Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
Erwin538
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 18:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Locatie: Arnhem

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door Erwin538 »

enige jaren heb ik de storing gehad, dat immobilizer lampje bleef knippen en de auto starte ook niet.
in het begin schrik je... hij doet niets... meer...
boekje erbij, hoofdstuk gelezen, raar dacht ik bij mijzelf... 15 min geleden deed hij het nog.
het enige wat er veranderd was dat ik de druppels (proxkeys) van mijn alarm systeem thuis aan mijn sleutel bos had gedaan...
kon natuurlijk zijn dat de immobilizer ook dit signaal meet, waardoor de auto niet meer start, proxkeys verwijdert van sleutel bos...
echter maakte dit ook geen verschil. hij deed het echt niet.
toen ging ik eens proberen sleutel een paar keer gedraaid van stand 0 naar stand 2, en op een gegeven moment werkte alles weer :D
dat ging een tijdje goed, tot dat het wat kouder en vochtiger werd, de na zomer...
de klachten waren het ergst in de herfst en de winter, maar zodra de voorjaar begon werden de klachten al snel minder.

maar ja, je raad het wellicht wel, naar mate de tijd vorderde werden de klachten ook steeds erger...
op een gegeven moment dat je na 10x draaien nog niks het doet...
toen kwam ik er achter als je boven op de stuur een flinke klap gaf met een gebalde vuist, dat hij het soms daarna wel weer deed...

de tijd vordert, de kalmte werd steeds erger tot agressief, want er komt een moment dat die het helemaal niet meer doet...
afgelopen eind zomer (eind september) geloof ik, hij deed echt helemaal niks meer, alles wat eerder wel werkte was nu ook geen oplossing meer...
de teleurstelling ook... want nu kan hij alleen nog weggesleept worden...

ik had in de tussentijd al eens gezocht op het forum en internet, naar andere mensen met dezelfde problemen, en wat zij er aan gedaan hadden om dit probleem op te lossen.
uit eindelijk las ik bij vele mensen dat, als de kabelboom vervangen is, hun problemen ook verhelpen waren, het lag vrijwel nooit een de immobilizer of de spoel ring rondom het contact slot.

ik dacht bij mijzelf, zo'n kabelboom heeft in feite niets te leiden in de auto, schuurt nergens langs op, dus hij kan een kabelboom nou slijten??
tot dat ik bij mijzelf bedacht... als alle contacten los zijn geweest en weer aangesloten zijn... hoe vaak hoor je wel niet dat contact oxidatie van toepassing is van de meest rare storingen...
neem nou je oude versterker thuis, als je aan de volume knop draaid hoor je soms zo'n krakend geluid... heel irritant, maar met een beetje contact spray, is het opeens weg.
in september 2016 halve dashboard losgemaakt, ook stuurhuis behuizing...
alle connectoren die enigszins wat te maken hebben met het gedeelte immobilizer, alles in gespoten met contact spray, alles weer aangesloten, en sinds deze oplossing, geheel geen problemen meer gehad met starten.
we zijn nu in januari 2017, ik heb nu al in deze periode geheel geen start problemen meer gehad, terwijl andere jaren dit wel de meest dramatische start periode was, en soms geen zekerheid of hij wel wilde starten.

contact oxidatie loert altijd om de hoek in deze natte periodes van diverse seizoenen, ook in de auto zelf is het nat en vochtig, condens slaat overal op, door de tijd krijg je contact erosie, je doet er vrijwel niets tegen.

dit was mijn oplossing, het is in feite hooguit een uurtje werk, maar mijn advies is als je alle stekers los neemt, haal eerst de accu polen los, om permanente schade te voorkomen.
Volvo V40 - 2.0 Europa - Phase 1.5
ecc - cruise control - half leder - 250000 km
Hawker17
Idle
Idle
Berichten: 44
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 18:57
13
Locatie: Amersfoort

