Project programeerbare interval schakeling
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Project programeerbare interval schakeling
Op dit moment ben ik bezig om voor de phase X40 een programeerbare wisser interval schakeling te maken.
Waarbij de werking als volgt wordt:
Bij lichte regen en miezer regen gebruik je de interval stand, die standaard een vaste intervaltijd heeft.
Wat net te snel of te kort is voor het wissen.
Na de modificatie gaat het dan als volgt werken, je zet de hendel in de interval stand en direct weer terug.
De ruitenwisser gaat een keer heen en weer, en het raam is schoon.
Als het raam weer gewist moet worden, zet je de hendel op interval stand en laat je deze aan staan.
De tijd die er nu tussen de eerste keer en de tweede keer wissen zit, is de geprogrameerde tijd.
Hierdoor is het interval wissen zo ideaal mogelijk.
Aan de hand van wat ik op het internet gelezen en bestudeert heb van VAG groep, Volvo 850 rijders
en Doduco patent (http://www.freepatentsonline.com/5023467.pdf).
Wil ik dit gaan uitvoeren met een relais van Doduco 357 955 531
Dit heb ik als volgt in het orginele schema opgenomen :
Dit betekent : Oude print uit de wisser arm module en nieuwe bedrading en relais toepassen.
Een "dirty" test uitgevoerd
Het resultaat : HET WERKT!
Intervaltijd is instelbaar 0-23 seconden in plaats van 4 seconden origineel.
Sproeien kort = 1 een wisslag
Sproeien lang = 3 een wisslag
Tijdens interval sproeien = gelijk wissen, daarna wordt de ingestelde interval tijd weer gebruikt.
Als je een tunnel in rijdt en daarvoor de interval stand uitzet en bij het verlaten van de tunnel weer aanzet, wordt ook hier de ingestelde interval tijd weer gebruikt.
Groetjes Wouter
Waarbij de werking als volgt wordt:
Bij lichte regen en miezer regen gebruik je de interval stand, die standaard een vaste intervaltijd heeft.
Wat net te snel of te kort is voor het wissen.
Na de modificatie gaat het dan als volgt werken, je zet de hendel in de interval stand en direct weer terug.
De ruitenwisser gaat een keer heen en weer, en het raam is schoon.
Als het raam weer gewist moet worden, zet je de hendel op interval stand en laat je deze aan staan.
De tijd die er nu tussen de eerste keer en de tweede keer wissen zit, is de geprogrameerde tijd.
Hierdoor is het interval wissen zo ideaal mogelijk.
Aan de hand van wat ik op het internet gelezen en bestudeert heb van VAG groep, Volvo 850 rijders
en Doduco patent (http://www.freepatentsonline.com/5023467.pdf).
Wil ik dit gaan uitvoeren met een relais van Doduco 357 955 531
Dit heb ik als volgt in het orginele schema opgenomen :
Dit betekent : Oude print uit de wisser arm module en nieuwe bedrading en relais toepassen.
Een "dirty" test uitgevoerd
Het resultaat : HET WERKT!
Intervaltijd is instelbaar 0-23 seconden in plaats van 4 seconden origineel.
Sproeien kort = 1 een wisslag
Sproeien lang = 3 een wisslag
Tijdens interval sproeien = gelijk wissen, daarna wordt de ingestelde interval tijd weer gebruikt.
Als je een tunnel in rijdt en daarvoor de interval stand uitzet en bij het verlaten van de tunnel weer aanzet, wordt ook hier de ingestelde interval tijd weer gebruikt.
Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op zo 14 mar 2010, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Nu ben ik nog op zoek naar de volgende onderdelen:
- Relais voet inclusief zoveel mogelijk bedrading.
Midden positie van deze relais houder wordt nergens voor gebruikt en is de ideale plek voor het nieuwe relais.
- Connector inclusief zoveel mogelijk bedrading.
Dan kan ik de gelijke kleuren blijven gebruiken voor de modificatie naar de relais voet toe.
- Verder zoek ik nog het liefst een originele Volvo stekker mannetje en vrouwtje zes polig, dit als losneembare tussen verbinding.
Wie kan mij hierbij helpen (Dinant?)
Alvast bedankt Wouter
- Relais voet inclusief zoveel mogelijk bedrading.
Midden positie van deze relais houder wordt nergens voor gebruikt en is de ideale plek voor het nieuwe relais.
- Connector inclusief zoveel mogelijk bedrading.
