Richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
MTG_V40
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 22:05
13

Richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door MTG_V40 »

Hoi!
Ik als nieuwkomer heb natuurlijk net na aanschaf wel dingen die nog verholpen moeten worden of beter kunnen.
Binnen nu en zo snel mogelijk moeten er 4 nieuwe banden onder, schijnt dat Volvo toch wel het lekkerst rijdt met Michelin banden. Tenminste mijn vorige Volvo 850 was vrij gevoelig op de voorwielen.
Verder nog de remschijven vervangen, achter lijken ze in ieder geval krom te zijn en ze zien er ook niet al te best meer uit.

Wat nog onbekend voor mij is, is het probleempje met de richtingaanwijzer. Wanneer je deze tijdens een rit eenmaal gebruikt hebt dan blijft hij spontaan regelmatig (na)tikken alsof hij aanstaat. Alles werkt naar behoren, maar het getik is gekmakend. Eerst dacht ik dat het de gordelverklikker ook zou kunnen zijn, maar het doet zich toch echt alleen voor na gebruik maken van de richtingaanwijzer. Had mooi geweest als het de verklikker was, want dan was het voorlopig gewoon eerst de stekker onder de stoel losgooien. Of is er (tijdelijk) ook een zekeringetje eruit te halen om alleen het getik even niet te hebben? Ik heb de vraag uitgezet bij mijn neef en dan eens zien wat die zegt, ik denk zelf de schakelaar aan het stuur. Ben benieuwd naar de kosten.

Mochten hier ervaringen mee zijn, dan hoor ik het graag. Zo niet, dan zal ik mijn ervaringen hierover zeker posten zodra ik nieuws heb!

Groetjes Melvin
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door Wouter »

Controleer de schakelaar contacten, evt via het relais voet onder het stuur.
Wissel het relais uit.

Of tikt het bij het stuur, van het afslaan mechanisme.

Veel succes Wouter
MTG_V40
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 22:05
13

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door MTG_V40 »

Hoi! Het tikt bij het stuur. Kan het dan ook het relais zijn of eerder de schakelaar bij de hendel?
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door V3lv3T »

Overigens zit je wel dichtbij met je gordelverklikker, die gebruikt namelijk hetzelfde relais als de knipperlichten ;)
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door Wouter »

Bij het stuur, dan is het waarschijnlijk het afslag mechanisme van de hendel die niet goed meer functioneert.

Demonteren en onderzoeken is het motto.

Groetjes Wouter
MTG_V40
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 22:05
13

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door MTG_V40 »

Okay, dat het hetzelfde relais is als de gordelverklikker dat wist ik dan weer niet.
Het wordt binnenkort (hoop ik) onderzocht!
johano70
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: do 15 apr 2010, 20:59
13
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Helmond

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door johano70 »

Hee Melvin,

Ik herken je probleem, heb het de laatste tijd ook dat ik het tikken hoor bij de stuurkolom. Alleen niet regelmatig en niet altijd, maar lijkt me zelfde probleem.
Heb jij het al kunnen oplossen?
Ik verneem het graag, met eventueel een how-to.

Groeten Johan.
martijnv40
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
14

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door martijnv40 »

dit heb ik ook gehad, dit is het juiste antwoord hieronder, ik heb het schoongemaakt van binnen, de boel wat strakker afgesteld, veertje wat uitgerekt, pinnetjes iets verbogen en klaar was klara.
Wouter schreef:Bij het stuur, dan is het waarschijnlijk het afslag mechanisme van de hendel die niet goed meer functioneert.

Demonteren en onderzoeken is het motto.

Groetjes Wouter
MTG_V40
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 22:05
13

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door MTG_V40 »

Hoi, ik heb het probleem nog niet opgelost. Mijn neef zei dat het ook gewoon alleen het relais kan zijn. Denk dat ik die eerst vervang en kijk of het over is. Zo niet dan is de optie van Martijn een goede denk ik, alleen heb ik geen flauw idee hoe dat te doen. Hoe je een en ander losmaakt. Misschien kan Martijn dat gedetailleerd uitleggen? Ik heb nu twee weken lang 5 brazilianen op visite gehad en er dus nog geen tijd voor gehad. Maar zodra ik meer weet dan meld ik me direct.
johano70
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: do 15 apr 2010, 20:59
13
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Helmond

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door johano70 »

Ik zal binnenkort eens een poging wagen, ben niet bang om wat uitelkaar te halen haha.
Tevens probeer ik meteen een How-To te maken met wat pics.
Maar het kan ng ff duren,
In ieder geval bedankt alvast Martijn.
martijnv40
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
14

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door martijnv40 »

eerst even naar de sloop, hier gratis een relay uit de v40 halen en anders heb ik er nog 2 testen en dan kijken we verder ok?
Gebruikersavatar
Blue Dragon
Idle
Idle
Berichten: 37
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 10:46
13
Locatie: Zwolle

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door Blue Dragon »

Sinds een paar dagen heb ik ook dit probleem.
Het tikken komt vrijwel zeker bij de zekeringenkast weg. Kan iemand mij vertellen waar het knipperlicht relais (met de tikker) zit.

