Alles over Central Electronic Module (CEM)

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door Wouter » do 11 nov 2010, 20:08

Deze regeleenheid vind je in de phase 2 (vanaf modeljaar 2000), aan de linkerzijde onder het stuur.

Afbeelding

De unit heeft veel regel functies:
- Grootlicht
- Dimlicht
- Parkeerlicht
- Mistlicht achter
- Mistlicht voor
- Achter en zijmarkeerings verlichting
- Remlicht controle
- Instrument en dashboard verlichting
- Achterruitwisser
- Voorruitwisser


Veel van deze functies zijn in geprogrameerd:
wel/geen
- automatisch dim licht
- dubbele koplamp uitvoering
- mislicht voor
- achterruitwisser aanwezig
- achterruitwisser automatisch aan bij achteruit rijden

Zo zien de aansluitingen eruit:

Afbeelding

Aansluiting B1:
1 - 15/1 (IG+) 12V aansluiting vanaf zekering 11B/4 (grijs/wit)
2 - Achterlichten uitgaand signaal (blauw/rood)
3 - Remlicht schakelaar ingaand signaal (roze/zwart)
4 - Remlicht uitgaand signaal naar oa automaat (blauw/roze)
5 - Remlicht uitgaand signaal naar oa cruise control (grijs/rood)
6 - Remlicht uitgaand signaal naar remlichten (groen)
7 - Niet gebruikt
8 - Achteruitrijschakelaar ingaand signaal (rood/zwart)
9 - Achteruitrijlamp uitgaand signaal (paars/wit)
10- Remlicht uitgaand signaal naar 3e remlicht (bruin/zwart)
11- Mistlamp achter uitgaand signaal (blauw)
12- Schakelaar achterruit sproeier ingaand signaal (grijs/zwart)

Aansluiting B2:
1 - Massa aansluiting CEM (zwart)
2 - Voorruitenwisser interval uitgaand signaal (wit)
3 - Grootlicht sein ingaand signaal (geel/zwart)
4 - Groot/dim licht ingaand signaal (grijs/wit)
5 - Remlichtcontrole uitgaand signaal (bruin/wit)
6 - Niet gebruikt
7 - Diagnose C-link (blauw)
8 - Niet gebruikt
9 - Niet gebruikt
10- Niet gebruikt
11- Achterruitwisser uitgaand signaal (blauw/roze)
12- Voorruitwisser parkeer ingaand signaal (paars/wit)
13- Voorruitenwisser uitgaand signaal (geel/zwart)
14- Schakelaar voorruit sproeiers ingaand signaal (grijs)
15- Pomp voorruit sproeiers uitgaand signaal (groen)
16- Snelheid ingaand signaal (geel/rood)
17- Snelheid uitgaand signaal (roze/zwart)
18- Niet gebruikt
19- Niet gebruikt
20- Niet gebruikt
21- Niet gebruikt
22- Achtergrond verlichting uitgaand signaal (bruin)
23- Achtergrond verlichting radio uitgaand signaal (geel/wit)
24- Schakelaar achterruit wisser ingaand signaal (geel)
25- Niet gebruikt
26- Achterruitwisser parkeer schakelaar uitgaand signaal (blauw/wit)

Aansluiting F:
1 - Remlicht uitgaand signaal naar ABS (groen)
2 - Voor zijmarkeringsverlichting uitgaand signaal (grijs)
3 - Linkerdimlicht ingaand signaal (geel/wit)
4 - Linkerdimlicht uitgaand signaal (blauw/wit)
5 - Linkergrootlicht uitgaand signaal (groen/wit)
6 - Grootlicht ingaand signaal (blauw)
7 - Mistlamp voor ingaand signaal (groen)
8 - Achterlichten ingaand signaal (geel)
9 - Achterruitwisser sproeier uitgaand signaal (blauw/roze)
10- 75 (ACC+) 12V aansluiting vanaf zekering 11B/14 (rood/wit)
11- Parkeerlicht ingaand signaal (grijs)
12- Rechterdimlicht uitgaand signaal (blauw/rood)
13- Rechterdimlicht ingaand signaal (geel/rood)
14- Rechtergrootlicht uitgaand signaal (groen/rood)
15- Rechter mistlamp voor uitgaand signaal (grijs/rood)
16- Linker mistlamp voor uitgaand signaal (grijs/wit)

