Hezi schreef: ↑zo 13 jan 2019, 21:28
Ik heb altijd begrepen dat het Volvo artikelnummer toch een rol speelt, in geval van de CEM onder andere vanwege model, bouwperiode en configuratie van bijvoorbeeld de verlichting. In mijn geval betreft het dus Volvo 30859699.
Mogelijk dat ook een ander nummer past, maar moet ik dan niet langs de Volvo-dealer om het te programmeren?
Misschien ook interessant om te weten:
Wat mij door de dealer verteld is, is dat Volvo van
onze generatie x40's, alleen de oorspronkelijke fabrieks configuratie op hun server in Zweden heeft staan. Inclusief vermelding van de van fabriek uit geactiveerde opties.
De info wat de dealer later erbij geactiveerd of programmeerd heeft wordt blijkbaar niet (in Zweden) bewaard.
Als een CEM
of NCM overleden is kan de dealer een
nieuwe programmeren door deze te voorzien van de originele download met oorspronkelijke configuratie, vanaf de server in Zweden.
De na autoaankoop geactiveerde opties moeten opnieuw geactiveerd worden door de dealer.
(Moet je wel weten/zien welke dat waren, lijkt me)
Die download kan niet op een identieke tweede-hands ECM (en ook CEM?) geschreven worden, omdat die units eerst,
door de dealer, "
leeg" geschreven moeten worden
in de donor auto, en gereedgezet moeten worden voor een nieuwe download. Dit kost voor een ECM geloof ik al €150.
Het is niet zo dat je zomaar een nieuwe download kunt krijgen als je bijv een motor-swap uitgevoerd hebt met andere electronica.
Die units worden niet herkend door de server in Zweden, als toebehorend aan jouw auto.
Geloof dat er via een omweg nog wel een mogelijkheid voor een download zou zijn maar dat loopt ook in de papieren.
Makkelijkste is dan een gebruikte unit te plaatsen en de dealer gewoon de gewenste opties te laten activeren.
Ik lees hier nooit klachten van forum leden dat men na uitwisseling van een phase 2 CEM tegen problemen aanloopt. De nummering zal dus wel niet zo nauw komen.
Hooguit moeten er wat opties geactiveerd worden met Vida en dan met name de achter-ruiten-wisser, vanwege het verschil tussen de S- en V-40? Die CEM's worden door de handel door elkaar verkocht.
Als je alles via een dealer regelt volgens de
procedures die Volvo voorschrijft, maak je het jezelf onnodig moeilijk en wordt dit alles een kostbare zaak.
Er zijn goedkopere methoden zoals gebruik van tweede hands units en de software van je oude ECM (en eigenlijk ook je CEM), ook al zijn die al overleden, laten klonen naar je aangekochte unit.
Verschillende tuning bedrijfjes doen als tijd-vulling ECM's en CEM's klonen.
Voor onze x40's is CEM's klonen onzinnig maar bij
nieuwere Volvo's is dat een ander verhaal.
Daar zit (volgens de dealer) in de CEM de complete auto configuratie opgeslagen inclusief de identificatie van alle gekoppelde units. Die vormt daarmee het hart van de auto configuratie en identificatie.
Ga je nu liggen rommelen met units, zal bij starten van de auto de telkens wisselende identificatie code tussen de units, niet overeenkomen met de rest, en daarmee springt je hele systeem op slot.
De startblokkering wordt niet meer vrijgegeven en ook je ECM/motormanagement wordt geblokkeerd, dus starten zal hij niet.
Dan kun je naar de dealer om het systeem te laten ontgrendelen.
Dit alles om diefstal tegen te gaan en de handel in gestoken onderdelen en waarschijnlijk vooral om het hobbyisten moeilijk te maken en mensen te dwingen de dure Volvo procedure re volgen.
De Volvo methode werd me telefonisch uitgelegd door een Volvo monteur van de dealer, die nog ervaring had met onze oude x40's.
Daar wordt vanwege de leeftijd bijna niet meer aan gewerkt dus een gebrek aan ervaring en specifieke kennis bij veel jongere monteurs.
Gelukkig zijn het vrij simpele auto's (op de T4 na misschien)
Dat informatie over de CEM en het klonen van ECM's, CEM's e.d. heb ik van Obbe Bijlaard, van Volvotune (zie website), en ook van andere "specialisten" die ik op het web tegenkwam en gesproken heb.
Mijn ervaring met onderdelenlijn is overigens uitstekend.
Al zeker 15 keer wat besteld met direct werkende onderdelen, en altijd perfect verlopen.