Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Plaats reactie
Cavanta
Idle
Idle
Berichten: 64
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door Cavanta »

fcapri schreef: wo 24 jul 2019, 08:44 wel, dat had dus een nutteloze investering geweest.
op een electronica forum raad gevraagd en daar kreeg ik instant het antwoord:
Bekend probleem , zelf zo'n ding gahad en die van mij vader, en de nodige klanten.

de accukabel die van de + pool naar de startmotor loopt(en dan door naar dynamo) lost inwendig op, die word helemaal groen, en er kan steeds minder stroom door, meet de spanning maar eens over die kabel, met wat verbruikers aan. de kabel word, net na de de accupool, vaak ook heet!! is bij Volvo bekend, en er is een update voor.(oude bestelnr. bestaat niet meer, er is een nieuw partnr. voor)
volvo gebeld, en die wisten van niks dat er een update voor is. erger nog, ze wisten zelf niet of ze daar nog kunnen aan geraken.
mijn bekabeling uitgemeten: als de motor nog koud is staat er 0,6V over. dynamo levert dus 14,2V, accu krijgt er 13,6van.
en eens de motor opwarmt (en de kabel mee want die zit er vlak bij), loopt die zelf op tot meer dan 1V.
14,2V dynamo en 13V accu. koolborstels vervangen had nutteloos geweest, accu vervangen (welke ik in febrauri deed) was nutteloos, want die oude doet het goed in mijn golfke. gewoon dat stom stuk kabel die rot is geworden.
bij volvo kan ik origineel bestellen voor 62€ maar die upgrade weten ze niks van.
heb maar zelf een extra kabel van accu naar dynamo gemaakt met 16mm² en heb mooi 14,2V op de accu nu.
Heb je deze gewoon rechtstreeks erop gezet?
Ik heb namelijk pas de gehele massakabel nieuw erop gezet, zonder effect.
Heb nu een stuk kabel liggen om deze op de Dynamo te zetten.
Heb je ook de orinele er nog aan laten zitten toevallig?
Ik heb last van een Onregelmatig signaal en een beetje een dansend dashboard met niet goed werkende klok.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door volvoS40 »

Pak een dikke audio kabel en zet die er eens tussen.
Wat ook wel eens gebeurt als alleen het tellerhuis problemen heeft, dat de stekkers er niet lekker er meer in zitten . Haal dan de teller er uit en klik deze goed terug
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Cavanta
Idle
Idle
Berichten: 64
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door Cavanta »

Die heb ik nu gehaald om er tussen te zetten, ik ben alleen een beetje huiverig dat ik iets verkeerd aansluit haha.
Ik vermoed dat het niet in het tellerhuis zelf zit, of deze aarding is helemaal niet in orde.
Het tellerhuis heb ik al een stuk of 5 keer losgehad voor het e.e.a., en iedere keer bleven het dashboard dansen bij het aanzetten van de richtingaanwijzers.
Zijn er toevallig nog andere bekende massa/aardingsplekken die rotten?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door volvoS40 »

Dat de verlichting iets mee danst met de knipperlichten doen ze bijna allemaal.

En het stikt van de massa kabels.
Achter het dashboard zitten er ook een stuk of 3.
Kofferbak zitten er een paar.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Jig
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 16:18
13
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Utrecht

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door Jig »

Hallo,

Mijn V40 had begin van de week een probleem met starten. Een garage heeft dit gefixed, iets met een stekker, maar gaf wel aan dat de accu polen/klemmen bijzonder heet worden. Na een ritje van 20 min kan je niet langer dan 5s aanraken, de plus en de min beiden. Ik heb een kleinere leen accu getest, welke hetzelfde probleem geeft.

Vraag 1: Is dit een probleem?

Zo ja, dan lijkt dit te wijzen op een probleem met de klemmen, kabels of misschien dynamo of iets anders.
Mijn accu had wat minimale corrosie, net als de klemmen, dus heb ik beiden schoongemaakt.
De garage gaf ook aan dat mijn accu stationair, dus liggend op de garage vloer en 5min na uit de auto gehaald te hebben en een rit van 20min gemaakt te hebben, een voltage van 13V geeft en bij de eerste meting 140% capaciteit. Bij een tweede meting was dit 105%.

Vraag 2: Is dit voltage te hoog?

Het viel me ook op dat de plus pool van mijn accu twee metalen bulten heeft, waardoor de klem niet volledig strak afsluit, er zit een spleetje van een halve mm tussen. Wellicht dat dit het probleem is? Al verklaart het niet waarom de leen accu ook heet wordt, want daar sluit de klem wel goed aan.