Aansluiting P:
1 - Mistlamp indicator uitgaand signaal (groen/wit)
2 - Niet gebruikt
3 - Niet gebruikt na 2002 schakelaar achterruitwisser ingaand signaal (rood)
4 - Schakelaar mistachterlicht achter ingaand signaal (blauw/oranje)
5 - Parkeer verlichting uitgaand signaal (blauw/geel)
6 - Verlichtingschakelaar uitgaand signaal (blauw/paars)
7 - 15/2 (IG2+) 12V aansluiting vanaf zekering 11B/6 (geel)
8 - Dimmer ingaand signaal (groen)
9 - Extra lampen voor uitgaand signaal ()
10- Grootlicht indicator uitgaand signaal (grijs/zwart)
11- Niet gebruikt
12- Schakelaar mistlampen voor ingaand signaal (bruin/wit)
13- Mistlamp achter uitgaand signaal (blauw)
14- Instrument verlichting uitgaand signaal (bruin/zwart)
15- Info center verlichting uitgaand signaal (blauw/wit)
16- Verlichtingsschakelaar uitgaand signaal (zwart)
17- Verlichtingsschakelaar O ingaand signaal (paars)
18- Verlichtingsschakelaar dimlicht ingaand signaal (grijs/rood)

Van binnen ziet het er als volgt uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Relais
1 Achterruitwisser (P1CN012W1)
2 Voorruitenwisser (P1CN012W1)
3 Grootlicht (NH010/01AY)
4 Linkerdimlicht (P1CN012W1)
5 Rechterdimlicht (P1CN012W1)
6 Parkeerlicht (P3CN012W1)
7 Achter en zijmarkeringslichten (P3CN012W1)
8 Mistlicht voor (56ND12-W1)
9 Mistlicht achter (P3CN012W1)

Relais datasheets :
P1CN012W1 http://www.fujitsu.com/downloads/MICRO/ ... ftr-p1.pdf
P1CN012W1 vervanger verkrijgbaar bij Conrad Artnr. 505041 (2 euro).
NH010/01AY http://www.fujitsu.com/downloads/MICRO/ ... frl274.pdf
P3CN012W1 http://www.fujitsu.com/downloads/MICRO/ ... ftr-p3.pdf
56ND12-W1 http://www.fujitsu.com/downloads/MICRO/ ... /fbr56.pdf

Microprocessor
Motorola ZC418447CFU4 7W582139 1E62H SSBW0047
68HC05X16MSE http://www.freescale.com/files/microcon ... 16MSE1.pdf
MC68HC05X16 http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... l6u8wy.pdf

Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op wo 24 sep 2014, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door davotje » do 30 dec 2010, 22:44

Bedankt Wouter, dit is verhelderend.

De CEM van m'n vriend z'n v40 (paarse op de foto 1.9d 95pk 8/1999) laat de ruitenwisser niet altijd mooi terug in rust komen.
(ligt niet aan de hendel of het motortje of de mechaniek onder de paravan dus waarschijnlijk CEM).
Maar dat is geen ramp.(weegt niet op tegen de hoge kosten)

Ook de hoogte regeling van zijn koplampen werkt niet (ook niet met andere motortjes)
wordt dit ook door CEM geregeld? (of moeten we eerder zoeken naar kabel/verlichtingschakelaar problemen?

Grts
Bavo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door Wouter » ma 24 jan 2011, 21:59

De CEM reageert op het park signaal, maar ik denk toch eerst dat je moet zoeken in de schakelaars van de ruitenwissermotor.

De CEM schakelt voor de koplamp verstelling het systeem aan of uit (F2 grijs 12V). De verstelling gaat rechtstreeks naar de koplamp motoren, via de dashboard regelaar.

