Ik heb recent een OBD lezer gekocht vanuit China om de data van de sensoren uit te lezen. (prima ding voor 3 tientjes) Ik krijg wel eens een motorlampje en bij het uitlezen de melding "lean on bank 3" Nu loop ik tegen een raar fenomeen aan:
SHRTFT1, LONGFT1, O2B1S1, O2B1S2 geven gezonde waarden aan en reageren zoals verwacht. Echter lees ik bij SHRTFT3 en LONGFT3 hoge waardes uit. Dit is dan ook de oorzaak van de foutcode, dus ze doen weldegelijk mee in de ECU. Maar waar haalt de volvo deze waarden vandaan? Gezien het een 4 cylinder is vind ik dit wel een beetje vreemd.
*Ter vergelijking; als ik de OBD lezer aan onze mazda 5 (2008) koppel dan zie ik ook de waarden SHRTFT3 en LONGFT3 maar dan zijn de waarden 100% en reageren niet op input vanuit de motor. Deze doen dus niet mee in de ECU.
OBD sensor waarden.
-
V40BroninBorn
- Idle

- Berichten: 32
- Lid geworden op: do 30 jun 2022, 10:16
- 3
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Dave
OBD sensor waarden.
Phase 1 Volvo V40 1.8 1998 zwart europe edition
Phase 2 Volvo V40 2.0 2001,groen europe edition
Phase 2 Volvo v40 2.0T 2003, zilver sports edition
Phase 2 Volvo V40 2.0 2001,groen europe edition
Phase 2 Volvo v40 2.0T 2003, zilver sports edition
- jbruijs
- Beheerder

- Berichten: 1341
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 10
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: OBD sensor waarden.
Ik verwacht dat dit meer een interpretatie foutje van de scanner is... generieke OBD scanners zijn niet per definitie altijd heel goed. Daarnaast wordt de data op een bepaalde manier verwerkt wat verschilt per scanner. Het enige wat ik kan aanraden is uit laten lezen met Vida (van Volvo) kan bij dealer of bij een aantal gebruikers hier op het forum.
Algemene scanners kunnen heel handig zijn om je in een bepaalde richting te sturen bij diagnose. Maar veel meer kun je er ook ook niet mee. Je moet dus goed weten wat je waarvoor en wanneer moet gebruiken.
Ik zie overigens in jouw handtekening dat je daar hebt staan dat jouw auto van 2003 een phase 3 is. Dat klopt niet. Dat is een Phase 2. Er is geen Phase 3.
Je hebt Ph1 van 1996 tot 2000. Ph 1,5 is een overgangsmodel waarbij onderdelen van ph1 en ph2 zijn gebruikt, van 2000 tot 2001. Ph2 is van 2001 tot 2004.
Wellicht goed om te weten, ook wanneer je onderdelen zou moeten bestellen.
Algemene scanners kunnen heel handig zijn om je in een bepaalde richting te sturen bij diagnose. Maar veel meer kun je er ook ook niet mee. Je moet dus goed weten wat je waarvoor en wanneer moet gebruiken.
Ik zie overigens in jouw handtekening dat je daar hebt staan dat jouw auto van 2003 een phase 3 is. Dat klopt niet. Dat is een Phase 2. Er is geen Phase 3.
Je hebt Ph1 van 1996 tot 2000. Ph 1,5 is een overgangsmodel waarbij onderdelen van ph1 en ph2 zijn gebruikt, van 2000 tot 2001. Ph2 is van 2001 tot 2004.
Wellicht goed om te weten, ook wanneer je onderdelen zou moeten bestellen.
Volvo S40 2.0T // bouwjaar: 2003 // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Volvo V50 1.8 // bouwjaar: 2006 // motor: B4184S11 // versnellingsbak: MTX75

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V50 - 1.8 - 2006
Volvo V50 1.8 // bouwjaar: 2006 // motor: B4184S11 // versnellingsbak: MTX75

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V50 - 1.8 - 2006


