Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door opaslof »

Heeft iemand ervaring met een AGM accu? Mag ik die als vervanger gebruiken voor een normale loodaccu?
Volvo accu inderdaad 140 euro bij dealer, of net iets goedkoper bij parts4swedes. Daarnaast een AGM accu online op eBay voor 150 (Exide EK700).
Die agm schijnen wat minder last te hebben met starten als ze niet 100% vol zijn.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door dannyw »

Ik heb een Varta 75ah bij Accumegastore gekocht voor 90 euro incl verzendkosten.

Goedkoper kon ik het echt nergens vinden.
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door jbruijs »

Ach ik heb een of ander merkloos, cheap-ass, goedkope accu.... en die doet het prima :-D
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door Musicus »

Ik heb de accu eens doorgemeten vanwege het voor mijn gevoel langzaam draaien van de startmotor. De auto start wel altijd bij de eerste poging ondanks het feit dat we veel kleine stukjes rijden met de V40.

Gisteren na een ritje van 15 minuten gaf de accu (gemeten op de polen) na een uur stilstand 12.4V
Vanochtend voor het starten was dit 11.7V Auto startte overigens meteen.
Tijdens het starten dipte hij onder de 10V
Stationair wordt er 14.3 weergegeven.

Ik heb weinig verstand van electra, maar wat ik heb gelezen is dat 11.7V te weinig is. De dynamo zou dan wel goed zijn gezien de 14.3 bij stationair lopen.

Wat me ook nog opvalt is dat de elektrische ramen erg langzaam open en dicht gaan. Ik dacht aan een versleten raam motor, maar ik zag de eerste post in dit topic en daar bleek het in de kabel tussen accu en startmotor te zitten? Of in de massakabel?

Kan iemand met vertellen hoe ik dit door moet meten? Ik heb een prima multimeter maar weet er te weinig van.
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door sjoerdb »

Je accu zakt veel in korte tijd. 11.7 is niet veel, de laad spanning is voldoende. Ik vermoed een terminale accu onder de motorkap.

Of sluip verbruikers die je accu leeg snoepen.
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door Musicus »

Okee, dan gaat er een nieuwe accu komen.

Wat betreft die massa kabel ben ik een beetje in de war. Gaat het nou om de min kabel van accu naar chassis? Bij mij is die kabel blauw met 2 vertakkingen, ongeveer 50cm lang? Ziet er op het oog nog goed uit.
Of gaat het om de massakabel van motorblok naar chassis? Ik begreep dat deze ook slecht worden? Welke wordt vaak vervangen?

Koop je die bij de dealer of zijn er nog andere adressen?
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Cavanta
Idle
Idle
Berichten: 64
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door Cavanta »

Ik geloof beide, die van mij is ook zo rot als iets. Moet hem nog is vervangen wanneer ik er zin in heb. Als je hem loshaalt zie je waarschijnlijk geen koper meer zitten, alleen oxidatie.
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door Musicus »

Kan ik in plaats van een originele Volvo kabel die vertakt, ook 2 losse kabels monteren? 1 van accu naar chassis en 1 van accu naar de versnellingsbak? Scheelt een bak geld want de dealer vraagt meer dan €70.
Zou dat passen op de aansluiting? Weet iemand wat voor een kabeloog ik moet hebben? En wat is een geschikte dikte?
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door MarcO »

Lijkt mij wel dat je 2 losse kabels kan monteren. De vraag is even of het passend te krijgen is op de accuklem. Je zou zelf een accuklem moeten maken die geschikt is voor 2 kabels. Ik zou tenminste dezelfde dikte gebruiken als origineel tenzij je goudkabels gebruikt :P
fcapri
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: di 22 jan 2019, 08:57
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998
Locatie: Waregem (B)

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door fcapri »

toen ik de auto kocht was de accu al niet te fris. ik heb ze direct vervangen. nu 3weken later stond de nieuwe accu op 2V.
iets trekt de accu dus volledig leeg.
ik heb de accu weer opgeladen (hopelijk doet ze het nog) en heb nu een stroom van 76-85mA die loopt.
elke 5sec springt dat naar 160mA en dan weer direct terug omlaag.
is dit een normaal verbruik of veel te hoog?
als ik zo reken: 80mA x 24h, dan is er per dag 2Ah ongeveer dat er wegloopt. dat zou beteken dat na 20dagen, mijn accu morsdood is. ik zou dus minstens elke 10dagen moeten rijden om geen lege accu te hebben

mijn mercedes had dit vroeger ook, die trok 300mA maar na 30min viel alles terug naar quasi niks. die stond na een 3-4weken met een lege accu.
ter vergelijking, mijn golf staat soms 35dagen aan het station in de winter, en die start nog perfect. wij gaan regelmatig 1maand naar het buitenland, t zou dan wel handig zijn als de auto het nog doet bij terugkomst
v40fan
Overleden
Overleden
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 21:07
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Roland
Locatie: Amsterdam