Dan kan ik de gelijke kleuren blijven gebruiken voor de modificatie naar de relais voet toe.
- Verder zoek ik nog het liefst een originele Volvo stekker mannetje en vrouwtje zes polig, dit als losneembare tussen verbinding.
Wie kan mij hierbij helpen (Dinant?)
Alvast bedankt Wouter
-
- 5th Gear member
- Berichten: 710
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Interessant Wouter! Weet je ook of er verschil tussen fase1 en fase2 zit? Want als je dit lukt dan lijkt het mij ook wel wat, maar ik heb een fase2.
- Dimitri
- Veteraan
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Dimitri
- Locatie: Hazerswoude Z-H
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Ben erg benieuwd Wouter of het allemaal gaat lukken, ga dit zeker in de gaten houden
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Het is voor fase 1 want fase 2 is CEM geregeld en deze is op rijsnelheid gebaseerd.
Fase 2 zou ook mogelijk moeten zijn, maar de modificatie gaat er dan anders uit zien.
Groetjes Wouter
Fase 2 zou ook mogelijk moeten zijn, maar de modificatie gaat er dan anders uit zien.
Groetjes Wouter
- Speed
- 5th Gear member
- Berichten: 676
- Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
- 14
- Roepnaam: Joost
- Locatie: Zuid scharwoude
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Ik ben ook zeer geinteresseerd in jou projectje, ik had een systeem op mijn mazda waar je gewoon de interval snelheid kon instellen met een draaiknop, is het een idee om die electronica te gebruiken, of denk ik te moeilijk of juist te makkelijk?
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Daar heb ik eerst ook aan gedacht.
Maar waar laat je het draaiknopje?
Het is zoeken naar de juiste tijds interval stand.
Weg is de originele phase 1 look.
Bediening is eenvoudig.
De tijds interval stand is direct zo goed mogelijk.
Bij deze oplossing verandert er niets aan het uiterlijk.
De originele look blijft intact.
Dit was voor mij de reden om dit verder uit te denken en werken.
Groetjes Wouter
Maar waar laat je het draaiknopje?
Het is zoeken naar de juiste tijds interval stand.
Weg is de originele phase 1 look.
Bediening is eenvoudig.
De tijds interval stand is direct zo goed mogelijk.
Bij deze oplossing verandert er niets aan het uiterlijk.
De originele look blijft intact.
Dit was voor mij de reden om dit verder uit te denken en werken.
Groetjes Wouter
-
- 5th Gear member
- Berichten: 710
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
En jij denkt dat ik hier wat van snap...Wouter schreef: [img]http://i789.photobucket.com/albums/yy17 ... e2.jpg[img]
Nee, gekheid. Ik wist eerst niet eens trouwens dat de interval van een fase2 op snelheid gebaseerd is, totdat ik het las. Nooit wat van gemerkt, en eigenlijk nog steeds niet.
Misschien heb je zin om, als je met dit project klaar bent, ook de fase2 te onderzoeken?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
- 14
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Enschede
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
misschien kan je met deze info ook nog wat
"De ruitenwisser interval van een Volvo 850 en V70 type 1 zijn niet regelbaar, dat is nogal lastig.
Oplossing: verwijder het rode relais (nr 203) links onder het dashboard en vervang deze door een VW relais (nr 19). Klaar is kees.
Werking: zet de handle op de interval-stand. Zet hem terug in de nul-stand en vervolgens weer op interval. De tussen gelegen uit-tijd wordt dan de interval-tijd. Deze is hiermee regelbaar tussen ca 1 en 5 sec.
Kosten: ca €5,00 (sloop) en ca 0,5 uur priegelwerk om het relais te wisselen. Het relais zit boven het volvo-gard-relais (verwijder dit allarm relais niet!)."
suc7 ermee
"De ruitenwisser interval van een Volvo 850 en V70 type 1 zijn niet regelbaar, dat is nogal lastig.
Oplossing: verwijder het rode relais (nr 203) links onder het dashboard en vervang deze door een VW relais (nr 19). Klaar is kees.
Werking: zet de handle op de interval-stand. Zet hem terug in de nul-stand en vervolgens weer op interval. De tussen gelegen uit-tijd wordt dan de interval-tijd. Deze is hiermee regelbaar tussen ca 1 en 5 sec.
Kosten: ca €5,00 (sloop) en ca 0,5 uur priegelwerk om het relais te wisselen. Het relais zit boven het volvo-gard-relais (verwijder dit allarm relais niet!)."
suc7 ermee
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Dit is waar ik mijn verhaal ook over begon, de VAG en Volvo 850 rijders.
