ALLEEN over cruise control inbouwen

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

ALLEEN over cruise control inbouwen

Bericht door tnjkoster »

Beste lezers,
Ik heb een originele V40 volvo cruise control ingebouwd, volgens de handleiding die nog op ons oude forum stond. Dus vacuumpompje, pedaalschakelaars, vacuumleidingen, stekkers, nieuwe richtingaanwijzer schakelaar met cruise control bediening, en natuurlijk de cruise control ecu. Mijn auto is een 1998 V40, geheel voorbereid voor CC.
Echter, je raad het al : het werkt niet.
Nu zal ik alles wel door moeten meten, maar misschien heeft iemand ervaring hiermee, moet je bijvoorbeeld de cruise control aanmelden in de volvo motormanagement ECU, of moet je een zekering plaatsen oid ?
Zou er iets zijn wat ik als eerste moet controleren ?

In uiterste instantie kan ik naar de volvo dealer gaan, maar ook die moet weer een dag foutzoeken etc, dus dan wordt het een dure cruise control. Heeft iemand misschien een duidelijk schema van de cruise control bekabeling, want dan kan ik in elk geval de elektrische verbindingen doormeten. En met een vacuumpompje ga ik de vacuum leidingen controleren, dat gaat zonder schema, voor het elektra heb ik echt een schema nodig.

Ik wilde eerst een aftermarket VDO cruise control installeren, maar ik dacht later dat het gemakkelijker zou zijn om een echte op de V40 afgestemd originele te monteren, en die kon ik voordelig krijgen uit een sloopauto. Misschien was dat het probleem.....


Bedankt voor jullie ervaring.
Groeten
Theo


EDIT door Thijs: Titel aangepast
sibi
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:21
14

Re: cruise control innbouw

Bericht door sibi »

Is 't een diesel ?
Ik dacht immers dat 't bij Phase I diesels niet mogelijk was van een CC in te bouwen. De optie bestond destijds toch al niet (voor benzines uiteraard wel). Voor Phase II diesels kon je wel een CC als optie krijgen, maar die werkte niet met vacuüm.
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

Re: cruise control innbouw

Bericht door tnjkoster »

Het is een benzine 1800. Maar ik heb het probleem inmiddels gevonden : de rempedaal schakelaar was defect. Die gerepareerd, en nu werkt het naar behoren. Het is inderdaad een vacuum systeem. Ooit heb ik vroeger op een V40 eens een VDO aftermarket cruise control ingebouwd, die werkt met een servo motortje, die gaf absoluut geen snelheid fluctuatie. Dit originele vacuum systeem toch wel een beetje, maar bouwt wel gemakkelijker in, overigens zou je ook nog de originele gaspedaal bediening en de originele richtingaanwijzer bediening kunnen gebruiken, en dat combineren met een VDO unit, dat zou eigenlijk ideaal zijn. Voor een volgende keer.
Voor wie het nodig heeft heb ik inmiddels een elektrisch CC schema.
Gebruikersavatar
Hinse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 02:17
14
Model: S60
Bouwjaar: 2007
Roepnaam: Hinse

Re: cruise control innbouw

Bericht door Hinse »

Zet dat schema er maar gewoon op! Zijn altijd wel belangstellenden voor dat soort dingen. Zelf moet ik de cc ook nog inbouwen, maar mis ik nog wat kleine onderdelen. Stel het al veel te lang uit... :tumbdown
VOLVO S40 2.0T 2001 RHD 300.000 and gone! NU: S60 D5 Summum 2007
Gebruikersavatar
Thijs
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1266
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
14
Model: V70
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Thijs
Locatie: België

Re: cruise control innbouw

Bericht door Thijs »

Iemand trouwens een idee hoe een cc voor een ph2 ingebouwd wordt?
Ik heb al het rempompje en de hendel op de stuurkolom gemonteerd. Als ik de cc opzet wordt die geregistreerd op men dashbord door de melding "cruise". Maar werkt niet. Ik denk dat ik nog een module moet monteren die achter de radio komt te zitten.

Iemand een idee? Ow en moeten de pedalen dan nog afgesteld worden?

En voor er iemand de vraag stelt, er is een degelijk verschil tussen de ph1 en 2. De ene is mechanische en de andere digitaal. :-D
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: cruise control innbouw

Bericht door huub1 »

Ja inderdaad je moet de ecu achter de radio nog inbouwen, en de pedalen hoeven niet afgesteld te worden maar wel de schakelaartjes op de rem en koppelingspedaal, maar dat is een fluitje van een cent.
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Gebruikersavatar
Thijs
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1266
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
14
Model: V70
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Thijs
Locatie: België

Re: cruise control inbouwen phase 1

Bericht door Thijs »

Ha mooi! Het schakelaartje van de rem zit er al op. Van de koppeling is er geen. Ik denk dat die mee gelinkt is aan de rem. Ofwel werkt die met een apparte sensor.
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: cruise control inbouwen phase 1

Bericht door huub1 »

Niet te vroeg juichen want dat schakelaartje waar jij over spreekt is bedoeld om de remlichten te laten branden.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

Re: cruise control inbouwen phase 1

Bericht door tnjkoster »

:$
Beste lezers, het schema wil ik graag op het forum zetten, maar het is een pdf bestand, hoe kan ik dat als bijlage toevoegen ?

