Alles over Parkeersensoren (PDC), achteruitrijschakelaar enz

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
gerkenator
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 19:35
13
Locatie: friesland

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door gerkenator »

ik heb alles geïnstalleerd.

uurtje werk denk ik, ik moest een smallere kentekenplaat houder monteren ( dus zonder text )
en ik moest een klein gaatje van 4mm boren in de achterklep, waar de draad doorheen komt.

verder is het gewoon simpel bevestigen met de bestaande kentekenplaat schroeven in de standaard gaten.

de balk met de sensoren moet wel onder de kentenplaat, als je hem er boven plaatst dan schijnen je kentekenverlichting niet op je kenteken, en is denk ik dan afkeur apk.

de balk met de 3 sensoren is recht , maar je kofferklep loopt een beetje rond, is niet echt storend, maar had mooier geweest als dat de contouren van de klep had geweest.

de display heb ik bij mijn vooruit geplakt op daschboard, ik was eerst van plan om in het vakje boven de radio, maar toch achteraf maar niet gedaan.
rode draad met zekering op de power draad 12+ van de radio en de zwarte draad op de zwarte - draad van de radio.
nu gaat display aan en zie je de temperatuur op de display, ik heb er voor gekozen om de sensor voor temperatuur op daschboard te plakken, dus nu kan ik de temperatuur zien in de auto. ( kan er altijd nog wel afknippen of ergens anders plaatsen. )

moeilijkste was nog de kentenplaat houder met de 3 sensoren aan te sluiten op de achteruitlichten.
of mijn gekochte setje is stuk of ik heb verkeerd aangesloten maar ik heb de rode plus op de bruine draad van achterlicht gedaan ( komt pas stroom op als achteruitrijlicht brand ) en de zwarte aan de massa bout van chassis.

nu zou het dus al moeten werken als ik achteruit ga rijden, maar ik zie niks op display, alleen maar de temperatuur.

dus ik heb ergens een kabeltje verkeerd denk ik, ik denk dat ik de display verkeerd heb.
ik zal vrijdag foto's plaatsen.
Laatst gewijzigd door gerkenator op do 08 jul 2010, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gerkenator
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 19:35
13
Locatie: friesland

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door gerkenator »

ik maak vrijdag even een paar foto's.

en ik rij even naar garage/winkel waar ik hem weg heb, wil toch even horen wat ik verkeerd doe.
heb alles volgens mij toch goed aangesloten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mathieu
Idle
Idle
Berichten: 41
Lid geworden op: za 02 jan 2010, 22:38
14

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door Mathieu »

Zo op de kleine foto's ziet het er netjes uit...
Ben nu nog erg benieuwd naar de werking ervan... :-D
Gebruikersavatar
gerkenator
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 19:35
13
Locatie: friesland

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door gerkenator »

morgen 08:30 ga ik naar winkel/garage waar ik hem weg heb, en dan kijken ze even wat ik verkeerd doe of dat ik een werkend of kapot exemplaar heb gekregen.

zal binnenkort grotere foto's plaatsen, of een link naar een album.
Gebruikersavatar
gerkenator
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 19:35
13
Locatie: friesland

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door gerkenator »

mijn garagist heeft er naar gekeken en het blijkt dat ik waarschijnlijk een kapotte ontvanger heb.

alles goed aangesloten en alleen de temperatuur komt dan in het beeld.
hij hoort meteen aan te gaan en piepjes te geven als je in zijn achteruit zet.

ze sturen een nieuwe op, en dan moet ik een nieuwe afspraak maken voor de swap, en dan kijken of de nieuwe set wel werkt,
maar dat zal dan wel goed komen.

ik heb gewoon een kapot exemplaar gekregen, en wat er precies kapot is dan weten we nog niet.

word dan laatste week van deze maand, voordat ik revieuw kan geven.
hcaluwe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 13:51
14
Locatie: Almere

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door hcaluwe »

Je garagist heeft er naar gekeken? :P

Of de set is inderdaad stuk of je hebt het zelf niet goed aangesloten, met als gevolg stuk :tumbdown

Enfin we wachten af :-D
VW Passat V6 2.8 syncro aut TT5 Highline 193 pk bj 1998
Gebruikersavatar
gerkenator
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 19:35
13
Locatie: friesland

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door gerkenator »

nee hij was voor die tijd al stuk, want ik heb hem niet verkeerd aangesloten.

display heeft 2 draadjes en sensor heeft 2 draadjes, dus je kunt het eigenlijk onmogelijk verkeerd aansluiten.
maar omdat het niet werkte begon ik wel aan mezelf te twijfelen.

display heeft een plus en min en de sensor ook.
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door Burning Rubber »

En doet ie het inmiddels al of ben je op vakantie? :D
S40 1.8 1997
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door Harry »

Kun je trouwens ook de afmetingen van de sensorbalk doorgeven? Dan kan ik kijken of het ook op een V past. Ik vraag het me af namelijk.
Gebruikersavatar
gerkenator
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 19:35
13
Locatie: friesland

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door gerkenator »

ben nu net 19:00 terug van een motorvakantie uit duitsland bijna 500km alleen maar in de regen gereden de terugweg.

ik zal morgen even weer naar garage bellen voor een afspraak, want de nieuwe is binnen, en hopelijk is deze wel goed.

