Alles mbt Trekhaak elektrisch (7 polig 13 polig schemas enz

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Alles mbt Trekhaak elektrisch (7 polig 13 polig schemas enz

Bericht door Kuip »

Wat het aansluiten betreft van de kabelset denk ik dat het sterk afhankelijk is van het merk trekhaak, en of je een universele kabelset hebt of een type-specieke set.
Als je een gebruikte trekhaak monteert is het ook nog eens afhankelijk van hoe de kabelset uit de donor auto is verwijderd; netjes de stekkers gedemonteerd of simpelweg de bedrading doorgeknipt.

Ik heb zelf destijds een Thule trekhaak gemonteerd. De originele, door de Volvo dealer gemonteerde trekhaken zouden ook van Thule zijn.
Daar heb ik ook een type-specifieke kabelset bij gebruikt, en daardoor is die (vrijwel) geheel "plug-and-play". Hier zitten stekkers aan die je in de open plekken van de connectoren in de auto kunt klikken, te zien in afbeelding 7 en 9 van de installatiehandleiding van de kabelset. Alleen de draad voor de mistlamp moet je doorknippen en zelf van stekkers voorzien. In de kabelboom is hier echter al voorzien in overlengte van die betreffende draad. Dit is aangegeven in afbeelding 12 en 13 uit de installatiehandleiding van de kabelset

Wat betreft de achteruitrijsensoren kan ik je niet helpen; de montagehandleiding zegt daar niets over. Hoewel het mij niet zo waarschijnlijk lijkt zouden die mogelijk via hetzelfde contact uitgeschakeld kunnen worden als de mistlamp van de auto. De mistlamp van de auto zelf mag namelijk niet gaan branden zodra er een aanhanger achter de auto hangt; dan moet de mistlamp van de aanhanger gaan branden (als je de mistlamp inschakelt natuurlijk). Hiertoe is er in de stekkerdoos een contactje opgenomen die ingedrukt wordt zodra je daar de stekker van de aanhanger in steekt. .

Voor het gemak, ook voor overige leden wellicht, hier de ingescande installatiehandleidingen van de trekhaak en de kabelset:

Trekhaak:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kabelset:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overigens vindt ik persoonlijk een trekhaak een foeilelijk ding. Omdat ik hem maar sporadisch gebruik zet ik de kogel (met de 2 grote bouten) er alleen maar op als ik hem nodig heb. De stekkerdoos zit met een beugel vast op 1 van die grote bouten, en daarvoor geldt idem dito. Hiertoe heb ik de bedrading van de trekhaak voorzien van extra stekkers en contrastekkers die achter het bekledingspaneel bij de slotvanger zitten. Die kan je makkelijk lostrekken en dan de stekkerdoos heel gemakkelijk aansluiten of loshalen.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles mbt Trekhaak elektrisch (7 polig 13 polig schemas enz

Bericht door hervelt »

Heel handig, die handleidingen.
Komt meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken.

Overigens wel een voordeel van een trekhaak is dat deze een stuk bescherming biedt bij kleine aanrijdingen.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7002
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Alles mbt Trekhaak elektrisch (7 polig 13 polig schemas enz

Bericht door rejaatje »

Wow Feiko, daar ben ik echt onwijs blij mee :O En Peter ook, hahaha.
Ik gok dat je met de dice wel aan kunt vinken dat je een trekhaak hebt oid, en dat dan de auto de parkeersensoren niet inschakelt als je met een aanhanger of trailer achteruit rijdt. Maar dat hoop ik op de NJ meeting te ontdekken als iemand hopelijk een Dice meeneemt (A)
Volvo for life
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles mbt Trekhaak elektrisch (7 polig 13 polig schemas enz

Bericht door sjoerdb »

Bij mijn origineel volvo parkeer sensoren zit links achter klepje van achterlicht een schakelaar waarmee ik de boel kan uitzetten in geval van gebruik bij fietsendrager of aanhanger. Klein Zwart kastje met wip schakelaartje.
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7002
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Alles mbt Trekhaak elektrisch (7 polig 13 polig schemas enz

Bericht door rejaatje »

Oooooh, is die daarvoor!! :tumbup
Volvo for life
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7002
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Trekhaak aansluiten, hoe en is inleren nodig

Bericht door rejaatje »

Even inhakend op dit topic. Ik kan er geen ander topic over vinden, maar heb wel dezelfde vraag (over een andere auto weliswaar).

Mijn trekhaak is klaar om onder de V40 (phase 2 BJ 2002) te gaan.
Weet iemand hoe het zit met de bekabeling bij phase 2? Ligt dit al voorbereid of moet ik zelf stroom aftappen?
En is het plug and play of moet er mbv de Dice nog eea aangepast worden?
Ik ben wel deze how-to tegengekomen, maar dat gaat helaas over phase 1.
Volvo for life
Gebruikersavatar
LarsGroot
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 10:32
6
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Lars

Re: Alles mbt Trekhaak elektrisch (7 polig 13 polig schemas enz

Bericht door LarsGroot »

Ik zal binnenkort een trekhaak over gaan zetten van de ene V40 naar een andere V40, dus ik spiek even mee rejaatje
Volvo V40 1.8l Europa Elegance, MY2001, Phase 2. X40 van de maand April 2018
Volvo V40 2.0T Europa Prestige, MY2004, Phase 3. Volvo van de maand April 2019
Volvo V40 2.0 Limited Sports Edition, MY2004, Phase 3
Volvo V60 2.0 D4 R-Design, MY2016
Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: Alles mbt Trekhaak elektrisch (7 polig 13 polig schemas enz

Bericht door Horecaspoilert »