Groetjes Wouter

davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door davotje » ma 24 jan 2011, 22:16

Bedankt wouter,

We hebben ondertussen een gebruikte CEM aangekocht (het zal nog even duren voor we deze hebben wegens verkoper in het ziekenhuis)
Als we deze ontvangen gaan we het testen en post ik hier uiteraard de resultaten.
De ruitenwissermotor en hendel aan het stuur zijn al vervangen en veranderen niets aan het probleem, vandaar dat we (en ook de garage) aan CEM denken.
De hoogteverstelling van de koplampen kijken we verder na als deze met de nieuwe CEM nog niet werken.
grts
Bavo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door Wouter » za 29 jan 2011, 00:18

Heb de topic even opgeschoond en nieuwe aanvullende data geplaatst.

Hier heb ik nog een aanvullend document van Volvo, over het programmeren van de modules:
http://www.v70xc.com/resources/how-to/p ... _vadis.pdf

Groetjes Wouter

davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door davotje » zo 13 feb 2011, 21:36

Even een aanvulling van mijn ervaringen met CEM
Ik had enkele problemen:
- ruitenwissers gingen niet vanzelf in ruststand ("duwtje omhoog" werkte niet, ruitenwissers bleven staan als ik hendel losliet)
- hoogteregeling koplampen kapot (kwam geen stroom toe)
- lucht-recirculatie motortje kapot (werkt nu +-)

Deze zijn opgelost door het vervangen van de CEM (v40 1.9D 95pk)
De CEM is vervangen door een gebruikte CEM van hetzelfde onderdeelnummer, motorisatie, bouwjaar en type! (V40 heeft achterwisser, s40 niet!).
Batterij losgemaakt, cem losgekoppeld en 3 vijsjes los, nieuwe cem erin, vijsjes vast, stekkers er weer in,
dan batterij aansluiten en testen maar!

Nu werkt dus alles weer, ook hadden we H4 koplampen omgebouwd naar dubbele waardoor bij grootlicht de dimlichten uitvielen, deze blijven na het omwisselen van de CEM ook branden bij grootlicht.

De lucht-recirculatie werkt soms met wat gekraak en vaak niet, misschien weet wouter hoe dit komt?
Voor cem wissel veranderde de toestand van de schakelaar niets aan de toestand van de kleppen.
Na CEM wissel deed een druk op de knop wat gekraak ontstaan van bij de klep, daarna niets meer (de klep stond na het gekraak helemaal open ipv tussen de 2 in voorheen)
Na 2 dagen stil te staan in de garage reageerde de klep weer op een druk op de knop en ging de klep zo goed als dicht.
Nu gebeurd er weer niets meer als je op de knop drukt (ook niet na even rijden of opnieuw starten).
Ik zelf denk aan het "afstellen" van de klep waarbij iets fout loopt?

Het betreft een V40 1.9d van augustus 1999 met manuele airco (phase 1)

Grts
Bavo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door Wouter » zo 13 feb 2011, 21:54

Bavo komt deze CEM uit een auto met ECC?

Bij ECC levert de CEM pen B2-12 (paars/wit) namelijk een ruitenwisser signaal naar de ECC op pen B11 (12V/aan en 0V/uit).
Wat het doel hiervan is weet ik nog niet.

Als je van de recirculatie actuator het mechanisme losneemt.
Loopt de motor soepel om?
Mechanisme met de klep, loopt dit soepel?

Groetjes Wouter

davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door davotje » ma 14 feb 2011, 10:20

EDIT(na navraag):De donorwagen had ook Manuele airco (dus geen ECC)

Het mechanisme los nemen heb ik nog niet gedaan en zal ik waarschijnlijk ook niet doen (aangezien het dashboard er daar voor uit moet)
Het ziet er rond die klep nogal roestig uit dus het zou best kunnen dat het mechanisme te vast zit...
Op zich stoort het niet dat deze klep niet werkt, ik vond het vooral vreemd dat deze klep plots weer reageerde na de CEM wissel.

i.v.m. de ruitenwissers was bij ons het probleem dat de vorige CEM niet meer reageerde op wel of niet rust-stand signaal van de voorste wissermotor, wat de ECC daarmee zou doen is mij ook een raadsel...

Grts
Bavo
Afbeelding

Willemb
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 23 jan 2013, 11:48
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Vreemde storing -> nu cem vervangen -> opgelost

Bericht door Willemb » wo 23 jan 2013, 13:23

Hallo

Sinds enige tijd heeft onze v40 2.0 2004 wat vreemde storingen.
Begon ergens in november. Ineens viel me op na het starten dat het erg donker was in de auto, geen stadslicht en geen dashboardverlichting (alleen de radio (hud 1205 meen ik?).
De eerst volgende keer starten werkte alles plotseling weer.