Alvast bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door volvoS40 »

Trek eens een massa kabel van je accu naar de carrosserie en 1 naar je bak of motor.

Kan wezen dat je massa kabel niet goed meer is.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Schummi02
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 21:06
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Hoofddorp

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door Schummi02 »

Hallo.
Ik begin wat verontrustende geluiden te horen in de buurt van de Multi-riem.
Ik vermoed de spanner van de Multi-riem óf het vrijloopwiel van de dynamo.. :think
Wie iemand welk type Dynamo er standaard op een V40 1.9D D4192T3 motor gemonteerd zit?
Ik kom in Idas meerdere types tegen, afhankelijk van de laadstroom.
ik kom tegen:
80A; 110A; 120A; en 125A.
Ik ben op dit moment niet in de gelegenheid om op de Dynamo zelf te kijken..
En ik wil eigenlijk (indien nodig) een Dynamo klaar hebben liggen.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door hervelt »

De T3 (115pk) en T4 (102pk) diesels hebben een 125 Amp Valeo dynamo (zelfde als van Renault)

Als je op onderdelenlijn.nl kijkt naar voorraad artikelen bij dynamo's (tussen 2001 en 2004, diesel) krijg je een overzicht en wat foto's
Ik zie er een prijs van 75 euro bij staan. Ik had deze voor een tientje of 4 a 5 in het verleden.

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... el/dynamo/

Let wel op de poulie die erop zit. Je hebt 5 en 6 strengs multi-riemen en dus verschillende dynamo's waar deze poulie's door elkaar gebruikt zijn.
Let erop dat je dezelfde poulie neemt of je moet je eigenste over zetten (maar dat is ook een klusje..)

Bij mij waren het telkens de koolborstels die zo rond de 4 a 5 ton op raakten. Deze zijn geintegreerd met de spanningsregelaar. (Er is een spare part van o.a. Bosch van ca 4 a 5 tientjes. De collector in de dynamo slijt ook, maar minder snel dan de koolborstels.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Schummi02
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 21:06
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Hoofddorp

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door Schummi02 »

Hallo,
Bedankt voor uw uitgebreide reactie!

Het gaat (op dit moment) in principe om het geluid dat de dynamo produceert (denk ik).
Ik vermoed dat dit de vrijloop-poelie is.

Ik heb dit geluid eerder gehad, en toen heb ik er een originele, "nieuwe" Ruildynamo ingezet.
Maar dat is inmiddels al wel weer 7 jaar en 350.000 - 400.000 km geleden.
Prijsverschil tussen een nieuwe poelie en een Dynamo = */- € 200. euro, dus ik denk dat ik dan voor een nieuwe dynamo ga kijken.
Weil er nog we; een tijdje in blijven rijden....

Is het eigenlijk mogelijk om de Vrijloop-poelie te vervangen terwijl de dynamo nog in de auto zit?
Of moet deze er echt uit gehaald worden?

Is een dynamo bij de Automatrialenzaak een optie, of moet er echt een originele in?
Heb wel eens vernomen dat een imitatie " dynamo voor problemen zou zorgen...
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door hervelt »

Immitatie dynamo's ?
Volgens mij werken er veel met een ruil-dynamo/ revisie methode waarbij je de oude dynamo moet inleveren (of anders "statiegeld" mee gerekend word.)

Als je lid bent van de ANWB kan je bij een service punt je dynamo laten vervangen. Je betaald alleen de (ruil)-dynamo, montage uren zijn gratis. Stond keer op mijn werk met knipperend lampje. Collega attendeerde mij voor deze mogelijkheid en na bellen kwamen ze eerst op mijn werk kijken om dynamo te controleren en evt afspraak/doorverwijzing te maken)
Ruil-dynamo kostte wel ca 300 euro, en helaas monteerden ze er een met de verkeerde poelie, dus toen moest ik hem een nachtje achterlaten en kreeg een huurauto gratis mee. (wel ca 15 euro voor verzekering dekking)

Ik wilde een keer mijn dynamo wisselen voor het hek van een sloperij. Je kunt er erg slecht bij. Heb de motorkap terug dicht gedaan en mijn lokale garage gebeld. Die hebben hem dezelfde dag nog vervangen. (half jaar later alsnog "nieuwe" ANWB dynamo in gegaan omdat koolborstels weer versleten waren. Dat is risico van 2e hands dynamo)

Poelie zo vervangen zal niet meevallen.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Plaats reactie