Mijn trekhaak heb ik zelf onder mijn ph2 gezet. Ik heb een 13 polige aansluiting waarvan ik alleen de constante voeding heb getrokken vanaf de accu, de remlichten en achterlichten kon ik gewoon aansluiten door de pennetjes in de stekkers van de lampen bij te prikken. Achteruitrijlicht en mistachterlicht heb ik nog los liggen omdat die naar de achterklep moeten, ik heb die draadboom nog niet opgezocht. Als je een 7 polige aansluiting. Hebt kan in principe alles aangesloten worden op de achterlichten door er stekkers bij te prikken. En er moet een extra ader getrokken worden vanaf de accu, door de doorvoer van de cruisecontrol heen.
Al met al zo’n 2 uurtjes werk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sonny
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 16:44
5
Model: V40
Bouwjaar: 2001

Re: Alles mbt Trekhaak elektrisch (7 polig 13 polig schemas enz

Bericht door Sonny »

Hallo,

ik heb een V40 uit 2002 met een afneembare trekhaak en uiteraard een 7-polige aansluiting.
We hebben net een Thule fietsendrager met 13-polige aansluiting en een verloop stekker van 13 naar 7 aangeschaft.
Bij aansluiten van het geheel werkt het linker knipperlicht niet mee en blijft de rode lamp er naast (niet het achterlicht) constant branden (zie rode pijl afbeelding).

Afbeelding

Het geheel bij een buurman aangesloten werkt zonder problemen. Heeft Volvo een andere manier om dit aan te sluiten?
Of zit het probleem in het aansluiten van een 13 op een 7 polige stekker?

Wat kan ik het beste doen?

Dank!
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles mbt Trekhaak elektrisch (7 polig 13 polig schemas enz

Bericht door hervelt »

Pin bezettingen opzoeken op internet van een 7 en 13 polige stekkerdoos en dan gaan meten met een multimeter waar de afwijking zit.

Die rode lamp die je aanwijst is een mistachterlicht. (Ik zie zelfs een achteruitrij licht)
Zou die verloopkabel wel eens mee te maken kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door hervelt op za 18 mei 2019, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Sonny
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 16:44
5
Model: V40
Bouwjaar: 2001

Re: Alles mbt Trekhaak elektrisch (7 polig 13 polig schemas enz

Bericht door Sonny »

Dank voor je reactie! Ik ben uiteindelijk langs de garage gegaan en daar bleek dat een en ander niet goed was aangesloten in de auto/trekhaak.
Dus nu doet alles het naar behoren (linker knipperlicht is hersteld, mistlamp niet aangesloten).

We kunnen op weg!
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Mistlamp aanhanger blijft branden

Bericht door DHVOLVO81 »

Mijn vorige V40 had een 13 polige Socket voor het aansluiten van de stekker van de aanhanger. De aanhanger heeft een 7 polige stekker en met een verloopstuk werkte hierbij alles probleemloos. Als de mistlamp achter werd aangezet schakelde het relais hem bij de auto uit en ging deze op de aanhanger aan.

Nu heb ik sinds enkele weken een andere V40 met op de auto een 7 polige socket. Nu blijft echter altijd de mistlamp branden. Op de blauwe draad (meen nummer 2) lijkt dus een constante spanning te staan in deze situatie. Ook het schakelen van de mistlamp achterzijde werkt niet meer. Deze blijft nu gewoon branden op de auto. Klopt het dat ik dit niet kan oplossen in deze situatie en dat ik met een 7 polige aansluiting op de auto een schakelaar moet plaatsen bij het mistlicht op de aanhanger of dat ik op de auto de 7 moet vervangen voor een 13 polige stekkerdoos?
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Mistlamp aanhanger blijft branden

Bericht door DHVOLVO81 »

Indien inderdaad het geval, dan is mijn volgende vraag of bij een originele trekhaak van Volvo met een kabelboom waar nu een 7 polige contactdoos op zit aangesloten ook alle draden voorbereid heeft voor een 13 polige doos?

Zo ja is het makkelijk even een andere doos te monteren. Anders moet ik een schakelaar maken voor de mistlamp op de aanhanger.

Lekker knudde dit
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Mistlamp aanhanger blijft branden

Bericht door MarcO »

Volgens mij heb je alleen bij een 13 polige aansluiting op je wagen de optie dat je mistlamp van je wagen uit blijft en van de aanhanger aangaat.
Bij een 7 polige blijft de lamp op de auto branden net als op de aanhanger. Wanneer je de mistlampen uitzet moeten ze allebei uitgaan.
Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: Mistlamp aanhanger blijft branden

Bericht door Horecaspoilert »

Bij een aanhanger tot 1997 is een mistachterlicht niet verplicht. In de tijd van de zeven polige aansluiting mocht je zelf bepalen of je die pool voor een mistachterlicht gebruikte of voor continue spanning.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Mistlamp aanhanger blijft branden

Bericht door DHVOLVO81 »

Helaas is die van mij uit 2001
volvov4020t
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: neede gld

Re: Mistlamp aanhanger blijft branden

Bericht door volvov4020t »

Zek 27 eruithalen in de motorruimte
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Mistlamp aanhanger blijft branden

Bericht door DHVOLVO81 »

Heb inmiddels een schakelaar op het mistlicht gesoldeerd. Als we dichte mist naderen moet ik even uitstappen en hem aanzetten. Na 18 jaar kamperen moet de eerste keer nog komen dat we een mistlamp nodig hebben.
volvov4020t
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: neede gld

Re: Mistlamp aanhanger blijft branden

Bericht door volvov4020t »

Is geen mistlamp.is voor continu stroom voor de sleurhut
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Mistlamp aanhanger blijft branden

Bericht door DHVOLVO81 »

Afbeelding

Wel volgens de schema’s
Plaats reactie