Weken erna was het elke keer een gok, soms werkte het, soms niet.
Laatst was ik bij de winkel, doe motor uit, en alles blijft branden (lichten, dimlicht, dashboard). Niet uit te krijgen, ook niet met lichtschakelaar.
Toch winkel maar in gegaan, en toen ik 10 mins later terug kwam, was alles keurig uit. Ging bij het starten ook keurig weer aan. Dit niet weer gehad.

Nu is het zo, dat de laatste 2 weken, de dashboardverlichting, stadslicht, grootlicht, interval stand ruitenwisser, en achterruitenwisser niet werken.

Afgelopen weekend ging bij het starten helemaal geen licht aan, zelfs geen dimlicht. Na een tussenstop weer gestart, toen wel weer dimlicht.

Nu verdenk ik zelf na zoeken op o.a. dit forum de CEM. Ik kan echter niets vinden over mensen met soortgelijke problemen. vaak het is bijv. een lamp of zo die het niet doet. Dit is dan vaak een relais in de CEM.

Ik heb de cem al even open gehaald, maar valt weinig aan te zien.
Verder gemeten a.d.h.v. een schema van dit forum. Er zijn (ik meen 3) draden die de cem module in gaan, waar spanning op moet komen vanaf een zekering. Dit is in alle geval zo. De cem lijkt me dus spanning te krijgen.
Uitgaande spanning naar bijv. stadslicht komt niks.

2 dealers in de buurt gebeld, ze wisten beide niet dat deze module erin zat. Verder konden ze ook niet vertellen of dit het probleem kon zijn, en of die uit te lezen is (1 van de dealers dacht alleen de lichtschakelaar). Verder gaven ze aan dat de cem ook praktisch nooit verkocht wordt, dus weinig storingen.

Wel wat slopers gebeld, die hebben ze niet, en sommigen gaven aan dat die wel vaak kapot gingen.
Een nieuwe kost iets van 530 euro bij de dealer. Mag alleen niet even testen (bij hun in garage) of dit ook daadwerkelijk het probleem oplost. ze moeten deze apart bestellen. Een keer testen is kopen.

Mijn vraag is of mensen dit herkennen, of een mening erover hebben (zou het de cem zijn, of zie ik iets over het hoofd?).
En is er misschien iemand (liefst in de buurt, woon vlakbij Heerenveen/Leeuwarden), maar anders misschien wat verder weg, waarvan ik eens de cem kan uitwisselen om te testen?
of iemand die een gebruikte cem heeft of weet? heb wel wat nummers opgeschreven om te vergelijken.
Heb niet zoveel zin om een 530 euro te betalen en dat het misschien niet eens het probleem is.

Alvast bedankt.

Groet,

Willem
Laatst gewijzigd door Willemb op vr 01 feb 2013, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.

w.rusman
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 436
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Vreemde storing m.b.t. licht en ruitenwisser

Bericht door w.rusman » wo 23 jan 2013, 17:08

Dit klinkt meer als een "slechte massa probleem"

Loop alle massakabels tussen accu en onderdelen (motor,bak,chassis) eens goed na en vervang kabels die er verdacht uitzien.
verder zou je alle zekeringen en kabelboom naar je zekeringkast eens kunnen inspecteren, wellicht dat er ergens een kabel slecht contact maakt of juist contact maakt met het frame doordaat de isolatie is doorgesleten.

De relais in de CEM willen ook wel eens de geest geven, en zijn met wat speurwerk naar vervangers wel los te vervangen.

Een CEM uit een sloopauto kan ook werken, alleen moet je dan wel exact hetzelfde type hebben, want voor zover ik weet worden ook de eventuele opties zoals mistlampen, airco etc...(software) van je auto hierin opgeslagen
Nissan micra K12

myalexx
5th Gear 5000rpm member
5th Gear 5000rpm member
Berichten: 5275
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Waterland

Re: Vreemde storing m.b.t. licht en ruitenwisser

Bericht door myalexx » wo 23 jan 2013, 17:56

Ik vermoed toch echt je cem, aangezien je verlichting soms ook aanblijft met motor en contact uit..

