ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door hervelt »

volvoS40 schreef: za 17 feb 2018, 20:49 Voor de types waar wij (jij dus ook) in rijden, zijn zat ECU's imobilisers en bijbehorende sleutels (chips) te vinden op de sloperijen.
Ik zei ook bij "demontage bedrijven".
Je moet het zelf uit een sloper halen om zeker te zijn.
Op onderdelenlijn wordt alles per stuk aangeboden.
Kan trouwens ook een aanvraag plaatsen, da's makkelijker.

Maar je geeft wel degelijk een reden dat de CEM's niet zomaar 1 op 1 uit te wisselen zijn.
Kan zomaar zijn dat de stoelverwarming niet meer werkt. ;)
volvoS40 schreef: za 17 feb 2018, 20:49 Enige wat problemen oplevert in onze wagens is de CEM, meest voorkomend geval wat het nog wel eens een keer begeeft, althans delen ervan. Die zijn wat moeilijker uitwisselbaar omdat die puur op de opties die aan je wagen zitten is geprogrammeerd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9379
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door volvoS40 »

Inderdaad, of je mist verlichting of als je een CEM uit een S40 hebt... dat je achterruit wisser niet werkt.
Kan allemaal ingeschakeld worden bij de dealer...

En er gaan nog wel eens relays stuk waardoor de verlichting voor niet altijd even goed start. Of links licht en rechts na een paar seconden of 2e keer starten etc... leuk soldeer werk als je zo'n ding wilt vervangen, maar wel te repareren (zoek maar op het forum.)

Dus alleen met een CEM moet je soms even uitkijken als je die uit een sloper wilt halen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: ECM vervangen. Waar rekening mee te houden ?

Bericht door EnigmaEll »

CEM's zijn volgens mij van alle modellen uit te wisselen. Ook verschillende serienummers dus. Ik heb er bijvoorbeeld een fase 1 uit 99 in zitten nu :-). De auto waar die uit kwam had geen mistlicht, maar toch werkte het bij mij zonder inleren.
Vooral letten op V en S. Anders moet er misschien wat worden ingeleerd bij de dealer (achter ruitenwisser).
Ik heb mijn oude CEM nog liggen eventueel mocht iemand willen knutselen. Relais van rechterkoplamp moet vervangen worden.

Wat wel opviel is dat het programmeren van handmatig instellen van de verlichting wel opnieuw moet na wisselen CEM, oftewel, dat zit op de CEM geprogrammeerd :-).
Plaats reactie