Alles over Central Electronic Module (CEM)

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
Erwin538
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 18:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Locatie: Arnhem

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door Erwin538 »

wellicht kun je mazzel hebben als de CEM van een S40 is,
dat iemand hem op de nieuwjaars meeting kan programmeren.
Volvo V40 - 2.0 Europa - Phase 1.5
ecc - cruise control - half leder - 250000 km
bobrosco
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 18:27
7

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door bobrosco »

ik weet niet of het hier reeds geplaatst is. Maar een werkend relais heeft iedereen die zijn cem kapot heeft waarschijnlijk gewoon in zijn cem zitten. Het relais wat er in zit is namelijk een relais in een relais. En wat er fout gaat is dat de soldering van het relais binnenin naar het printplaatje scheurt, dan is er geen of niet goed contact. Ik heb daarna het ene relais voorzichtig open gesneden, en mijn gok was dus inderdaad juist over het relais. Oude tin weg gehaald, nieuwe er op en tadaa, de lamp brand weer. Als ik de volgende ga doen zal ik ook wel een foto maken(als ik het niet vergeet)

Totale reparatie kosten? Misschien 50 cent aan tin aangezien ik ook tin heb gebruikt om de oude tin mooi te laten vloeien en het op die manier weg te krijgen. Reparatie van het relais zelf heeft me misschien 5 minuten gekost. Het is meer werk om de relais van de cem los te solderen dan dat het is om het relais weer werkend te krijgen.
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door sjoerdb »

5 relais voor 1.30 euro via alieexpress is ook geen geld☺
bobrosco
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 18:27
7

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door bobrosco »

alleen zit je er dan wel op te wachten, en aangezien mijn CEM nu defect is en het savonds al donker is als je uit je werk komt moet zo'n ding het dus ook eigenlijk meteen weer doen. Nu is het ongeveer 5 minuten werk om die cem er uit te halen en open te draaien. En het desolderen van het relais is dan nog wel het meeste werk van de hele fix, en dat zul je ook moeten met een nieuw relais. Met het verschil dat je bij de china optie dus mogelijk lang moet wachten. En bij de conrad optie ben je en duurder uit en moet je vaak ook nog wel even wachten.(mijn ervaring met conrad is wisselend op dat gebied)
Gebruikersavatar
aelse
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 11:29
12
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Roepnaam: Lou
Locatie: Elsloo

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door aelse »

Voor een passende donatie in de forum kas, twee ongebruikte relais 12v 15A passend op de CEM.
Type AJSM631
Merk Panasonic

Afhalen kan in Elsloo (LB) of gedurende werkdagen overdag in Venlo.
Verzendkosten voor ontvanger.
Stuur maar een PB

Gr: Lou
V40-1.9D MY 2004 (van Sept 2010 tot Juni 2018)
V70-2.4D MY 2007 (Juni 2018 - ......)
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door sjoerdb »

ik heb het toen tijdelijk opgelost door een omleiding aan te leggen naar mijn koplamp via een los relais en rechtstreeks van de accu, maar dat is mijn persoonlijke oplossing en dat waren spulletjes die ik kon vinden en passend gemaakt. ik snap gerust dat niet iedereen die mogelijkheid hebt of de kennis ervan.

eventuele omleiding heb ik nog liggen en kan er zo tussen geklikt worden, maar die is tijdelijk te leen indien iemand intresse heeft, gelieve op te halen want past niet in een envelop.
Hezi
Engine off
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43
5
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door Hezi »

Beste Volvo-genoten,

Ik ben niet alleen nieuw hier (zojuist aangemeld), maar ben ook een leek. Vandaar mijn vraag alhier.

Ik heb een Volvo S40 phase 2 uit november 2001. Sinds enige tijd valt mijn rechter dimlicht uit (vooral als het in de auto warm wordt). Lampje vervangen, zekeringen gecontroleerd, niets hielp. Totdat ik een keer een klap tegen het dashboard gaf en het licht weer aanging. Na veel zoeken en lezen kwam ik uit op de CEM. Via een sloopbedrijf een CEM besteld en mogen proberen. Een ramp, niets leek meer normaal te werken. Bleek een CEM uit 2001 te zijn, maar met ander nummer.

Op mijn CEM staat: 30859699 en voorts nog een aantal getallen waaronder 3817900-150.
Na al dit hier te hebben gelezen vervolgens 2 modules bij Conrad gekocht als vervanging. Soldeerspul gekocht, inclusief soldeerzuiger. Ik kreeg het soldeer vloeibaar, maar kreeg het niet weg. Ik ga daarom niet verder met proberen.
Zit nu dus met een defecte CEM (af en toe tik helpt) en 2 modules. Wie kan mij verder helpen, hetzij met een werkende CEM of als soldeervriend :D Ik woon in de Utrechtse Heuvelrug en ben bereid een aardig eind te rijden.