Daar is het simpel relais wisselen, maar bij onze X40 zit de electronica in de hendel.
Dit relais ga ik dan ook toepassen.
Groetjes Wouter
Daar is het simpel relais wisselen, maar bij onze X40 zit de electronica in de hendel.
Dit relais ga ik dan ook toepassen.
Groetjes Wouter
-
- 1st Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
- 14
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Enschede
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
lees ook nog over een 99 relais van vw dit is de regelbare versie??? die van het potmetertje in de hendel
laat maar zeggen de opvolger van de 19
heb je ook schema's van deze relais?????
leuke materie trouwens
laat maar zeggen de opvolger van de 19
heb je ook schema's van deze relais?????
leuke materie trouwens
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Hij staat hierboven exploded afgebeeld (99 programmable interval relay) en in het schema ingetekend met nummer en al.
Het is een ingescanned plaatje wat op hogere resolutie beter te lezen is.
De 99 heeft geen potmeter.
De officiele werking staat hier uitgeschreven http://www.freepatentsonline.com/5023467.pdf
Groetjes Wouter
Het is een ingescanned plaatje wat op hogere resolutie beter te lezen is.
De 99 heeft geen potmeter.
De officiele werking staat hier uitgeschreven http://www.freepatentsonline.com/5023467.pdf
Groetjes Wouter
- Dimitri
- Veteraan
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Dimitri
- Locatie: Hazerswoude Z-H
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Lache Wouter, dat het toch allemaal werkt zoals je het bedacht hebt Echt reteknap
Wat dat betreft is het voor mij allemaal abracadabra
Wat dat betreft is het voor mij allemaal abracadabra
- Mr-officer
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
- 14
- Roepnaam: Vé
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Wouter for president! (ipv Balkenende...???)
Goed bezig Wouter!!
Goed bezig Wouter!!
- Liber0
- 1st Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: do 21 jan 2010, 17:53
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Fijnaart
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
IDD ik had dit relais in mijn 850R plug and play
Ik heb dat relais nog er staat 99 bovenop en het zelfde 9 nummers als die van jou hier boven
In V40 kan dat dus niet
Wouter heb je een beter plaatje van de aansluitingen en kleurtjes tussen handle en relais
misschien dat ik het relais er dan vast in soldeer en ergens aan vastzet....
Ik heb dat relais nog er staat 99 bovenop en het zelfde 9 nummers als die van jou hier boven
In V40 kan dat dus niet
Wouter heb je een beter plaatje van de aansluitingen en kleurtjes tussen handle en relais
misschien dat ik het relais er dan vast in soldeer en ergens aan vastzet....
V40 T4 1997 Exclusive Line 332 black metallic Art Leather hagel nieuw 4204T blok 14T turbo
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Dat is ook een aansluiting die op de printplaat zat en waar ook weer een verbinding mee gemaakt moet worden.Liber0 schreef:Dank je!
Wel duidelijk maar links onder dat rode rechthoekje?
is dat een andere aansluiting??.... maar waar moet dat aan gesoldeerd worden?
Bedankt voor de snelle reactie!
Groetjes Wouter
- Liber0
- 1st Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: do 21 jan 2010, 17:53
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Fijnaart
Re: Project programeerbare interval schakeling
Wouter moet alles op die print gesoldeerd worden?
of alles op die plastic kap aansluitingen wat is het makkelijkst
ik moet alles nog demonteren
of alles op die plastic kap aansluitingen wat is het makkelijkst
ik moet alles nog demonteren
V40 T4 1997 Exclusive Line 332 black metallic Art Leather hagel nieuw 4204T blok 14T turbo
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: WDB van Wouter "Project programeerbare interval schakeling"
Balkenende? Die is al een tijdje geen president meer...Mr-officer schreef:Wouter for president! (ipv Balkenende...???)
Goed bezig Wouter!!
Rutte staat nu aan het roer, maar die mag nog wel even blijven wat mij betreft. Niks ten nadele van Wouter trouwens.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Project programeerbare interval schakeling
Nee de relais past daar niet of makkelijk in de buurt.
Bedrading gaat van de hendel, naar relais houder onder het stuur naast de zekeringkast.
Middelste positie.
Groetjes Wouter
Bedrading gaat van de hendel, naar relais houder onder het stuur naast de zekeringkast.
Middelste positie.
Groetjes Wouter