Groeten
Theo
Blauwe Volvo
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 21:17
14
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 1999

Re: cruise control inbouwen phase 1

Bericht door Blauwe Volvo »

Ik heb een VDO CC ingebouwd maar kan niet de snelheidskabel aansluiten, er zit maar een "schijf" waar al de orginele gaskabel opzit. Hoe ga ik dit nu doen heeft iemand een idee. Ik heb een Volvo V40 uit 1999 Model 2000. Het zit er nu wel in maar werkt niet vanwege het de gaskabel die ik niet kan aansluiten.
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

Re: cruise control inbouwen phase 1

Bericht door tnjkoster »

Er zijn 3 opties om de VDO CC bedieningskabel te monteren :
1 gebruik van het originele mechanisme van een volvo CC, dus dan moet je de CC staaldraad daar op eoa manier op monteren, maar dat is erg lastig omdat je dan met de staaldraad door het schutbord heen moet en ergens boven het gaspedaal moet eindigen. Voordeel is wel dat je de de gaskabel ed origineel kan houden.
2 Haal bij de sloop een schijf voor de gasklep, en monteer die bovenop de schijf die er al zit, ergo je hebt dan dus 2 schijven : 1x met originele gaskabel, 1x met CC kabel. Hou er wel rekening mee dat de VDO CC staalkabel een bepaalde minimale en maximale uitslag heeft, dus dat moet je even opmeten. Maar volgens mij gaat het prima met een V40 schijf als 2e schijf.
3 Monteer de staaldraad van de VDO CC met wat kunst en vliegwerk op de bestaande schijf. Daartoe moet je een gaatje boren in de beugel waarin nu ook de originele stelschroef van de gaskabel zit, daarnaast. Daarin zet je ook de stelschroef van de CC buitenkabel vast. De binnenkabel zet je ahw parallel aan de orginele gakabel vast op de schijf. Daartoe moet je misschien een klein gaatje boren in de rand van de schijf, om het eind van de CC staalkabel doorheen te leiden, ongeveer naast het eind van de originele gaskabel. Het eind van de CC kabel klem je dan af met een kroonsteentje oid zodat deze vastzit in het zojuist geboorde gaatje.

Het is een wat lastige omschrijving, ik hoop dat het duidelijk genoeg is om te helpen.
djOnAz
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 10:18
14
Locatie: Brugge

Re: cruise control inbouwen phase 1

Bericht door djOnAz »

Thijs,
Voor zover ik weet, hoef je voor een CC in een V40 Phase II niet veel te doen, buiten het hendeltje vervangen. Daarna moet je echter de software laten aanpassen en dat kan je toch enkel door een garagehouder laten doen (of bestaan er andere oplossingen?).
Ik ga binnenkort CC op mijn V40 plaatsen. Het zou me minder dan 300 € kosten, alles inbegrepen. Persoonlijk vind ik dit best een democratische prijs.
Vriendelijke groet,
djOnAz
Blauwe Volvo
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 21:17
14
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 1999

Re: cruise control inbouwen phase 1

Bericht door Blauwe Volvo »

Thijs, dank je wel voor de uitgebreide en heldere uitleg.

Op het moment heb ik optie 3 gedaan, maar dat resulteerde dat de gaskabel vast liep in een gleuf omdat die niet meer onder spanning staat als de CC gebruikt wordt. Hierdoor met volgas een parkeerplaats op om het weer los te maken. Dit vond ik zelf een onveilige situatie en was dus nu opzoek naar een andere manier. De optie met een tweede schijf lijkt mij wel wat. Is dit een orginele optie en valt de gaskabel dan niet slap bij gebruik van de CC?
Hoe is het anders te voorkomen dat de gaskabel slap valt en vast loopt, heb jij daar een idee voor. Je kunt de kabels wel een stukje aan elkaar vastmaken maar daarmee voorkom je het probleem gedeeltelijk, volgens mij.
Alle ideen zijn welkom. Ik zou het graag weer willen gebruiken maar dan wel veilig! Dit zou toch moeten kunnen hoe dan de inbouw garages het anders met een VDO systeem.

ps ik weet niet ok een phase II heb. De auto is van Okt 99 model 2000

Vriendelijke groet,
Blauwe Volvo
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: cruise control inbouwen phase 1

Bericht door huub1 »

Je hebt een overgangstype phase 1 met opties van phase 2.
Mijn 1999er heeft alle voorzieningen om een cc in te bouwen.
Ik bedoel de stekkers netjes opgetaped.
Huub
Laatst gewijzigd door huub1 op vr 03 jul 2009, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: cruise control inbouwen phase 1