Even auto Rima mailen.

En inderdaad als je een v hebt en je haalt een cem uit een s werkt je ruitenwisser achter niet dacht ik..
Dan moet je langs Wouter of de dealer om dit te veranderen.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Image

Willemb
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 23 jan 2013, 11:48
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Vreemde storing m.b.t. licht en ruitenwisser

Bericht door Willemb » wo 23 jan 2013, 20:01

Bedankt voor jullie reacties.
Ik vermoed zelf ook de cem. Bijv. Ruitenwisser interval werkt niet, de gewone stand wel. Lijkt me dat de ruitenwisser motor in beide gevallen dezelfde massa gebruikt.

Maar daarom hoop ik ook dit eerst te kunnen testen. Auto rima geeft aan dat hier auto specifieke software in zit en je ze gebruikt niet kunt ruilen.
Volgens mij zijn er hier meer die dit gedaan hebben. En ik meen dat ook de dealer aangaf dat er niks geprogrammeerd hoeft te worden. Als je maar identieke nr.s gebruikt.

Heb ze gevraagd of ze wel een hebben met dit nr, en ik eerst mag testen. Dan rijd ik er wel heen. Wel eind weg voor mij, maar ook zonde om zomaar een cem te kopen,terwijl dit misschien wel niet het probleem is.

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1051
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Vreemde storing m.b.t. licht en ruitenwisser

Bericht door Tijs » wo 23 jan 2013, 21:39

Heb je ook alle zekeringen gechecked? Vooral in de motorruimte, in de zekeringenkast zitten drie zekeringen samen in een geel klemmetje, die verdenk ik.
Heb zelf eens per ongeluk kortsluiting gemaakt met vervangen van lampje kofferruimte, toen was 1 van die zekeringen ook gesprongen, was heel veel uitgevallen hierdoor, ook veel van de dingen die jij noemt.

Anders even preventief wisselen met een paar nieuwe, is stukje goedkoper dan 530,-

Gr Tijs

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8906
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Vreemde storing m.b.t. licht en ruitenwisser

Bericht door volvoS40 » wo 23 jan 2013, 21:51

Tijs schreef:Heb je ook alle zekeringen gechecked? Vooral in de motorruimte, in de zekeringenkast zitten drie zekeringen samen in een geel klemmetje, die verdenk ik.
Heb zelf eens per ongeluk kortsluiting gemaakt met vervangen van lampje kofferruimte, toen was 1 van die zekeringen ook gesprongen, was heel veel uitgevallen hierdoor, ook veel van de dingen die jij noemt.

Anders even preventief wisselen met een paar nieuwe, is stukje goedkoper dan 530,-

Gr Tijs
Het is niet alleen het uitvallen, maar ook lampen die juist aan blijven staan, terwijl deze uit horen, volgens zijn verhaal.

Dan is het lijkt mij iets anders dan alleen een paar zekeringen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1051
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Vreemde storing m.b.t. licht en ruitenwisser

Bericht door Tijs » wo 23 jan 2013, 22:14

Een zekring kan ook slecht zijn, ipv kapot. Elektriciteit is een raar goedje, wanneer er ergens iets niet goed werkt, kan dit ook door werken in andere dingen, zo val je van het een in het ander.

Uitsluiten is de makkelijkste optie, beginnen bij de makkelijkste zaken, baadt het niet dan schaadt het niet...

Gr Tijs

myalexx
5th Gear 5000rpm member
5th Gear 5000rpm member
Berichten: 5275
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Waterland

Re: Vreemde storing m.b.t. licht en ruitenwisser

Bericht door myalexx » wo 23 jan 2013, 23:37

Tijs schreef:Een zekring kan ook slecht zijn, ipv kapot. Elektriciteit is een raar goedje, wanneer er ergens iets niet goed werkt, kan dit ook door werken in andere dingen, zo val je van het een in het ander.

Uitsluiten is de makkelijkste optie, beginnen bij de makkelijkste zaken, baadt het niet dan schaadt het niet...

