Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Plaats reactie
voskewarez
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 20:16
13
Locatie: Arnhem

Re: Alles over de ACCU (polen massa, merk, meten, capaciteit

Bericht door voskewarez »

Bij mijn V40 1.8 uit 99 op lpg hebben ze voor een maand of 4 de dynamo volledig gereviseerd, maand later de accu vervangen (onder garantie), dus dan zou je verwachten dat de boel toch in orde is.
Mijn gevoel zegt, vooral nu de koudere ochtenden er weer zijn, dat het starten moeizamer gaat.
Daarstraks even de accu gemeten (dat kan ik nog net :whistle ) 12,5 V met de motor uit, 13,7-13,8 V met lopende motor.
Klinkt dat goed of...?

Ik zie overal in dit topic staan, meet dit/dat/zus/zo ... maar als je 2 linker handjes hebt vwb meten... lastig c.q. het zegt me niet zoveel.
RemiL
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 15:46
12
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gapinge

Vreemde storing

Bericht door RemiL »

Sinds een paar keer doet er zich een vreemde storing zich voor bij mijn S40 2.0T uit 2001.

Op een keer mijn auto gestart voor een rit van ong 50 km. Na het wegrijden begon het ineens dat ik aan mijn koplampen (Later ingebouwde Xenon door vorige eigenaar) zag dat ze constant "flikkerden" en dashboard verlichting precies hetzelfde. Bij het inschakelen van groot licht, of bij remmen (remlichten(!) brand heel kort het dynamolampje en valt de radio uit waarna die weer direct inschakelt. Airbaglampje ging ook enkele keren paar seconden branden.

Uiteindelijk zonder stoppen gewoon thuisgekomen en zonder auto uit te zetten direct accuspanning gemeten op de accu: ongeveer 13,2 Volt. Niet in orde zou je zeggen. (Ter info, is ongeveer 5000 km geleden nieuw regelaartje + koolborstels ingegaan). Toen de auto uitgezet en opnieuw gestart, waarna ik direct 14,4 V meet op de accu, en verder werkelijk geen problemen meer heb bij het inschakelen van alle verbruikers (ruitenwisser, groot licht, achteruitverwarming, aanjager ed)

Daarna een week lang met m'n multimeter op dashboard gereden met de kabels direct op de accu. Iedere dag zo'n 100 km de hele rit geen problemen en een constante laadspanning van zo'n 14,4 V

Nu ging ik er van uit dat het dan toch over was maar sinds twee dagen alweer 2 keer zo'n gelijk probleem gehad dat bij remmen of groot licht diverse lampjes gaan branden (ABS, airbag ed) en de koplampen constant "flikkeren"
Opnieuw gemeten bij de "storing" weer 13,2 V en na opnieuw starten weer netjes 14,4 V en geen problemen.

Kortom, wanneer het probleem zich opdoet is geen verband in te zien, en het schijnt zichzelf op te lossen voor een (langere) tijd door de auto gewoon een keer opnieuw te starten.

Wie helpt mij verder?!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Vreemde storing

Bericht door volvoS40 »

Veel voorkomend probleem is een slechte massa.
Verder kan je natuurlijk de dynamo nakijken.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Vreemde storing

Bericht door Roffel-Patje »

Hier sluit ik me bij aan. Grote kans dat het de dynamo is. Kun je redelijk eenvoudig meten met een universeelmeter op de accupolen. Bij draaiende motor, alle verbruikers ingeschakeld (verlichting, achterruitverwarming, blower) moet de boordspanning minimaal 12,8 en maximaal 15,8 Volt zijn. De ideale waarde is 13,6 Volt. Valt de meting buiten deze waarden en is je accu goed, ga er dan maar van uit dat je dynamo kaputt is. Meet ook even de spanning tussen de -pool van de accu en de carosserie (stukje blank metaal, niet het motorblok) Hier mag GEEN spanning tussen staan. Als je een meting krijgt van meer dan 0,5 Volt tussen de -pool en de carosserie, dan is het een probleem met de massa kabel (vaak voorkomende storing).
RemiL
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 15:46
12
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gapinge