Bericht door Lucian »

Ik neem aan dat dat voor mijn S40 (november 1999 model 2000) dan ook zou moeten gelden?
En wat zou ik aan onderdelen ongeveer kwijt zijn?
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: cruise control inbouwen phase 1

Bericht door huub1 »

Gebruikte onderdelen 150 euro.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Blauwe Volvo
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 21:17
14
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 1999

Re: cruise control inbouwen phase 1

Bericht door Blauwe Volvo »

Het probleem met de stekkers is met wat soldeerwerk ook goed te doen. Alleen de definitieve aanlsuitiong op het gashuis is lastiger. Hoe gaat dit met phase II, is hier standaard al iets voor aanwezig? Heeft iemand fotos hoe de CC kabel aangesloten is op de gasklep?

ps in mijn verhaal hierboven shrijf ik dat de gaskabel slap valt en vast loopt maar dit moet natuurlijk de CC kabel zijn. De gaskabel blijft altijd onder "spanning" staan maar niet de CC kabel als overgaat op manueel gasgeven.
Blauwe Volo
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Goldcruise - alternatieve cruise control.

Bericht door Volvo knuppel »

Een aantal mensen hebben wat vragen gesteld over de cruise control die ik in mijn S40 heb.

Ik gebruik de Ap300 van Goldcruise, ik heb deze in laten bouwen en gebruik deze nu al een jaar.
Voor mensen die meer auto kennis hebben is dit prima zelf te doen.

Afbeelding

Aan deze module zijn verschillende bediening methode te koppelen.
Als je de light versie heb zit het pakketje er zo uit.

Afbeelding

Ik heb gekozen voor wat meer luxe en heb gekozen voor de Cm-25
Afbeelding
Voor een grote afbeelding: http://www.goldautomotive.nl/Data/Uploads/CM-25.JPG
Afbeelding

Elk instrument is zo perfect als zijn bediening. Daarom heeft Gold Automotive zeer veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van de ideale bediening voor de GoldCruise cruise-control. De uitkomst van dit diepgaande Research & Development-traject is command module CM-25. Een intelligent pookje, waarmee u alle functies vanaf de stuurkolom bedient. Zowel het inschakelen en uitschakelen, alsook het sneller of langzamer rijden, maar natuurlijk ook het inschakelen van de drie zelf te programmeren cruise-snelheden.

Behalve de onvolprezen CM25 heeft Gold Automotive nog enkele andere mogelijkheden.

Stuurkolombediening CM25

* Optimaal bedieningsgemak
* Drie geïntegreerde voorkeuzetoetsen
* Comfortabele twistwerking
* Past aan iedere stuurkolom
* Past in ieder interieur
* Aan te passen aan elke gewenste positie (in lengte en hoek te verstellen)
* Nederlands ontwerp

Het design maakt deze unieke bediening geschikt voor elk modern interieur. Omdat de lengte en hoek zijn aan te passen is een optimale ergonomie gewaarborgd. En de geïntegreerde voorkeuzetoetsen op de kop van het pookje maken hem perfect.


Dit is een keuze uit een aantal die mogelijk zijn.. http://www.goldautomotive.nl/Default.aspx?pid=69

Het pookje zit onder de bestaande hendel en is makkelijk te bedienen.. vooral de voorkeuze is prettig.
Zit je in de juiste versnelling, knopje in de rest gaat vanzelf, dat is zowel met versnellen als de snelheid terug brengen.

Als voorbeeld deze foto, dit is niet mijn auto.

Afbeelding

In de donkere uren is de pook voorzien van eigen verlichting, dus geen moeilijkheden om een knop te vinden.
De indeling van snelheden is zelf te bepalen.
Je kan er vanuit gaan dat je hem op den duur blindelings weet te vinden met diens instelling.

Afbeelding

Daar ik zo 3000 kilometer in de maand rij is dit een welkome aanvulling voor het rijgenot.
Waarom niet de originele volvo?.. veel duurder..
Vragen.. stel ze..
Laatst gewijzigd door Volvo knuppel op vr 12 feb 2010, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
NeO

Re: Goldcruise - alternatieve cruise control.

Bericht door NeO »

De Volvoversie kost ong inbouw 490 euro gemiddeld. Dus ben erg benieuwd wat hier de kosten van zijn.
Mis het erg de cc. had het standaard in de bmw exe zitten en de vw later er in laten zetten. Dat was inc inbouw 150 euro.
Vind de Volvo prijs toch echt te gortig.
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Goldcruise - alternatieve cruise control.

Bericht door Volvo knuppel »

Pin me er niet op vast, ik meen dat het evenwel met de luxe pook 269 was..

Edit: Zelf inbouwen zal dus nog goedkoper zijn.
Laatst gewijzigd door Volvo knuppel op vr 12 feb 2010, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Plaats reactie