeleenheid inderdaad geen spanning krijgt. Zo ja, dan is waarschijnlijk toch de regeleenheid defect :swear .
Stekkers en bedrading onder voorstoelen hebben ze gecontroleerd, maar die waren in orde.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door Kuip »

Helaas... exact dezelfde foutcodes als tomtom87 heeft, te weten SRS-0001 en SRS-017D.
Monteur heeft alles doorgemeten en gechecked, en is tot de conclusie gekomen dat de control module defect is :swear .
Nieuwe module is besteld, maar moet uit Zweden komen, dus volgende week kan de V40 wéér naar de dealer.
Enneh, over de kosten zullen we het maar helemáál niet hebben :vertag :'( :wall.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
tomtom87
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 18:33
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Weert

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door tomtom87 »

Zou je mij een indicatie kunnen geven wat het gekost heeft?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
tomtom87
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 18:33
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Weert

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door tomtom87 »

Goed nieuws!

Na contact te hebben gehad met KUUB, ben ik tot een aantal conclusies gekomen! Een SRS-0001 code kan NOOIT gewist worden door Vida Dice als door de dealer! Er zijn drie oplossingen voor deze storingscode!

1. Naar de dealer gaan en een nieuwe module bestellen. Kosten +- €650,- (dit is de enigste optie die Volvo biedt)
2. De module uitbouwen en een tweedehands module met hetzelfde code kopen. +- €50,- (zie foto's)
3. Je eigen module opsturen naar een airbag service winkel. +-€80 (zoals bijvoorbeeld crash-data.eu).

Dit is het nummer dat hetzelfde moet zijn:

Afbeelding

Ik heb heb een tweedehands module op marktplaats gekocht voor 50 euro erin gezet. Code SRS-0001 was weg kwamen andere voor terug. Deze gereset en het lampje is weg! Klaar dus! Hebt dus wel vida dice nodig om de code te resetten!

Voor kuip kijk eens hier op marktplaats http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =mympBuyer. Deze staat nog te koop en ik kan voor jou wel de codes resetten als je wilt!

In ieder geval bedankt voor de hulp en reacties!
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door Kuip »

Tom heeft gelijk, en tot diezelfde conclusies was ik ook al gekomen :tumbup .

Toch nog een aanvulling. Als je SRS-lampje gaat branden dan kan dat vele oorzaken hebben. Daarom dient het systeem altijd eerst uitgelezen te worden met de juiste apparatuur. Tom is in bezit van die apparatuur, ikzelf niet.

Vaak wordt een storing veroorzaakt door een kabelbreuk of gebrekkige stekkerverbinding onder de voorstoel. Bij de dealer is dit probleem ook bekend. Bij het uitlezen wordt dan duidelijk waar de breuk/slechte verbinding moet zitten. De oorzaak dient dan verholpen te worden waarna het systeem weer gereset dient te worden. Mocht je die kabelbreuk of stekkerverbinding zelf willen controleren cq herstellen, ga dan niet met een multimeter de zaak doormeten, want hierdoor kan je airbag geactiveerd worden!

Uitlezen en resetten kost bij ("mijn") Volvo dealer €16,50 per keer. Hiermee is dus nog niets gerepareerd, je weet alleen welke foutcodes in het systeem zijn opgeslagen en of het lukt om het systeem te resetten.

Mocht je zo gelukkig zijn dat foutcode SRS-0001 (interne storing regeleenheid) naar voren komt, dan heb je bingo, want dat is de enige foutcode die niet meer gereset kan worden. Deze zelfde foutcode wordt ook in de regeleenheid opgeslagen als het SRS-systeem t.g.v. een aanrijding is geactiveerd.
Volgens de Volvo-monteur die met mijn auto bezig is geweest kan de SRS-0001 code ook optreden door een gebrekkige voeding of massa. Deze zijn door hem dan ook éérst gecontroleerd voordat hij de conclusie trok dat de regeleenheid defect moet zijn. Om uit te sluiten dat de regeleenheid defect is gegaan door een defect in één van de achterliggende systemen (airbags, zij-airbags, gordelspanners, crashsensoren, gordelverklikkers etc.) zijn deze door hem ook allemaal gecontroleerd en goed bevonden.

Mocht je na dit alles besluiten om voor een gebruikte regeleenheid te gaan dan is het dus van groot belang dat deze niet uit een schade-auto komt, omdat de kans groot is dat daar ook weer de SRS-0001 foutcode in zit. Als de unit (zelfde onderdeelnummer!!) foutloos was in de vorige auto, dan zou deze na overzetten in jouw auto in principe in één keer goed moeten zijn zonder dat je SRS-lampje gaat branden. Zo nee, dan moet je dus weer gaan uitlezen en resetten. Mocht je de foutcodes er vervolgens niet uit krijgen dan is het te hopen dat je er nog garantie op hebt, maar op dit soort elektronische onderdelen wordt over het algemeen geen garantie verleend. Beetje logisch is dit wel, omdat achteraf nooit te controleren valt of de unit defect is gegaan door jouw fout (of een andere storing in je auto).

De advertentie van de airbag service winkel heb ik ook gezien. Toch vraag ik mij af of ze ook voldoende expertise hebben om zo'n regelunit te repareren. Dat ze op één of andere manier de foutcode SRS-0001 zouden kunnen resetten na een activering van het SRS-system kan ik mij nog wel enigzins voorstellen, maar wat als de regelunit écht intern defect is door bijvoorbeeld een draadbreuk, printbreuk of defecte component? En hoe betrouwbaar is het SRS-systeem dan nog? Het is immers wel de bedoeling dat het systeem bij een aanrijding feilloos werkt; als het alleen de bedoeling is om het controlelampje uit te krijgen dan kan je beter dat lampje er uit halen.

Resumé; als je zélf over de geschikte apparatuur beschikt om uit te lezen en te resetten, voldoende tijd hebt én zeker weet dat je een regelunit op de kop kunt tikken waar geen foutcodes in opgeslagen zijn, dan is het prima te doen met een gebruikte unit. Gaat er iets tegen zitten, dan gaat er weer veel extra tijd en ergernis (en mogelijk kosten voor nog een andere gebruikte unit) in zitten.

Al met al overwegende heb ik zelf gekozen voor de dure dealer-oplossing. De regeleenheid zelf kost ca. €400 ex BTW. Dan komen daar nog diagnosekosten, werkplaatskosten (in- en uitbouwen; de unit zit onder de middenconsole) en BTW bij en zit je inderdaad op ca. €650. Is even slikken, maar ik troost me met de wetenschap dat ik dat bedrag al lang en breed bespaard heb door alle onderhoud en overige reparaties zélf uit te voeren.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
mrlk
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 dec 2013, 11:12
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz

Bericht door mrlk »

Hier precies hetzelfde. Na onderzoek bleek het de botsingssensor te zijn en die regelunit moest uit Zweden komen dus besteld worden, maar goed nadat ik dus een week later wéér de auto heb gebracht is het gisteren eindelijk gefixt. Totale kosten: ruim 555 euro :(
Kuip schreef:Helaas... exact dezelfde foutcodes als tomtom87 heeft, te weten SRS-0001 en SRS-017D.
Monteur heeft alles doorgemeten en gechecked, en is tot de conclusie gekomen dat de control module defect is :swear .
Nieuwe module is besteld, maar moet uit Zweden komen, dus volgende week kan de V40 wéér naar de dealer.
Enneh, over de kosten zullen we het maar helemáál niet hebben :vertag :'( :wall.
[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Plaats reactie