Gr Tijs
Testen kan nooit kwaad ( dat gele ding is de opslag stand voor als de auto uit de fabriek komt om de accu te sparen )

Maar een zekering kan nooit maar ook nooit ervoor zorgen dat iets blijft branden wat uit moest gaan.
Het laat alleen een max aantal ampère door ;)

Als de voeding weg is kan een zekering niet elders spanning vandaan halen om weer stroom door te laten :p

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Image

w.rusman
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 436
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Vreemde storing m.b.t. licht en ruitenwisser

Bericht door w.rusman » do 24 jan 2013, 08:16

slecht contact met massa kan gekke dingen veroorzaken

Denk maar aan de aanhangers die je soms de meest gekke knippercombinaties ziet maken, dit licht dan niet aan slechte plus contacten, maar aan de slechte massa :vertag
Een "zwevende nul" bij electronica kan er voor zorgen dat iets soms gewenst wel, soms gewenst niet, en onvoorspelbaar ongewenst wel of niet een logische "1" wordt..
Nissan micra K12

Willemb
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 23 jan 2013, 11:48
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Vreemde storing m.b.t. licht en ruitenwisser

Bericht door Willemb » do 24 jan 2013, 14:07

Achter de CEM zitten een aantal zekeringen, diegene die er evt. (aan de hand van de omschrijving die erop staat) iets mee te maken zou kunnen hebben, heb ik gecheckt.
Onder motorkap nog niet, zal ik nog even doen.

Inmiddels o.a. Rima gemaild. ze zijn het aan het uitzoeken. Volgens hun is de CEM auto gerelateerd, en kun je deze niet door een gebruikte vervangen.
Volgens mij lees ik op dit forum dat dit mogelijk is (indien zelfde auto en nummers). Ook dacht de dealer dat deze zo om te ruilen was. Volgens mij moet dit kunnen dus.

Ik hoop dat ze een hebben. Ik mocht dan langskomen om te testen. Lijkt mij het makkelijkst. Is wel bijna 2 uren rijden voor mij, maar goed. Op de gok wat kopen is ook zonde.

Zal eerst nog eens onder de motorkap checken.

En dat vage zekeringen en aarde rare dingen kan veroorzaken weet ik.
Echter alle ingaande draadjes waar 12 v. op moet staan naar de cem toe, geven dit.

Ik neem aan dat de uitgaande draden van bijv. lichten uit de cem, ook rechtstreeks naar de lampen gaan? of zit hier nog meer aan zekeringen en evt. relais tussen?

CEM krijgt massa, en bijv. ruitenwisser doet het wel, maar niet op interval. Dit zou toch beide keren zelfde massa moeten zijn lijkt me.
Vandaar dat ik gok op de cem.

Bedankt voor de reacties!

w.rusman
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 436
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Vreemde storing m.b.t. licht en ruitenwisser

Bericht door w.rusman » do 24 jan 2013, 14:27

Je kunt bij ingaande draden wel het potentiaalverschil met massa (het autoframe) gaan meten, dat zal dan wel kloppen. Maar dit geeft niet goed aan of de massa in de CEM zelf klopt..
Misschien is er in de CEM zelf een component of koperbaantje gesneuveld..

dat bijvoorbeeld je ruitenwissers het wel gewoon doen en niet in interval zou kunnen komen omdat bij interval er een stukje electronica tussen zit dat de interval regelt..

Het beste zou zijn om de CEM "in bedrijf" te meten aan de betreffende draden of contacten in de CEM zelf
Nissan micra K12

Willemb
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 23 jan 2013, 11:48
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Vreemde storing -> nu cem vervangen

Bericht door Willemb » za 26 jan 2013, 22:30

Inmiddels een gebruikte cem binnen gekregen vandaag. Deze geplaatst, en we hebben weer licht en interval ruitenwisser. Lijkt dus dat idd de cem het probleem was.
Echter nu geen achterruitenwisser meer. Ik zal de sloper nog even vragen of de donorauto dan geen achter ruitenwisser had. In dat geval moet dit waarschijnlijk in geprogrammeerd worden. Ik neem aan dat de dealer dit moet/kan doen?

Iemand hier ervaring mee?

Plaats reactie