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door Hawker17 »

volvoS40 schreef:Uit laten lezen, kan contactring zijn of de chip in de sleutel die niet goed is. Dit topic even doorlezen ;) staat zat info in.
Niet mijn specifieke "geval". Bij mij blijft het lampje TIJDENS het rijden branden (knippert niet). Auto doet verder alles prima.
Hawker17
Idle
Idle
Berichten: 44
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 18:57
13
Locatie: Amersfoort

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door Hawker17 »

@Erwin538 Bedankt voor deze nuttige tip. Hoewel de dealer er natuurlijk graag een nieuw onderdeel in gaat duwen. Is het veel werk en moeilijk om de kabelboom tevoorschijn te toveren? Ik beschik over gemiddelde sleutelcapaciteiten. Aan mijn motorfiets deed ik al het onderhoud zelf.
Alain1234
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 18 jan 2016, 20:22
8
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997
Locatie: Breezand

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door Alain1234 »

Jeroene schreef:Alain, welke dealer was dat? Ik heb afgelopen week gebeld met Broekhuis Groningen, die rekenen 100,- voor een sleutel en nog een 50,- voor "het stukje software schrijven" en inleren...
Ton van Kuyk in Alkmaar.
20 euro voor enkel het inleren vindt ik al redelijk prijzig, het zal waarschijnlijk maar 5 minuten werk zijn!
Chris69
Idle
Idle
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 13:01
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Veldhoven

Antennering contactslot

Bericht door Chris69 »

Weet iemand of je de draden van de antennering om het contactslot kan verlengen (+/- 125cm) ?
Zie foto (pijl)
En of de transponder in de afstandbediening dan nog werkt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door MarcO »

Waarom zou je die draden 125 cm verlengen?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door volvoS40 »

Omdat ie een start knop wil monteren
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Chris69
Idle
Idle
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 13:01
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Veldhoven

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door Chris69 »

Ik ga inderdaad een start/stop knop monteren.
In de bak tussen de voorstoelen wil ik een vakje maken waar ik de klapsleutel in kan zetten.
Daaronder wil ik de antenne/ontvanger plaatsen.
Vandaar mijn vraag.
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door Marnixjee »

volgens mij doet de immob. ring alleen maar zeggen ja of nee starten en dat stuurt ie door het draadje dus lijkt me dat deze gewoon verlengt kan worden, je kan om te proberen een ring van de sloop halen deze verlengen en kijken of die werkt.
Chris69
Idle
Idle
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 13:01
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Veldhoven

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door Chris69 »

De draden van de antenne ring kun je dus verlengen.
Met de antenne ring om het contact slot werkt het wel, maar met de antenne ring elders in de auto niet.
Na goed na te denken onder het genot van een pilsje heb ik het probleem op kunnen lossen.
Morgen weer verder met het inbouwen van de start/stop knop en uitbreiden van het alarm.
Als alles werkt en netjes is ingebouwd zal ik er een topic van maken.
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door Marnixjee »

Nice lijkt me ook wel een leuke optie :tumbup
flexz
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:48
8
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2005

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door flexz »

Ik heb sinds een paar dagen dat mijn auto maar bij een van de 50x pogingen wil starten, Als hij niet start gaat alleen de dashboard verlichting aan en mijn lampen en radio, verder gebeurt er niets. Zelf vermoed ik dat het de immobilizer is, het lampje op het dashboard gaat alleen niet branden (kan ook defect zijn). Het lampje in de speaker re blijft knipperen. Op het dashboard brand er verder niets, start de auto wel dan gaan alle lampjes aan en daarna weer een voor een uit zoals het hoort na de controle.

Nu twijfel ik of het handig is om de computer uit te laten lezen of dat ik zelf de antennering zal proberen te vervangen. Gezien het uurtarief van de dealer probeer ik het liever zelf (ik krijg alleen de zwarte stekker nog niet los, heb al even de boel bekeken maar heb nog niet gevonden hoe ik die loskoppel zonder te slopen)
Verder lees ik hier een en ander over een kabeltje, heeft het zin om dat eerst te proberen?