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door v40fan »

Heeft de vorige eigenaar soms z'n OBD2 dongel er in laten zitten? Ongeveer bij je rechter knie zit een rechthoekige plug, daar hoort niks in te zitten.
V40 T4 2002 • V40 2.0 2003
fcapri
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: di 22 jan 2019, 08:57
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998
Locatie: Waregem (B)

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door fcapri »

is er ene uit 98, geen obd2 dus.
zit ook niks op de plug, want had al geprobeerd hem uit te lezen met mijn odb2 scanner.

ik heb een ampere meter tussen de massa van de accu gezet, en er gaat 40mA weg als ik de zekering 'engine' weg haal.
waarschijnlijk zijn er een aantal systemen die na een tijd in slaap gaan (zoals mijn benz destijds), maar hoe kan ik nu weten of er zo een systeem niet gaat slapen, of dat die stroom te hoog is?
kofferlampje blijft ook niet branden, binnenverlichting ook niet.
vind het ook al verdacht dat de volvo de accu leegtrekt tot 2V. meestal vallen alle systemen uit als de accu onder de 10V valt.
ofwel heb ik een slechte nieuwe accu gekregen
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31970
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door René »

Even (laten) testen, op een nieuwe heb je standaard minimaal 2 jaar garantie :vertag
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
fcapri
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: di 22 jan 2019, 08:57
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998
Locatie: Waregem (B)

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door fcapri »

never mind, na 2maand ellende vliegt de volvo alweer de deur uit. ik heb het gehad ermee
fcapri
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: di 22 jan 2019, 08:57
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998
Locatie: Waregem (B)

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door fcapri »

de volvo is dus niet vertrokken, en rijd nu al een aantal maand goed, tot deze morgen. de auto volledig door. accuspanning 0,2V.
zelf mijn lader wil er niks meer mee doen. wel raar dat die gisteren nog gewoon reed en nu deze nacht de accu weer volledig leeg werd getrokken

iemand enig idee of er aan de dynamo een vervangbare spanningsregelaar zit, of wordt die door de ECU geregeld. ik vermoed dat de accuspanning niet hoog genoeg is en de accu dus over de dagen heen altijd leeg loopt (tenzij ik eens hele lange afstanden rijd). doordat mijn vrouw is bevallen, zijn het quasi allemaal ritjes van max 10km
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door volvoS40 »

Word niet door de ecu geregeld.
Neem een andere dynamo en pleur die er in.

Alles kan een keer stuk door ouderdom.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
fcapri
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: di 22 jan 2019, 08:57
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998
Locatie: Waregem (B)

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door fcapri »

wel, dat had dus een nutteloze investering geweest.
op een electronica forum raad gevraagd en daar kreeg ik instant het antwoord:
Bekend probleem , zelf zo'n ding gahad en die van mij vader, en de nodige klanten.

de accukabel die van de + pool naar de startmotor loopt(en dan door naar dynamo) lost inwendig op, die word helemaal groen, en er kan steeds minder stroom door, meet de spanning maar eens over die kabel, met wat verbruikers aan. de kabel word, net na de de accupool, vaak ook heet!! is bij Volvo bekend, en er is een update voor.(oude bestelnr. bestaat niet meer, er is een nieuw partnr. voor)
volvo gebeld, en die wisten van niks dat er een update voor is. erger nog, ze wisten zelf niet of ze daar nog kunnen aan geraken.
mijn bekabeling uitgemeten: als de motor nog koud is staat er 0,6V over. dynamo levert dus 14,2V, accu krijgt er 13,6van.
en eens de motor opwarmt (en de kabel mee want die zit er vlak bij), loopt die zelf op tot meer dan 1V.
14,2V dynamo en 13V accu. koolborstels vervangen had nutteloos geweest, accu vervangen (welke ik in febrauri deed) was nutteloos, want die oude doet het goed in mijn golfke. gewoon dat stom stuk kabel die rot is geworden.
bij volvo kan ik origineel bestellen voor 62€ maar die upgrade weten ze niks van.
heb maar zelf een extra kabel van accu naar dynamo gemaakt met 16mm² en heb mooi 14,2V op de accu nu.
Laatst gewijzigd door fcapri op do 25 jul 2019, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door hervelt »

fcapri schreef: zo 21 jul 2019, 12:13 iemand enig idee of er aan de dynamo een vervangbare spanningsregelaar zit, of wordt die door de ECU geregeld.
De dynamo's hebben een vervangbare koolborstel/spanningsregelaar module van Bosch, ca €65 op Ebay geloof ik.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door volvoS40 »

Te laat, probleem had ie al gevonden en opgelost
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Bericht door hervelt »

Laat antwoord op zijn vraag. Maar wel een antwoord, handig om te weten.
(Een tweedehandse dynamo is wel goedkoper)
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Plaats reactie