O ja. De auto is standaard zonder mistlampen geleverd. Deze zijn 2 jaar terug geplaatst, inclusies schakelaar. Alles werkt perfect. Geen idee of dit belangrijk is, maar leek mij goed te vermelden.

Alvast mijn dank en met groet,

Arno
Laatst gewijzigd door Hezi op zo 13 jan 2019, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door dannyw »

Nummer op de CEM moet niet veel uitmaken, zit eigenlijk alleen verschil in welke opties er aan en uit staan. Zoals mistlampen, ruitenwisser enz.
Hezi
Engine off
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43
5
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door Hezi »

Ik heb altijd begrepen dat het Volvo artikelnummer toch een rol speelt, in geval van de CEM onder andere vanwege model, bouwperiode en configuratie van bijvoorbeeld de verlichting. In mijn geval betreft het dus Volvo 30859699. Mogelijk dat ook een ander nummer past, maar moet ik dan niet langs de Volvo-dealer om het te programmeren?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10689
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door MarcO »

Als er geprogrammeerd moet worden moet je inderdaad langs de dealer, als het slechts om activeren gaat, zoals mistlampen of de achter ruitenwisser van een S40 CEM, kan een ieder met Vida en een Dice het activeren.
Ik dacht dat Gummiebeer uit Enschede zichzelf aanbood om reparatie te doen viewtopic.php?f=14&t=16654&p=383895&hilit=CEM#p383895 ;)
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door PKing »

bobrosco schreef: vr 02 nov 2018, 17:06 ik weet niet of het hier reeds geplaatst is. Maar een werkend relais heeft iedereen die zijn cem kapot heeft waarschijnlijk gewoon in zijn cem zitten. Het relais wat er in zit is namelijk een relais in een relais. En wat er fout gaat is dat de soldering van het relais binnenin naar het printplaatje scheurt, dan is er geen of niet goed contact,
Maar dat is zeker niet altijd zo, bij het vervangen van mijn relais, bleek 1 van de twee weggesmolten te zijn....
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door hervelt »

Je noemt het volledige artikel nr. Daar heb je sowieso veel verschillende in afhankelijk van oorspronkelijke opties en bouwjaar. Je moet dus maar net een tweedehandse CEM vinden van een S met dezelfde opties. Ook tweedehands kan er al een slechte CEM tussen zitten.
Maar volgens mij staat er ook een kort vetgedrukt nr op de sticker ?
Als dat in ieder geval maar hetzelfde is.
Die nummers zie je meestal wel overeenkomen op de voorraad artikelen op de onderdelen lijn.

Als je het kunstje van solderen en de-solderen eenmaal gezien en gedaan hebt, kun je daar nog veel profijt van hebben.
Wil het je wel voordoen maar zit nogal een eind uit de buurt.
Heb dacht ik in een eerdere post in dit topic paar maanden terug wel de werkwijze voor de-solderen beschreven.
Anders wellicht een YouTube filmpje opzoeken.
Laatst gewijzigd door hervelt op za 23 feb 2019, 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
richard
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 22:36
14

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door richard »

Moet je even navragen, volgens mij wel. Mogelijk moet voor het uitbouwen ook al wat aangepast worden in de software. Ik zou het zeker even navragen.
Gebruikersavatar
Gummiebeer
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 05 aug 2018, 08:48
5
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Dennis
Locatie: Enschede

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door Gummiebeer »

In mijn V zit nu nog steeds de vervangende CEM die uit een S komt. Totaal verschillende artikelnummers maar na programeren (achterwisser) doet alles het naar behoren. Ik denk dus dat het artikelnummer helemaal niks uitmaakt, zolang je maar functies kan programeren.
2001 Volvo S60 2.4 140PK Edition
2000 V40 1.8 Europa Special Edition Economy Line
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door jbruijs »

Het maakt vooral uit voor de verschillende fases. Elektronica van een ph1 verschilt van een ph2. Dus als je met de fase ongeveer gelijk blijft, zal het inderdaad niet zo veel uitmaken. Echter heeft niet iedereen de mogelijkheid opties te (laten) programmeren en dan is het handiger om de CEM 1 op 1 over te nemen van een auto met dezelfde opties/functies.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door dannyw »

Als ik me niet vergis heeft gummiebeer een phase 1.5, en heeft nu een CEM uit een Phase 2 S40. Dus ook dit heeft geen invloed.