Re: Vreemde storing

Bericht door RemiL »

Welke massakabel(s) zijn dan vaak slecht?
Gebruikersavatar
wicky
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: za 08 jan 2011, 22:56
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

Re: Vreemde storing

Bericht door wicky »

de massa kabel die van je accu naar het motorblok gaat wil wel eens doorrotten in de midden waar hij ook aan de carroserie vastzit.

gr WICKY
tits or wheels, either one is gonna be expensive
Gutti
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 21:57
11
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1998

hoofdmassakabel

Bericht door Gutti »

beste heren,

sinds kort 'start' problemen.
Waneer ik voorgloei(diesel) en wacht tot het gloeilampje uit is, wil ik het contact een slag doordraaien zodat de motor aanspringt.
Helaas waneer ik dit doe valt 50% van de tijd alle stroom weg en gebeurt er niets?
Ik vermoed een slecht contact ergens aan mijn contact of misschien de hoofdmassakabel

Iemand een idee waar de hoofdmassakabel zit?

Batterij is het niet, pas vervangen door een nieuwe met 2 jaar garantie.

andere ideen/ervaringen?

groeten ;)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: hoofdmassakabel

Bericht door volvoS40 »

Aan de accu... blauwe kabel
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gutti
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 21:57
11
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1998

Re: hoofdmassakabel

Bericht door Gutti »

Uiteraard, maar waar zit deze gelokaliseerd op de carrosserie?
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: hoofdmassakabel

Bericht door krismazur »

Achter de accu als je voor de auto staat, de eerste bevestiging. Einde daarvan loopt naar de versnellingsbak :vertag

Om makkelijk bij te kunnen moet de accu uit :whistle
Just call me Kris

Afbeelding
Gutti
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 21:57
11
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1998

Re: hoofdmassakabel

Bericht door Gutti »

Dank u
van de week als ik tijd heb eens doen :)
alle contacten goed opschuren
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: hoofdmassakabel

Bericht door volvoS40 »

Laat dat opschuren maar zitten, vervang die hele kabel !
De gehele kabel is na 10 jaar rot van binnen, al ziet de buitenkant er nog zo mooi uit.
Het is zelfs mogelijk dat deze tijdens de demontage "gewoon" doormidden breekt :-D

Diverse malen al gezien (hier op het forum) en ook zelf overkomen.
Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
T4Peter
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 16:11
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Veenendaal

Volvo S40 T4 elektrisch probleem.

Bericht door T4Peter »

Beste mensen,

Zoals sommige van jullie weten heb ik sinds kort deze Volvo s40 t4.

Er is wat meer werk aan dan ik zelf dacht want ik ben nog iets tegen gekomen waar ik maar niet uit kom.

Toen ik de auto kocht was de accu leeg en de auto starten alleen met een booster. Nu heb ik de accu vervangen en een stuk met de auto gereden zodat hij opladen. Laad spanning is trouwens 13,4v stationair en 13,5v op 2-3 toeren. Maar als ik de auto weer neer zet op de parkeerplaats kan ik hem kort daarna weer starten maar na een dag staan is de accu spanning te laag om de auto aan te krijgen. En na nog een dag brand het dashboard verlichting ook al niet meer.

Nu heb ik de auto op lekstroom gecontroleerd maar dat heeft hij niet..
Heb de accu pool los gehaald en in serie gemeten met de ampere meter.

Toch loopt de accu leeg, heb de accu bij brezan gehaald en het is hun huismerk accu.
De man achter de balie zei dat ik de accu wel een tijdje kon laten staan want als hij niet gebruikt word blijft hij geladen totdat je hem gaat gebruiken.

De accu heb ik 3 weken thuis in de woonkamer gehad maar was helemaal leeg toen ik hem in de auto zetten. Na opladen deed hij het dus wel maar loopt leeg op 1 of andere manier.