Nou wil het toeval dat ik van de week op de snelweg een beetje rook tussen het stuur en het dashboard zag wegkomen. Is het dan toch de RAW-hendel?
Afbeelding
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door Wouter »

Zie Zekeringenkast 11B

Het tikken is het relais en wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de hendel, zoals hierboven al vermeld.

Groetjes Wouter
JVV1982
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 20:24
12
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door JVV1982 »

Zojuist begon bij mij tijdens het rijden spontaan de richtingaanwijzer te tikken. Hetzelfde geluid als wanneer de gordel niet is ingeklikt. Ook kwam er wat rook uit het stuur.

Natuurlijk meteen de dealer gebeld. Bij hen is de eerste gedachte dat de richtingaanwijzerschakelaar is doorgebrand (een nieuwe kost 90 euro!!!). Ik denk echter dat misschien niet het geval is aangezien de richtingaanwijzers het nog doen. Vanavond dus eerst zelf maar eens kijken...
JVV1982
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 20:24
12
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door JVV1982 »

Gisteren het dashboard bij de stuurkolom en de verlichtingschakelaar uit elkaar gehaald. Ik kon hierin niet direct een probleem ontdekken. Er zat wat overtollig vet op enkele contactpunten bij de verlichtingschakelaar. Maar dat er vet zit is normaal voor de bewegende delen van de schakelaar. Hier dus een klein beetje schoongemaakt en vervolgens alles weer in elkaar gezet. Tot mijn verbazing is het tikken weg. Alles werkt weer naar behoren.

Ik vind het nog een beetje vreemd dat er eerder een beetje rook uit het stuur kwam en dat nu alles weer werkt, maar zolang het werkt zie ik geen noodzaak om de schakelaar of het relais te vervangen.

Wel een tip voor als je de verlichtingsschakelaar eruit haalt: Je moet hierbij ook de stekker van de airbag losmaken. Wanneer je dit hebt gedaan zet het contact dan niet aan zolang de stekker van de airbag er niet inzit. Wanneer je dit wel doet zal later het lampje van de airbag blijven branden. Dat heb ik nu. Gelukkig is de Volvo dealer zo aardig om dit kosteloos voor me te resetten.
Henk
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 14:58
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Drenthe

Re: V40 richtingaanwijzer / knipperlicht spontaan tikken

Bericht door Henk »

Misschien nuttig voor medeX40ers:
Gisteren precies hetzelfde meegemaakt, wel vervelende ervaring, rook uit de stuurkolom :O :O .
Uit elkaar gehaald en klein printplaatje van de schakelaar schoongemaakt. (niet door mijzelf dus kan geen details geven) Hierna alles weer goed.
Zwak punt van de V40??
V40 1.9D 115PK PHII Tit Grey
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Gordelverklikker springt soms aan

Bericht door JohanH »

Vandaag viel me tijdens het rijden om dat heel af en toe de gordelverklikker die achter de verlichtingsschakelaar zit even te horen is. Soms blijft hij wat langer aan, soms is het maar 1x.

Wat ik wel al weet is dat ik een paar weken terug de auto heb uitgelezen en een oude foutmelding van de bestuurdersstoel verwarming en airbag eruit heb gehaald die in 1e instantie niet meer is teruggekomen. Nu weet ik het niet, nog niet uitgelezen.

Kan dit te maken hebben met een vervuilde stekker, of wat kan dit zijn? Monteurs wisten het zo ook 1,2,3 niet.

Alvast bedankt! Het is vrij irritant namelijk. :-D
Bulke
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
11
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Gulpen

Re: Gordelverklikker springt soms aan

Bericht door Bulke »

volgens mij is et etzelfde relais as die van et knipperlicht. gewoon ertussenuit hale hahaa :p :O
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Gordelverklikker springt soms aan

Bericht door JohanH »

Dat verklaard idd, als ik het knipperlicht aanzet dan heb ik alleen dat getik nog maar. Dus gewoon een versleten relais. Zit onder de afdekkap bij de pedalen neem ik aan?

[ Geplaatst met Windows Smartphone ] Afbeelding
Gebruikersavatar
markk08
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: di 04 aug 2009, 20:24
14
Model: S60
Bouwjaar: 2007
Locatie: Rotterdam

Re: Gordelverklikker springt soms aan

Bericht door markk08 »

Klopt! Ergens als je met je gezicht ervoor zit links :$. Heb hem zelf ooit ook een keer vervangen... Alleen dat is alweer een tijdje terug...
Volvo S60 2.4

- Honda Civic 1.4 Silverstone (1996)
- Volvo S40 2.0 automaat (1997)
- Honda Civic Hybride (2006)
- Citroën DS3, 1.6 E-HDI (2012)
- Peugeot 208, 1.6 E-HDI (2012)
- Peugeot 308, 1.6 THP (2008)


www.antiskimpas.nl De oplossing tegen skimmen!
Plaats reactie