de lengte is precies 525mm en de hoogte is 30mm en de dikte is op zijn dikst 28mm, de beugel die achter de kentekenplaat komt heb ik niet gemeten. ik neem aan dat ie op een v40 ook past, volgens mij heeft die dezelfde kentekenplaatuitsparing op de klep zitten toch?
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door Harry »

Bedankt voor de afmetingen. Zo snel gemeten past het denk ik niet op mijn V. Ik heb maar 12,5cm in hoogte, waarvan 11,5 cm voor de nummerplaat (zonder reclame). Morgen ff goed meten, het regent nu en heb geen zin om nat te worden.
Gebruikersavatar
gerkenator
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 19:35
13
Locatie: friesland

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door gerkenator »

je moet een kentekenplaathouder hebben zonder reclame en die moet je zoveel mogelijk tegen de kentekenplaatverlichting schuiven ( omhoog dus ), en dan de sensor balk eronder, zo past het precies bij die van mijn s40.
Gebruikersavatar
gerkenator
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 19:35
13
Locatie: friesland

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door gerkenator »

gisteren de nieuwe set opgehaald en meteen geïnstalleerd. bleek deze ook al stuk te zijn, tenminste dat dacht ik.
maar dat zou wel hele grote toeval zijn.

nu wist ik wel dat er op de display een soort van reset gaatje was die ik toen bij eerste installatie ook al eens ingeprikt had.

ik dacht misschien moet ik hem wat langer ingedrukt houden, heb hem wel voor mijn gevoel 15 seconden ingedrukt en toen deed ie het ineens ( moet je ook maar opkomen )

dus heb de installatie afgerond en mooi afgewerkt ( kabels e.d. ) en uitproberen met iets achter de auto.


1ste test was de garagedeur= lekker groot dus dat moet gezien worden door sensors, kon mooi op 10cm van deur parkeren zonder omkijken. 1ste test gelukt dus.


2de test was een kratje bier van heineken, die werd niet opgemerkt, terwijl de hekpaaltjes wel opgemerkt worden, die staan naast de auto en die zijn 30cm hoog en zo'n 8cm dik

3de test was een plastic fles cola die werd op zelfde manier gezien als het kratje, niet dus.

4de test was een rotan-aluminium terras stoel, met de rugleuning naar de auto toe kon ik die op paar cm van de sensor af benaderen, maar met de zitgedeelte naar de auto toe dan raak ik op laatst de stoel aan. dus de 4de test is ook gedeeltelijk gelukt.

5de test was auto van mijn ouders ( de neus voorkant van hun auto skoda oktavia ) die kon ik op 10cm benaderen, display geeft dan 0 aan, of op ongeveer 30cm benaderen en dan geeft display 0,3 aan. die test is dus ook gelukt, en voor mij ook belangrijkste test.
heeft een andere auto een trekhaak dan moet je echt op 0,3 stoppen als display dat aangeeft ( heb ik ook geprobeerd namelijk ) dan sta je ongeveer 10cm van trekhaak af.

dit is allemaal recht achter de auto gedaan, de sensor balk heeft 3 sensors.

display geeft afstand aan vanaf 1,7 meter.
en zodra je in de achteruit zet dan geeft ie een piep, en dan zie je 1 rond stipje op display.

er zijn 3 standen op display
stand 1 is geluid uit
stand 2 is geluid volume 1 ( voldoende hoorbaar )
stand 3 is geluid volume 2 ( redelijk hard )

zal nog eens testen maar dan met een 2de persoon erbij, moet nu steeds uit auto stappen en er iets achter leggen.
en dan ook met pics of video.
Laatst gewijzigd door gerkenator op zo 01 aug 2010, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31971
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door René »

Ik wou net zeggen toen ik de laatste regel las ... pics?
Zou mooi zijn om hier een how to van te maken. :-D
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door Burning Rubber »

Ik denk dat ik die set ook ga kopen voor mijn s40. Hier in Arnhem heb je vooral in het centrum erg krappe parkeerplaatsen waar je eigenlijk altijd moet fileparkeren, dat is opzich niet zo'n probleem maar met die hoge kont van de s40 is het lastig in te schatten hoe veel ruimte je nog over hebt. Ik kijk dan met de buitenspiegels en denk er bijna op te zitten, blijk ik een meter over te hebben. :P
S40 1.8 1997
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31971
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door René »

Met de V hetzelfde probleem.
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door corhog »

Camera monteren :tumbup
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31971
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door René »

Jaja, jouw derde oog. :D
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
gerkenator
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 19:35
13
Locatie: friesland

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door gerkenator »

dit zelfde systeem heb je in 3 varianten. de sensor balk is steeds hetzelfde, alleen je kunt dan kiezen voor een zoemer of display of camera.

ik zal binnenkort een paar parkeer testen doen en dan hier de ervaringen posten. heb het systeem nog maar een dag.
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: parkeer sensoren met display

Bericht door Burning Rubber »

Ja, was ook een optie. Maar m'n vorige auto in korte tijd 2 keer open gebroken en leeggejat.. Daarom heb ik geen zin om een dure display er in te zetten. :tumbdown
S40 1.8 1997
Plaats reactie