Ik heb zelf nog een gloednieuwe CEM liggen, echter moet hiervan nog de ruitenwisser achter en mistlampen nog aangemeld worden.
Gebruikersavatar
Gummiebeer
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 05 aug 2018, 08:48
5
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Dennis
Locatie: Enschede

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door Gummiebeer »

Klopt helemaal, phase 1,5.
Phase 1 heeft ook een totaal ander formaat en op een andere plek gemonteerd.
2001 Volvo S60 2.4 140PK Edition
2000 V40 1.8 Europa Special Edition Economy Line
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door hervelt »

Phase 1.5 is dan misschien een ge-update phase 1 of een tussen-model.
Qua elektronica, CEM (en motor-magement/ECM ?) heeft phase 1.5 al veel van Phase 2.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5730
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door Arie »

Heb zelf een V40 Phase 1,5 gehad waarvan veel onderdelen "onder de huid" al van phase 2 afkomstig waren. Ook in de elektronica.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door hervelt »

Hezi schreef: zo 13 jan 2019, 21:28 Ik heb altijd begrepen dat het Volvo artikelnummer toch een rol speelt, in geval van de CEM onder andere vanwege model, bouwperiode en configuratie van bijvoorbeeld de verlichting. In mijn geval betreft het dus Volvo 30859699. Mogelijk dat ook een ander nummer past, maar moet ik dan niet langs de Volvo-dealer om het te programmeren?
Misschien ook interessant om te weten:
Wat mij door de dealer verteld is, is dat Volvo van onze generatie x40's, alleen de oorspronkelijke fabrieks configuratie op hun server in Zweden heeft staan. Inclusief vermelding van de van fabriek uit geactiveerde opties.
De info wat de dealer later erbij geactiveerd of programmeerd heeft wordt blijkbaar niet (in Zweden) bewaard.
Als een CEM of NCM overleden is kan de dealer een nieuwe programmeren door deze te voorzien van de originele download met oorspronkelijke configuratie, vanaf de server in Zweden.
De na autoaankoop geactiveerde opties moeten opnieuw geactiveerd worden door de dealer.
(Moet je wel weten/zien welke dat waren, lijkt me)
Die download kan niet op een identieke tweede-hands ECM (en ook CEM?) geschreven worden, omdat die units eerst, door de dealer, "leeg" geschreven moeten worden in de donor auto, en gereedgezet moeten worden voor een nieuwe download. Dit kost voor een ECM geloof ik al €150.

Het is niet zo dat je zomaar een nieuwe download kunt krijgen als je bijv een motor-swap uitgevoerd hebt met andere electronica.
Die units worden niet herkend door de server in Zweden, als toebehorend aan jouw auto.

Geloof dat er via een omweg nog wel een mogelijkheid voor een download zou zijn maar dat loopt ook in de papieren.
Makkelijkste is dan een gebruikte unit te plaatsen en de dealer gewoon de gewenste opties te laten activeren.

Ik lees hier nooit klachten van forum leden dat men na uitwisseling van een phase 2 CEM tegen problemen aanloopt. De nummering zal dus wel niet zo nauw komen.
Hooguit moeten er wat opties geactiveerd worden met Vida en dan met name de achter-ruiten-wisser, vanwege het verschil tussen de S- en V-40? Die CEM's worden door de handel door elkaar verkocht.

Als je alles via een dealer regelt volgens de procedures die Volvo voorschrijft, maak je het jezelf onnodig moeilijk en wordt dit alles een kostbare zaak.
Er zijn goedkopere methoden zoals gebruik van tweede hands units en de software van je oude ECM (en eigenlijk ook je CEM), ook al zijn die al overleden, laten klonen naar je aangekochte unit.
Verschillende tuning bedrijfjes doen als tijd-vulling ECM's en CEM's klonen.
Voor onze x40's is CEM's klonen onzinnig maar bij nieuwere Volvo's is dat een ander verhaal.
Daar zit (volgens de dealer) in de CEM de complete auto configuratie opgeslagen inclusief de identificatie van alle gekoppelde units. Die vormt daarmee het hart van de auto configuratie en identificatie.
Ga je nu liggen rommelen met units, zal bij starten van de auto de telkens wisselende identificatie code tussen de units, niet overeenkomen met de rest, en daarmee springt je hele systeem op slot.
De startblokkering wordt niet meer vrijgegeven en ook je ECM/motormanagement wordt geblokkeerd, dus starten zal hij niet.
Dan kun je naar de dealer om het systeem te laten ontgrendelen.

Dit alles om diefstal tegen te gaan en de handel in gestoken onderdelen en waarschijnlijk vooral om het hobbyisten moeilijk te maken en mensen te dwingen de dure Volvo procedure re volgen.

De Volvo methode werd me telefonisch uitgelegd door een Volvo monteur van de dealer, die nog ervaring had met onze oude x40's.
Daar wordt vanwege de leeftijd bijna niet meer aan gewerkt dus een gebrek aan ervaring en specifieke kennis bij veel jongere monteurs.
Gelukkig zijn het vrij simpele auto's (op de T4 na misschien)
Dat informatie over de CEM en het klonen van ECM's, CEM's e.d. heb ik van Obbe Bijlaard, van Volvotune (zie website), en ook van andere "specialisten" die ik op het web tegenkwam en gesproken heb.

Mijn ervaring met onderdelenlijn is overigens uitstekend.
Al zeker 15 keer wat besteld met direct werkende onderdelen, en altijd perfect verlopen.
Laatst gewijzigd door hervelt op ma 29 jul 2019, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Plaats reactie