Nu heb ik al een paar keer gekeken en gemeten, meerdere rondjes gereden van een uur. Maar hij blijft leeg lopen. Nu vandaag heb ik een andere auto eraan gehangen om de accu op te laten en te starten maar nu wil hij dus helemaal niet meer aan. Je kan het contact omdraaien en dan slaat ie aan maar slaat gelijk weer uit.

Op de auto zit een klasse 3 alarm systeem wat er is ingebouwd bij de aflevering van de auto. Heeft bij vorige eigenaren geen problemen gegeven maar misschien dat dit wat te maken kan hebben met het niet aanslaan?

Weet er iemand misschien wat er fout zou kunnen zijn?


Hoor het heel graag.
Volvo V40-T4 and 2x Kawasaki GPZ-900R Ninja and 1x Kawasaki GPZ1000R
S360
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
10
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Veenendaal

Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.

Bericht door S360 »

Boven staand heb ik per ongeluk met me vader,s acount neer gezet. Moest met deze acount.
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.

Bericht door Kuip »

Als de accu na 3 weken in de woonkamer ook helemaal leeg is dan is de accu gewoon kapot.... :tumbdown
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
S360
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
10
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Veenendaal

Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.

Bericht door S360 »

Bedankt voor je reactie.

Na het eten ga ik de accu even laten testen bij een bedrijf.
S360
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
10
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Veenendaal

Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.

Bericht door S360 »

Het is gelukt hoor, de accu laten testen en ja hoor, hij is kapot.

De accu kwam op 2-7 dit jaar de winkel uit en gaf op 23-7 de geest.
Wat een kwaliteit.

Maar goed nieuwe accu gekregen en de auto doet het weer. Nu maar is kijken hoelang deze het vol houdt.
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.

Bericht door Kuip »

Tja, dat kan met accu's nu eenmaal voorkomen, ook met de betere gerenomeerde merken.
Maar goed, hiermee lijkt het dus opgelost. Zou wel nog een paar keer meten wat de laadspanning is; als deze te hoog is kan de accu daar ook defect van gaan.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
S360
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
10
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Veenendaal

Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.

Bericht door S360 »

Ik zal het even in de gaten houden.

Had nu een laadspanning van 13.7 volt.

Bedankt voor de hulp.
MarcoFM12
Idle
Idle
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 16:10
11
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel

Radio uitval en hele vreemde storing

Bericht door MarcoFM12 »

Wat ik vanmiddag meemaakte,

ik wil parkeren en hoor mijn radio voor 1 seconde uit en weer aan gaan,
ECC ging opeens harder blazen terwijl dit niet nodig was (ook +/- 1 sec) en ging weer zachter blazen en toen ik geparkeerd stond gingen alle schermpjes (km.stand,klok en BC) in mijn tellerklok knipperen als een gek.
Ook met contact uit bleven ze dit doen.
Na contact weer aan was dit weg en de radio was al het geheugen kwijt.
Ook bemerkte ik me op dat tijdens de radiouitval ineens een remindicator lamp mee brandde,
niet die van de handrem maar de rechtse..

Onderweg naar huis toen we de snelweg opdraaiden zag ik heel even datzelfde lampje en de ABS lamp oplichten,
ging wel weer meteen uit maar tesamen met het gekke voorgeval voor de deur hier wel heel apart.

Ben erna nog even mee weg geweest (korte rit) maar het is weggebleven..

Klinkt iemand dit als bekend ?

S40 phII uit 2000 overigens.

EDIT,
heb ik nou iets verkeerds gedaan met plaatsen of is mijn topic hierheen geknipt ?
mijn klachten lijken niet op de topicstarter.
Laatst gewijzigd door MarcoFM12 op za 10 aug 2013, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 1.8 2000 Peacock Green phII
Volvo FM12 8x4 420hp 2012 35tons haakarm

Volvo,
what else :)
Plaats reactie