Graag advies, lijkt het inderdaad de immobilizer en zo ja wat is handig om eerst te proberen?

Edit: ik wilde eerst mijn reserve sleutel nog proberen maar die is sinds de laatste vakantie onvindbaar :-(
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door MarcO »

Neem eens een kijkje in dit topic viewtopic.php?f=58&t=13276 voor iemand die kan uitlezen.
Gaat je immo lampje wel aan bij contact aan? Zo kun je zien of die niet kapot is en eventueel vervangen en opnieuw proberen.

Volgens mij is er ook een How-To over het wisselen van de antenne ring.
Gebruikersavatar
Bigdog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7696
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
8
Model: V40new
Bouwjaar: 2019
Roepnaam: Hans
Locatie: De glimlach van Twente
Contacteer:

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door Bigdog »

Lijkt het je niet handiger de auto eens uit te laten lezen met Vida ?
Wellicht m.b.v. een forumlid ?

Edit: Marco had dezelfde gedachte.
Volvo, what else.
flexz
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:48
8
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2005

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door flexz »

De how to had ik gevonden maar daar staat geen beschrijving van het loshalen van de stekker.
Helaas niemand in Utrecht :-( voor het uitlezen.
Bij contact aan gaat er helemaal niets branden (wel dasboard verlichting, lampen en radio) gaan de controle lampjes wel branden dan kan ik in een keer starten.
Net even gecontroleerd en gek genoeg doet nu alles het in een keer. Immobilizer lampje doet het dus wel. Vermoed nu dus een ander probleem. Ik dacht dat de immobilizer zou voorkomen dat alles aan gaat maar die check vind dus pas later plaats. Iemand een idee?
Ik begreep van de dealer dat uitlezen alleen zin heeft als het probleem zich voor doet, dus dat wordt proberen totdat het weer mis gaat (nogal vervelend als op je werk staat en de kids bij het kdv op moet halen).
Laatst gewijzigd door flexz op wo 09 aug 2017, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bigdog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7696
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
8
Model: V40new
Bouwjaar: 2019
Roepnaam: Hans
Locatie: De glimlach van Twente
Contacteer:

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door Bigdog »

Je auto slaat de storingen op en die kun je in Vida zien.
Volvo, what else.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door MarcO »

flexz schreef: wo 09 aug 2017, 22:23 Bij contact aan gaat er helemaal niets branden, gaan de lampjes wel branden dan kan ik in een keer starten.
Net even gecontroleerd en gek genoeg doet nu alles het in een keer. Immobilizer lampje doet het dus wel. Vermoed nu dus een ander probleem. Ik dacht dat de immobilizer zou voorkomen dat alles aan gaat maar die check vind dus pas later plaats. Iemand een idee?
Ik begreep van de dealer dat uitlezen alleen zin heeft als het probleem zich voor doet, dus dat wordt proberen totdat het weer mis gaat (nogal vervelend als op je werk staat en de kids bij het kdv op moet halen).
Misschien een kapot contactslot? Of CEM die op instorten staat? Toch denk ik dat je met uitlezen ver kunt komen om in een richting te zoeken.
flexz
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:48
8
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2005

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door flexz »

Ok bedankt dan ga ik maar eens kijken of ik wat kan regelen met iemand niet al te ver hier vandaan, bedankt voor het mee denken.
Gebruikersavatar
Kapiteinrob
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Rob
Locatie: Huizen

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door Kapiteinrob »

En als je nou helemaal niet bang bent dat je 15 jaar oude,gecustomisede auto gejat word.
Kun je dan niet gewoon die hele immobilizer overslaan/uitzetten/skippen?
Lijkt mij ideaal voor velen.
Weet iemand dat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over immobilizer (oranje lampje auto met kruis

Bericht door volvoS40 »

Dat is ongetwijfeld mogelijk, er is her en der in nl wel eens een x40 gejat
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie