Alles over Central Electronic Module (CEM)

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door PKing »

Oude CEM een keer reflowen?
Heeft uiteindelijk bij mijn MCC wel geholpen, heb er weliswaar een andere ingezet, maar dat had met mijn vakantie te maken.
Dus misschien is het bij een CEM ook mogelijk?
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM) - Interval relais ?

Bericht door hervelt »

Vraag: Zit het ruitenwisser interval-relais voor de voorruit ook in de CEM ?
Is deze gesoldeerd of is het een (standaard) insteek relais ?

Ik heb nog een standaard programmeerbaar Bosch insteek relais, ooit gekocht bij de VW dealer voor Fl 25,-
Deze kon ik bij mijn verschillende Volvo V40's ook gebruiken.
Kwestie van insteken en weer vervangen bij verkoop van de auto.
Echter kon ik eerder bij de V40 geen insteek relais module vinden.
Zou graag dit programmeerbaar interval relais gebruiken.

Als het een soldeer relais in de CEM betreft, zijn daar dan programmeerbare alternatieve voor ?
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door sjoerdb »

sjoerdb schreef: ma 04 sep 2017, 20:06 Probleem opgelost! inderdaad eerst het verdachte relais vervangen en testen. de koplamp rechts werkte weer naar behoren via de orginele bedrading. toch besloten om andere relais te laten zitten. gewoon om te zien hoe lang die het uit houdt. toch een simpel klusje durf ik te zeggen, wel zorgen dat je mooi soldeerpuntje hebt en een desoldeerpomp(soort omgekeerde injectiespuit) en eigenlijk is dit binnen anderhalf uur redelijk te doen.

nu nog 4 relais over, waarvan ik er zelf 1 wil bewaren, wie interesse heeft kan zich melden bij mij om over te nemen/vervangen.
2 maand verder en toch weer aan het solderen geweest, nu gaf links de geest. 4000 km na de andere, toch goed voor 390000 km schakelen en stroom doorlaten.

nog 3 relais over, aanbod zoals hierboven blijft staan indien iemand omhoog zit met het probleem!
martijndozeman
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 01 nov 2017, 21:13
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2000
Locatie: veendam groningen

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door martijndozeman »

Beste forum gebruiker ik heb web vraagje wie van jullie kan een cem het probleem is dat me rechter koplamp dimlicht niet brand zekeringen zijn goed lampen vervangen ik denk zelf dat een relay licht maar solderen is niet me grootste hobby is er toevalig iemand in de buurt van Veendam Groningen die me er mee kan helpen mijn dank is alvast groot
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door sjoerdb »

Relais 5x kun je goedkoop via aliexpress bestellen, dan heb je alleen nog iemand nodig die kan de-solderen en solderen.

Ik woon vast te ver weg voor je om langs te komen. Ik heb nog 3 relais liggen voor verkoop of reparatie.
martijndozeman
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 01 nov 2017, 21:13
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2000
Locatie: veendam groningen

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door martijndozeman »

Waar woon u dan stuur me ff een privé bericht als u wilt
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door sjoerdb »

Elst gld, tussen Arnhem en Nijmegen.
martijndozeman
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 01 nov 2017, 21:13
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2000
Locatie: veendam groningen

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door martijndozeman »

Oe das een mooi stukkies weg
martijndozeman
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 01 nov 2017, 21:13
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2000
Locatie: veendam groningen

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door martijndozeman »

Beste forumgebruikers, ik deel m'n ervaring met het repareren van de CEM. Vandaag ff mee bezig geweest en het ging helemaal van een leien dakje, binnen een kwartier had ik de relay al los, de andere er weer er in gesoldeerd en de rechter koplamp brandt weer. Was wel makkelijk te doen maar zat er eerst wel tegen op qua solderen, maar alles goed gelukt! Kan weer fijn rijden zo.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10689
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door MarcO »

:tumbup
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door hervelt »

Had je een relais van sjoerdb overgenomen omdat je er zo snel een hebt ?
Geen foto's gemaakt toevallig ?
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door sjoerdb »

Voor zover ik weet heeft hij hem niet van mij. Op de eerste pagina staan foto's die duidelijk genoeg zijn om de klus te klaren. Wat zou je dan nog meer op foto willen zien?
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door PKing »

Ik heb het weliswaar door mijn soldeerneefje laten doen, en het is handig wanneer je een soldeerafzuig ding hebt.

Maar ik maak me sterk dat als je maar zorgt dat je het soldeersel los krijgt die beide relais er niet voorzichtig uit kan wrikken.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door hervelt »

@sjoerdb
Je hebt gelijk, de foto's en uitleg in het begin van dit topic zijn al verhelderend genoeg.

Heb nog even stukje gelezen over de ervaringen van mensen.
De relais er op een juiste manier uithalen is niet voor iedereen even gemakkelijk.

Verlichtings Relais in CEM vervangen::
Een tinzuiger (desoldeer pomp) heb je wel nodig.
En liefst een regelbaar soldeerstation (deze hebben genoeg vermogen maar voorkomen dat de soldeerpunt te warm wordt zolang je niet daadwerkelijk soldeert)
Anders een soldeerbout met een fijne (ronde) punt. (15 ~ 25 w afhankelijk van de grootte van te solderen object. Een groot object (lees, erg dikke draad/pin) heeft meer vermogen nodig om ter plaatse opgewarmd te worden. Te lang/langzaam verwarmen is niet goed omdat de warmte dan doortrekt naar het elektronica component en je deze daar mee kunt beschadigen.

