Alles over Central Electronic Module (CEM)

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Erwin538
1st Gear member
1st Gear member
Model: V40
Type: 2.0

Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)

Bericht door Erwin538 » di 02 jan 2018, 18:14

wellicht kun je mazzel hebben als de CEM van een S40 is,
dat iemand hem op de nieuwjaars meeting kan programmeren.
Volvo V40 - 2.0 Europa - Phase 1.5
ecc - cruise control - half leder - 250000 km

bobrosco
Engine off

Bericht door bobrosco » vr 02 nov 2018, 17:06

ik weet niet of het hier reeds geplaatst is. Maar een werkend relais heeft iedereen die zijn cem kapot heeft waarschijnlijk gewoon in zijn cem zitten. Het relais wat er in zit is namelijk een relais in een relais. En wat er fout gaat is dat de soldering van het relais binnenin naar het printplaatje scheurt, dan is er geen of niet goed contact. Ik heb daarna het ene relais voorzichtig open gesneden, en mijn gok was dus inderdaad juist over het relais. Oude tin weg gehaald, nieuwe er op en tadaa, de lamp brand weer. Als ik de volgende ga doen zal ik ook wel een foto maken(als ik het niet vergeet)

Totale reparatie kosten? Misschien 50 cent aan tin aangezien ik ook tin heb gebruikt om de oude tin mooi te laten vloeien en het op die manier weg te krijgen. Reparatie van het relais zelf heeft me misschien 5 minuten gekost. Het is meer werk om de relais van de cem los te solderen dan dat het is om het relais weer werkend te krijgen.

sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004

Bericht door sjoerdb » za 03 nov 2018, 11:43

5 relais voor 1.30 euro via alieexpress is ook geen geld☺

bobrosco
Engine off

Bericht door bobrosco » za 03 nov 2018, 23:19

alleen zit je er dan wel op te wachten, en aangezien mijn CEM nu defect is en het savonds al donker is als je uit je werk komt moet zo'n ding het dus ook eigenlijk meteen weer doen. Nu is het ongeveer 5 minuten werk om die cem er uit te halen en open te draaien. En het desolderen van het relais is dan nog wel het meeste werk van de hele fix, en dat zul je ook moeten met een nieuw relais. Met het verschil dat je bij de china optie dus mogelijk lang moet wachten. En bij de conrad optie ben je en duurder uit en moet je vaak ook nog wel even wachten.(mijn ervaring met conrad is wisselend op dat gebied)

aelse
Supporting Member
Supporting Member
Model: V70
Bouwjaar: 2007

Bericht door aelse » zo 04 nov 2018, 11:19

Voor een passende donatie in de forum kas, twee ongebruikte relais 12v 15A passend op de CEM.
Type AJSM631
Merk Panasonic

Afhalen kan in Elsloo (LB) of gedurende werkdagen overdag in Venlo.
Verzendkosten voor ontvanger.
Stuur maar een PB

Gr: Lou
V40-1.9D MY 2004 (van Sept 2010 tot Juni 2018)
V70-2.4D MY 2007 (Juni 2018 - ......)

sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004

Bericht door sjoerdb » zo 04 nov 2018, 12:22

ik heb het toen tijdelijk opgelost door een omleiding aan te leggen naar mijn koplamp via een los relais en rechtstreeks van de accu, maar dat is mijn persoonlijke oplossing en dat waren spulletjes die ik kon vinden en passend gemaakt. ik snap gerust dat niet iedereen die mogelijkheid hebt of de kennis ervan.

eventuele omleiding heb ik nog liggen en kan er zo tussen geklikt worden, maar die is tijdelijk te leen indien iemand intresse heeft, gelieve op te halen want past niet in een envelop.

Plaats reactie