Werkwijze:
Verwarm bij het te verwijderen relais de soldeertin door de soldeerbout tegen de tin en het doorstekende relaisvoetje te houden. Houd je gespannen tinzuiger rustig net naast je bout (niet aanraken)
De tin zal smelten en zodra het voldoende gesmolten is (door en door) trek je je bout opzij en houdt de punt van je tinzuiger tegen het gesmolten tin. Druk op het knopje van je voorgespannen tinzuiger en de tin wordt weggezogen. Je moet snel zijn omdat anders de tin weer afgekoeld is na paar seconden.
Mogelijk moet je dit enkele keren herhalen voordat het relaisvoetje netjes vrij is (je ziet dan echt een open kringetje rondom het relaisvoetje)

Mocht je de tin te lang verwarmd hebben dan gaat deze er verouderd (brokkelig) uit zien en smelt niet goed (vanwege slechte contact/warmte overdracht).
Dan kun je het beste een nieuwe druppel tin toevoegen (voetje/pinnetje verwarmen en na sec even het tin tegenaan houden), zodat deze weer mooi gaat vloeien en weer beter weg te zuigen is.

Let op dat je de printsporen niet te lang aktief gaat opwarmen met je soldeerbout. De printsporen kunnen dan loskomen en vooral bij de huidige SMD techniek met heel fijne dunne spoortjes is dat zeer lastig te repareren (meestal een los dun draadje erover solderen als daar ruimte voor is zonder kortsluiting te maken)

Na goed insteken nieuw relais gewoon de bout tegen het relaisvoetje (+hoek printspoor) houden en dan het tin erbij tegenaan houden. Het tin zal smelten en in een kringetje rond het voetje/pennetje vloeien.
Net voldoende lang na-verwarmen dat deze gelijkmatig aangevloeid is.
De tin blijft dan klein beetje blinken.
Als de tin er dof en brokkelig uit gaat zien dan is deze te lang verwarmd en volstaat het een klein beetje verse tin toe te voegen.
Let op dat je geen dikke klodder tin krijgt en kortsluiting veroorzaakt tussen twee printsporen.
Laatst gewijzigd door hervelt op wo 14 feb 2018, 11:22, 3 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door sjoerdb »

Via welke weg had je relais geregeld en wat was je er voor kwijt? Heb je er een of twee vervangen? Bij mij heeft het niet lang geduurd voordat relais nummer 2 ook vervangen moest worden, dus toch van mij het advies om ze dan altijd maar tegelijk te vervangen als eentje stuk is gegaan.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door PKing »

De prijs van de relais is een euro of 2 dus ik zou altijd doorsparen voor die tweede :whistle
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
schicht
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 dec 2017, 17:49
6
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: D-Neuenhaus
Contacteer:

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door schicht »

Omdat mijn achterruitwissermotor (V40 1.9D 2004) niet werkt en het relais op CEM wel klikt heb ik de motor verwijderd en getest. De motor bleek in orde, dus nu ga ik het relais op de CEM vervangen (Conrad Printrelais 12 V/DC 15 A 1 Wechsler Zettler Electronics AZ943-1CH-12DE 1 St. , Objectnr.:503611, Prijs per eenheid: 1,66 EUR).

Het probleem met het relais is het verbranden van de contactpunten, waardoor de overgangsweerstand oploopt. Een nieuw relais kent dit euvel niet.

Een complete howto over het relais van de achterwisser staat hier: https://www.motor-talk.de/forum/heckwis ... tml?page=1
Afbeelding

Zodra het relais vervangen is, zal ik het resultaat hier vermelden.
Vriendelijke groet,
Jan Haveman
V40 1.9D (2004) + Citroën 2CV6 (1986)
+ De Schicht (v.a. 1983)
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door PKing »

Vervang dan gelijk de twee relais van de verlichting, die gaan namelijk regelmatig stuk.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
EdIng
Engine off
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jan 2013, 17:56
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Locatie: Arnhem

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door EdIng »

Ik heb dus sinds 3 weken hetzelfde probleem.
V40, 2.0 uit 2001, is de CEM hier hetzelfde?

Dacht eerst de motor (aangezien relais klikte), andere motor op het www gevonden, maar dat was dus het probleem niet.

Wat mij niet duidelijk is, hoe het relais te vervangen.
Is dit gesoldeerd of pootjes ombuigen??

Waarvoor zijn de relais van de verlichting?
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door hervelt »

In principe zijn al die CEMs (alleen Phase 2 en 3) hetzelfde maar is bij een CEM afkomstig uit een S40 de achter ruitenwisser functie ge-deactiveerd. Bij vervanging CEM dan ook een uit een V40 nemen of van een S40 CEM de achterruitenwisser functie bij de dealer laten activeren voor de V.

Alle verlichting loopt over de CEM.
Sommige verlichtings functies zijn programmeerbaar. (Zoals follow-me dimlicht en licht uit bij schakelaarstand 0)
De relais voor dimlicht en grootlicht (links en rechts ook apart) gaan wel eens defect. De contacten branden blijkbaar uit.

Het zijn gesoldeerde print-relais. Met een goede soldeerbout en een tinzuiger kun je ze zelf vervangen. Kosten een paar Euro bij Alibaba maar ook bij Bol.com.
Even de zoekfunctie hier gebruiken voor meer info en werkwijze.
Laatst gewijzigd door hervelt op wo 14 feb 2018, 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Plaats reactie